Pagina 1 van 1

Telenet, Gigaset A580 IP, Weepee

Geplaatst: 21 sep 2011, 23:17
door visserronald
Ik gebruik al geruime tijd met veel plezier een Siemens Gigaset C470 IP.
Blijkbaar heb ik mijn schoonfamilie ook enthousiast gemaakt, want mijn zwager belde zojuist dat hij de Siemens Gigaset A580 IP aangeschaft heeft.
En die Philips Skype telefoon gaat 'ie eindelijk de deur uitdoen :-D

Of ik hem maar even telefonisch door de installatie heen kon leiden.
Eh ja, hij zit 100 km verderop in Antwerpen, en spreekt heel veel Pools, maar niet zo veel Nederlands.
Nu kan ik wel wat Pools maar perfect kan je het niet noemen :wink:

Uitgaand bellen via VoipGain (een van de Betamax firma's) werkt inmiddels al.
Inkomend via een Poolse provider (actio.pl gratis DID nummer trouwens :-D ) lukt nog niet.

Nu ga ik zaterdagochtend even snel die kant op, en wil hem best nog even verder helpen.
Heb dan nog wat kleine vraagjes:

* Hij heeft een Telenet abonnement. Ik hoop niet dat er nog blokkade's van poorten ongedaan gemaakt moet worden, port forwarding etc ingesteld moet gaan worden? Ik weet dat sommige providers het je heel moeilijk kunnen maken, waar het bij andere in 1x marcheert.
* Hij wil nog een Belgisch DID nummer. Even rondkijken op het forum leert me dat 'ie het beste voor Weepee kan gaan (eenmalig € 18,00)? Even snel op hun site gekeken, maar 't werd me niet in een oogopslag duidelijk hoe dit nummer aan te schaffen.

Re: Telenet, Gigaset A580 IP, Weepee

Geplaatst: 22 sep 2011, 11:23
door philippe_d
visserronald schreef: Inkomend via een Poolse provider (actio.pl gratis DID nummer trouwens :-D ) lukt nog niet.
Voor actio.pl:
  • Username = 48xxxxx (telefoonnumer zonder 0 met 48 ervoor)
    Paswoord = zoals opgegeven
    Registrar = sip.actio.pl
    Proxy = sip.actio.pl
Heb al vele jaren een Pools nummer voor mijn Pools nichtje die in België woont, zowel bij Freeconet als bij Actio.
Blijkbaar hebben ze betere ervaringen met Freeconet (ik zie in de logs dat ze tegenwoordig alleen het Freeconet nummer gebruiken).
visserronald schreef:Hij heeft een Telenet abonnement. Ik hoop niet dat er nog blokkade's van poorten ongedaan gemaakt moet worden, port forwarding etc ingesteld moet gaan worden? Ik weet dat sommige providers het je heel moeilijk kunnen maken, waar het bij andere in 1x marcheert.
De opstelling bij mijn nichtje is een FritzBox achter een Telenet modem (modem-only). Een Siemens Gigaset moet het ook perfect doen. Er zijn wel problemen gemeld met VoIP achter de Telenet modem-router (en blijkbaar kan Telenet je router zodanig instellen dat VoIP ook werkt). Zie de bijdragen van 2Flip in de topic FiberNet en VoIP.
visserronald schreef:Hij wil nog een Belgisch DID nummer. Even rondkijken op het forum leert me dat 'ie het beste voor Weepee kan gaan (eenmalig € 18,00)? Even snel op hun site gekeken, maar 't werd me niet in een oogopslag duidelijk hoe dit nummer aan te schaffen.
- eerst een SIP account aanmaken op de website
- dan belkrediet kopen (vb: 4 * 5 EUR vouchers) in de webwinkel
- dan met de vouchers de nodige belwaarde toevoegen aan de SIP account
- tenslotte via de usertool een DID aanvragen, contract uitprinten en faxen of opsturen.

