Pagina 1 van 2
Wel IP, geen internet ...
Geplaatst: 10 dec 2011, 14:04
door theduvelking
Donderdagavond zet ik mijn Macbook Pro uit.
Vrijdag namiddag zet ik hem aan en geen verbinding.
Raar, want mijn ATV2, 2 iPhones en iPad 2 werken probleemloos.
Verbinden met een FON-netwerk in de buurt lukt wel met de laptop, dus geen hardware probleem.
Router deelt via DHCP adressen uit, werkte altijd zonder problemen.
Soms krijg ik een ip (zie screenshot) en kan dan ook probleemloos mijn NAS benaderen en doorbladeren vanop de laptop. Maar geen internet ...
In de router staat geen macfiltering en van die dingen aangevinkt. Heb ook niets gewijzigd. Het werkte plots niet meer.
Op een 2de partitie opnieuw OSX geïnstalleerd, zelfde probleem.
Opstelling:
Funky shake abo van telenet (van 2009)
[code]===kabel===[ TELENET MODEM ]---utp---[ SWITCH D-LINK DES-1005D ]---utp---[ DIGICORDER ]
---utp---[ NAS ]
---utp---[ D-LINK DIR-635 ][/code]
Iemand?

Re: Wel IP, geen internet ...
Geplaatst: 10 dec 2011, 14:14
door raf1
Oei, je Macbook krijgt rechtstreeks een IP-adres van de Telenet-modem en dus geen privaat IP-adres van de D-Link-router.
Misschien is de range van de DHCP-server van de D-Link te klein of zijn er te veel toestellen tegelijk geconnecteerd. Dus best DHCP-settings eens bekijken.
Als het daarna niet werkt, kan je nog eens een paar dingen proberen:
Kabelmodem zonder stroom zetten en heropstarten.
Router resetten naar fabrieksinstellingen en opnieuw configureren.
Eens opstarten met een Ubuntu Live CD:
http://www.ubuntu.com/download/ubuntu/download
Re: Wel IP, geen internet ...
Geplaatst: 10 dec 2011, 14:16
door theduvelking
Resetten en zonder stroom zetten had ik ook al gedaan. Vergeten bij te zetten.
Edit:
maar nog niet de kabelmodem
keep you posted ...
Re: Wel IP, geen internet ...
Geplaatst: 10 dec 2011, 14:18
door vuurvos
Ik wil niet moeilijk doen, maar je dropbox afbeeldingen geven een 403 error

Re: Wel IP, geen internet ...
Geplaatst: 10 dec 2011, 14:59
door theduvelking
Mijn iPad krijgt 70.20.216.182 van de router. Zelfde voor iPhones. Zitten ook in die range. Heeft altijd zo geweest. En altijd gewerkt.
[
Post made via mobile device ]
Re: Wel IP, geen internet ...
Geplaatst: 10 dec 2011, 15:06
door Petervanakelyen
Iets klopt niet. De DIR-635 is de router in je netwerk, maar je iPhones krijgen een IP-adres in de publieke range van Telenet. Staat die DIR-635 toevallig ingesteld als Access Point/switch? Waarom hangt je NAS overigens rechtstreeks op de switch en niet achter je router?
Edit: volgens de afbeeldingen die je hebt gepost krijgt je macbook ook een extern IP-adres. Lijkt me dat je de instellingen van die DIR-635 eens moet nakijken.
Re: Wel IP, geen internet ...
Geplaatst: 10 dec 2011, 15:11
door krisken
Ben je héél zeker van dat IP? Wat dat is geen RIPE IP, maar een APNIC IP, maw zelfs buiten europa (lees : azie + oceanie).
Een router gaat normaal een adres uitdelen met 192.168.x.y of 10.x.y.z en zeker geen publiek IP.
Code: Selecteer alles
NetRange: 70.20.64.0 - 70.23.255.255
CIDR: 70.22.0.0/15, 70.21.0.0/16, 70.20.64.0/18, 70.20.128.0/17
OriginAS:
NetName: VIS-70-16
NetHandle: NET-70-20-64-0-1
Parent: NET-70-0-0-0-0
NetType: Direct Allocation
Comment: Please send all abuse reports to [email protected].
Comment: DO NOT send e-mail to [email protected] as it will not be answered.
RegDate: 2004-03-30
Updated: 2010-09-07
Ref: http://whois.arin.net/rest/net/NET-70-20-64-0-1
OrgName: Verizon Online LLC
OrgId: VRIS
Address: 22001 Loudoun County Parkway
City: Ashburn
StateProv: VA
PostalCode: 20147
Country: US
RegDate:
Updated: 2010-08-17
Ref: http://whois.arin.net/rest/org/VRIS
OrgTechHandle: ZV20-ARIN
OrgTechName: Verizon Internet Services
OrgTechPhone: 800-243-6994
OrgTechEmail: [email protected]
OrgTechRef: http://whois.arin.net/rest/poc/ZV20-ARIN
OrgAbuseHandle: VISAB-ARIN
OrgAbuseName: VIS Abuse
OrgAbusePhone: +1-214-513-6711
OrgAbuseEmail: [email protected]
OrgAbuseRef: http://whois.arin.net/rest/poc/VISAB-ARIN
#
# ARIN WHOIS data and services are subject to the Terms of Use
# available at: https://www.arin.net/whois_tou.html
Re: Wel IP, geen internet ...
Geplaatst: 10 dec 2011, 15:14
door Petervanakelyen
Het IP-adres dat de Macbook krijgt zit wel in de IP-range van Telenet.
Re: Wel IP, geen internet ...
Geplaatst: 10 dec 2011, 15:16
door theduvelking
ja, vrij zeker. Dat staat er toch bij IP adres in de instellingen van de ipad (en ook iphones)
Heb niet anders geweten ...
Of de dir staat ingesteld als Access Point/switch? Geen idee? Waar zie ik dat?
Nog een screenshotje dan ...
EDIT:

Re: Wel IP, geen internet ...
Geplaatst: 10 dec 2011, 15:20
door Petervanakelyen
En je bent zeker dat het netwerk er zo uit ziet als in je startpost, met dus modem -> switch -> router -> clients?
Re: Wel IP, geen internet ...
Geplaatst: 10 dec 2011, 15:23
door theduvelking
modem (die zwarte bak, motorala?) aan de muur gevezen, daarop de switch van telenet waarop de NAS, de DIR en Digibox zit.
DIR regelt het wireless signaal.
Re: Wel IP, geen internet ...
Geplaatst: 10 dec 2011, 15:27
door theduvelking
@krisken
Oeps, zie het nu pas. IP van ipad Is niet 70.20.216.182 maar 78.20.216.182
Sorry voor de typo
Re: Wel IP, geen internet ...
Geplaatst: 10 dec 2011, 15:41
door Petervanakelyen
Op welk IP-adres benader je de router?
Re: Wel IP, geen internet ...
Geplaatst: 10 dec 2011, 15:46
door theduvelking
Wired op 192.168.0.1
[
Post made via mobile device ]
Re: Wel IP, geen internet ...
Geplaatst: 10 dec 2011, 15:56
door Petervanakelyen
Wired krijg je dus blijkbaar wel een IP-adres in 192.168.0.1/24. Rest enkel de vraag waarom je wireless een adres krijgt toegewezen van Telenet en niet van de DHCP-server van de router. Kan je nog een aantal screenshots nemen, onder andere van de WiFi instellingen?
Re: Wel IP, geen internet ...
Geplaatst: 10 dec 2011, 16:45
door theduvelking
waar wat ingegeven staat, daarvan heb ik al screenshots geplaatst.
Hier nog eentje van de wireless. Voor de rest is er weinig te zien ...

Re: Wel IP, geen internet ...
Geplaatst: 10 dec 2011, 17:50
door theduvelking
Nog wat screens
krijg dus soms wel een ip, alles lijkt ok. Maar geen internet.

Re: Wel IP, geen internet ...
Geplaatst: 10 dec 2011, 17:51
door raf1
Het is misschien een bug in de firmware van de DIR-635. Firmware eens updaten naar de recentste versie. (opgelet, niet onderbreken tijdens update!)
Op al je toestellen moet je het draadloos netwerk 'BosmanDlink' eens volledig verwijderen en opnieuw instellen.
Op al je iDevices doe je dit via de optie Instellingen > Wi-Fi -> Vergeet dit netwerk
Op de Macbook Pro gewoon bij Voorkeursnetwerken draadloos netwerk verwijderen met het minnetje(-).
Re: Wel IP, geen internet ...
Geplaatst: 10 dec 2011, 18:08
door Dettie
ik gebruik hier ook een d-link 635 , nog nooit problemen gehad (wel geen mac of iphone aangesloten)
ik gebruik Firmware Version: 2.33EU
hieronder de link naar de laatste firmware
Kijk eerst of je een A type of een B type hebt ...
1. DIR-635 H/W version A1, A2, A3...
2. DIR-635 H/W version B1, B2, B3...
in mijn geval is het de B3

