Fibernet modem only voor particulier?

Heb je vragen of opmerkingen over deze provider via de kabel? Post dan je vragen hier.
christdob
Starter
Starter

ik lees heel wat tegenstrijdige berichten. Momenteel heb ik nog een Groovy Shake en zou ik de overstap willen maken naar de Fibernet Shake (50 cent goedkoper en hogere snelheden). Een nieuwe modem moet er dus komen. Ik ben echter geen fan van hun draadloos model en wil absoluut een modem-only.

1) Is dit voor een particulier mogelijk?
2) Indien ja, verlies ik dan ook mijn toegang tot homespot?

Dank alvast !
Patje
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 179 keer
Bedankt: 79 keer

Als je een modem-only wil dan best vermelden als ze die komen installeren, tegenwoordig doen ze zo moeilijk niet.
Waarom ben je geen fan vd draadloze modem? draadloze gedeelte kan uitgeschakeld worden indien gewenst.
Intel® i3-10100 Quad-Core @3,60 GHZ. Ram: 16 GB DDR4. SSD NVMe 500 GB || Windows 11 Home X64 || GSM Samsung A13 @Proximus FlexPack
AfbeeldingAfbeelding
*B-Box3V+ Speedtest https://www.speedtest.net/nl/result/12841719727
ubremoved_539
Deel van't meubilair
Deel van't meubilair
Uitgedeelde bedankjes: 446 keer
Bedankt: 1985 keer

christdob schreef:Ik ben echter geen fan van hun draadloos model en wil absoluut een modem-only.
Uiteindelijk beslis jij natuurlijk zelf maar dergelijk argument is ABSOLUUT GEEN reden om te kiezen voor een modem-only !

Ik hoop dan ook dat je ten volle beseft wat de gevolgen van je keuze zijn ?
raf1
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 235 keer
Bedankt: 1542 keer

Misschien heeft de topicstarter liever niet dat Telenet ongemerkt prutst aan de quality of service-instellingen van z'n thuisnetwerk. Telenet zou bijvoorbeeld Youtube op de laagste prioriteit kunnen zetten en YeloTV op de hoogste. :evil:
Opus
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 87 keer
Bedankt: 49 keer

r2504 schreef:
christdob schreef:Ik ben echter geen fan van hun draadloos model en wil absoluut een modem-only.
Uiteindelijk beslis jij natuurlijk zelf maar dergelijk argument is ABSOLUUT GEEN reden om te kiezen voor een modem-only !

Wat zouden zijn gevolgen dan eventueel dan wel kunnen zijn ????
Ik zie het nadeel van een modem only niet hoor ik zie enkel voordelen.
Dreambox 800 / Open-Pli image / eSATA 750Gb / CCcam 2.1.4 / Schotel draaibaar
Core2duo E6600 Debian CCcam 2.1.4 server
ubremoved_15739
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 608 keer
Bedankt: 542 keer

r2504 schreef:Uiteindelijk beslis jij natuurlijk zelf maar dergelijk argument is ABSOLUUT GEEN reden om te kiezen voor een modem-only !

Ik begrijp dat opdringerige gedrag vóór een TN router/modem combinatie helemaal niet.
Ook niet indien "men" een getal als 99% naar boven tovert. :P
Een vendor-lock-in lijkt mij nooit een te prefereren scenario.
Ik heb dan zelf ook een modem only en ondervind ABSOLUUT GEEN enkel probleem met mijn internetbreedbandverbinding van TN. 8)
TV en Telefoon wil ik niet van TN.