Re: Telenet, Gigaset A580 IP, Weepee

Geplaatst: 22 sep 2011, 11:54
door visserronald
philippe_d schreef:Voor actio.pl:

Username = 48xxxxx (telefoonnumer zonder 0 met 48 ervoor)
Paswoord = zoals opgegeven
Registrar = sip.actio.pl
Proxy = sip.actio.pl
Klopt helemaal!
We hebben zelf ook een Actio nummer.
Begrijp daarom ook niet, waarom 'ie het bij hem nog niet deed.
Freeconet hou ik even in mijn achterhoofd, maar vooralsnog zijn we goed te spreken over Actio.
philippe_d schreef: De opstelling bij mijn nichtje is een FritzBox achter een Telenet modem (modem-only). Een Siemens Gigaset moet het ook perfect doen. Er zijn wel problemen gemeld met VoIP achter de Telenet modem-router (en blijkbaar kan Telenet je router zodanig instellen dat VoIP ook werkt). Zie de bijdragen van 2Flip in de topic FiberNet en VoIP.
Heb dit topic eens doorgelezen, maar dat ziet er toch alles behalve eenvoudig uit. Ik hoop maar dat de opstelling dusdanig is, dat het in een ochtendje werkend te krijgen is. Zaterdag weet ik meer :wink:
philippe_d schreef: - eerst een SIP account aanmaken op de website
- dan belkrediet kopen (vb: 4 * 5 EUR vouchers) in de webwinkel
- dan met de vouchers de nodige belwaarde toevoegen aan de SIP account
- tenslotte via de usertool een DID aanvragen, contract uitprinten en faxen of opsturen.
Ok dit is nu duidelijk :-D

Re: Telenet, Gigaset A580 IP, Weepee

Geplaatst: 25 sep 2011, 12:27
door visserronald
Gisterochtend even ter plekke e.e.a ingesteld.
Voipgain en Actio zijn beide correct geconfigureerd, en we hebben wat testjes gedaan.
Uitgaand bellen via Voipgain ging goed, en ook het gebeld worden via Actio lukte.

Omdat ik gisteren veel te doen had, ben ik er maar kort geweest, en even later kregen we al een belletje dat er toch wat problemen waren.
Als ze gebeld worden, horen ze de telefoon wel overgaan, maar als ze opnemen horen zowel zij, als de andere partij, niets.
Als ze vervolgens de router uit- en aanzetten, gaat dit wel weer even goed, maar vrij snel hierna loopt het weer fout.

M.i. is dit geen probleem van de Siemens Gigaset A580 IP (immers alles is goed geconfigureerd, en dit is ook getest), maar van de router.
Ik heb zelf ook, toen ik met VoIP begon, dit soort problemen gehad, en een nieuwe router deed toen wonderen!

Ook begrijp ik inmiddels dat ze twee routers hebben staan:

* Motorola SB5101E. Deze is van Telenet en bijna 5 jaar (!) oud.
* Dlink DIR 615. Deze hebben ze er zelf bij geplaatst omdat de bovenste router niet wireless is, en ze inmiddels een laptop hebben.

In de Motorola zit één stekker; de stekker voor internet.
Op de Dlink zit de de Siemens aangesloten.

Ik heb ze voorlopig geadviseerd contact op te nemen met Telenet, en te vragen om een nieuwe draadloze router.
* Is Telenet makkelijk in deze / word er in dit geval wel een nieuwe draadloze router verschaft? Het lijkt mij niet onlogisch dat ze na bijna 5 jaar eens de router zouden willen vernieuwen.
* Zou dit nog met kosten gepaard gaan, of zal dit gratis zijn, omdat ze per slot van rekening klant zijn?
* Hanteert Telenet een soort router, of hebben ze meerdere routers in het assortiment? In dat geval, is er wellicht nog één het beste geschikt voor bovenstaande situatie?

