Pagina 1 van 1
opzeggen belgacom
Geplaatst: 20 apr 2012, 13:02
door fryelectro
- Hoe zeg je het best Belgacom Internet op?
- Wanneer zeg je best op? cfr
http://www.test-aankoop.be/telefonie/be ... 314071.htm -> oud artikel uit 2004:
Wilt u uw Belgacom-abonnement opzeggen om naar een andere operator over te stappen, dan moet u op de volgende punten letten. Belgacom factureert de abonnementsbijdrage om de twee maanden (in theorie kunt u een maandelijkse facturatie vragen, maar dat is veeleer uitzonderlijk). U moet die bijdrage op voorhand betalen. Artikel 49, lid 2 van de algemene voorwaarden van Belgacom bepaalt dat bij de opzegging van de overeenkomst, de betaalde of gefactureerde bijdragen onherroepelijk verschuldigd zijn. Een voorbeeld: u zegt uw overeenkomst op in een aangetekend schrijven op 04/10, mits een opzegtermijn van ten minste 4 dagen (conform de algemene voorwaarden). Belgacom sluit de overeenkomst af op 14/10. Maar op 14/10 factureert Belgacom de aangebroken tweemaandelijkse periode (van 1/10 tot 30/11). De klant moet dat abonnement betalen, ook al worden er in ruil geen diensten meer gepresteerd.
Wat kunt u doen?
Besluit: wilt u uw abonnement opzeggen, dan doet u dat vóór er een nieuwe tweemaandelijkse periode is aangebroken.
Wat zijn jullie ervaringen in deze?
Ik dacht altijd trouwens dat BGC de periode tussen de afsluitdatum en nog openstaande abonnement pro rate crediteerde?
Re: opzeggen belgacom
Geplaatst: 20 apr 2012, 13:14
door philippe_d
Waar jij nu mee afkomt, een atrikel van 2004
Intussen zijn de Algemene Voorwaarden van Belgacom al tenminste 10 keer gewijzigd
- a) de opzegtermijn is geen 4 dagen, maar een maand.
b) het verschuldigde bedrag is dus max. één maand na het versturen van de (aangetekende) opzegbrief
Ook geen idee waar ze het uithalen dat gefactureerde bedragen onherroepelijk verschuldigd. De ervaring met Belgacom is anders:
- Enkele dagen nadat je het aboonmenet hebt opgezegd (of nummmer geporteerd) krijg je een brief, met de bevestiging dat ze "met spijt" je opzeg hebben ontvangen, en met de einddatum van de dienst.
- De eindafrekening gebeurt heel correct. Voor het teveel betaalde bedrag wordt een kredietnota opgesteld.
Re: opzeggen belgacom
Geplaatst: 20 apr 2012, 13:20
door fryelectro
Thanks Philippe, dat artikel bracht me idd in de war!
Dus maw als ik vandaag wil opzeggen, vraag ik best een opzegdatum van vandaag+30 dagen? Of vraag ik om het abonnement op te zeggen met een zo vroeg mogelijk datum?
Re: opzeggen belgacom
Geplaatst: 20 apr 2012, 13:28
door philippe_d
Afhankelijk van hoelang je nog hun dienst wil gebruiken. Als je het opzegt met onmiddelijke werking, betaal je toch nog 30 dagen.
Als je het nu opzegt met een termijn van 30 dagen, kost het je evenveel en kan je de dienst nog 30 dagen gebruiken.
PS. Jouw mailbox moeten ze nog 6 maand levend houden nà opzeg.
Re: opzeggen belgacom
Geplaatst: 20 apr 2012, 13:49
door fryelectro
Ha ok, EDPnet vroeg mij wanneer Belgacom stopt met de dienstverlening, en die datum dien ik dan door te geven...