Afin , iedereen zijn keuze uiteraard.
Roygenz
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 22 keer
Bedankt: 53 keer
Contacteer:

Ik ben eveneens gelukkig met m'n modem only opstelling, ik mis geen enkele functionaliteit... :)
- TV: Vu+ Solo2 - TV Vlaanderen + Appletv & Netflix/Disney+
- INTERNET: Proximus Internet Maxi 100/30
- ROUTER: Fritz!Box 7490 Int. version
- TEL: OVH
- MOBILE: Proximus
ubremoved_539
Deel van't meubilair
Deel van't meubilair

raf1 schreef:Misschien heeft de topicstarter liever niet dat Telenet ...
Gelieve je commentaar te baseren op feiten en niet op complot theorieen... je postings zijn dan ook totaal niet objectief !
Opus schreef:Wat zouden zijn gevolgen dan eventueel dan wel kunnen zijn ????
- Je bent zelf verantwoordelijk voor de configuratie (straks ook bij IPv6)
- Je TV decoders vereisen een aparte fysieke aansluiting
- Yelo DLNA access op je netwerk

... terwijl je enige argument momenteel een non-argument is (je kan de wireless namelijk gewoon uitschakelen).
konda
Premium Member
Premium Member
Uitgedeelde bedankjes: 13 keer
Bedankt: 51 keer

Kan je nu ook gewoon terug inloggen op de modem en daar je configuratie doen zonder eerst langs mijn telenet te moeten?
Opus
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 87 keer
Bedankt: 49 keer

r2504 schreef:
- Je bent zelf verantwoordelijk voor de configuratie (straks ook bij IPv6)
- Je TV decoders vereisen een aparte fysieke aansluiting
- Yelo DLNA access op je netwerk

... terwijl je enige argument momenteel een non-argument is (je kan de wireless namelijk gewoon uitschakelen).
Mja maar van die 3 punten die je opnoemt heb ik niets mee te maken.
Geen tv van telenet hier en dus ook geen Yelo :)
Dreambox 800 / Open-Pli image / eSATA 750Gb / CCcam 2.1.4 / Schotel draaibaar
Core2duo E6600 Debian CCcam 2.1.4 server
ubremoved_539
Deel van't meubilair
Deel van't meubilair

konda schreef:Kan je nu ook gewoon terug inloggen op de modem en daar je configuratie doen zonder eerst langs mijn telenet te moeten?
Neen... en waar dit op zich misschien niet perfect is veronderstel ik niet dat je iedere dag iets wil wijzigen aan je settings (éénmaal gezet worden deze meestal uiterst zelden aangepast).
Opus schreef:Mja maar van die 3 punten die je opnoemt heb ik niets mee te maken.
De laatste twee blijkbaar niet, maar het eerste vast en zeker. Maar nogmaals, de keuze is volledig aan jou al zie ik wel graag dat mensen geinformeerd zijn (wat je bij deze bent) en de beslissing nemen op basis van de juiste argumenten (wat duidelijk niet het geval is). Er zijn nog steeds veel mensen die namelijk een modem only nemen omdat het "cool" is.
ITnetadmin
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 164 keer
Bedankt: 618 keer

konda schreef:Kan je nu ook gewoon terug inloggen op de modem en daar je configuratie doen zonder eerst langs mijn telenet te moeten?
Nee.

Verder: als de OP geen combi wil dan wil ie geen combi. Je kan dan wel even de voor en nadelen van elk opsommen, maar (op het risico van als een mod te klinken) kunnen we aub de achterliggende discussie in het intussen welbekende topic houden? We kennen intussen mekaars standpunten en ieder heeft zijn mening hierover.
Ik wil idd ook totale controle over mijn netwerk, anderen vinden gebruiksgemak voor gewone users het belangrijkere argument.

De OP heeft gekozen, en dat "proberen te overtuigen van de andere setup te nemen" zonder de OP zijn kennis niveau en redenen voor zijn keuze te kennen leidt tot nergens, want iedereen hier maakt een aantal assumpties en dan gaan we met z'n allen de loopgraven in (en ja, "he who is without sin", ik ben daar ook een zondaar tegen en loop soms ook in die val).