Re: Telenet, Gigaset A580 IP, Weepee

Geplaatst: 25 sep 2011, 20:44
door ubremoved_15739
visserronald schreef:Ik heb ze voorlopig geadviseerd contact op te nemen met Telenet, en te vragen om een nieuwe draadloze router.
Ik vrees dat je je op deze manier mogelijkerwijze onoplosbare problemen op de nek gaat halen, gelet op de "all-in-one" configuratie die Telenet momenteel installeert en de hier op het forum gemelde VoIP problemen daarmee.
Die vijf jaar oude Motorola SB5101E gaat het probleem niet zijn... want dat is enkel een modem.
Ter testing kan je de geconfigureerde A580IP (normaliter is DHCP hierop geactiveerd) eens rechtstreeks aansluiten aan deze SB5101E. Dus gewoon een UTP kabel ertussen. En dan beiden (A580IP en SB5101E) terug onder spanning zetten. Vanaf dat het blauwe lampje op het basisstation gaat branden, zal je zien dat je hele VoIP verhaal normaliter feilloos werkt.
Probeer dit eerst eens.

Het probleem zit hem in de overgang tussen "internet" en je privé LAN. Dit wordt momenteel verzorgd door de aanwezige router waar je nu wél voldoende controle over hebt: de Dlink DIR 615. Die controle dien je te benutten (de configuratie hiervan dus samen met de A580IP)!

Indien je een "all-in-one" combinatie van Telenet laat plaatsen (dat is momenteel één gecombineerd toestel: modem/router tezamen) dan zal jouw controle over het router deel heel erg beknot worden en hang je in zeer grote mate van de goodwill van Telenet af om VoIP feilloos laten te werken.
En aangezien VoIP in rechtstreekse concurrentie staat met het telefonie aanbod van Telenet dan zou, en laat ik me voorzichtig uitdrukken, dit "een probleem" kunnen zijn ...

1. STUN activeren.
Een mogelijk oplossing voor jou zou het gebruik van een STUN server kunnen zijn in de huidige configuratie.
STUN staat voor "Session Traversal Utilities for NAT". Je kan op Wikipedia hierover wat meer lezen: Zoals je in het eerst vermelde artikel kan lezen zijn er diverse soorten van NAT, een quote:
STUN does work with primarily three types: full cone NAT, restricted cone NAT, and port restricted cone NAT. In the cases of restricted cone or port restricted cone NATs, the client must send out a packet to the endpoint before the NAT will allow packets from the endpoint through to the client. STUN does not work with symmetric NAT (also known as bi-directional NAT) which is often found in the networks of large companies. Since the IP address of the STUN server is different from that of the endpoint, in the symmetric NAT case, the NAT mapping will be different for the STUN server than for an endpoint. TURN offers better results with symmetric NAT.
Afbeelding

Bovenstaand plaatje is van een S685IP en in principe hetzelfde als voor de A580IP. Je ziet waar je hier de STUN server kan activeren. Tevens zie je een aantal "ververstijden" staan. Wel, allicht is het na verloop van één van zulke tijden (of een meervoud) dat jij problemen ondervindt.

2. Outbond proxy.
De "Outbond proxy" setting kan eveneens voor problemen zorgen.
Zelf heb ik deze staan zoals op bovenstaand plaatje voor WeePee.
Voor de betamax clonen (die op hetzelfde toestel geconfigureerd staan) heb ik deze "Outbond proxy" setting uitgezet (zelfs niet ingevuld). Indien ik dit wel doe ==> problemen.
Normaliter zou je per Gigaset toestel maar één "Outbond proxy" setting mogen activeren, heb ik eens ergens gelezen (doch vind de referentie niet direct terug).

