Pagina 1 van 2

Gezakt in profiel

Geplaatst: 22 feb 2013, 19:20
door dean3009
Hallo,

Wij syncten een tijdje op 50Mbps zonder problemen met ongeveer 20 dB training margin. Sinds kort zitten we blijkbaar op een raar profiel (dat overigens onbekend is volgens de VDSL2 tool). 39920 kbps / 5288 kbps met 6 dB training margin. Is dit een soort van repair profiel ofzo? Er is totaal niets veranderd aan de installatie.

Iemand die hetzelfde probleem heeft misschien?

Re: Gezakt in profiel

Geplaatst: 22 feb 2013, 19:50
door krisken
40/6 profiel dus

Re: Gezakt in profiel

Geplaatst: 22 feb 2013, 19:52
door Splitter
dat is een 40mbps profiel, toegekend door DLM.

Blijkbaar heb je normaalgezien een 30mbps profiel (geprovisioneerd in het systeem van belgacom),
en was je lijn goed genoeg om 50mbps te krijgen.

*IETS* moet aangepast zijn ergens (modem te vaak gereboot, werken, telefoon bij aangesloten / verkeerd terug ingestoken, meer lijnen in je buurt, verwakte kabel, werken in straat, ....)

Daarop heeft DLM je naar 40mbps gezet omdat 50 dus niet meer haalbaar is (en als je nu nog maar 6db hebt zal 40 ook kantje/boordje zijn).
Volgende stap, als je lijn nog niet stabiel blijkt, is terug naar 30mbps.

In principe kan je daar niet veel op zeggen / aan doen, gezien de lijn "goed" is voor Belgacom (enfin, laat ze toch even de lijn nameten via de klantendienst).
Enkel DLM kan je lijn terug op 50 zetten, en enkel als alles in orde is...

Re: Gezakt in profiel

Geplaatst: 22 feb 2013, 20:42
door Devilzown
Er is een technisch probleem met je lijn. DLM haalt je waardes naar beneden om tot op een profiel te komen waar hij terug stabiel is. De upload waarde hoort niet bij een bestaand profiel, je hebt dus problemen in je uploadband & de snr van je download is ook veel te laag. Proberen op de binnenkomende lijn zonder binnenbekabeling of met een andere modem indien mogelijk. Indien dit niet helpt Belgacom contacteren

Re: Gezakt in profiel

Geplaatst: 22 feb 2013, 20:50
door Electribe
Een tijdje geleden had ik ook zoiets voor, plots syncte mijn modem op 30/6, terwijl het altijd probleemloos gewerkt had op 50/6. Dit bleef enkele weken zo en het is dan vanzelf terug veranderd naar 50/6.

Re: Gezakt in profiel

Geplaatst: 22 feb 2013, 21:46
door philippe_d
krisken schreef:40/6 profiel dus
Splitter schreef:dat is een 40mbps profiel, toegekend door DLM.
Devilzown schreef:Er is een technisch probleem met je lijn. DLM haalt je waardes naar beneden om tot op een profiel te komen waar hij terug stabiel is
Leuk, 3 antwoorden van 3 techniekers, 3 verschillende meningen :)
Nu nog een antwoord van een leek :wink: :

Er is duidelijk *iets* gebeurd met deze lijn, zodat de maximum waarden die de lijn aankan in mekaar gezakt zijn. De waardes 39.920 kbps / 5.288 kbps met 6 dB training margin kunnen volgens mij 2 oorzaken hebben:
  1. ofwel heeft DLM je verlaagt naar 40/6, en is de 5.288 kbps upload het max. dat je modem aankan.
  2. ofwel zit je nog altijd op een 50/6 profiel, en zijn de 39.920 kbps downlaod en 5.288 kbps upload (toevallig) de maximum waardes die de lijn aankan. Automatisch zal de modem syncen aan deze maximumwaarden. Niets met DLM te maken dus ...
Ik denk eerder dit laatste. DLM gaat jou niet op 40/6 zetten met een snr van 6dB (DLM stopt al aan 10-12 dB).

