van ISDN + intern systeem naar VOIP
Geplaatst: 03 jul 2012, 16:44
Momenteel hebben wij hier een ISDN lijn van belgacom, met 1 telefoonnummer en een faxnummer, met daarachter een "centrale" waaraan een hoop telefoons hangen.
Nu ben ik aan het kijken om dit om te zetten naar VOIP, in combinatie met een EDPnet vdsl en telephony abo.
Ik veronderstel dat ik dit faxnummer niet meer nodig heb en fax op het 1ste nummer zet met fax to mail.
Ik zie ook dat sommige modem-routers een ISDN aansluiting hebben, bv sommige Fritzboxen, blijft alle apparatuur die daar dan aanhangt dan transparant werken, bv als ik onze ISDN centrale daar op aansluit? Doorschakelen naar andere (interne) nummers, meerdere inkomende gesprekken, voicemails, zo van die dingen.
Kunnen er meerder gesprekken tegelijkertijd over 1 VOIP lijn lopen? Bv als er 2 mensen tegelijkertijd bellen, of heb ik daar een VOIP trunk voor nodig. Als ik het goed lees is een trunk enkel nodig als je meerdere externe nummers wilt?
EDPnet's telephony is ook VOIP, kan ik die dan gewoon gebruiken als binnenkomende connectie, of zijn er nog andere voordelen aan iets als WeePee hiervoor te gebruiken. Misschien is meerdere gelijktijdige gesprekken hier 1 van, want volgens de site van EDPnet kan je maar 1 gelijktijdig gesprek met hun telephony abo voeren. In dit forum zegt iemand dat je 31 kanalen krijgt bij WeePee, maar ik zie dit niet direct ergens op hun site.
Ook ga ik er van uit dat EDPnet zoals iedereen zijn telephony via een apart VLAN doet. Maakt dit het er (veel) moeilijker op, met bv verschillende inkomende en uitgaande providers te gebruiken?
Alvast bedankt voor uw tijd!
Nu ben ik aan het kijken om dit om te zetten naar VOIP, in combinatie met een EDPnet vdsl en telephony abo.
Ik veronderstel dat ik dit faxnummer niet meer nodig heb en fax op het 1ste nummer zet met fax to mail.
Ik zie ook dat sommige modem-routers een ISDN aansluiting hebben, bv sommige Fritzboxen, blijft alle apparatuur die daar dan aanhangt dan transparant werken, bv als ik onze ISDN centrale daar op aansluit? Doorschakelen naar andere (interne) nummers, meerdere inkomende gesprekken, voicemails, zo van die dingen.
Kunnen er meerder gesprekken tegelijkertijd over 1 VOIP lijn lopen? Bv als er 2 mensen tegelijkertijd bellen, of heb ik daar een VOIP trunk voor nodig. Als ik het goed lees is een trunk enkel nodig als je meerdere externe nummers wilt?
EDPnet's telephony is ook VOIP, kan ik die dan gewoon gebruiken als binnenkomende connectie, of zijn er nog andere voordelen aan iets als WeePee hiervoor te gebruiken. Misschien is meerdere gelijktijdige gesprekken hier 1 van, want volgens de site van EDPnet kan je maar 1 gelijktijdig gesprek met hun telephony abo voeren. In dit forum zegt iemand dat je 31 kanalen krijgt bij WeePee, maar ik zie dit niet direct ergens op hun site.
Ook ga ik er van uit dat EDPnet zoals iedereen zijn telephony via een apart VLAN doet. Maakt dit het er (veel) moeilijker op, met bv verschillende inkomende en uitgaande providers te gebruiken?
Alvast bedankt voor uw tijd!