3. Dlink DIR 615

Een grote, maar belangrijke, onbekende in het verhaal: de Dlink DIR 615.
Ondanks bovenstaande mogelijke oplossingen kan deze het hele VoIP verhaal toch nog de nek omwringen.
Want dat is net wat een router/firewall kan doen: afhankelijk van de configuratie verbindingen toestaan dan wel blokkeren ... :wink:

PS Indien je test door "rechtstreeks" aan te sluiten op de Motorola SB5101E succesvol is, dan zou je - door gebruik te maken van een simpele switch (of HUB) tussen de Dlink DIR 615 en de Motorola SB5101E - jouw A580IP op deze switch (of HUB) kunnen aansluiten. Telenet geeft toch meer dan één IP adres per klant en jij hoeft je van het hele verhaal over NAT, STUN, etc niets meer aan te trekken. 't Wel wat minder veilig voor jouw A580IP: dus een goed paswoord is een minimum vereiste! Indien de telefoonrekeningen exuberant de pan uit swingen dan is je A580IP allicht gehackt. :mrgreen:

Re: Telenet, Gigaset A580 IP, Weepee

Geplaatst: 25 sep 2011, 23:30
door philippe_d
Ik ben helemaal akkoord met het antwoord van de vorige poster:
  1. het slechtste wat je kan doen is aan Telenet vragen om hun nieuwe draadloze router te plaatsen.
    1. je krijgt dan 2 routers achter mekaar (dubbelen NAT), en dat is gewoonlijk dodelijk voor VoIP (tenzij ingewikkelde port-forwarding)
    2. het is gekend dat VoIP problematisch is met de nieuwe Telenet router.
  2. de beste oplossing is inderdaad om je Gigaset rechtstreeks aan te sluiten. Dit kan met een goedkope 100mbit switch te plaatsen tussen de Telenet modem en de D-Link, en hierop ook je Gigaset aan te sluiten.
    Enige nadeel: je kan niet meer aan je Gigaset vanuit je LAN, maar eens deze goed ingesteld staat moet je normaal niet meer op de webinterface van de Gigaset.
  3. een compromis oplossing is de huidige opstelling behouden, maar enkele zaken uitproberen om het werkende te krijgen achter de D-Link, zoals:
    • UPnP activeren in de D-Link en de Gigaset, zodat de correcte poorten (automatisch) geforward worden.
    • manueel volgende poorten forwarden in de D-Link naar de Gigaset:
      SIP poort: 5060/TCP + UDP.
      RTP poorten: 5004-5020/UDP.
    • Gigaset in DMZ zetten op de D-Link.
    • STUN server invullen.

Re: Telenet, Gigaset A580 IP, Weepee

Geplaatst: 26 sep 2011, 11:38
door visserronald
Dank voor beide uitgebreide reacties.

Ik weet nog niet precies hoe we het moeten gaan doen, maar met elke reactie wordt het me weer iets duidelijker.
Het probleem waar ik sowieso tegenaan loop, is dat ik niet voldoende kennis heb v.w.b. modems, routers, en alle instellingen die hiermee mogelijk zijn.
Dit geldt ook voor mijn zwager.
Hier bovenop komt dan nog dat ze niet echt om de hoek wonen (100 km verderop), en ik dus niet elke dag even langs kan gaan, om e.e.a. te proberen.
Had ik deze problemen bij mij thuis, dan zou ik met wat hulp van dit forum, gewoon van alles en nog wat proberen, en dan weet ik zeker, dat we dit werkend zouden krijgen. Ook komt er dan nog een taalverschil (Nederlands <--> Pools) om de hoek kijken, wat alles ook niet makkelijker maakt :wink:

Wat wel al duidelijk is, is dat het aanvragen bij Telenet van de nieuwe draadloze router geen optie is.

Zoals ik er nu over denk zijn er twee opties:

1. Doorgaan met de Motorola en de D-Link.
In dit geval zal er iets aan de configuratie veranderd moeten gaan worden, immers nu werkt het niet goed genoeg.

2. De tweede optie schoot me zojuist te binnen. Deze optie is overstappen naar een andere aanbieder. Telenet levert een nieuwe draadloze router dat aardig dichtgetimmerd zit, qua VoIP bellen via andere aanbieders dan Telenet. Ik vraag me nu dan ook af, of er wellicht aanbieders zijn (mag ook ADSL zijn), die ook een draadloos modem kunnen leveren, dat niet dichtgetimmerd is?