In ieder geval: Belgacom contacteren zoals Devilzown ook zei ...

Re: Gezakt in profiel

Geplaatst: 22 feb 2013, 21:56
door dean3009
Veel verschillende meningen inderdaad :). Het rare aan de zaak is, dat de downloadsnelheid stabiel is en hetzelfde als ervoor, wat normaal toch niet het geval zou zijn met maar 6 dB training margin? Ik zal morgen eens een nieuwe modem proberen. We hebben hier nog een nieuwe BBox2 liggen.

Alvast al bedankt voor alle reacties!

Re: Gezakt in profiel

Geplaatst: 22 feb 2013, 22:09
door Devilzown
Het is zeker niet zomaar een DLM profiel.

Ik vermoed wel dat hij effectief op 40/6 staan nu, gezien de downloadwaarde exact overeenkomt met die van dat profiel.
Maar je kan zien dat er effectief iets mis is met de lijn aan zijn upload & noise margin. De uploadwaarde is te laag voor het toegekende profiel. DLM is nu zijn profiel gestaag aan het verminderen om bij een stabiel punt proberen uit te komen. Maar met zo'n waardes gaat ie ook problemen hebben op 30/6 (zie upload) en hoogstwaarschijnlijk zelfs op 8d.

Veel meer kan ik niet zeggen zonder een volledige lijnmeting te doen en de lus uit te meten.

Re: Gezakt in profiel

Geplaatst: 22 feb 2013, 22:12
door Splitter
Dean: zolang je sync snelheid BOVEN de 30mbps blijft, ga je dat op internet niet merken, dat klopt.
je kan maar 30mbps surfsnelheid gebruiken, daarom dat je dat dus niet merkt.

philippe: je 2de optie zou in principe idd ook kunnen.

maar gezien 40 en 50 mbps géén provisioning profielen zijn, heeft DLM er altijd mee te maken.
dus ofwel heeft dlm een tussenstop gemaakt van 50 naar 40 omdat de lijn daar wel op syncte en stabiele waardes heeft,
ofwel idd zoals je zegt per toeval zulke snelheden.

als er niets mis is met de lijn (het fysieke koperpaar) gaat er waarschijnlijk geen interventie worden opgemaakt zoals ik al aanhaalde,
maar daarom best dus toch belgacom even contacteren zoals ik ook al zei, om dat te laten uittesten.
ik zou alleen niet teveel hoop vestigen op een fix van 50/6 gezien dat enkel door DLM wordt toegekend.

Re: Gezakt in profiel

Geplaatst: 22 feb 2013, 22:16
door Devilzown
Zelfs al is zijn VRS meting foutloos dan zal er met zijn synchwaardes direct een repair ticket worden opgemaakt hoor.

Re: Gezakt in profiel

Geplaatst: 22 feb 2013, 22:22
door Splitter
ligt eraan welke operator en welke fout :)
als hij op 30/6 zou terechtkomen en terug goed meet, in principe niet.
(al is de klantendienst daar nogal vrij, euh, genereus in)

hetgene ik wil bedoelen is dat je niet altijd op 50/6 sync moet hopen, ongeacht of je die gehad hebt in het verleden,
gezien dit geen toekenbaar profiel is.

als je dan iemand van de klantendienst hebt die de lijn op 30/6 zou zetten en ze meet goed, is de kous af,
en kan niemand er manueel terug 50/6 van maken.
indien er toch een interventie komt, ligt het nog steeds aan hoelang DLM een verslechterde lijn gezien heeft,
en kan het gaan van een paar dagen tot een paar weken voor hij terug van een 50/6 sync kan genieten.

ben eigenlijk best wel benieuwd wat er met de lijn zou gebeurd zijn :)

Re: Gezakt in profiel

Geplaatst: 22 feb 2013, 22:26
door jackho
en in het het TV beeld geen onderbrekingen ! krijg je wel dezelfde info als je de statics uitleest van de BBOX zelf !

