Pagina 1 van 2

Telecomwet

Geplaatst: 07 jun 2012, 12:43
door LPS
UPDATE 4/9:
http://klantenservice.telenet.be/conten ... ong-wat-nu
hier staat een mooi overzichtje :')




[quote="oorspronkelijke startpost"]Om alle info over de nieuwe telecomwet in 1 topic te verzamelen:
...
Heeft er iemand een idee wat de stappen nog zijn na de goedkeuring in de Kamercommissie? En kan iemand de details al vinden?[/quote]
PROXIMUS / BELGACOM:
* vanaf 1 juli: nieuw contract = geen minimum contractuur
* bestaande klanten: 12 maanden hetzelfde contract hebben => geen minimum contractduur bij nieuw contract (zoals productwijziging)

TELENET:
* vanaf 1 oktober: sowieso geen verbrekingsvergoeding
* bestaande klanten: idem
* uitzondering: opties (6 maand opzegtermijn) en gratis gsm's (restwaarde)

BASE:
* simpel... geen contractduur: voor iedereen (nieuw-oud) & al sinds een tijdje

MOBISTAR:
* voor nieuwe klanten: onbepaalde duur mogelijk, 20% korting bij 12maandencontract
* bestaande klanten: blijft bepaalde duur, geen bevrijding zoals bij de andere operatoren

OVH.fr:
* geen contracduur meer


De teksten op de website van de Kamer:
http://www.dekamer.be/kvvcr/showpage.cf ... cument.cfm
(wetnummer 2143)

Re: Telecomwet

Geplaatst: 07 jun 2012, 15:06
door jempie
Ik denk :
1; goedkeuring in de Kamer
2; goedkeuring in de Senaat
3; onderteken van wetsvoorstel door de Koning
4; publicatie in Staatsblad.

En dan zijn we er.
Don't shoot me if I'm wrong.

jempie

Re: Telecomwet

Geplaatst: 07 jun 2012, 15:10
door Zamba
is dit niet enkel voor nieuwe contracten die afgesloten worden na datum van publicatie in het Staatsblad. Bestaande contracten komen dus niet in aanmerking en blijven aan de duur die ontertekend werd?

Re: Telecomwet

Geplaatst: 07 jun 2012, 15:50
door ubremoved_539
jempie schreef:4; publicatie in Staatsblad.

En dan zijn we er.
Is het dan ook nog eens niet zoveel dagen wachten ?

Re: Telecomwet

Geplaatst: 07 jun 2012, 16:21
door proximusboyke
nee de dag van publicatie is de dag van kracht.
Maar de regering kan wel beslissen met terugwerkende kracht

Re: Telecomwet

Geplaatst: 07 jun 2012, 16:40
door fredo66
Zamba schreef:is dit niet enkel voor nieuwe contracten die afgesloten worden na datum van publicatie in het Staatsblad. Bestaande contracten komen dus niet in aanmerking en blijven aan de duur die ontertekend werd?
In het origineel wetsvoorstel was het zeker ook de bedoeling bestaande contracten daarin mee te nemen. Net daardoor ook gaat het allemaal zo traag vooruit.
De telco's vroegen uitzonderingen daarop (vb voor bestaande contracten dan geen zes maand maar negen ...)

Re: Telecomwet

Geplaatst: 07 jun 2012, 16:59
door Nr10
Publicatiedatum =/= inwerkingtreding

Indien geen inwerkingtreding staat vermeld dan moet je geloof ik tien dagen tellen na de dag van publicatie. Denk zelf dat dit een monokamerale wet is die geen goedkeuring door de Senaat vereist.

Re: Telecomwet

Geplaatst: 22 jun 2012, 15:08
door Ken
En wat voor bedrijven?

Re: Telecomwet

Geplaatst: 22 jun 2012, 15:21
door LPS
OK, ze is dus goedgekeurd.

Een overzichtje van wat de reacties van de operatoren. Indien jullie aanvullingen hebben, laat maar weten, dan pas ik het aan.

EDIT: ik zet het in de startpost.

Re: Telecomwet

Geplaatst: 22 jun 2012, 15:23
door raf1
Geen contractduur bij OVH. http://www.ovh.fr/telephonie/

Re: Telecomwet

Geplaatst: 22 jun 2012, 15:28
door LPS
Voor bij Mobistar: kan een bestaande klant met contractduur overschakelen naar zo'n nieuwe abo zonder contractduur? Ze zijn voorlopig de enige mobiele operator die geen persbericht uitstuurden en onderduidelijk blijven precies.

