Experiment met satelliet

Alles over TV via satelliet
Plaats reactie
TomG
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2169
Lid geworden op: 06 jun 2005, 18:33
Locatie: Zwevegem
Uitgedeelde bedankjes: 472 keer
Bedankt: 106 keer

Beste UB'ers,

Heb van iemand een oude ronde metalen schotel (triax?) gehad met een dual LNB met 1 uitgang. Blijkt om volgende LNB te gaan. Zou dus Hotbird op 13 graden oost en Astra 1 op 19,2 graden oost moeten kunnen ontvangen. Toeval wil dat we hier in huis een pc hebben met een DVB-S (geen S2) tuner ingebouwd en Windows Mediacenter (Windows 7) op.

IK heb er al paar kanalen uitgekregen (oa Roma TV), maar met storing, waarschijnlijk door slechte uitleining. De schotel zat nog op een metalen buis en staat onder bepaalde hoek ingesteld. Heb die metalen buis mooi verticaal in parasolvoet geplaatst.

Maar nu vraag ik mij af, naar waar moet die schotel dan kijken? 13 graden oost of 19,2 graden oost? En welke kop is dan voor 13 en welke voor 19,2 graden oost? Mijn gezond verstand zegt dat - wanneer jij ten zuiden van schotel staat en er dus naar kijkt - de linkse kop (dichtst bij het zuiden) 13 graden oost is en de rechtse kop 19,2 graden (verst van het zuiden).

Wat mij ook opvalt is dat die LNB precies ondersteboven gemonteerd zit (kabel aansluiting bovenaan). Bepaalde reden?
Klopt dit zo beetje? Kan iemand mij wat op weg zetten?

Alvast bedankt.
q-tec
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2385
Lid geworden op: 23 dec 2007, 15:56
Locatie: nevele
Uitgedeelde bedankjes: 71 keer
Bedankt: 101 keer

Als je alle free zender van 13 ontvangt zou je die van 19 ook moeten ontvangen want daarvoor dient een multi lnb namelijk.
(je zal wel een klein beetje moeten schuiven maar mag echt niet veel zijn mmwerk)
(geen idee of je met de pc ook een balk hebt waar je kan zien hoeveel % ontvangst je hebt?)
Edpnet High upload 16/10 + edpnet voip + weepee voip
Belgacom Vdsl 16.5/2
Galys2 + Mobile vikings
Afbeelding

Afbeelding
TomG
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2169
Lid geworden op: 06 jun 2005, 18:33
Locatie: Zwevegem
Uitgedeelde bedankjes: 472 keer
Bedankt: 106 keer

Ik kan inderdaad heel wat kanalen ontvangen die op de Hotbird zitten. Even paar steekproeven gedaan en gecheckt op kingofsat.

Maar als ik zoek op astra 1 vind ik niks... Ik heb Hotbird op de eerste satelliet positie gezet in Mediacenter en Astra 1 op de 2de positie.
philippe_d
Moderator
Moderator
Berichten: 16487
Lid geworden op: 28 apr 2008, 11:22
Locatie: Waregem
Uitgedeelde bedankjes: 820 keer
Bedankt: 2998 keer

Als je alle (FTA) zenders van Horbird ontvangt, en géén van Astra 19°, dan moet je de schotel 6° opschuiven, zodat de LNB die nu Hotbird signaal krijgt, het signaal van Astra krijgt. Dan gaat de andere LNB Hotbird zien.

Heeft dus wsl niets te maken met Sateliet 1 of 2 op je Mediacenter, maar met de uitlijning.
VoIP: WeePee (vaste nummers geporteerd), Sipgate.de, Sipgate.co.uk, MegaVoip (uitgaand België).
Provider: Proximus Start (60/4 mbps down/up).
Modem/Router: Fritz!Box 7590 int, OS 07.39-97058 BETA, profiel 100/35.
Telefoon centrale: Euracom 181 achter FritzBox So.
TV: Telenet CI+, Fritz!DVB-C.
Jan007
Pro Member
Pro Member
Berichten: 375
Lid geworden op: 22 nov 2010, 12:36
Uitgedeelde bedankjes: 12 keer
Bedankt: 15 keer

Het is niet normaal dat de aansluiting van de LNB bovenaan is.
Als je de LNB monteert zoals het moet (aansluiting onderaan) dan is de rechtse kop voor Hotbird (13°) als je naar de schotel kijkt.
Hier wordt uitgelegd hoe je het moet monteren.

http://www.sat4all.com/forums/topic/324 ... v-schotel/
Gebruikersavatar
Petervanakelyen
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1614
Lid geworden op: 30 dec 2009, 22:36
Locatie: Antwerpen
Uitgedeelde bedankjes: 98 keer
Bedankt: 169 keer

De schotel zat nog op een metalen buis en staat onder bepaalde hoek ingesteld. Heb die metalen buis mooi verticaal in parasolvoet geplaatst. Wat mij ook opvalt is dat die LNB precies ondersteboven gemonteerd zit (kabel aansluiting bovenaan).


