Scarlet profiel (band) verlaagd na rebooten modem
Geplaatst: 31 aug 2012, 14:51
Toen ik in mijn Sagem modem de PPPoE interface had uitgeschakeld om deze door mijn router op te laten bouwen en de LAN1-poort van de Sagem te verbinden met de WAN-poort van mijn router is de Sagem enkele keren opnieuw opgestart. Aangezien er nog wat problemen waren met de telefonie heb ik de Sagem modem terug de PPPoE sessie op laten bouwen (en enkel dit, DHCP is uitgeschakeld). Alles werkt nu wel prima, de Sagem bouwt de PPPoE sessie op en mijn router zorgt voor DHCP maar toen ik nog verbonden was met de Sagem modem (toen ik de Sagem zat te bridgen met de router) begonnen alle lampjes plots te flashen en toen ik connecte zag ik dat de VDSL status plots op "TRAINING" stond.
Ik neem aan dat dit gebeurd is omdat de Sagem op korte tijd vrij vaak opnieuw is opgestart? Het probleem is nu echter dat ik terug op een 20/2 profiel zit in plaats van het 30/6 profiel waar we enkele weken geleden automatisch op zijn gezet.. Ik heb de Belgacom lijntest al gedaan (0800 22 424) met ons "virtueel" lijnnummer dat ik eens heb doorgekregen via iemand op het forum en toen is de modem enkele keren overgeschakeld naar het 30/6 profiel. De Downstream Training Margin is toen ook veranderd naar de originele waarde (20.X dB). Op het huidige 20/2 profiel staat die op 24.9 dB. Na de lijntest zijn we echter nog steeds niet op het 30/6 profiel terug geplaatst. Verder heb ik nog getest met de VDSL2Tool en blijkbaar zitten we nu op de 8d band in plaats van de 17a.
Gedurende de 30/6 periode was het internet heel stabiel en nooit uitgevallen, bovendien zitten we op ~180 meter van de ROP en hebben we een verzwakking van 0.144 dB wat nogmaals bevestigt dat de lijn wel degelijk 30/6 aankan. Mijn vraag is nu wat ik best doe om terug op 30/6 geprovisioneerd te worden?
Ik neem aan dat dit gebeurd is omdat de Sagem op korte tijd vrij vaak opnieuw is opgestart? Het probleem is nu echter dat ik terug op een 20/2 profiel zit in plaats van het 30/6 profiel waar we enkele weken geleden automatisch op zijn gezet.. Ik heb de Belgacom lijntest al gedaan (0800 22 424) met ons "virtueel" lijnnummer dat ik eens heb doorgekregen via iemand op het forum en toen is de modem enkele keren overgeschakeld naar het 30/6 profiel. De Downstream Training Margin is toen ook veranderd naar de originele waarde (20.X dB). Op het huidige 20/2 profiel staat die op 24.9 dB. Na de lijntest zijn we echter nog steeds niet op het 30/6 profiel terug geplaatst. Verder heb ik nog getest met de VDSL2Tool en blijkbaar zitten we nu op de 8d band in plaats van de 17a.
Gedurende de 30/6 periode was het internet heel stabiel en nooit uitgevallen, bovendien zitten we op ~180 meter van de ROP en hebben we een verzwakking van 0.144 dB wat nogmaals bevestigt dat de lijn wel degelijk 30/6 aankan. Mijn vraag is nu wat ik best doe om terug op 30/6 geprovisioneerd te worden?