Slovaakse satteliet-tv ontvangen in België

Alles over TV via satelliet
Plaats reactie
jst
Starter
Starter
Berichten: 6
Lid geworden op: 11 jan 2013, 11:26

Hallo,

Wij zouden graag Slovaakse zenders via satteliet in België willen ontvangen. Een smartcard kopen we daar (Skylink), maar waar moeten we op letten bij de aankoop van de receiver en de schotel ?

Hoe groot dient de schotel minimum te zijn?
Welke receiver raden jullie aan om Slovaakse kaart te kunnen aansluiten + DVB-T te ontvangen + eventueel later ook een kaart van tv vlaanderen aan te sluiten.
Hebben jullie ervaring met platte coax kabels voor onder een venster? Zijn deze kwalitatief oké?

Graag jullie tips en advies. Bedankt.
dopke
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 964
Lid geworden op: 17 sep 2005, 17:34
Uitgedeelde bedankjes: 6 keer
Bedankt: 12 keer

Ik heb net effe gekeken , in mijn zenderlijst heb ik een paar fta en gecodeerde staan ( STV1, 2 TV JOJ enz ) van de provider ,towercom (skylink ) . Die zitten allemaal op de 23.5 oost , astra3 dus . De gebruikte codering is irdeto2/cryptoworks .

http://www.lyngsat.com/tvchannels/sk/TV-Joj.html

Je wil dus nog uitbreiden naar tvv , dus een grote schotel ( 80 cm of meer ) met meerdere lnb's is aangewezen . De ontvanger zal dan een linux ontvanger zijn met 2 interne kaartlezers ism cccam of oscam om de kaartlezers aan te sturen . Al heb ik wel mijn bedenking over 2 kaarten met verschillende coderings systemen ( seca3 en irdeto2 ) in een settop box . Hier werkte dat redelijk , al beet cccam er soms de tanden op stuk.


MVG
Afbeelding
jst
Starter
Starter
Berichten: 6
Lid geworden op: 11 jan 2013, 11:26

Een uitbreiding naar TVV is niet meteen nodig, maar ik wil die optie open houden.

Is de SAB Titan II een geschikte receiver? Wat moet ik onder cccam of oscam verstaan ?
dopke
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 964
Lid geworden op: 17 sep 2005, 17:34
Uitgedeelde bedankjes: 6 keer
Bedankt: 12 keer

Ik heb een SAB titan 2 . Best tevreden van al is het niet de snelste zapper ( maar wel redelijk geprijsd ) . Nadeel is dat dit geen linux receiver is en je bv de zenderlijst met de AB moet goed zetten enz , met een linux otvanger doe je dat vanop je pc . Deze draait ook cccam en andere software cams ( nodig om je kaart uit te lezen en updaten ) en de TVV kaart werkt daar alvast prima in , irdeto denk ik ook wel ( al ben ik daar niet 100% zeker van ).
Afbeelding
Gebruikersavatar
raf1
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 4954
Lid geworden op: 17 nov 2009, 22:39
Uitgedeelde bedankjes: 235 keer
Bedankt: 1542 keer

Oscam en Cccam zijn de twee bekendste software-modules om versleutelde kanalen te kunnen bekijken met slechts een losse smartcard en eenvoudige kaartlezer. In de meeste gevallen wordt deze functionaliteit via een hardware-module voorzien, een zogenaamde CAM-module die je in een sleuf in de ontvanger moet steken.
http://nl.wikipedia.org/wiki/Softcam

Zo'n softcam heeft dus als voordeel dat je geen dure CAM-module moet kopen en dat je ontvanger rechtstreeks toegang heeft tot de kaart waardoor je in alle vrijheid opnames kan maken.

De SAB Titan II kan overweg met Cccam wanneer je er alternatieve software op installeert:
Alle info op http://www.satbox4all.nl/Forum/thread-2 ... #pid103767
Lemontree Proton 1.5.05 zou momenteel zowat de beste alternatieve software zijn voor de SAB II.
jst
Starter
Starter
Berichten: 6
Lid geworden op: 11 jan 2013, 11:26

Bedankt alvast voor alle info.

Welke linux ontvanger raden jullie aan (budtget < 200 euro) ?

Iemand ervaring met van die platte coax kabels voor onder een vester.
dopke
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 964
Lid geworden op: 17 sep 2005, 17:34
Uitgedeelde bedankjes: 6 keer
Bedankt: 12 keer

Die sab is een prima box hoor op de zaptijd na ( 2 a 3 sec zoals tvv doos ) . Zeker voor een begineling zeer gebruiksvriendelijk . Is hier 2.5 jaar in gebruik , en geen omkijken naar . Maar ik weet niet of het mogelijk is om van die slovaakse er een fast scan in te krijgen ? . Dus dat ie automatisch die provider scant en zenders vooraan zet . Anders wordt het allemaal omslachtig met de AB .