( dit kan je zien door in te loggen op je d-link router )
Note! This firmware is only intended for products sold in Europe, using this firmware on a product sold outside Europe may render the device unusable.
Please see enclosed release notes for full release information.
04/05/2011
http://www.dlink.be/cs/Satellite?c=Tech ... FDLWrapper
greetz

Re: Wel IP, geen internet ...
Geplaatst: 11 dec 2011, 01:23
door theduvelking
Ik draai reeds de 2.34EU firmware. Is de nieuwste.
[
Post made via mobile device ]
Re: Wel IP, geen internet ...
Geplaatst: 11 dec 2011, 08:46
door raf1
Doe het volgende eens:
- kabelmodem volledig uitzetten.
- NAS aansluiten op DIR-635
- draadloos netwerk verwijderen en opnieuw instellen op alle toestellen.
Zorg ervoor dat je op elk toestel een 192.168.0.xxx -adres hebt. Daarna kan je de kabelmodem terug inschakelen en op de WAN-zijde van je DIR-635 een DHCP-renew doen.
Re: Wel IP, geen internet ...
Geplaatst: 11 dec 2011, 12:46
door theduvelking
Ook gedaan. Nog steeds dezelfde situatie.
[
Post made via mobile device ]
Re: Wel IP, geen internet ...
Geplaatst: 11 dec 2011, 13:54
door theduvelking
Re: Wel IP, geen internet ...
Geplaatst: 11 dec 2011, 14:17
door ubremoved_539
theduvelking schreef:Ook gedaan. Nog steeds dezelfde situatie.
Ook de TN modem even zonder stroom gezet ?
Trouwens een andere test is je DLink rechtstreeks aansluiten op de TN modem (dus even zonder de switch en je digicorder)... normaal mag dit geen verschil maken maar heb nogal gehoord dat die switchjes raar kunnen doen.
Re: Wel IP, geen internet ...
Geplaatst: 11 dec 2011, 14:59
door theduvelking
Ja, ook de Telenet modem zonder stroom gezet voor meer dan 2 min.
[
Post made via mobile device ]
Re: Wel IP, geen internet ...
Geplaatst: 11 dec 2011, 15:11
door skindred
Topic nog eens goed gelezen,
en je Wi-Fi staat op switched mode.
Geen idee waar je dit aanpast (en of dit eigenlijk wel mogelijk hoort te zijn op consumenten hardware).
Maar je zal nog eens in advanced moeten zoeken.
Re: Wel IP, geen internet ...
Geplaatst: 11 dec 2011, 15:19
door theduvelking
Niet meer van toepassing, bovenstaande post aangepast ...
Edit:
Rechtstreeks aansluiten op Telenet modem geeft hetzelfde resultaat.
[
Post made via mobile device ]
Re: Wel IP, geen internet ...
Geplaatst: 11 dec 2011, 16:01
door ubremoved_539
Krijgt je digicorder of een PC die je rechtstreeks aansluit wel een IP adres ?
Re: Wel IP, geen internet ...
Geplaatst: 11 dec 2011, 16:06
door theduvelking
DC werkt perfect.
Ook de iPad en iPhones. Enkel mijn MacBook dus niet. Van de ene dag op de andere, zonder iets te wijzigen.
Inloggen op een ander WiFi netwerk werkt wel.
[
Post made via mobile device ]
Re: Wel IP, geen internet ...
Geplaatst: 11 dec 2011, 16:21
door axs
Klinkt misschien dom maar probeer eens een ander WiFi-kanaal.
Apple heeft namelijk issues (volgen blijkbaar niet helemaal de standaard...) met bepaalde kanalen waardoor je dergelijke problemen kan hebben!
Re: Wel IP, geen internet ...
Geplaatst: 11 dec 2011, 16:32
door theduvelking
Heb al manueel verschillende kanalen getest.
Haalt niks uit.
[
Post made via mobile device ]
Re: Wel IP, geen internet ...
Geplaatst: 11 dec 2011, 17:24
door ubremoved_539
Heeft ook niets met WIFI te maken... op de screenshot hierboven zie je dat hij geen IP krijgt op de WAN kant.
Probeer anders eens je MAC adres van een toestel te clonen naar de DLink.
Re: Wel IP, geen internet ...
Geplaatst: 11 dec 2011, 17:33
door theduvelking
Van gelijk welk toestel?
Waar moet ik dat dan ingeven?
[
Post made via mobile device ]
Re: Wel IP, geen internet ...
Geplaatst: 11 dec 2011, 17:35
door ubremoved_539
Niet dat van je Digicorder, verder maakt het niet uit (wel zien dat je ze dan niet beide aansluit op de switch).
Je moet dit ingeven bij WAN - MAC address... al is dat niet bij alle routers mogelijk.
Re: Wel IP, geen internet ...
Geplaatst: 12 dec 2011, 09:49
door theduvelking
Ik probeer dat vanavond is.
Vanaf mijn switch zit mijn dir-635 aangesloten een LAN poort en dus niet op die andere (grijze - inyternet)
Maar dat kan toch niet het probleem zijn?