Op de website bieden ze vreemd genoeg nog altijd de mogelijkheid aan om een 12-maandencontract aan te gaan in ruil voor een 'levenslange' korting van 20%.

Re: Telecomwet

Geplaatst: 22 jun 2012, 15:39
door meon
M'n zus is van Mobistar My15 naar Dolfijn 15 gegaan en daarna naar Proximus Generation Connect gezet. Tot nu toe enkel een "spijtig dat je weg bent"-brief gehad en een laatste (normale) factuur... Normaal zou haar contract pas in november 2012 vervallen.

Re: Telecomwet

Geplaatst: 25 jun 2012, 18:34
door MobistarWebcare
LPS schreef:
oorspronkelijke startpost schreef:Om alle info over de nieuwe telecomwet in 1 topic te verzamelen:
...
Heeft er iemand een idee wat de stappen nog zijn na de goedkeuring in de Kamercommissie? En kan iemand de details al vinden?
PROXIMUS / BELGACOM:
* vanaf 1 juli: nieuw contract = geen minimum contractuur
* bestaande klanten: 12 maanden hetzelfde contract hebben => geen minimum contractduur bij nieuw contract (zoals productwijziging)

TELENET:
* vanaf 1 oktober: sowieso geen verbrekingsvergoeding
* bestaande klanten: idem
* uitzondering: opties (6 maand opzegtermijn) en gratis gsm's (restwaarde)

BASE:
* simpel... geen contractduur: voor iedereen (nieuw-oud) & al sinds een tijdje

MOBISTAR:
* voor nieuwe klanten: geen contractduur mogelijk (tenzij 20% korting 'levenslang' gewenst = 12maandencontract)
* bestaande klanten: onduidelijkheid

OVH.fr:
* geen contracduur meer


De teksten op de website van de Kamer:
http://www.dekamer.be/kvvcr/showpage.cf ... cument.cfm
(wetnummer 2143)

Hallo iedereen !

Omdat er blijkbaar nog onduidelijkheid is over het contract van bestaande klanten bij Mobistar, zetten wij dit even op een rijtje:

Bestaande klanten die gekozen hebben voor een tarief zonder vaste contractduur of reeds een contract van onbepaalde duur hebben, kunnen dit ook bij ons gratis opzeggen.

Voor bestaande klanten die gekozen hebben voor een vaste duur om zo van extra voordelen te kunnen genieten (bv. een korting op het abonnement van 50% gedurende 12 of 18 maanden, gratis smsjes, 40 uur gratis beltijd naar Mobistar nummers, enz..) blijft de overeengekomen contractduur van toepassing.

Voor een gepersonaliseerde dienstverlening op basis van je eigen contract, kan je best contact opnemen met onze klantendienst:
http://www.mobistar.be/info/contactus/index.html

Groeten,

Het Mobistar Webcare Team

Re: Telecomwet

Geplaatst: 25 jun 2012, 21:55
door proximusboyke
dus mobistar is de enige die zijn klanten in de tang houdt.

Re: Telecomwet

Geplaatst: 25 jun 2012, 22:12
door ubremoved_15739
Nee, die tang is om de ketting van de "Basta Neveneffecten" container te krijgen. :wink:

Re: Telecomwet

Geplaatst: 26 jun 2012, 11:05
door LPS
proximusboyke schreef:dus mobistar is de enige die zijn klanten in de tang houdt.
True, pff. Ik snap niet waarom ze niet volgen en vanaf juli of desnoods oktober de andere operatoren volgen. Van de andere operatoren zullen er dus klanten zijn die willen overstappen, dus daar profiteren ze van, maar zelf houden ze bestaande klanten met bepaalde duurcontracten vast. Sympathiek, veelzeggend imo.

Ik heb het alvast aangepast in de beginpost.

Re: Telecomwet

Geplaatst: 26 jun 2012, 11:08
door philippe_d
Geef ze nog wat tijd, ze zullen ook nog wel bijdraaien voor 1 october (laat ons hopen :-D )

Re: Telecomwet

Geplaatst: 19 aug 2012, 14:02
door tommekentom
meon schreef:M'n zus is van Mobistar My15 naar Dolfijn 15 gegaan en daarna naar Proximus Generation Connect gezet. Tot nu toe enkel een "spijtig dat je weg bent"-brief gehad en een laatste (normale) factuur... Normaal zou haar contract pas in november 2012 vervallen.
Ik ken nochtans genoeg mensen die van mij 15 naar dolfijn 15 gegaan zijn en hun contractduur behouden.

Re: Telecomwet

Geplaatst: 19 aug 2012, 14:09
door Lord Utopia
Als je My15 contract voorbij is en je gaat over op een Dolfijn 15 zonder contractduur, mag je ook altijd weg.

