Ik heb een PC met een SSD met daarop Win7 en alle belangrijke programma's. Daarnaast heb ik een klassieke HD met twee partities (Programma's en Data). Gisterenavond begon plots die HD vreemde geluiden te maken. Ik veronderstelde dus dat mijn HD de geest aan het geven was. Aangezien het al laat was heb ik gewoon de PC uitgezet met het idee de volgende dag er naar te kijken.
Wanneer ik mijn PC nu echter opstart, krijg ik slechts 1 van de twee partities op mijn HD te zien (het vreemde geluid is wel weg - hetgeen niet wegneemt dat ik waarschijnlijk toch best uitkijk naar een nieuwe HD). De tweede partitie is volledig verdwenen. Zelfs in 'Schijfbeheer' zie ik er geen spoor van terug. Ook als ik werk met een Ubuntu live CD zie ik enkel mijn SSD en één van de twee partities op mijn HD.
Enig idee hoe ik die tweede partitie toch kan terugtoveren?
PS: Backups zijn geen probleem. Leve Crashplan.
Win7 - Partitie verdwenen
-
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 139 keer
- Bedankt: 56 keer
Mja, heb al wat zitten spelen met TestDisk, maar daarvoor moet de partitie toch zichtbaar zijn in Schijfbeheer?
Op http://www.cgsecurity.org/wiki/TestDisk_Step_By_Step lees ik:
Op http://www.cgsecurity.org/wiki/TestDisk_Step_By_Step lees ik:
Ik zit in het laatste geval. Ik zie de drive (partitie) inderdaad niet meer in Windows Explorer, maar ik zie ook niets meer in Schijfbeheer!Symptoms
If this hard disk's primary partition contained an operating system, it would most likely no longer boot up - due to its corrupted boot sector. If the hard disk was a secondary (data) drive or you can connect the drive to another computer in its secondary channel (usually where a CD/DVD drive is connected), the following symptoms would be observed:
Windows Explorer or Disk Manager displays the first primary partition as raw (unformatted) and Windows prompts: The drive is not formatted, do you want to format it now?
[You should never do so without knowing why!]
A logical partition is missing. In Windows Explorer, that logical drive is no longer available. The Windows Disk Management Console now displays only "unallocated space" where this logical partition had been located.
- Bijlagen
-
- schijfbeheer.png
- (150.77 KiB) Nog niet gedownload
There are 10 types of people in the world: those who understand binary, and those who don't.
-
- Elite Poster
Ook niks.
Ik begrijp er niks van. De eerste partitie op de HD lijkt normaal te werken. De tweede is foetsjie.
Dat wordt dus waarschijnlijk gewoon een nieuwe HD kopen en alle backups terugzetten. Pfff.
Ik begrijp er niks van. De eerste partitie op de HD lijkt normaal te werken. De tweede is foetsjie.
Dat wordt dus waarschijnlijk gewoon een nieuwe HD kopen en alle backups terugzetten. Pfff.
There are 10 types of people in the world: those who understand binary, and those who don't.
-
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 206 keer
- Bedankt: 147 keer
Probeer eens met de diagnosetool van de schijffabrikant zoals http://www.seagate.com/support/downloads/seatools/ voor seagate disks.
-
- Elite Poster
OK. Ik heb het door...
Ik was er van overtuigd dat ik dus een tweede HD (naast mijn SSD) had met twee partities. Nadat ik mijn PC opengeschroefd heb, blijkt dat ik TWEE extra HD's heb. De eerste werkt zonder probleem, de tweede heeft de geest gegeven. Vandaar dat ik dus maar zogezegd één partitie zag...
Sorry (en bedankt) voor de moeite...
Ik was er van overtuigd dat ik dus een tweede HD (naast mijn SSD) had met twee partities. Nadat ik mijn PC opengeschroefd heb, blijkt dat ik TWEE extra HD's heb. De eerste werkt zonder probleem, de tweede heeft de geest gegeven. Vandaar dat ik dus maar zogezegd één partitie zag...
Sorry (en bedankt) voor de moeite...
-
- Elite Poster
Het is daarmee dat ik er ook niets van snapte... Maar goed. Maandag schijfje terugsturen, is maar 7 maand oud en dus nog onder garantie.