Metalen buis toch niet ondersteboven in de parasolvoet gestopt? :lol:
philippe_d
Moderator
Moderator
Berichten: 16487
Lid geworden op: 28 apr 2008, 11:22
Locatie: Waregem
Uitgedeelde bedankjes: 820 keer
Bedankt: 2998 keer

Technisch zou dat niets mogen uitmaken of je LNB boven of onder staat, de LNB staat toch in het brandpunt van de parabool. Het kan wel zeer onhandig zijn voor de kabels als ze bovenaan uitkomen :-)
VoIP: WeePee (vaste nummers geporteerd), Sipgate.de, Sipgate.co.uk, MegaVoip (uitgaand België).
Provider: Proximus Start (60/4 mbps down/up).
Modem/Router: Fritz!Box 7590 int, OS 07.39-97058 BETA, profiel 100/35.
Telefoon centrale: Euracom 181 achter FritzBox So.
TV: Telenet CI+, Fritz!DVB-C.
TomG
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2169
Lid geworden op: 06 jun 2005, 18:33
Locatie: Zwevegem
Uitgedeelde bedankjes: 472 keer
Bedankt: 106 keer

Jan007 schreef:Het is niet normaal dat de aansluiting van de LNB bovenaan is.
Als je de LNB monteert zoals het moet (aansluiting onderaan) dan is de rechtse kop voor Hotbird (13°) als je naar de schotel kijkt.
Hier wordt uitgelegd hoe je het moet monteren.

http://www.sat4all.com/forums/topic/324 ... v-schotel/

Zo ziet het er nu uit:
Afbeelding
Satelliet posities zijn dus juist omgekeerd als ik uw post lees ( rechts hotbird en links astra 1)?
Als ik hem omdraai, met welke kant bevestig ik hem dan aan de arm? Met de linkse of rechtse kant?
Volgens schema op forum dat je gaf zou dat dus met de rechtse, hotbird lnb moeten zijn:
Afbeelding
Wil dat dan ook zeggen dat ik de schotel naar de hotbird moet richten en dat ie dan automatisch goed staat voor astra 1?
Gebruikersavatar
AnD
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 3824
Lid geworden op: 18 okt 2003, 12:29
Locatie: Hasselt
Uitgedeelde bedankjes: 393 keer
Bedankt: 87 keer

Kan je niet ergens in je software je diseqc instellen, want in zo een kop zit een ingebouwde diseqc switch ?
Gebruikersavatar
iceke
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 6667
Lid geworden op: 11 jun 2010, 12:58
Uitgedeelde bedankjes: 226 keer
Bedankt: 611 keer

1. De graden van de satellieten zijn ten opzichte van het zuiden (13° oost is dus dichter tegen het zuiden dan 19°€)
2. Op je schotel worden de satellietposities gespiegeld (draai dus alles om om te weten in welke kop welk signaal toekomt)
3. Bevestig de kop die je meest gebruikt in het midden (in dit geval dus de Astra)
4. Zet in je software de juiste diseq instellingen
5. Verder moet je nog rekening houden met de elevatie (De hotbird sat zit hoger tov de evenaar dan de Astra sat ) je moet er dus voor zorgen dat je lnb iets gedraaid zit in je lnb houder, aangezien je hier ook weer rekening moet houden met gespiegeld moet de astra lnb dus iets hoger zitten dan de hotbird.


In de praktijk :
*Bevestig je schotel,
*bevestig je duoblock aan de linkse lnb
*zorg dat de rechtse lnb lager staat dan de linkse
*richt je schotel uit op de astra sat,
(in 3 of 4 keer, zender op bvn zetten, draaien en keren tot je beeld hebt, daarna finetunen door het midden te zoeken schotel enkel boven-onder, daarna links rechts en desnoods nog eens overdoen)
*In principe zou je dan al beeld moeten hebben op de hotbird, dit kan je dan nog eens finetunen door je lnb terug wat hoger of lager te draaien (van je schotel blijven !)

Satfinders zijn brol, doet het gewoon op bovenvermelde manier en doe het desnoods nog eens over wanneer het bewolkt is...
Een goeie basis maakt veel goed, zorg dus voor een loodrechte buis of muur wanneer je begint.
Hoe kleiner de schotel hoe makkelijker, begin je hobby met een kleine schotel.

http://www.canaldigitaal.nl/uploadedFil ... nb-los.pdf
frali
Starter Plus
Starter Plus
Berichten: 44
Lid geworden op: 05 dec 2008, 13:03
Bedankt: 1 keer

Een zeer goede website voor het uitrichten van een satellietantenne is http://www.dishpointer.com/. Die maakt bovendien gebruik van " Google Earth" om de richting van de satelliet aan te geven , zodat ge kunt zien of er obstakels in de weg staan.
Plaats reactie

Terug naar “Satelliet aanbieders: TV Vlaanderen, Telesat”