Re: Telecomwet

Geplaatst: 19 aug 2012, 14:13
door tommekentom
Lord Utopia schreef:Als je My15 contract voorbij is en je gaat over op een Dolfijn 15 zonder contractduur, mag je ook altijd weg.
Uiteraard, maar het ging hier dus over mensen die nu nog een bestaande contract hebben die niet voorbij is en volgens Meon werd deze contractvrij door over te stappen naar Dolfijn 15.
Dit is echter niet altijd het geval (ik heb mijn contractduur behouden).

Re: Telecomwet

Geplaatst: 04 sep 2012, 11:21
door LPS
Ik heb een update gedaan aan het startbericht, Telenet heeft op zijn site immers een goed overzichtje gezet:
http://userbase.be/forum/viewtopic.php? ... 15#p437115

Re: Telecomwet

Geplaatst: 04 sep 2012, 11:35
door proximusboyke
bij mobistar kunnen klanten weg op 01/10/2012 als ze al 6 maand klant zijn.
Is me zo bevestigd door de klantendienst
Heb het paar keer laten cheken door mensen die bij mobistar klant zijn te doen bellen, en werd altijd dezelfde info gegeven

Re: Telecomwet

Geplaatst: 04 sep 2012, 13:07
door Ken
Voor bedrijven dus niet :'-(

Re: Telecomwet

Geplaatst: 04 sep 2012, 17:07
door cptKangaroo
Openstelling van de Telenet-kabel mag doorgaan, zegt rechtbank - Bedrijven - Nieuws - Trends.be

Telenet vangt dus bot, en op 9 oktober valt de uitspraak in een gelijkaardige 'vertragingsprocedure' van de franstalige kabelbedrijven. Maar de andere ISPs hadden eigenlijk al rekening gehouden met een uitspraak begin 2013 dus of zij vroeger gebruik gaan maken van de openstelling van kabel en telefoonlijn, valt nog af te wachten.

Re: Telecomwet

Geplaatst: 10 sep 2012, 17:10
door finchy
Hoi iedereen,

Nadat ik totaal geen zicht meer had op wat de nieuwe telecomwet nu precies gaat losmaken én ik door Mobistar van het kastje naar de muur ben gestuurd, heb ik dan maar direct met Johan Vandelanotte contact opgenomen met de vraag wat er nu precies verandert vanaf 1 oktober. Hij verzekerde mij dat de nieuwe telecomwet OOK van toepassing is op klanten die nog een lopend contract hebben (wel langer dan 6 maanden).

Toen belde ik naar Mobistar met de vraag wat er precies verandert en zij zeiden mij eerst dat er niets verandert voor de lopende contracten. Wanneer ik sprak over de bewuste mail, werd het heel stil waarnaar niemand bij mobistar (dixit) wist hoe het juist in mekaar zat. Ik moest nog maar eens terugbellen begin oktober.

Ik denk dat we dus wel kunnen stellen dat we ook van mobistar af kunnen geraken... :wink:

Re: Telecomwet

Geplaatst: 09 okt 2012, 11:13
door LPS
Ik had voor mijn vriendin begin september een portatie aangevraagd van Mobistar naar Proximus voor 1 oktober. Op 1 oktober (dus niet vroeger, uit veiligheid wsl) heeft Proximus het doorgestuurd naar Mobistar en op 2 oktober hebben ze het uiteindelijk uitgevoerd. Op 3 oktober ontvingen we een brief van Mobistar waarin stond dat ze het spijtig vonden dat ze geen klant meer was. Zo'n brief vind ik wel correct (als soort bevestiging en afscheid), had ik niet verwacht.

Re: Telecomwet

Geplaatst: 09 okt 2012, 12:37
door lirec
Ik kreeg ook hel snel een "spijtig dat je vertrekt, we hopen je snel terug te zien"-brief.
Daarna slaagden ze er echter in om een onterechte afrekening wegens contractbreuk te versturen.

Hou je hart dus best toch nog maar even vast.....helemaal goed bezig zijn ze zeker en vast nog niet.

Re: Telecomwet

Geplaatst: 09 okt 2012, 13:17
door LPS
Oei... Maar het gaat toch ten onrechte zijn, het is ondertussen voldoende gedocumenteerd in de telecomwet plus hun eigen bevestiging via Twitter.