Re: opzeggen belgacom
Geplaatst: 20 apr 2012, 13:55
door bambipower
ook een vraagje hieromtrent :
Ik zat tot gisteren bij belgacom voor telefoon (alleen voor telefoon)
Gisteren ben ik overgegaan naar edpnet met mijn telefoon. Moet ik nu belgacom zelf opzeggen? Of is dit automatisch omdat ze nu ook geen dienst meer aanbieden... (ik heb nu ook geen telefoonnummer meer bij hun). Of kunnen ze mij toch factureren als ik niet opzeg voor iets wat ze niet meer kunnen leveren?
Re: opzeggen belgacom
Geplaatst: 20 apr 2012, 14:04
door krisken
Belgacom niet zelf opzeggen, EDPnet regelt alles voor je. Doe je dit wel, dan bestaat de kans dat je je telefoon niet kan overzetten naar EDPnet (telefoonnummer gaat verloren).
Re: opzeggen belgacom
Geplaatst: 20 apr 2012, 16:36
door a3ke
Kan bovenstaande enkel maar bevestigen
Ik had EDPnet aangevraagd en Dommel aangetekend opgezegd , toen ik naar de BGC shop ging om de lijn hier op te zeggen maakte de medewerker me er attent op dat hij niet kan opzeggen omdat EDPnet de lijn "overneemt"
Eerst wou ik hem niet geloven maar hij deed zijn best om me te overtuigen (mondeling dan wel)
Het zou te maken hebben dat als je BGC opzegt je lijn bevroren word en EDPnet dan niet kan gebruiken en dus een totaal nieuwe lijn moet aanvragen wat zeer lang duurt mits lassers aan te pas moeten komen oen/of kabelbinnenbrengprocedures moeten doorlopen worden
Duuus , ik voor niets geweest die dag naar BGC

Re: opzeggen belgacom
Geplaatst: 04 nov 2014, 18:17
door fiestaboyke
Even een oud topic omhoog schoppen, Ik heb met telenet een afspraak om volgende maandag, 10 november, mijn internet te komen installeren. Nu, volgens mij zit ik contractueel vanaf de 5de elke maand bij Belgacom ... Betaal ik dan sowiezo nog tot volgende maand het volledige bedrag, of kan dat worden teruggevorderd?
Re: opzeggen belgacom
Geplaatst: 04 nov 2014, 19:11
door philippe_d
Je hebt een contract van onbepaalde duur, en kan dit op gelijk welk ogenblik opzeggen.
Tenzij het contract gekoppeld was aan een promotie, vb GSM Aan verminderde prijs.
Voor het teveel betaalde bedrag zal je automatisch een creditnota krijgen. Je moet zelf niets "terugvorderen".
[
Post made via mobile device ]
Re: opzeggen belgacom
Geplaatst: 05 nov 2014, 08:10
door lirec
Let er wel op dat je bij het opzeggen zelf een effectdatum opgeeft: bvb met ingang 10/11/2014. Waarom?
- zoniet dan neemt belgacom als effectdatum: ontvangst bericht + 1 maand.
- op deze wijze kan je in principe vandaag melden dat je vanaf morgen niet meer betaald (het is echter wel aangewezen om een klein beetje tijdig de melding te maken: minstens een weekje op voorhand bvb)
-wel opletten als je een vaste lijn hebt waarvan het nummer moet overgedragen worden naar telenet: best wachten met definitieve opzeg tot dat nummer effectief bij telenet zit!
Aangezien belgacom altijd de factuur voor bvb 1-30 november al verstuurd op 5 november zal je een te hoge factuur krijgen. Belgacom wilt eigenlijk dat je die geheel betaald om dan bij de afrekening terug te storten. Ik vertrouw daar nooit op en heb in het verleden altijd:
- ongeveer het juiste bedrag zelf berekend (pro rata aantal dagen), als je niet met de vaste lijn belt klopt dat vrij goed
-factuur betwist (online of via klantendienst)
-ondanks de betwisting stuurt belgacom herinneringen (telkens klantendienst blijven bellen als je iets krijgt!)
-uiteindelijk krijg je wel correcte afrekening (bij mij schrapten ze zelfs eens het gehele restbedrag hoewel ik allicht nog enkele euro's te weinig had betaald
Het is voor jezelf wat moeite maar je bent zeker dat je niets teveel betaald. Het blijft bizar hoe moeilijk het lijkt te zijn voor belgacom om gewoon direct een correcte afrekening te maken wanneer dat (terecht!) gevraagd word.