Ik moet zeggen dat, met de kennis van nu, de voorkeur voorzichtig naar optie twee uitgaat.
- Ze hebben wel vaker dat het internet eruit ligt, ook toen ze de Siemens nog niet hadden. Dan moeten ze e.e.a. uit- en weer aanzetten, en dan werkt het weer. Wellicht is de Motorolo of de D-Link niet correct geconfigureerd.
- Ze betalen bij Telenet nu € 44 p/maand, en wellicht zal dit bij een nieuwe aanbieder goedkoper zijn.
- Ik neem aan dat er een monteur langs zal komen om e.e.a. aan te sluiten. Dan kunnen we er ook vanuit gaan, dat het modem, of de router (verwar deze begrippen steeds met elkaar) correct geïnstalleerd en werkend opgeleverd wordt.
- Als het modem/de router "open" is, is het een kwestie van de Siemens aansluiten en dan werkt het zonder verdere instellingen te moeten doen.

Ik kom nog even terug op optie 1:
eternum schreef:Die vijf jaar oude Motorola SB5101E gaat het probleem niet zijn... want dat is enkel een modem.
Ter testing kan je de geconfigureerde A580IP (normaliter is DHCP hierop geactiveerd) eens rechtstreeks aansluiten aan deze SB5101E. Dus gewoon een UTP kabel ertussen. En dan beiden (A580IP en SB5101E) terug onder spanning zetten. Vanaf dat het blauwe lampje op het basisstation gaat branden, zal je zien dat je hele VoIP verhaal normaliter feilloos werkt.
Probeer dit eerst eens.
Ik heb zojuist even een afbeelding van de SB5101E gezocht op internet. Op het achterpaneel zitten 4 aansluitingen:

* +12VDC --> Deze aansluiting levert stroom aan de kabelmodem.
* Cable --> De CABLE-poort voorziet in een verbinding met de coaxkabel-wandcontactdoos.
* USB --> De USB-poort voorziet in een verbinding met computers met een USB-aansluiting.
* Ethernet --> De Ethernet-poort voorziet in een verbinding met computers uitgerust met Ethernet via een kabel afgesloten met een RJ-45-connector.

Het lijkt mij dat ze, om te testen, de A580IP moeten aansluiten op de Ethernet poort van de Motorola.
Heeft in deze opstelling, de laptop nog wel internet? Er is immers maar één aansluiting voor Ethernet op de Motorola.

Korte aanvulling op mijn eerdere bericht.
Zie zojuist via http://www.aanbieders.be dat Belgacom een actie heeft.
€ 299,40 voor een heel jaar, 15 Mbps, gratis draadloos modem en gratis installatie door een monteur.
Zou dit niet iets voor ze zijn?
Het scheelt ze in elk geval € 240,00 op jaarbasis.

De vraag is natuurlijk of de A580 IP hierop eenvoudig in te stellen is.

Aangepast door TiTanium: Dubbel post samengevoegd. Volgende keer graag knopje "wijzig" gebruiken.

Re: Telenet, Gigaset A580 IP, Weepee

Geplaatst: 26 sep 2011, 16:28
door krisken
Ronald,

Als Belgacom technieker kan ik, zonder een poging te doen om je te overhalen oid, zeggen dat bij deze aanbieding er een bbox2 ADSL/ADSL2/ADSL2+/VDSL modem geplaatst word. Deze is niet dichtgetimmert. Vele uitgebreide functionaliteiten zijn te bekijken via de verborgen pagina's. Normaal zou je opstelling hier dus op moeten werken. Echter...'t zou ook bij telenet moeten werken...

Modem : apparaat dat verbinding maakt met het internet (zoals die motorola bij telenet)
Router : apparaat dat verbinding maakt tussen het je modem (richting internet) en je interne netwerk. Om 2 netwerken met elkaar te verbinden zeg maar.

Meeste toestellen (zoals bbox2, nieuwe telenetmodems, ...) zijn echter een combinatie van router+modem.