Re: Gezakt in profiel

Geplaatst: 22 feb 2013, 22:27
door Devilzown
Het is vooral zijn upload die problemen gaat geven imho . Al zetten ze hem op 30/6, zijn upload gaat normaal gezien even slecht blijven.

Re: Gezakt in profiel

Geplaatst: 22 feb 2013, 22:37
door dean3009
Net even de modem herstart en sta nu op 38312 kbps / 4968 kbps met dezelfde 6 dB (duurde overigens wel zéér lang voor ik sync kreeg). Speedtest werd gedaan toen televisie opstond (zonder onderbrekingen).

Een fix voor de 50 Mbps verwacht ik niet zozeer, het is die 6 dB margin die me zorgen baart. Morgen nieuwe modem proberen, ik hou jullie op de hoogte :).

Re: Gezakt in profiel

Geplaatst: 22 feb 2013, 22:44
door Splitter
jackho: een slechte upload gaat je niet veel storingen in het beeld geven.
zolang het niet voor verbrekingen zorgt, zal TS dus niet veel merken (behalve dan dat de lijn dus slechter geworden is)

devil: ligt een beetje aan de band waarin het probleem zit, maar idd zal het wss niet hersteld zijn door 30/6.

dean: die 6db baart mij niet echt zorgen, het feit dat je profiel duidelijk niet gehaald wordt wel :)
de variatie die je hebt tussen deze sync en de vorige doet mij eigenlijk denken dat DLM je snelheid niet verlaagd heeft naar 40,
maar dat het puur door een probleem op de lijn gaat zijn dat je de 50/6 niet meer haalt (met andere woorden: geen correcte voor een stabiele sync, maar een probleem op de lijn)

met andere woorden, philippe - die als enige niet naar DLM keek eigenlijk - gaat gelijk hebben.
grappig eigenlijk, maarja, de "leek" is de enige zonder beroepsmisvorming natuurlijk :D

je hebt echt niets aangepast binnen?
(toestel vervangen, verkeerd ingestoken, kabeltje bijgetrokken, ... ?)
het kan de modem idd zijn, maar als het echt ineens plots is gegaan en je hebt geen andere klachten, denk ik eerder richting een fysiek probleem toch.

het zit hem wel in de upstream, zoveel is duidelijk, en dat is *meestal* binnenbekabeling of modem.
branden de lichtjes op de modem nogal flauw misschien?

Re: Gezakt in profiel

Geplaatst: 22 feb 2013, 22:52
door dean3009
Er is niets veranderd. Echt helemaal niets :P. 3 dagen geleden was er wel een ongewone disconnect, waarbij televisie ook niet meer werkte (ik zat op dat moment op kot). Het heeft zichzelf echter verholpen. Ik denk dat vanaf dan de sync zo slecht is (alhoewel ik dit niet zeker weet). De lichtjes op de modem zijn niet flauw in ieder geval.

Ik heb net even "test mijn lijn" via de e-Services uitgeprobeerd, en het zegt "Er werd een probleem vastgesteld" bij analyse van de lijn. Verder staat er "Wij hebben een kwaliteitsprobleem vastgesteld, ergens tussen uw modem en het Belgacom-netwerk.". Kan het nog steeds de modem z'n schuld zijn dan?

Re: Gezakt in profiel

Geplaatst: 22 feb 2013, 23:07
door Devilzown
Dat kan eventueel ja, maar ik vermoed eerder dat er iets fysieks gebeurd is met de lijn.

Problemen in upload & verlaagde synchro zijn vaak problemen op één ader. Mss iemand die een aansluiting deed aan een rop & één ader heeft beschadigd of iets dergelijk. (pure speculatie natuurlijk zonder metingen te doen).

Re: Gezakt in profiel

Geplaatst: 22 feb 2013, 23:09
door jackho
@ Splitter, Die 6 dB is dat dan de DTM niet !