Re: Wel IP, geen internet ...
Geplaatst: 12 dec 2011, 10:05
door philippe_d
theduvelking schreef:Vanaf mijn switch zit mijn dir-635 aangesloten een LAN poort en dus niet op die andere (grijze - inyternet)
Maar dat kan toch niet het probleem zijn?
Ja,
natuurlijk is dat het probleem.
Jouw Telenet signaal (na de switch) moet je natuurlijk op de "INTERNET" poort aansluiten (voor wat denk je anders dat die "INTERNET" poort dient ?)
Zoals ik al veel in dit Forum heb geschreven: iedereen is hier bereid om inspanningen te leveren en vrije tijd op te offeren om anderen te helpen, maar soms blijven we dagen "rond de pot" draaien omdat we geen duidelijke uitleg krijgen over de probleemsituatie
In jouw geval krijgen de apparaten die op de router aangesloten zijn, soms een Telenet IP adres (tot uitputting voorraad), of een LAN IP adres (de LAN apparaten zien 2 DHCP servers).
Als jouw router goed ingesteld staat, zal jouw probleem volledig opgelost zijn als je de switch (na de TN modem) aansluit op de WAN (INTERNET) poort van je router !
Re: Wel IP, geen internet ...
Geplaatst: 12 dec 2011, 10:07
door theduvelking
Hej strenge moderator (!)
Dat heeft wel altijd zo perfect gewerkt. Daarom dat het niet meteen in mij opkwam dat dat het probleem zou kunnen zijn.
Niet iedereen heeft blijkbaar jouw (gefrustreerde?) levenservaring.

Re: Wel IP, geen internet ...
Geplaatst: 12 dec 2011, 10:20
door ubremoved_539
theduvelking schreef:Hej strenge moderator (!)
Toch wel terecht denk ik... maar het is niet persoonlijk. Besef echter wel dan een aantal bezoekers hun vrije tijd kosteloos opofferen om jou probleem te bekijken en je zo goed mogelijk te helpen. Dit laatste kan echter enkel als je duidelijk je probleem omschrijft, eventueel voorzien van een tekening hoe alles is aangesloten.
Doe je dat niet dan gaan we ervan uit dat wat je niet beschrijft correct is... en daar hoort bij dat je je internet modem aansluit op een stekker "INTERNET"... en NIEEEEEETT op die met "LAN"
theduvelking schreef:Dat heeft wel altijd zo perfect gewerkt.
Puur toeval (veel toeval zelfs) !
Re: Wel IP, geen internet ...
Geplaatst: 12 dec 2011, 10:31
door theduvelking
Toeval bestaat niet ...
En nogmaals. Ik denk niet dat ik weinig info gegeven heb.
Het kwam niet direct in mij op omdat het bij 4 van de 5 toestellen nog steeds werkt. Wat dus nog steeds raar is en waarvoor ik ook nog geen verklaring heb.
Edit:
Uiteraard apprecieer ik alle hulp die reeds gegeven is.
Re: Wel IP, geen internet ...
Geplaatst: 12 dec 2011, 10:43
door philippe_d
theduvelking schreef:Het kwam niet direct in mij op omdat het bij 4 van de 5 toestellen nog steeds werkt. Wat dus nog steeds raar is en waarvoor ik ook nog geen verklaring heb.
De verklaring hebben wij hierboven ook al gegeven: dat het heeft gewerkt voor 4 van de 5 toestellen is omdat je maximaal 4 IP adressen kreeg van Telenet. Het 5de toestel krijgt een LAN adres van je router, maar geen internet, omdat je router niet op het Internet aangesloten is.
PS. Het "toeval" is omdat je waarschijnlijk altijd minder dan 4 toestellen (gelijktijdig) on-line had, en je dus niet hebt gemerkt dat je opstelling niet correct was