Re: Telecomwet

Geplaatst: 11 okt 2012, 23:14
door Splitter
mobistar heeft bij hun nieuwe aanbieding, bij de algemene voorwaardes dit staan:
je je contract na die 6 maanden kan stopzetten door ons ten minste een maand op voorhand een aangetekend schrijven te sturen. Doe je dat niet, dan wordt je contract na die 6 maanden stilzwijgend verlengd voor onbepaalde duur, maar zonder verbintenis.
dus nog steeds een maand opzeg waar je aan verbonden bent dan.
en "aangetekend schrijven" dacht ik dat tegenwoordig met de nieuwe wet eveneens een email mocht zijn,
maar daar rept mobistar ook niet over?

Re: Telecomwet

Geplaatst: 12 okt 2012, 00:23
door LPS
Zou dat te maken hebben dat je vooruit betaalt en dus de reeds betaalde komende maand verliest als je pas op 6e maand 1e dag opzegt? Dus best 5e maand en 1 dag om te voorkomen dat je een maand extra betaalt?

Want vanaf 6 maand 1e dag heb je totaal geen verplichting meer, buiten een MNP aan te vragen naar nieuwe operator.

Re: Telecomwet

Geplaatst: 12 okt 2012, 02:48
door xenne
Er is nog altijd een vooropzeg van een maand. Aangetekend schrijven is echter niet meer vereist, kan met elk schriftelijk middel

Re: Telecomwet

Geplaatst: 12 okt 2012, 14:52
door williamh
Bij mijn vraag aan het BIPT over een e.v.t. opzegperiode na 6 maanden kreeg ik volgend antwoord:
zie bijlage.
2.pdf
(31.09 KiB) 77 keer gedownload

Re: Telecomwet

Geplaatst: 12 okt 2012, 15:00
door xenne
ah zo... toch beweren mobistar (hierboven) en ook Belgacom (zie bijlage) dat er nog steeds een opzegperiode van één maand is. beide dus onwettig bezig

Re: Telecomwet

Geplaatst: 12 okt 2012, 15:27
door williamh
@ XENNE
Hallo,
Dus zoals meestal is het niet zo duidelijk voor de klant. In de meeste berichtgeving die ik lees over de nieuwe telecomwet vindt je hierover trouwens ook geen sluitende regel.
Ik denk dat het voor vele telecomklanten toch een belangrijk punt is, als je een contract opzegt dat je weet wanneer het exact stopgezet wordt.

Re: Telecomwet

Geplaatst: 12 okt 2012, 15:32
door philippe_d
Zowel Mobistar en Belgacom (zie vorige posts) spreken over één maand opzeg, maar er is geen enkele melding van een verbrekingsvergoeding of boete als je die opzeg niet respecteert.
Volgens mij willen ze gewoon de nodige tijd om alles administratief te verwerken.

Als ze een verbrekingsvergoeding of boete zouden eisen voor het niet respecteren van die 1 maand opzeg, dan pas zouden ze onwettig bezig zijn :-(

Re: Telecomwet

Geplaatst: 12 okt 2012, 15:34
door xenne
je moet dan wel nog een maand langer uw abo betalen natuurlijk, dus een maand langer kosten.... Terwijl je in principe meteen stop zou moeten kunnen zetten...

Re: Telecomwet

Geplaatst: 12 okt 2012, 15:47
door williamh
1.pdf
(16.78 KiB) 30 keer gedownload
Nog een kleine aanvulling, in de wettekst staat volgende "zo spoedig als technisch mogelijk is".
Er kan dus verschil zijn als je een mobiel abonn., een vaste lijn of internet abonn. opzegt?

Re: Telecomwet

Geplaatst: 12 okt 2012, 17:48
door ubremoved_15739
Maar er staat ook heel duidelijk in jouw tekst:
Het contract wordt beëindigd op het moment gekozen door de abonnee, zelfs onmiddellijk.
Dat de operator dan zo spoedig mogelijk afsluit is evident, maar de beëindiging van het contract kan zelfs onmiddellijk.
Graag zullen de operatoren dit niet lezen, maar toch. Ze zullen er zich aan moeten houden. :judge:

Re: Telecomwet

Geplaatst: 12 okt 2012, 17:53
door xenne
blijkbaar zijn ze dat niet van plan op het eerst zicht.... en 't zullen maar enkelingen zijn die naar de ombudsman zullen trekken denk ik

Re: Telecomwet

Geplaatst: 12 okt 2012, 18:19
door philippe_d
Er is een verschil tussen het einde van het contract (= tot wanneer je betaalt) - dat kan onmiddellijk - het het moment van fysisch afsluiten (= zo spoedig als technisch mogelijk is)

Als de provider zoveel tijd nodig heeft om je effectief af te sluiten, dan heb je gedurende die tijd in principe de dienst gratis ?

Zo begrijp ik deze tekst :-D .