Pagina 1 van 1

Nieuw abonnement

Geplaatst: 30 okt 2011, 12:34
door jaker
Ik zit momenteel bij Dommel (netline), maar wenst over te stappen op Scarlet of EDPNet met Internet + telefonie. Hierbij had ik dan enkele vragen over EDPnet Enough Internet + EDPNet telephony:

Voor Internet:

- Welke poorten zijn eventueel geblokeerd en bestaat de mogelijkheid om poorten te deblokeren (zoals bij Belgacom)?


Voor telefonie:

- Is het mogelijk noodnummers (112, 100, 101) te bellen?
- Worden de login en wachtwoord voor de VoIP verbinding vrijgegeven?
- Is het mogelijk om deze gegevens te gebruiken in een andere VoIP client (hardware/software)?
- Is het mogelijk om de VoIP via een andere provider te gebruiken? (Vb: in je gsm als SIP via 3G of via Wifi)?
- Kan je meerdere malen aangelogd zijn met je VoIP account? Zoja, wat gebeurd er dan met een inkomend gesprek? Gaan alle clients "rinkelen" of enkel de laatst aangemelde?

Re: Nieuw abonnement

Geplaatst: 30 okt 2011, 23:27
door depeje
Internet:

Enkel uitgaande poort 25 is geblokkeerd. Dit wil zeggen dat je de uitgaande mailserver van EDPnet moet gebruiken om mails te versturen.

telefonie:

-Je kan noodnummers bellen. Ik heb het zelf nog niet geprobeerd, maar in de voorwaarden staat nergens dat het niet kan. Recent is er hier nog een topic geweest waarin iemand van EDPnet bevestigde dat het kan.

-Voip credentials worden vrijgegeven. Ik heb ze zelfs zelf in de modem moeten ingeven.

-Ik ben erin geslaagd om met mijn GSM in te loggen, maar heb niet geprobeerd te bellen. Aangezien ze zelf VOIP telefoons verkochten in hun webshop zal het wel gaan zeker.

-Volgens hun voorwaarden mag je hun VOIP niet "nomadisch gebruiken". Technisch komt het erop neer dat de voip enkel via hun internetverbinding te gebruiken is.

-Die laatste vraag zou ik ook eens willen beantwoord zien. Misschien dat ik het morgen wel eens uittest :)

Re: Nieuw abonnement

Geplaatst: 30 okt 2011, 23:43
door on4bam
Dit wil zeggen dat je de uitgaande mailserver van EDPnet moet gebruiken om mails te versturen.
Een andere mailsever kan wel, via SSL (poort 465/995 bv. Gmail)

Re: Nieuw abonnement

Geplaatst: 31 okt 2011, 09:40
door jaker
@depeje: Bedankt reeds voor je nuttige info 8)
Nu nog wachten tot iemand deze vragen beantwoord die ik ook in het Scarlet-deel v/h forum heb gesteld.

Re: Nieuw abonnement

Geplaatst: 31 okt 2011, 10:39
door eric62
hallo

wat is het kwaliteit van voip bij EDPnet ?
lees hier verhalen van een echo bij het bellen

ik overweeg ook over te stappen van telenet naar EDPnet
maar een paar punten liggen me een beetje dwars , hoge investeringskost, modem, activatie en instalatie
hoe met de snelheid internet en kwaliteit telefonie voip
depeje schreef:Internet:

Enkel uitgaande poort 25 is geblokkeerd. Dit wil zeggen dat je de uitgaande mailserver van EDPnet moet gebruiken om mails te versturen.

telefonie:

-Je kan noodnummers bellen. Ik heb het zelf nog niet geprobeerd, maar in de voorwaarden staat nergens dat het niet kan. Recent is er hier nog een topick geweest waarin iemand van EDPnet bevestigde dat het kan.

-Voip credentials worden vrijgegeven. Ik heb ze zelfs zelf in de modem moeten ingeven.

-Ik ben erin geslaagd om met mijn GSM in te loggen, maar heb niet geprobeerd te bellen. Aangezien ze zelf VOIP telefoons verkochten in hun webshop zal het wel gaan zeker.

-Volgens hun voorwaarden mag je hun VOIP "niet nomadisch gebruiken". Technisch komt het erop neer dat de voip enkel via hun internetverbinding te gebruiken is.

