En toch ligt het aan Telenet of aan de VRT. Ik heb er ook last van en ik ben niet de enige: zie de thread die ik gisteren op TIK opstartte hierover:
http://www.tik.be/forum/viewtopic.php?f=25&t=14412
Kort samengevat: sinds enkele dagen zijn er op één HD en Ketnet/Canvas HD via Telenet twee audiostreams: de ene stream heeft allerlei problemen (afhankelijk van het programma geen geluid, verkeerd geluid, geluid loopt achter op beeld, enkel achtergrondgeluid maar geen stemmen en/of slechte kwaliteit), de andere audiostream (Nederlands genoemd) bevat wel correct geluid. Als de Telenetdecoders hier geen last van hebben, dan is het omdat ze standaard de Nederlandse audiostream instellen.
De "work-around" voor dit probleem is dus om in je toestel de audiostream te veranderen. Op mijn Samsungtv doe ik dat via de knop Tools op de afstandsbediening en daar in het menu kan ik ergens de taal instellen. Helaas moet je dat wel iedere keer opnieuw doen als je een van de VRT HD-kanalen opzet.
Ik zou aanraden dat je ook de VRT en Telenet hierover contacteert. Want er is een probleem bij een van de twee. Als er genoeg mensen over die aanpassing klagen, zullen ze dat hopelijk wel series nemen:
http://www.vrt.be/contact/klantendienst
http://www.telenet.be/formhandler/form. ... &locale=nl