Re: Gezakt in profiel

Geplaatst: 23 feb 2013, 00:10
door Splitter
jackho, die 6db is niet echt DLM neen, als je bv een lager profiel krijgt zal je noise margin stijgen,
krijg je een hoger profiel zal de margin dalen.
simpel uitgedrukt is het een soort van "zoveel speling is er op je lijn" indicatie (hoe hoger, hoe meer speling er is voor het signaal)

gezien je waardes dalen en het lang duurt voor je sync krijgt zal het niet DLM zijn die je verlaagd heeft en aan het testen is.
dat je het over die "ongewone disconnect" hebt en sindsdien problemen...

zijn er werken in (de buurt van) je straat?
het kan bv dat ze aan het werken zijn, per ongeluk de belgacom kabel raken, en dan zeggen "ach, even wat ductape en opgelost".
en dan krijg je zulke problemen ook wel.
of, zoals devil zegt, ergens 1 ader los/beschadigd/vals contact. (kan ook overal zijn)

- is het een gewone woning, of een appartement ?
- zijn er werken in de straat ?
- kan je eens de vdsltool (hierzo.net) doen en de meting hier posten? (kan ook een kleine indicatie geven)

Re: Gezakt in profiel

Geplaatst: 23 feb 2013, 00:23
door dean3009
Geen werken in de straat. Een gewoon rijhuis. De ROP staat eigenlijk vlak bij ons huis, op 2 meter ongeveer. Of er recent een technieker aan die ROP heeft gezeten, weet ik niet.

Hier de waarden van de VDSL tool:

Code: Selecteer alles

**************************************
* VDSL2Tool 2.3 - http://hierzo.net/ *
**************************************
                        download          upload
Line:                  38312 kbps        4968 kbps
Modem max:             41068 kbps        n/a Estimated!
Calculated max:        33718 kbps         7064 kbps Estimated!
Profile:               8d
Line length:           188 m Estimated!
Training margin:       6.0 dB
Attenuation:           2.2 dB
Er staat wel dat ik op een 8d profiel sta, maar bij "Profiles" staat er unknown. Die "n/a" bij modem upload max vind ik wel vreemd.

Re: Gezakt in profiel

Geplaatst: 23 feb 2013, 00:33
door Splitter
hmm, als je altijd 50/6 gehad hebt als sync, moet je dringend even bellen morgen.
50/6 (en 30/6) worden normaal enkel uitgegeven op 17mhz en jij staat op 8.
Dat op zich klopt al helemaal niet.

gewoon even bellen en hopen dat je iemand met wat kennis aan de lijn krijgt, zodat ze je terug op een 17mhz profiel zetten,
met wat geluk is dan alles al terug in orde (afhankelijk van de waarden per band, maar met 17mhz ga je al een verschil merken door de extra banden)

je huidige profiel zou in theorie zelfs geen 30/6 kunnen/mogen geven, dus klopt het dat je die snelheden ook niet haalt.

Re: Gezakt in profiel

Geplaatst: 23 feb 2013, 00:44
door philippe_d
De uitkomst van de modem tool moet je met een korreltje zout nemen
Gezien de tool niet één van de bestaande Belgacom (17a) syncs ziet, slaat hij "tilt", en geeft hij 8d ...
Ik zou daar geen conclusies uit trekken.

De conclusie van Devilzown is waarschijnlijk de juiste: één van de adres beschadigd (of verkeerd aangesloten in de ROP na een interventie). Hij zit zo dicht van de ROP, dat hij zelfs zou syncen op één ader :-D ...

Heeft werkelijk niets met DLM te maken: standard VDSL2 protocol (modem software) = modem synct zo hoog als hij kan met behoud van stabilitiet (= SNR van 6 dB)
Ik bedoel: Belgacom geeft hem 50/6 >>> maar gezien zijn defecte lijn kan hij max 38/5 aan >>> modem zal rustig aan 38/5 syncen (en houdt zelf de SNR in de gaten).