Laat het me duidelijk zijn dat ik niets heb tegen nog eens een rondje modemonly vs combi, maar laat ons dit dan verhuizen naar dat ene lange topic waar we het al maanden doen :-)

[Afbeelding Post made via mobile device ]
silencer
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 163 keer
Bedankt: 100 keer

Een kennis van mij installeert zoveel mogelijk modem-only, heeft hij minder werk aan.
ubremoved_539
Deel van't meubilair
Deel van't meubilair

ITnetadmin schreef:Verder: als de OP geen combi wil dan wil ie geen combi.
Volledig akkoord... maar dan hoeft de OP er ook geen argumenten bij te plaatsen die niet van toepassing te zijn.
ITnetadmin schreef:Je kan dan wel even de voor en nadelen van elk opsommen, maar (op het risico van als een mod te klinken) kunnen we aub de achterliggende discussie in het intussen welbekende topic houden?
Moest de OP het non-argument niet vermeld hebben dan had ik er ook niet op gereageerd. Door het feit dat hij het net wel vermeld geeft hij duidelijk aan dat hij niet over de nodige kennis beschikt (want dan had hij geweten dat je het wireless signaal gewoon kan uitschakelen) en z'n beslissing dus niet gefundeerd is.
ITnetadmin schreef:We kennen intussen mekaars standpunten en ieder heeft zijn mening hierover.
Ik wil idd ook totale controle over mijn netwerk, anderen vinden gebruiksgemak voor gewone users het belangrijkere argument.
Ik respecteer ook steeds gefundeerde meningen... als die tenminste gegeven is.
silencer schreef:Een kennis van mij installeert zoveel mogelijk modem-only, heeft hij minder werk aan.
Het werk voor een technieker is identiek.
silencer
Elite Poster
Elite Poster

Werk is identiek ? Dus als hij voor telefonie een andere modem komt plaatsen dan moet hij de wifi niet opnieuw instellen ? Dacht het wel (en 20-25 wachten op de update van de routermodem).
Sylvester
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 36 keer
Bedankt: 182 keer

Ik hoop dat de discussie hier weer niet losbarst... :roll:
silencer schreef:Een kennis van mij installeert zoveel mogelijk modem-only, heeft hij minder werk aan.
Ik hoop dat die 'kennis' hierover gelogen heeft, want anders is hij niet goed bezig.
Dit mag hij namelijk niet uit eigen beweging doen, zonder dat de klant erom heeft gevraagd.
Meer werk is het echt niet, of het moet zijn dat hij er niks van kent.
Je mag me altijd de naam van die installateur in een PB doorgeven.

Ze plaatsen altijd een HGW, behalve als de klant er uitdrukkelijk om vraagt.
Voor de klanten die om een modem only vragen : deze zijn beter af met een modem only. Want deze klanten hebben zelf een router, weten waarover het gaat, halen hun voordeel eruit, en configureren hun installatie zelf.
Voor de klanten die er niet om vragen, hebben geen modem only nodig. Deze zijn beter af met een HGW. Eenvoudiger voor de gebruiker, wifi erbij, geen problemen met Yelo-tv, enz...
Sylvester
Elite Poster
Elite Poster

silencer schreef:Werk is identiek ? Dus als hij voor telefonie een andere modem komt plaatsen dan moet hij de wifi niet opnieuw instellen ? Dacht het wel (en 20-25 wachten op de update van de routermodem).
nee, hoor, veel verschil is er niet. Zoals ik al zei : een technieker die zijn zaakje kent, heeft dat zo gefixt. Als hij er niks van kent, kan het natuurlijk problemen scheppen, en zou hij eventueel voor de gemakkelijke weg kunnen kiezen.
ubremoved_539
Deel van't meubilair
Deel van't meubilair

Sylvester schreef:Want deze klanten hebben zelf een router, weten waarover het gaat, halen hun voordeel eruit
Ik vrees dat het daar vaak fout gaat... ze hebben een router (maar vaak al niet het modernste toestel meer, denk maar aan WAN-to-LAN speed, IPv6 ondersteuning, ...), weten helemaal niet waarover het gaat (laat staan dan men dingen als MAC passthrough begrijpt, maar het is "cool" volgens hun), ...
Sylvester schreef:Ik hoop dat de discussie hier weer niet losbarst... :roll:
We hebben deze discussie al vaker gehad maar spijtig genoeg nemen mensen niet altijd de moeite om even wat oudere topics te lezen.