Misschien is de xtrend ET4000 iets , 199€ . http://www.sat4all.com/forums/forum/29-clarke-tech-xtrend-et-serie/ . Ik hou het toch bij een vu+ , die heeft ook de mogelijkheid om dvb-t via een usb stick te bekijken .

Wat bedoel je met platte kabels ? . Raam doorvoer ? .
Afbeelding
wied
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 5891
Lid geworden op: 28 okt 2011, 15:07
Locatie: 'tstad
Uitgedeelde bedankjes: 334 keer
Bedankt: 253 keer

en hoe goed is de beeldkwaliteit van een Titan II, in vergelijking bijvoorbeeld met een VU+?
Scarlet Loco, FVD/OVH/Tempo Easy, Scarlet Red, Netflix/Disney+, IPTV, Astra1&2 FTA
dopke
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 964
Lid geworden op: 17 sep 2005, 17:34
Uitgedeelde bedankjes: 6 keer
Bedankt: 12 keer

De beeldkwaliteit is goed , zeker voor z'n prijs . Vind zelfs op SD de kwaliteit beter dan op de ultimo op tvv zenders met lage bitrate . Op de rest scoort de ultimo beter vind ik , al is het verschil niet echt groot . Die sab draait hier nu op een 10 jaar oude XWGA ( niet HD ready ofzo ) van LG , en het Beeld is echt goed .
Afbeelding
jst
Starter
Starter
Berichten: 6
Lid geworden op: 11 jan 2013, 11:26

De SAB Unix Triple HD ziet er ook geschikt uit. Iemand hier ervaringen mee? Deze heeft het voordeel tov de Xtrend dat ik ook DVB-T kan aansluiten.

Als ik het goed begrijp dien ik de slovaakse skylinkkaart in een CAM module te steken die de Irdeto2/Cryptoworks codering ontcijfert. En dit steek ik dan in de interne kaartlezer van mijn ontvanger.
Maar wat is dan eigenlijk het verschil tussen # smartcard en # C/I slot op een receiver?

Met platte coax kabel bedoel ik zoiets: http://www.shopping4satellite.com/nl/satelliet-accessoires/satelliet-accessoires-kabels/coax-super-flat.html
wied
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 5891
Lid geworden op: 28 okt 2011, 15:07
Locatie: 'tstad
Uitgedeelde bedankjes: 334 keer
Bedankt: 253 keer

een kaartlezer is een KAARTLEZER, en bijgevolg te klein om een CAM module in te steken... M.a.w. een smartcard gaat in de kaartlezer, en een CAM moet in het CI slot!
Scarlet Loco, FVD/OVH/Tempo Easy, Scarlet Red, Netflix/Disney+, IPTV, Astra1&2 FTA
dopke
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 964
Lid geworden op: 17 sep 2005, 17:34
Uitgedeelde bedankjes: 6 keer
Bedankt: 12 keer

Een CI module zou ik nooit gebruiken , is traag en kan maar 1 zender tegelijk coderen , dus zeker in een linux ontvanger te mijden . Die SAB daait cccam 2.0.11, dus heb je die extra dure module niet nodig en kun je de ingebouwde kaartlezer gebruiken .

Afbeelding

De SAB in actie :') .
Afbeelding
jst
Starter
Starter
Berichten: 6
Lid geworden op: 11 jan 2013, 11:26

Bedankt alvast voor alle info! Ik ben al veel wijzer geworden :-)

Ik twijfel nog of ik een linux-ontvanger met of zonder CI-slot zou nemen. Heb ergens gelezen dat het niet altijd mogelijk is om via een kaartlezer en software een gecodeerde kaart aan de praat te krijgen (bijvoorbeeld als de codering van een kaart wijzigt in de toekomst). Terwijl als je een CI-slot hebt met de juiste CAM-module, dan heb je steeds 100% zekerheid dat je kaart zal werken. Klopt dit ? Dus voor alle zekerheid een ontvanger met CI-slot aankopen ??
dopke
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 964
Lid geworden op: 17 sep 2005, 17:34
Uitgedeelde bedankjes: 6 keer
Bedankt: 12 keer

De meeste ontvangers hebben 2 CI sloten , en ook 2 kaartlezers , die sab ook . Ik zou dan in de toekomst erbij kopen moest het zijn dat dit nietmeer zou werken . Nu doen alle coderings systemen het met een stukje software voor de ingebouwde lezers (ccam = software matige CI mmodule ), zelfs de TN kaarten als je de boxkey weet :wink: .

Wel is het zo dat met enigma2 software voor die linux ontvangers CI modules voor geen meter werken, ze kunnen maar 1 zender gelijk decoderen , terwijl linux alles ongecodeerd opneemt ( tn en tvv dozen niet , die nemen gecodeerd op en pas als je kijkt wordt dit gedecodeerd ) geeft dit problemen .
Afbeelding
Plaats reactie

Terug naar “Satelliet aanbieders: TV Vlaanderen, Telesat”