Pagina 1 van 1

VoIP - wachtmuziek

Geplaatst: 14 nov 2012, 15:49
door Kenny1
Hoi

Ben me reeds een poosje aan het rotzoeken op het volgende probleem:

Situatie: 2 stations in een hunt group waar 1 telefoonnummer aan is gekoppeld. Indien er 3 calls op hetzelfde moment binnen komen worden de eerste 2 correct verdeeld over de 2 stations, de 3de blijft in wacht en krijgt een leuk wachtmuziekje te horen. Nu, indien deze 2 calls zijn afgesloten zou de 3de (in wacht) moeten binnenkomen op het eerste station. Nu blijkt dat deze oproeper de wachtmuziek blijft horen, 10, 20, 30, ... minuten. Eindeloos dus. Indien de oproeper de hoorn aflegt en meteen opnieuw belt, komt deze direct binnen. De call blijft dus hangen.

Iemand enig idee wat hier de boosdoener kan zijn?
We hebben genoeg trunk lines voor 30 simultane gesprekken, dus dat kan het niet zijn. Ik dacht verder aan een tekort aan licenties op onze PBX, maar ook dat lijkt het probleem niet te zijn.

Alvast enorm bedankt voor de evt. hulp! :)

Re: VoIP - wachtmuziek

Geplaatst: 14 nov 2012, 15:53
door krisken
Welke pbx gebruik je?

Re: VoIP - wachtmuziek

Geplaatst: 14 nov 2012, 15:55
door Kenny1
Een Siemens OpenScape Office. Ben er ondertussen achter dat het zich enkel bij deze hunt group voordoet. Misschien eens opnieuw aanmaken ofzo.

Re: VoIP - wachtmuziek

Geplaatst: 14 nov 2012, 15:58
door krisken
Helaas daar geen ervaring mee, enkel met freepbx.
Zou idd deze eens verwijderen en opnieuw aanmaken.

Re: VoIP - wachtmuziek

Geplaatst: 14 nov 2012, 16:06
door Kenny1
Jammer, thx anyway!

Re: VoIP - wachtmuziek

Geplaatst: 14 nov 2012, 19:13
door Studenteninternet
Geen logging op die pbx? Dat moet toch iets leren?

Mvg

Re: VoIP - wachtmuziek

Geplaatst: 26 nov 2012, 21:12
door Kenny1
Hoi

De logging leerde me weinig, een telefoontje met de leverancier des te meer.

Voor de geïnteresseerden: in de PBX stond een hunt group ingesteld. Deze had 3 users: 2 users voor de 2 stations, en 1 virtuele user. Deze derde, virtuele, diende om de calls in wacht op te vangen. De bedoeling was dat vanaf het moment nummer 1 of 2 aflegt, dat de volgende call in queue zou worden doorgestuurd naar het vrije station. Maar in plaats daarvan bleven deze calls inbellen op de virtuele station, zodat de oproeper eindeloze wachtmuziek kreeg te horen.

Dit had de leverancier zo ingesteld, maar achteraf gezien was dit toch niet zo koosjer. Als workaround heb ik deze user verwijderd, en krijgt iedere oproeper vanaf nummer 3 een bezettoon te horen. Hopelijk hebben ze dan sneller de reflex om zelf af te leggen en opnieuw terug te bellen.

De oplossing is dat we een extra applicatie + licenties op de PBX aankopen om deze calls te beheren, m.a.w. een extra kost...

Bedankt iedereen voor de hulp!