Internationale lof voor Belgische 'smogvreter'
Geplaatst: 15 nov 2011, 08:31
Het is een beeld dat al te vaak terugkeert: steden die verzinken in een dikke smogwolk. Een uniek Belgisch experiment zou daar wel eens voorgoed een einde aan kunnen maken. De 'smogvreter' in de Brusselse Leopold II-tunnel krijgt momenteel wereldwijd lof. - Jesse Van Regenmortel
Nooit meer luchtvervuiling. Velen dromen ervan, maar tot nog toe bleef het toekomstmuziek. De smogvreter waarmee nu geëxperimenteerd wordt, zou wel eens de oplossing kunnen bieden. Bouwkundige Anne Beeldens van de KU Leuven is een van de drijvende krachten achter het project.
'In de Leopold II-tunnel in Brussel hebben we een betonlaag aangebracht met daarin titaandioxide. Als die stof in contact komt met het UV-licht dat we erop schijnen, filtert ze schadelijke stoffen zoals stikstofmonoxide en stikstofdioxide uit de lucht en breekt die af. Dat is een wereldpremière.'
De Belgische smogvreter blijft ook in het buitenland niet onopgemerkt. De internationale pers besteedt aandacht aan het fenomeen en ook Europa ziet wel brood in het systeem. 'We moedigen dit soort initiatieven aan', zegt Joseph Hennon. Hij houdt zich in de Europese Commissie bezig met milieuzaken. 'Tachtig procent van de Europeanen woont in de stad en in de meerderheid van de Europese steden is er een probleem met de luchtkwaliteit. We moeten nog afwachten of dit systeem goed werkt, of er geen negatieve neveneffecten zijn. Maar het is in elk geval interessant om in het oog te houden. We hebben dit soort technologische vooruitgang nodig en alle manieren om luchtvervuiling tegen te gaan, zijn waardevol.'
Overal waar beton is
'In een tunnel kunnen we perfect alle vervuilende stoffen meten en weten we hoeveel verkeer er voorbijkomt', legt Beeldens uit. 'Al die gegevens houden we bij en als de resultaten begin volgend jaar verwerkt zijn, weten we of het systeem werkt. Als dat zo is, kan het ook op andere plaatsen toegepast worden, in tunnels, maar ook in nauwe straten of op industrieterreinen. Overal waar beton aanwezig is, kan daar titaandioxide in verwerkt worden.'
Als het systeem op grote schaal wordt ingevoerd, zal er alvast geen gebrek zijn aan titaandioxide. Er zit immers meer titanium in de aardkorst dan nikkel, zink, tin en lood samen.
Bron: De Standaard
Nooit meer luchtvervuiling. Velen dromen ervan, maar tot nog toe bleef het toekomstmuziek. De smogvreter waarmee nu geëxperimenteerd wordt, zou wel eens de oplossing kunnen bieden. Bouwkundige Anne Beeldens van de KU Leuven is een van de drijvende krachten achter het project.
'In de Leopold II-tunnel in Brussel hebben we een betonlaag aangebracht met daarin titaandioxide. Als die stof in contact komt met het UV-licht dat we erop schijnen, filtert ze schadelijke stoffen zoals stikstofmonoxide en stikstofdioxide uit de lucht en breekt die af. Dat is een wereldpremière.'
De Belgische smogvreter blijft ook in het buitenland niet onopgemerkt. De internationale pers besteedt aandacht aan het fenomeen en ook Europa ziet wel brood in het systeem. 'We moedigen dit soort initiatieven aan', zegt Joseph Hennon. Hij houdt zich in de Europese Commissie bezig met milieuzaken. 'Tachtig procent van de Europeanen woont in de stad en in de meerderheid van de Europese steden is er een probleem met de luchtkwaliteit. We moeten nog afwachten of dit systeem goed werkt, of er geen negatieve neveneffecten zijn. Maar het is in elk geval interessant om in het oog te houden. We hebben dit soort technologische vooruitgang nodig en alle manieren om luchtvervuiling tegen te gaan, zijn waardevol.'
Overal waar beton is
'In een tunnel kunnen we perfect alle vervuilende stoffen meten en weten we hoeveel verkeer er voorbijkomt', legt Beeldens uit. 'Al die gegevens houden we bij en als de resultaten begin volgend jaar verwerkt zijn, weten we of het systeem werkt. Als dat zo is, kan het ook op andere plaatsen toegepast worden, in tunnels, maar ook in nauwe straten of op industrieterreinen. Overal waar beton aanwezig is, kan daar titaandioxide in verwerkt worden.'
Als het systeem op grote schaal wordt ingevoerd, zal er alvast geen gebrek zijn aan titaandioxide. Er zit immers meer titanium in de aardkorst dan nikkel, zink, tin en lood samen.
Bron: De Standaard