Re: Gezakt in profiel

Geplaatst: 23 feb 2013, 00:58
door Splitter
philippe: wat ook nog kan is dat hij 8d zegt omdat de overige banden voor 17mhz "niet beschikbaar" zijn (dus idd beschadigd, zoals eerder al aangehaald),
maar het kan evengoed ergens een fout zijn in het systeem waardoor hij op een 8mhz profiel is gekomen...
dat de modem tool met zout genomen moet worden, spreek ik niet tegen, maar of hij zich effectief van banden vergist... geen idee

like i said, ik ben best wel benieuwd, maar het is weekend :p

Re: Gezakt in profiel

Geplaatst: 23 feb 2013, 08:36
door nolfie
als er geen werken in de straat zijn geweest draait je modem vermoedelijk op één draad OF wordt jouw lijn gestoord door een nieuw in dienst gebrachte VDSL ergens verderop in de straat.
Best contact opnemen met BGC dat ze dit kunnen uitzoeken.

Re: Gezakt in profiel

Geplaatst: 23 feb 2013, 17:09
door dean3009
Er zijn inderdaad 2 nieuwe BBox wifi signalen in de buurt (2/5 hokjes wifi, waar onze BBox 5/5 heeft). Bellen wordt inderdaad de enige optie.

Re: Gezakt in profiel

Geplaatst: 24 feb 2013, 09:19
door qless
Ik zou eerst de bbox2 1x herstarten, kijken wat dat geeft, bboxen lopen nog wel eens langzaam vast

[Afbeelding Post made via mobile device ]

Re: Gezakt in profiel

Geplaatst: 24 feb 2013, 14:07
door dean3009
Heb de Bbox al herstart, duurde even voor ik weer sync kreeg. En de sync snelheden waren zelfs ietsje lager. :P

Re: Gezakt in profiel

Geplaatst: 14 maa 2013, 23:25
door dean3009
Even om te laten weten dat het blijkbaar is opgelost. Mijn zus moest ook nog eens naar een Belgacom boetiek, dus ik dacht om het dan ook te melden, maar we hebben nooit tijd gehad.

Ik kijk vandaag en nu syncen we weer op 50192 kbps / 4176 kbps (de upload is nog steeds te weinig, neen?) en een 17a profiel. Raar... Niks veranderd bij mijn weten. De margin is wel maar 19.3 dB meer, maar dit komt waarschijnlijk door al die nieuwe Bboxen hier in de buurt :P

Edit 22/03:
Nu staan we weer mooi op de oude waarden: 50192 kbps / 6048 kbps en 22.3 dB margin. Niets veranderd terwijl. Zo zien we weer: geduld is een mooie deugd! :D

Re: Gezakt in profiel

Geplaatst: 23 maa 2013, 09:21
door MacE501
Sinds 13 maart terug klant bij Belgacom na drie jaar Scarlet: ben van een 25/2 naar een 16/2 profiel gezakt. Zit een stevige brom op de telefoonlijn, en mijn mobiel nummer is nog steeds niet geporteerd naar Belgacom. Heb al dik spijt van mijn overstap... :bang:

Re: Gezakt in profiel

Geplaatst: 23 maa 2013, 09:43
door jackho
Nochtans scarlet en belgacom is één pot nat :wink:

Re: Gezakt in profiel

Geplaatst: 23 maa 2013, 10:20
door nolfie
25/2 is geen standaard provisioning profiel. Je zal het dus vermoedelijk via DLM gekregen hebben.
Als je wat geduld oefent, zal je die 25/2 wel terugkrijgen. Post anders eens je waardes met de VDSL2tool om zeker te zijn...

Re: Gezakt in profiel

Geplaatst: 23 maa 2013, 10:28
door jackho
Inderdaad zal wel DLM toegepast zijn op profiel 16.5/2 Mbps

Re: Gezakt in profiel

Geplaatst: 23 maa 2013, 12:21
door MacE501

Code: Selecteer alles

**************************************
* VDSL2Tool 2.3 - http://hierzo.net/ *
**************************************
                        download          upload
Line:                  16536 kbps        2056 kbps
Modem max:             56516 kbps        n/a Estimated!
Calculated max:        46402 kbps         9722 kbps Estimated!
Profile:               8d
Line length:           474 m Estimated!
Training margin:       27.3 dB
Attenuation:           16.5 dB

Re: Gezakt in profiel

Geplaatst: 23 maa 2013, 12:45
door DIBO
MacE501 schreef:Training margin: 27.3 dB
daar is nog wel wat DLM speelruimte over
nolfie schreef:Als je wat geduld oefent, zal je die 25/2 wel terugkrijgen.
soms wat veel geduld nodig, is mijn ervaring...maar hoop is er zeker!

