B-Box 2 via ethernet werkt niet, WiFi wel
Geplaatst: 23 sep 2011, 21:43
Yo allemaal
een paar weken geleden heb ik naar Belgacom gebeld met de vraag of ze mij op een VDSL2 profiel konden zetten, aangezien ik nog op het oude ADSL profiel stond en ik had ontdekt dat ik kan genieten van VDSL2. Met wat geluk had ik zelfs een promo beet, ik moest namelijk geen 50 euro betalen voor de activatiekosten van VDSL2. De router verzendingskosten (via Taxipost) moest ik betalen, maar dat is nu het einde van de wereld ook weer niet.
Anyway, ik had mijn B-Box 2 aangevraagd via de telefoon en de medewerker zei mij dat de B-Box 2 naar mij thuis werd opgestuurt. Aangezien het vrijdag was zat daar nog een weekend tussen, maar donderdag was de B-Box 2 thuis aangekomen. Eenmaal dat ik de doos open had, ben ik direct aan de slag gegaan en heb ik de B-Box 2 ingenesteld op de plek waar mijn oude router stond. In de handleiding staat iets van dat ik de ethernet kabel van de router naar mijn laptop moet aansluiten, en als ik dan naar een random URL ga in mijn browser (of ik ping google.com ofzo in DOS prompt) dan zou het internet moeten werken. Helaas werkte het niet, althans via LAN. Dus toen maar geprobeerd om via WiFi met mijn laptop te verbinden, en dit ging perfect. Hoe kan het dat ik via wireless perfect kan verbinden naar de router, maar via LAN niet? Ligt het probleem bij de B-Box 2 of bij mijn laptop?
Tijdens dat ik wou verbinden met een UTP kabel gaf netwerkcentrum in Windows de melding dat er een onbekend netwerk gevonden is (mijn B-Box 2) maar dat hij er niet naar kan verbinden. En nog geen 2 seconden later gaf netwerkcentrum een ander icoontje weer rechts onderaan in de taskbar tray met de melding dat er verbinding werd gemaakt, maar met beperkte verbindingsmogelijkheden. Het rare is dat hij nog een aantal seconden later weer terug viel op onbekend netwerk, om dan een paar seconden later WEER verbinding te maken met beperkte verbindingsmogelijkheden en zo bleef dat doorgaan totdat ik de kabel eruit trok.
Is dit nu een conflict met de B-Box 2 en mijn laptop, of ligt het probleem elders? Ik denk van niet, ik heb 3 verschillende UTP-kabels uitgetest en geen enkele bracht soelaas. Kan iemand mij helpen hiermee? NIet dat ik ooit op het internet surf hier thuis via LAN, maar het moet toch in orde zijn ofniet soms?
dank bij voorbaat
EDIT: kan ik trouwens een externe harde schijf koppelen aan mijn B-Box 2, aangezien er een USB-poort opzit? Ik heb ergens horen zeggen dat Belgacom die functie heeft uitgeschakeld in hun firmware versie en dat daarom de USB-poort op de B-Box 2 nutteloos is klopt dit?
een paar weken geleden heb ik naar Belgacom gebeld met de vraag of ze mij op een VDSL2 profiel konden zetten, aangezien ik nog op het oude ADSL profiel stond en ik had ontdekt dat ik kan genieten van VDSL2. Met wat geluk had ik zelfs een promo beet, ik moest namelijk geen 50 euro betalen voor de activatiekosten van VDSL2. De router verzendingskosten (via Taxipost) moest ik betalen, maar dat is nu het einde van de wereld ook weer niet.
Anyway, ik had mijn B-Box 2 aangevraagd via de telefoon en de medewerker zei mij dat de B-Box 2 naar mij thuis werd opgestuurt. Aangezien het vrijdag was zat daar nog een weekend tussen, maar donderdag was de B-Box 2 thuis aangekomen. Eenmaal dat ik de doos open had, ben ik direct aan de slag gegaan en heb ik de B-Box 2 ingenesteld op de plek waar mijn oude router stond. In de handleiding staat iets van dat ik de ethernet kabel van de router naar mijn laptop moet aansluiten, en als ik dan naar een random URL ga in mijn browser (of ik ping google.com ofzo in DOS prompt) dan zou het internet moeten werken. Helaas werkte het niet, althans via LAN. Dus toen maar geprobeerd om via WiFi met mijn laptop te verbinden, en dit ging perfect. Hoe kan het dat ik via wireless perfect kan verbinden naar de router, maar via LAN niet? Ligt het probleem bij de B-Box 2 of bij mijn laptop?
Tijdens dat ik wou verbinden met een UTP kabel gaf netwerkcentrum in Windows de melding dat er een onbekend netwerk gevonden is (mijn B-Box 2) maar dat hij er niet naar kan verbinden. En nog geen 2 seconden later gaf netwerkcentrum een ander icoontje weer rechts onderaan in de taskbar tray met de melding dat er verbinding werd gemaakt, maar met beperkte verbindingsmogelijkheden. Het rare is dat hij nog een aantal seconden later weer terug viel op onbekend netwerk, om dan een paar seconden later WEER verbinding te maken met beperkte verbindingsmogelijkheden en zo bleef dat doorgaan totdat ik de kabel eruit trok.
Is dit nu een conflict met de B-Box 2 en mijn laptop, of ligt het probleem elders? Ik denk van niet, ik heb 3 verschillende UTP-kabels uitgetest en geen enkele bracht soelaas. Kan iemand mij helpen hiermee? NIet dat ik ooit op het internet surf hier thuis via LAN, maar het moet toch in orde zijn ofniet soms?
dank bij voorbaat
EDIT: kan ik trouwens een externe harde schijf koppelen aan mijn B-Box 2, aangezien er een USB-poort opzit? Ik heb ergens horen zeggen dat Belgacom die functie heeft uitgeschakeld in hun firmware versie en dat daarom de USB-poort op de B-Box 2 nutteloos is klopt dit?