Re: Telenet, Gigaset A580 IP, Weepee

Geplaatst: 26 sep 2011, 20:09
door philippe_d
visserronald schreef:Het lijkt mij dat ze, om te testen, de A580IP moeten aansluiten op de Ethernet poort van de Motorola.
Heeft in deze opstelling, de laptop nog wel internet? Er is immers maar één aansluiting voor Ethernet op de Motorola.
Natuurlijk NIET. Vandaar dat het om een "test" gaat.
Daarom hebben we geschreven dat je in deze opstelling een switch nodig hebt, zodat beide (de A580IP en de D-Link) op de Motorola aangesloten kunnen worden.

Re: Telenet, Gigaset A580 IP, Weepee

Geplaatst: 26 sep 2011, 21:41
door visserronald
Ik heb ze zojuist geadviseerd om voor de Belgacom optie te gaan, en ik ben benieuwd of ze dit ook gaan doen.
Waarom geef ik de voorkeur aan Belgacom:

* Een nieuw draadloos modem.
* Installatie door een monteur.
* Flink prijsvoordeel (€ 20 per maand minder).
* Het vertrouwen dat ik met het Belgacom modem ook het VoIP gebeuren snel werkend zal krijgen.

Wat het laatste * betreft, dit baseer ik op de reactie van krisken in deze topic, en op hetgeen eternum schrijft in deze topic:
http://userbase.be/forum/viewtopic.php?f=43&t=30510

Re: Telenet, Gigaset A580 IP, Weepee

Geplaatst: 26 sep 2011, 23:26
door philippe_d
- Nogal een rare conclusie vind ik: je hebt een probleempje met het correct instellen van je router (D-link) voor VoIP, en als oplossing raad je de mensen aan om Belgacom te nemen?
- Krisken heeft duidelijk gezegd "Normaal zou je opstelling hier dus op moeten werken. Echter...'t zou ook bij telenet moeten werken...". Het probleem heeft inderdaad niets me Telenet te maken, maar met de configuratie van je router!
- Zonder de nodige configuratie wijzigingen op de BBox2, zal je heel waarschijnlijk ook problemen ondervinden met VoIP achter de BBox2, zoals hier op het Forum veelvuldig gepubliceerd.

Re: Telenet, Gigaset A580 IP, Weepee

Geplaatst: 26 sep 2011, 23:56
door krisken
1. Volg eerst de tip om je gigaset rechtstreeks aan de modem van telenet, kijk of alles dan werkt
2. Indien ja : dan zijn de settings in je dlink verkeerd
3. Indien neen : probleem bij telenet (would surprise me)

Re: Telenet, Gigaset A580 IP, Weepee

Geplaatst: 27 sep 2011, 01:04
door Muziekbos
Bij mij werkt de opstelling perfect door aansluiting rechtstreeks op de Telenet modem. Modem van Telenet is denk ik met router ingebouwd (kan toch de lokale ip adressen zien via mijn telenet).

Re: Telenet, Gigaset A580 IP, Weepee

Geplaatst: 27 sep 2011, 08:42
door Goztow
Vergeet niet dat het die mensen blijkbaar 20 € per maand kan uitsparen. Vandaar wsl de suggestie van TS?

Re: Telenet, Gigaset A580 IP, Weepee

Geplaatst: 27 sep 2011, 09:11
door visserronald
@ Goztow: Dit is € 240 op jaarbasis, en dit heb ik mede meegenomen in mijn suggestie.

