Airport Express + Telenet Modem-only

Heb je problemen met het instellen van je netwerk, bedraad of draadloos, dan kan je hier altijd terecht!
Plaats reactie
selder
Moderator
Moderator
Uitgedeelde bedankjes: 112 keer
Bedankt: 763 keer
Te Koop forum

Ik wil hier thuis m'n Linksys e2000 router buitengooien, en alles via de Apple Airport Express (2nd gen) doen.

Alleen zit ik met een probleempje voor de toestellen die via een kabel aangesloten worden (NAS, Boxee, PS3, Xbox360, TV...)

De Aitport Express heeft maar 1 gigabit aansluiting, en kan dus niet "tussen" de Telenet modem en de switch gezet worden. De Telenet modem is dus aangesloten op de switch, en daarop alle "bedrade" apparaten, waaronder dus ook de Airport Express.

Alle "bedrade" apparaten krijgen nu - obviously - een IP adres van de DHCP server die het snelste is, soms is dat de Airport Express, meestal is dat de Telenet modem.

Ik heb geen zin om er nog een router tussen te zetten, en ook geen zin om met vaste IP adressen te werken, maar ze zal niets anders opzitten zeker? :)
Fractal Design North • 13900KS • Asus ROG Ryuo III 240mm • Asus Z790-E • Z5 7800 c34 64GB RGB • nVidia RTX4090FE • Samsung 990 PRO 2TB • Asus ROG Swift PG42UQ 42” OLED 138Hz
rpr
Premium Member
Premium Member
Uitgedeelde bedankjes: 6 keer
Bedankt: 15 keer

waarom de E2000 buitensmijten?
pufpufpuf
Plus Member
Plus Member
Uitgedeelde bedankjes: 8 keer
Bedankt: 3 keer

De Airport Express geen ip-adressen laten uitdelen, gebruiken als access point? Als ik het goed begrijp heb je een telenetmodem met router in?
selder
Moderator
Moderator
Te Koop forum

Hoe minder apparaten, hoe beter. Alles moet ook in 1 netwerk komen, liefst alles met dezelfde gateway.
De Wireless N van de Airport is beduidend sneller dan de Wireless N van de e2000.
En in dubbele NAT heb ik al helemaal geen zin.

Anyway, gisteren wat zitten spelen met de Synology 1512+ NAS, maar die doet euhm "raar". Ik stel een vast IP Adres in op beide NICs van de Synology in de range van de DHCP van de Airport, maar toch kan ik de NAS dan via dat IP adres niet bereiken.

Anywhoo, straks thuis nog eens wat verder nakijken...

pufpufpuf schreef:De Airport Express geen ip-adressen laten uitdelen, gebruiken als access point? Als ik het goed begrijp heb je een telenetmodem met router in?
Ik wil de Airport Express als gateway van m'n netwerk gebruiken, én ik wil interne IP adressen, geen publieke IP adressen van de Telenet modem.
Fractal Design North • 13900KS • Asus ROG Ryuo III 240mm • Asus Z790-E • Z5 7800 c34 64GB RGB • nVidia RTX4090FE • Samsung 990 PRO 2TB • Asus ROG Swift PG42UQ 42” OLED 138Hz
philippe_d
Moderator
Moderator
Uitgedeelde bedankjes: 1001 keer
Bedankt: 3720 keer
Provider

De Airport Express heeft toch één Wan en één LAN aansluiting ?
Dan zit er in jouw geval maar één ding op: een 2de switch.
  • De eerste switch komt tussen de TN modem en de Airport Express (WAN), en hierop is alleen uw Digicorder aangesloten.
  • De 2de switch staat op de AirpPort Express LAN poort en is voor uw intern netwerk: daarop sluit je alle bedrade aparaten aan (NAS, Boxee, PS3, Xbox360, ...).
Tenzij je met "TV" niet een digicorder bedoelt, maar een TV met internet aansluiting. Dan vervalt de eerste switch, en moet de TV op de LAN.

Geen idee of de AirpPort Express een soort "Mac passtrough" ondersteunt, want dan zou je ervoor kunnen zorgen dat je Digicorder een Telenet IP krijgt, zelf als die op de Lan aangesloten wordt.
VoIP: EDPnet (gratis vaste lijn), Sipgate.de, Sipgate.co.uk, MegaVoip.
Provider: EDPnet Fiber XS (150/50 mbps down/up).
Modem/Router: Fritz!Box 5590 Fiber, OS 8.03, Fritz!SFP GPON aangesloten op Proximus ONTP.
Telefoon centrale: Euracom 181 achter FritzBox So. 3 Fritz!DECT toestellen
TV: Telenet CI+, Fritz!DVB-C.
selder
Moderator
Moderator
Te Koop forum

Miljaar! w-t-h :) Ik was totaal vergeten dat de Airport Express inderdaad 2 gigabit aansluitingen heeft :)

Dan is m'n probleem straks opgelost :)

ps: er staan al 3 switchen in het netwerk. Eén van die switchen zat tussen 1) Telenet modem en 2) Digicorder en E2000.
ps2: TV en Telenet Digicorder zijn idd 2 verschillende apparaten, ik wil m'n Samsung TV ook in het netwerk hangen.
ps3: het zijn blijkbaar maar 100mbit aansluitingen, maar de rest is gigabit, so who cares.
Plaats reactie

Terug naar “Netwerken en Security”