Spijtig genoeg zie ik ook weer iedere keer mensen een modem-only aanbevelen zonder dat er objectieve argumenten zijn, en het dan ook moeilijk hebben met het feit dat ik die keuze in vraag stel. De keuze is uiteindelijk aan de TS om een beslissing te nemen... maar hopelijk doet hij dat op basis van concrete feiten.
Sylvester
Elite Poster
Elite Poster

ok, ik heb geen rekening gehouden met de groep 'modem-only-wannabe's ', degenen die denken dat ze er iets van kennen.
(Met alle respect voor hun beperkte kennis, je kan nu eenmaal niet alles weten)
krisken
Moderator
Moderator
Twitter: kriskenbe
Uitgedeelde bedankjes: 1863 keer
Bedankt: 1003 keer
Contacteer:

Ik heb er lang anders over gedacht (ten tijde dat HGW en voip niet goed samen gingen) maar nu ben ik ook meer voorstander van de HGW voor Jan Modaal. Modem-only zie ik enkel geinstalleerd bij mensen die zelf hun netwerk van begin tot eind willen in handen hebben. Persoonlijk zou ik ook zo zijn : ik wil bvb zelf de iprange kunnen kiezen waar mijn pc's in staan. De laatste update die ik heb gekregen was dat dit enkel kon in de 192.168.X.0/24 range en je dus enkel de "X" kon aanpassen. Als dat nu ook al veranderd is, dan zie ik geen reden om geen HGW te nemen?

Internet = Orange 100/10Mbps + WirelessBelgië
Telefonie = EDPnet + OVH
GSM = Orange Go Extreme + Scarlet Red
TV = TVV App + Netflix + Disney+ + Streamz
Netwerk = Mikrotik + Ubiquiti
ubremoved_539
Deel van't meubilair
Deel van't meubilair

krisken schreef:De laatste update die ik heb gekregen was dat dit enkel kon in de 192.168.X.0/24 range en je dus enkel de "X" kon aanpassen. Als dat nu ook al veranderd is, dan zie ik geen reden om geen HGW te nemen?
Nee, je kan nog steeds enkel de X aanpassen... maar ik zie ook niet in wat daar het probleem is in die mate dat een HGW niet goed zou zijn.

Moest je de X niet kunnen aanpassen dan zou je mogelijks problemen hebben met bepaalde VPN implementaties... maar in dit geval is het wat mij betreft wederom een non-argument (zoals ik er constant lees).
krisken
Moderator
Moderator
Twitter: kriskenbe
Uitgedeelde bedankjes: 1863 keer
Bedankt: 1003 keer
Contacteer:

Op zich is dat geen probleem voor 99.99% van de mensen. Ik heb in mijn netwerk een logische volgorde/nummering aangehouden waarbij ik alles van providers steek in een 10.X.0.0/24 range. Maar dat is uiteraard voor mij persoonlijk. Een mogelijke oplossing zou zijn om wat hier in de 192.168.x.y/24's zit te gooien naar de 10 reeks en omgekeerd. Dan is mijn probleem ook opgelost.

Internet = Orange 100/10Mbps + WirelessBelgië
Telefonie = EDPnet + OVH
GSM = Orange Go Extreme + Scarlet Red
TV = TVV App + Netflix + Disney+ + Streamz
Netwerk = Mikrotik + Ubiquiti
ubremoved_539
Deel van't meubilair
Deel van't meubilair

Jou situatie is ook niet die van 99.99% van de TN klanten... en zoals je zelf aangeeft maakt het heus niet uit of die onderverdeling nu in de twee of derde byte zit van IP-adres (die 99.99% heeft trouwens maar één subnet en dat is het eigen range, dus voor hen maakt het totaal niet uit... de meeste weten amper wat een IP-adres is).