Na wat Googelen kwam ik gisteravond laat een topic op een ander forum tegen, waarbij er ook flinke problemen waren met een D-Link DIR-615
http://www.tik.be/forum/viewtopic.php?f=6&t=11581
Het probleem klinkt herkenbaar en is blijkbaar opgelost door nieuwe firmware erop te zetten.
Vraag is alleen hoe dit te doen (het zelf geen Telenet, en ook geen D-Link DIR-615).
Ik weet niet of de link naar dit andere forum toegestaan is, zo niet graag weghalen.
philippe_d schreef:Daarom hebben we geschreven dat je in deze opstelling een switch nodig hebt, zodat beide (de A580IP en de D-Link) op de Motorola aangesloten kunnen worden.
Wellicht een verkeerde vraag, maar is de D-Link DIR-615 zelf niet al een switch? Er kan in elk geval van alles op aangesloten worden:
http://www.dlink.com/DIR-615

Re: Telenet, Gigaset A580 IP, Weepee

Geplaatst: 27 sep 2011, 09:25
door Goztow
Bij BGC krijgen ze ook gratis een nieuwe bbox2 die als router dient. Ik ben nu bezig om volledig over te schakelen naar dezelfde opstelling: Gigaset + weepee + betamax, met belgacom en dat werkt heel goed. Ik heb wel de poort op 5061 gezet, i.p.v. 5060 omdat ik voorlopig nog iTalk ernaast heb (nog 2 dagen ;) ).

Re: Telenet, Gigaset A580 IP, Weepee

Geplaatst: 27 sep 2011, 10:25
door ubremoved_15739
visserronald schreef:Het probleem klinkt herkenbaar en is blijkbaar opgelost door nieuwe firmware erop te zetten.
Vraag is alleen hoe dit te doen (het zelf geen Telenet, en ook geen D-Link DIR-615).
Indien je er een nieuwe firmware wil opzetten, kan je misschien dd-wrt eens overwegen.
Dat is onder andere met QoS (Quality of Service) en kan je jouw VoIP rtp en sip pakketten absolute voorrang geven op alle andere internetverkeer ...
Dat is allicht wat anders dan de brakke firmware van D-Link zelf. :wink:
En of dan die DIR-615 met de dd-wrt firmware op een Belgacom lijn met bbox2 hangt (met eigen PPPoE sessie) dan wel op een Telenet (modem only) lijn maakt geheel niet uit. Jouw Siemens Gigaset A580IP achter de DIR-615 zal in beide gevallen feilloos werken en met kraakheldere VoIP gesprekken wegens die QoS (tenzij het Telenet of Belgacom netwerk ter plaatse volledig verzadigd is natuurlijk).
Verder bevat dd-wrt een VPN server zodat je in de toekomst vanop afstand de Siemens Gigaset van je schoonfamilie kan configureren.

Afbeelding
visserronald schreef:Wellicht een verkeerde vraag, maar is de D-Link DIR-615 zelf niet al een switch?
De D-Link DIR-615 is een router mét ingebouwde switch.

Re: Telenet, Gigaset A580 IP, Weepee

Geplaatst: 27 sep 2011, 11:03
door visserronald
@ Eternum:

Mochten ze bij Telenet blijven dan wil ik best eens trachten nieuwe firmware op die D-Link DIR-615 te zetten.
Ik zie echter dat er maar liefst 9 verschillende zijn (C1 t/m E4).
Welke moeten we dan hebben?

Mochten ze willen overstappen naar Belgacom, dan was eigenlijk de insteek zonder de D-Link DIR-615 te gaan draaien.
Deze heeft dan toch geen meerwaarde meer?

Kan je bevestigen of de Siemens goed werkt, indien direct aangesloten op een van de LAN poorten van de BBOX2? En moeten er dan nog instellingen in de BBOX2 veranderd worden?

Re: Telenet, Gigaset A580 IP, Weepee

Geplaatst: 27 sep 2011, 12:37
door Goztow
Ik heb niks in de bbox2 moeten veranderen.

Re: Telenet, Gigaset A580 IP, Weepee

Geplaatst: 27 sep 2011, 12:49
door visserronald
@ Goztow

Dat klinkt goed allemaal.
Nog afwijkende instellingen in de Siemens moeten doen, anders dan de standaard instellingen?