Re: Gezakt in profiel

Geplaatst: 23 maa 2013, 12:47
door jackho
Gewoon wachten tot de DLM zijn werk afgehandeld heeft en je terug gezet heeft op 25/2

Re: Gezakt in profiel

Geplaatst: 23 maa 2013, 13:25
door vuurvos
Om nog eens duidelijk te maken dat er bij het minste slecht contact een serieus probleem kan ontstaan: mijn vrouw heeft 4 dagen geleden gestofzuigd en ik heb pas nu gezien dat ik van een max. attainable van 95 Mbps naar 65 Mbps ben teruggevallen (OK, heb een luxeprobleem).

Heb nu gezien in de log van de modem dat deze een 4-tal keer per dag hersynchroniseerde. Zal wel in upload geweest zijn. Heb gisteren trouwens bemerkt dat tijdens het bekijken van een eerder opgenomen serie met nPVR er soms iets scheelde aan beeld en klank.

Ben zonet in de gang geweest en heb de stekkers van de telefoondraad en van de VDSL2 splitter eens uitgetrokken en terug herstoken en ziedaar, mijn max. attainable bitrate staat terug te blinken op 95 Mbps. De stofzuigermond heeft dus waarschijnlijk de onderste stekker geraakt (splitteruitgang).

Re: Gezakt in profiel

Geplaatst: 23 maa 2013, 14:05
door nolfie
Uw waarden bevestigen alleen wat ik eerder zei. 16,5 als provisioning profiel en 25 als DLM. Er is meer dan ruimte genoeg om DLM te krijgen. Wachten en zorgen voor zo weining mogelijk syncverlies is de boodschap.

Re: Gezakt in profiel

Geplaatst: 23 maa 2013, 14:36
door jackho
Bij het afspelen van nPVR opnames zijn er ook problemen de laatste tijd, door BGC bevestigd ze hebben problemen met servers capaciteit naar het schijnt.
Dus je moet je vrouw niet voor alles de schuld geven :lol:

Re: Gezakt in profiel

Geplaatst: 23 maa 2013, 18:38
door vuurvos
Dat is nieuw. Ik gebruik "net gemist" redelijk veel en enkel sinds mijn lijn terugviel van 95 naar 65 heb ik die artifacten gehad. Was dul wel degelijk een slecht contact aan de splitter.

Re: Gezakt in profiel

Geplaatst: 24 apr 2014, 18:08
door Waterboy
Een maand geleden ben ik plots teruggevallen van het 70mb/s naar een 50mb/s profiel.
Waarschijnlijk zal DLM probleem hebben vastgesteld.
Zou ik in de toekomst terug naar een 70 mb/s kunnen geraken met de waarden die ik nu heb?


26-03-14

Receive Direction Send Direction


Max. DSLAM throughput kbit/s 0 0
Min. DSLAM throughput kbit/s 0 0
Attainable throughput kbit/s 87150 16752
Current throughput kbit/s 70000 6048

Latency 6 ms 5 ms
Bitswap off on
Impulse Noise Protection 2.5 2.0

Signal-to-noise ratio dB 11 16
Line attenuation dB 9 102


24-4-14



Max. DSLAM throughput kbit/s 0 0
Min. DSLAM throughput kbit/s 0 0
Attainable throughput kbit/s 87150 16384
Current throughput kbit/s 50200 6048

Latency 6 ms 5 ms
Bitswap on on
Impulse Noise Protection 3.0 2.0

Signal-to-noise ratio dB 16 16
Line attenuation dB 9 102