Voor zij die willen, meerdere subnets in gebruik hebben, verschillende VLAN's, ... of wat dan ook... voor die 0.01% (welke het trouwens ook perfect kan verantwoorden op basis van echte argumenten) bestaat er de mogelijkheid voor een modem only te vragen.
philippe_d
Moderator
Moderator
Uitgedeelde bedankjes: 820 keer
Bedankt: 2998 keer

Ik begrijp echt niet waarom we diezelfde discussie telkens opnieuw en opnieuw voeren, met telkens dezelfde argumenten (pro- en con) ;(
Tenzij er iemand nieuwe elementen kan aanbrengen waar we in vroegere discussies geen rekening konden houden??
VoIP: WeePee (vaste nummers geporteerd), Sipgate.de, Sipgate.co.uk, MegaVoip (uitgaand België).
Provider: Proximus Start (60/4 mbps down/up).
Modem/Router: Fritz!Box 7590 int, OS 07.39-97058 BETA, profiel 100/35.
Telefoon centrale: Euracom 181 achter FritzBox So.
TV: Telenet CI+, Fritz!DVB-C.
ubremoved_539
Deel van't meubilair
Deel van't meubilair

Inderdaad... want op zich is er geen discussie... we zijn allemaal overtuigd dat iemand die beschikt over de nodige argumenten (hier zit wat mij betreft het enige punt van discussie) gerust voor een modem-only kan gaan.
Kenw00t
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 346 keer
Bedankt: 250 keer

Ik heb het al langer gedacht, maar misschien moeten we eens een Wiki schrijven op Userbase om deze zaken voor eens en altijd uit te klaren. Het argument dat het eerder is besproken komt steeds terug, maar probeer als nieuweling maar eens een forum te doorzoeken op een efficiënte manier. Een nieuw topic aanmaken is dan meestal makkelijker, en er zal sowieso altijd iemand zijn die het antwoord op een dienbladje komt geven. Er staan veel nuttige zaken op Userbase, maar ze worden bedolven door alle andere berichten...
Afbeelding
Goztow
userbase crew
userbase crew
Uitgedeelde bedankjes: 1423 keer
Bedankt: 878 keer

Het probleem met zo een knowlegde base is dat ze moeilikk up to date kan worden gehouden en je ook niet zomaar iedereen kan laten editen...

christdob
Starter
Starter

Excuses dat ik dit topic even uit het oog verloor. Blijkbaar heel wat reacties, echter weinig in lijn van mijn effectieve vragen zo blijkt ...

Bij deze wil ik de ganse discussie omtrent het 'waarom' dan ook met een grote boog vermijden. Ik heb mijn redenen (ik vertaalde dat in de OP als 'geen fan van', wat misschien ongelukkig gekozen was) en dat zou voldoende moeten zijn. Ondertussen heb ik een modem-only model hangen. Daaraan mijn Airport Express en mijn ganse netwerk draait als een trein. Installatie was ook een fluitje !

Voor de geïnteresseerden :
- Ik heb nog steeds probleemloos toegang tot 'homespot'
- de modem-only versie was hier perfect eenvoudig te verkrijgen, gewoon een kwestie van vragen. De verkoper gaf aan dat, mocht het in de toekomst toch nodig blijken, ik probleemloos de modem kon komen inruilen voor het andere model.

Bij deze dank voor alle reacties, excuses voor de hetse die het uitlokte ...
philippe_d
Moderator
Moderator
Uitgedeelde bedankjes: 820 keer
Bedankt: 2998 keer

christdob schreef:Excuses dat ik dit topic even uit het oog verloor. Blijkbaar heel wat reacties, echter weinig in lijn van mijn effectieve vragen zo blijkt ...
Inderdaad, en excuses in naam van de moderators: we hebben ons door de discussie laten afleiden, en jouw 2 eenvoudige vragen uit het oog verloren. We hadden deze off-topic discussie veel eerder moeten stoppen :oops: .
Het antwoord op beide vragen heb je nu (proefondervindelijk) zelf gekregen :)
VoIP: WeePee (vaste nummers geporteerd), Sipgate.de, Sipgate.co.uk, MegaVoip (uitgaand België).
Provider: Proximus Start (60/4 mbps down/up).
Modem/Router: Fritz!Box 7590 int, OS 07.39-97058 BETA, profiel 100/35.
Telefoon centrale: Euracom 181 achter FritzBox So.
TV: Telenet CI+, Fritz!DVB-C.
ubremoved_539
Deel van't meubilair
Deel van't meubilair