Re: opzeggen belgacom
Geplaatst: 05 nov 2014, 09:50
door philippe_d
lirec schreef:Belgacom wilt eigenlijk dat je die geheel betaald om dan bij de afrekening terug te storten. Ik vertrouw daar nooit op...
Jouw manier van werken (factuur gedeeltelijk betalen, herinneringen krijgen, factuur betwisten, ..) is zeer omslachtig, en vraagt om problemen.
Mijn ervaring is dat Belgacom hier héél correct mee omgaat, en een creditnota voor het teveel betaalde opmaakt
van zodra een dienst opgezegd wordt. Gezien de facturatie nu ook maandelijks gebeurt (in plaats van 2-maandelijks), zal je inderdaad hooguit één maand teveel betaald hebben, maar je krijgt dat probleemloos terug.
Re: opzeggen belgacom
Geplaatst: 05 nov 2014, 10:06
door lirec
Best mogelijk dat je het geld uiteindelijk terugkrijgt. In mijn geval had ik echter:
-opgezeggingsmelding op 04/08/2014 met ingang 10/09/2014
-telefonisch vroeg belegacom om bevestiging enkele dagen later (waarbij ze de melding dus aan het verwerken waren!)
-factuur opgesteld 05/09/2014 vroeg toch betaling periode 01/09/2014 tot 30/09/2014
Dat is niet serieus en geen normale handelswijze voor mijn part. Ze wisten bij opstel factuur al lang dat deze maar tot 10/09/2014 diende te lopen. Daarna is het een heel gedoe om recht te zetten wat ze van de eerste keer correct hadden kunnen doen.
Trouwens: elk normaal bedrijf stuurt pas een factuur, en vraagt dus betaling NA het leveren van een dienst.
Belgacom creërt zo voor zichzelf problemen omdat ze per se snel hun geld willen hebben en vóór levering dienst al betaling willen.
Als iedereen mijn handelswijze zou toepassen zouden ze:
-ofwel heel snel betaling vragen NA levering
-ofwel facturen van de eerste keer correct opstellen
-ofwel een pak sneller doen wat (terecht!) gevraagd word aan de klantendienst
Re: opzeggen belgacom
Geplaatst: 05 nov 2014, 10:14
door Lord Utopia
philippe_d schreef:lirec schreef:Belgacom wilt eigenlijk dat je die geheel betaald om dan bij de afrekening terug te storten. Ik vertrouw daar nooit op...
Jouw manier van werken (factuur gedeeltelijk betalen, herinneringen krijgen, factuur betwisten, ..) is zeer omslachtig, en vraagt om problemen.
Mijn ervaring is dat Belgacom hier héél correct mee omgaat, en een creditnota voor het teveel betaalde opmaakt
van zodra een dienst opgezegd wordt. Gezien de facturatie nu ook maandelijks gebeurt (in plaats van 2-maandelijks), zal je inderdaad hooguit één maand teveel betaald hebben, maar je krijgt dat probleemloos terug.
Natuurlijk, want dat gebeurt volledig automatisch.
Je ontvangt op 4 oktober je factuur voor 01/10-31/10. Je vraagt je lijn op te zeggen op 6 oktober, de lijn gaat effectief uit dienst op 10 oktober, je krijgt een CN voor de periode 11/10-31/10.
Dit is volledig normaal.
Re: opzeggen belgacom
Geplaatst: 05 nov 2014, 10:20
door on4bam
lirec schreef:
Trouwens: elk normaal bedrijf stuurt pas een factuur, en vraagt dus betaling NA het leveren van een dienst.
Belgacom creërt zo voor zichzelf problemen omdat ze per se snel hun geld willen hebben en vóór levering dienst al betaling willen.
Telenet factureert ook op voorhand. Onze analoge kabel is betaald tot mei 2015. Dit even off-topic natuurlijk.