Pagina 1 van 1

VoIP valt weg na circa 2 dagen

Geplaatst: 19 feb 2013, 20:16
door doug
hallo,

als ik mijn modem niet regelmatig handmatig reboot, dan kan ik na een paar dagen niet meer bellen (continue toon) en ben ik ook niet meer bereikbaar (beller krijgt "dit nummer is niet beschikbaar")

dit probleem stelt zich sinds ik een router heb aangesloten

in de sagem-modem heb ik WAN PPPoE en DHCP uitgeschakeld; mijn router (TP-Link WDR3600) zorgt voor de WAN en DHCP

deze setup verstoort dus mijn VoIP (internet werkt wel zonder problemen); een reboot van de modem lost het probleem helemaal op, maar het is natuurlijk wel knap vervelend als je niet bereikbaar bent zonder het te beseffen

iemand een oplossing? moet ik DHCP op de modem terug activeren? iets aan de VoIP-settings veranderen?

bedankt
doug

downstream upstream
Line: 25184 kbps 2048 kbps
Max: 35594 kbps 7457 kbps
Profile: 8d
Distance: 436 m
Training: 13,3 dB
Attenuation: 16,2 dB
[/code]

Re: VoIP valt weg na circa 2 dagen

Geplaatst: 19 feb 2013, 20:20
door philippe_d
Je vertelt in je post nergens hoe de VoIP ingesteld is.
Op de Sagem? Een ATA op je eigen router? Ik neem aan op de Sagem?

- Dat uitschakelen van DHCP op je Sagem begrijp ik nog altijd niet (zag dat ook als "advies" in andere posts)
- Ik zou PPPoE terug inschakelen op de Sagem.

Re: VoIP valt weg na circa 2 dagen

Geplaatst: 19 feb 2013, 20:47
door doug
VoIP inderdaad via Sagem, op de default waarden (heb er nooit iets aan veranderd)

ik heb DHCP en PPPoE opnieuw ingesteld op de Sagem, ik zal de volgende dagen checken of telefoon nu weer blijft werken

doug

Re: VoIP valt weg na circa 2 dagen

Geplaatst: 19 feb 2013, 21:28
door Goztow
Is een gekend probleem. Sticky over in voip forum, dacht ik.

[Afbeelding Post made via mobile device ]

Re: VoIP valt weg na circa 2 dagen

Geplaatst: 19 feb 2013, 22:24
door brubbel

Re: VoIP valt weg na circa 2 dagen

Geplaatst: 19 feb 2013, 23:30
door philippe_d
Het probleem waar hiernaar verwezen wordt gaat over een ATA die achter een NAT router staat.
Waarbij als oplossing voorgesteld wordt om de NAT keepalive te verkorten.

In dit geval staat de VOIP niet achter een router, maar direct op de WAN (of VLAN20).
Dit is dus duidelijk een ander probleem? Misschien te maken met de 36-u disconnect?

Re: VoIP valt weg na circa 2 dagen

Geplaatst: 20 feb 2013, 09:04
door criminala
Dough , blijkbaar is dit een gekend probleem . Zie ook mijn topic : viewtopic.php?f=48&t=35151

Ik reboot elke 3 dagen mijn sagem . Erg onprofessioneel , maar het werkt .

Re: VoIP valt weg na circa 2 dagen

Geplaatst: 20 feb 2013, 09:25
door masked
Net hetzelfde meegemaakt met mijn wrt610n (dd-wrt firmware). Het opnieuw inschakelen van PPPoE op de sagem heeft dit probleem verholpen.

Het grappige is dat voip nog gedeeltelijk werkte. Als ik vanaf mijn gsm belde naar mijn vast nummer, begon mijn telefoon 10 minuten later wel te rinkelen (zelf 2 maal na elkaar, met een minuutje tussen). Natuurlijk hoorde ik niets. Ik kon op voorhand zeggen wanneer het zich zou voordoen. Het was steeds exact 1 week na het rebooten van de modem.

Re: VoIP valt weg na circa 2 dagen

Geplaatst: 20 feb 2013, 12:54
door Goztow
Hier dus de sticky waarna ik al verwees: viewtopic.php?p=307556#p307556 Eens die topic doorlezen, ik weet niet meer of er oplossingen instaan.