christdob schreef:De verkoper gaf aan dat, mocht het in de toekomst toch nodig blijken, ik probleemloos de modem kon komen inruilen voor het andere model.
... en het betalen van 70 euro.
christdob
Starter
Starter

r2504 schreef: ... en het betalen van 70 euro.
Tenzij ik over een jaartje aanbreng dat ik van het verschil niet op de hoogte was en standaard deze heb meegekregen bij aanvraag Fibernet ... :-D
*knipoog van de verkoper*
silencer
Elite Poster
Elite Poster

Succes dan, aangezien telenet zelf standaard de HGW voorziet voor niet Bussiness Klanten, alleen als de klant erom vraagt mag de tech een modem only plaatsen (ze hoeven dat verschil dus niet uit te leggen, maar de tech kan dat zelf meestal goed inschatten).

Wat je wel kan proberen: Ik wil telefonie erbij (met bancontact of alarm later): dan gaan ze mss wel een andere modem willen plaatsen (en na x aantal dagen/maanden tel opzeggen).
ubremoved_539
Deel van't meubilair
Deel van't meubilair

silencer schreef:Wat je wel kan proberen: Ik wil telefonie erbij (met bancontact of alarm later)
Modem only toestellen hebben ook gewoon telefonie.
silencer
Elite Poster
Elite Poster

Van HGW naar modem-only uiteraard, omgekeerd niet he.
ubremoved_539
Deel van't meubilair
Deel van't meubilair

silencer schreef:Van HGW naar modem-only uiteraard, omgekeerd niet he.
Ik kan even niet volgen.. zowel een HGW als een modem-only heeft een telefoon interface... op beide kan je dus gewoon telefonie nemen.
silencer
Elite Poster
Elite Poster

Banccontact/alarm werken niet samen via tel op HGW, dan kun later wel een modem-only krijgen (als je HGW had zonder tel).
ubremoved_539
Deel van't meubilair
Deel van't meubilair

silencer schreef:Banccontact/alarm werken niet samen via tel op HGW
En waarom zouden ze dan niet doen ? Als het is vanwege het ontbreken van een batterij dat is dit eveneens van toepassing op een modem-only.

Ik begrijp dus nog steeds niet waar je naartoe wil ?
ITnetadmin
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 164 keer
Bedankt: 618 keer

Geen idee. Het enige dat ik weet is dat de modemonly met batterij enkel de telefonie ondersteunt wanneer de stroom uit is. Het lijkt me raar maar niet volledig uitgesloten dat de HGW meer geintegreerd is, of dat ze gewoon geen HGWs aankopen met batterijen, want die toestellen zullen voornamelijk in business gebruikt worden en het zal goedkoper zijn gewoon 1 model met batterij in stock te hebben, en dat zal dan de modemonly zijn.

silencer
Elite Poster
Elite Poster

r2504 schreef:
silencer schreef:Banccontact/alarm werken niet samen via tel op HGW
En waarom zouden ze dan niet doen ? Als het is vanwege het ontbreken van een batterij dat is dit eveneens van toepassing op een modem-only.

Ik begrijp dus nog steeds niet waar je naartoe wil ?
Omdat vele betaalsystemen nu eenmaal niet willen samenwerken met de HGW ! (heeft niets met batterij te maken)

Maar topic starter heeft reeds modem-only (dus is allemaal niet van toepassing)
Sylvester
Elite Poster
Elite Poster

Waarom is dat zo ?
Plaats reactie

Terug naar “Telenet (Base, Chello, UPC)”