-Die laatste vraag zou ik ook eens willen beantwoord zien. Misschien dat ik het morgen wel eens uittest :)

Re: Nieuw abonnement

Geplaatst: 31 okt 2011, 10:51
door honda4life
modem...
Kwestie van even te zoeken voor een tweedehandsexemplaar.
Ik heb er al zien passeren voor 30€ :wink:

Re: Nieuw abonnement

Geplaatst: 01 nov 2011, 13:12
door depeje
eric62 schreef: wat is het kwaliteit van voip bij EDPnet ?
lees hier verhalen van een echo bij het bellen
Ik heb hier geen last van. Ik ben hier op het forum al iemand tegen gekomen die hier wel last van had, en het opgelost was door de ingebouwde voip-client van de sagem vdsl modem te gebruiken in plaats van die van zijn voip-telefoon. Misschien werden de door edpnet gebruikte codecs niet gebruikt door de telefoon?

Re: Nieuw abonnement

Geplaatst: 03 nov 2011, 09:05
door James.
Echo heb ik zelf meegemaakt, en het valt op dat dat vaker gebeurt bij uitgaande telefoontjes dan bij inkomende. Delay zit tussen de 0 en de 500 milliseconden gemiddeld, volgens de logs van mijn fritzbox. Inkomende telefoontjes zitten maximaal meestal rond de 250ms delay.

Re: Nieuw abonnement

Geplaatst: 03 nov 2011, 10:40
door philippe_d
Los van de kwaliteit van de VoIP gesprekken, zou ik persoonlijk mijn telefonie en internet nooit bij dezelfde ISP onderbrengen.
Een onafhankelijke en betrouwbare VSP (voice service provider) geniet mijn voorkeur, omdat je dan veel flexibeler bent:
  • - je kan veel gemakkelijker van ISP wisselen (als telefonie deel uitmaakt van de deal, dan is de drempel en de rompslomp van een isp wissel veel groter, alsook de kans dat je een tijd zonder telefoon zit).
    - idem bij verhuis: gewoon je VoIP modem meenemen naar de nieuwe locatie en je kan weer bellen en je bent weer bereikbaar.
    - nomadisch gebruik (vakantie, mobiel gebruik ...)

Re: Nieuw abonnement

Geplaatst: 03 nov 2011, 11:22
door James.
Welja, maar buiten activatiekosten en gesprekskosten zijn de vaste, maandelijkse kosten hetzelfde als voor raw copper, en dan is de keus rap gemaakt. Voor de onwetende consument toch.

Re: Nieuw abonnement

Geplaatst: 03 nov 2011, 14:49
door Jack Daniels
Ik treed philippe_d bij. Email adres, internet telefonie... bij een andere provider nemen/onderbrengen dan je internet provider. Op die manier kan je inderdaad van internet provider veranderen als een andere voor jou interessanter mocht blijken te zijn. En als je dan nog bij diezelfde provider email, internet telefonie hebt ondergebracht, dan mag je gerust zijn dat een overstap veel minder soepel zal zijn.

Re: Nieuw abonnement

Geplaatst: 04 nov 2011, 00:44
door depeje
Bij voip providers die wel nomadisch gebruik toestaan moet je dan weer opletten dat alarmcentrales wel werken.

Re: Nieuw abonnement

Geplaatst: 04 nov 2011, 09:31
door jaker
Ik heb 2 honden als "alarmcentrale", die werken zelfs zonder telefonie :lol:

Re: Nieuw abonnement

Geplaatst: 27 feb 2012, 21:36
door depeje
jaker schreef: - Kan je meerdere malen aangelogd zijn met je VoIP account? Zoja, wat gebeurd er dan met een inkomend gesprek? Gaan alle clients "rinkelen" of enkel de laatst aangemelde?
Ik had al beloofd dat eens te testen, en eindelijk is het ervan gekomen. Ik kan met twee clients aanloggen en met beide een gesprek beginnen. Dat is me geen enkele keer mislukt. Bij een inkomend gesprek rinkelt er maar 1 client. Ik heb de indruk dat dat die is die als laatst contact heeft gehad met de server. Dus als ik net met client A gebeld heb, en er dan een gesprek binnenkomt, rinkelt enkel client A.

Re: Nieuw abonnement

Geplaatst: 28 feb 2012, 11:44
door jaker
Ben ondertussen reeds overgestapt naar Scarlet voor internet en WeePee voor telefonie. :-D