Pagina 1 van 1

Telenet + VoIP

Geplaatst: 14 maa 2013, 23:54
door krisken
Klant heeft een PBX in een datacenter staan en wenst zowel op 2 gsm's als thuis (VoIP telefoon) zijn gesprekken te ontvangen. Op beide gsm's getest : werkt zonder probleem. Echter de vaste telefoon blijkt wel een probleem te geven...

Klant heeft een fibernet XL van telenet met een modem-only. De router is van de klant zelf (Cisco/Linksys model) waar poort 5060 tot 5069 in open staat. Als je met de SIP telefoon belt naar een ander netwerk krijg je het gekende voorval dat de andere partij jou niet hoort.

Aangezien de poorten al open staan, iemand nog een idee waar ik moet zoeken?

Re: Telenet + VoIP

Geplaatst: 15 maa 2013, 00:48
door philippe_d
- Je moet kijken welke RTP poorten de betreffende SIP telefoon gebruikt, en deze ook openzetten. De SIP poort (5060) openen is niet genoeg, gezien deze alleen gebruikt wordt voor de SIP signalisatie. De data streams (voice) gaan via de RTP poorten.
- Ofwel UPnP proberen.
- Gezien de SIP telefoon achter een router staat (NAT), kan het invoeren van een STUN server ook soms helpen (De functie van STUN is om aan de SIP provider te vertellen achter welk soort NAT de VoIP telefoon aangesloten zit

Re: Telenet + VoIP

Geplaatst: 15 maa 2013, 00:59
door krisken
uPNP was ook mijn eerste gedacht, deze is dus actief.
Wat STUN betreft : ik dit zou inderdaad kunnen helpen...

Re: Telenet + VoIP

Geplaatst: 15 maa 2013, 10:08
door sdb
Best ook eens nazien of op de router geen SIP-ALG actief staat. Dit zorgt vaak voor zulke problemen...

Kan je via deze link testen:
http://dc.nextiva.com/sipalg/

Iets meer info:
http://www.voip-info.org/wiki/view/Routers+SIP+ALG