Re: Telenet, Gigaset A580 IP, Weepee

Geplaatst: 27 sep 2011, 14:26
door ubremoved_15739
visserronald schreef:Mochten ze bij Telenet blijven dan wil ik best eens trachten nieuwe firmware op die D-Link DIR-615 te zetten.
Ik zie echter dat er maar liefst 9 verschillende zijn (C1 t/m E4).
Welke moeten we dan hebben?
Welke je moet hebben hangt af van welke D-Link DIR-615 router jij hebt gekocht. :wink:

Nu, ik ga deze post eens wat uitgebreider toelichten omdat dit voor vele D-Link consumer toestellen het geval is.
Allicht hebben andere mensen er ook wat aan en kan deze post misschien min of meer duidelijkheid bieden voor soortgelijke problemen.

Zoals je zelf al opgemerkt hebt, zie je in mijn voorgaande plaatje dat er liefst negen soorten D-Link DIR-615 routers zijn die ondersteund worden door dd-wrt. Wel, in werkelijkheid zijn er nog meer soorten D-Link DIR-615 routers , doch worden niet weergegeven als zijnde ondersteund door dd-wrt!
Je zal maar een "D-Link DIR-615" gekocht hebben (ja, ja, maar dewelke).

Hoe stel je vast welke D-Link DIR-615 je hebt?
Dit kan je vaststellen door op de doos of het toestel zelf te kijken.
Zoals weergegeven in onderstaand plaatje bestaat er ook een D-Link DIR-615 hardware versie B2.

Dit plaatje komt van het volgende forum: Recommended Wireless Home router na pwede i flash to dd-wrt or tomato met als begeleidende tekst: "it's written on the box. here's for the B2 (DO NOT BUY), look for C1/C2 or D* or E* series".
Dat is duidelijk: DO NOT BUY ....
Afin, mocht je deze in je bezit hebben dan ben er aan voor de moeite wat betreft dd-wrt.

Afbeelding

Zijn de verschillen tussen al deze hardware versies belangrijk?
Ja, zonder meer.

Onderstaand heb ik een (korte) samenvatting weergegeven van de info op de dd-wrt site betreffende de negen hardware versies.
  • D-Link DIR-615 C1
    • Chipset: AR9130
    • RAM: 32 MB
    • FLASH: 4 MB
    • Ondersteund door dd-wrt versie "V24 pre SP2 Build:14896, 14311, 14280, 14144"
  • D-Link DIR-615 C2
    • Chipset: AR9130
    • RAM: 32 MB
    • FLASH: 4 MB
    • Ondersteund door dd-wrt versie "V24 pre SP2 Build:14896, 14311, 14280, 14144"
  • D-Link DIR-615 D1
    • Chipset: Ralink3052 RT3052F
    • RAM: 32 MB
    • FLASH: 4 MB
    • Ondersteund door dd-wrt versie "V24 pre SP2 Build:15778"
  • D-Link DIR-615 D2
    • Chipset: RT3052F
    • RAM: 32 MB
    • FLASH: 4 MB
    • Ondersteund door dd-wrt versie "V24 pre SP2 Build:15778, 14896, 14311"
  • D-Link DIR-615 D3
    • Chipset: RT3052F
    • RAM: 32 MB
    • FLASH: 4 MB
    • Ondersteund door dd-wrt versie "V24 pre SP2 Build:15778"
  • D-Link DIR-615 D4
    • Chipset: RT3052F
    • RAM: 32 MB
    • FLASH: 4 MB
    • Ondersteund door dd-wrt versie "V24 pre SP2 Build:15778"
  • D-Link DIR-615 E1
    • Chipset: AR7241
    • RAM: 32 MB
    • FLASH: 4 MB
    • Ondersteund door dd-wrt versie "V24 pre SP2 Build:15778"
  • D-Link DIR-615 E3
    • Chipset: AR7241
    • RAM: 32 MB
    • FLASH: 4 MB
    • Ondersteund door dd-wrt versie "V24 pre SP2 Build:15778, 14896, 14311, 14265"
  • D-Link DIR-615 E4
    • Chipset: AR7241
    • RAM: 32 MB
    • FLASH: 4 MB
    • Ondersteund door dd-wrt versie "V24 pre SP2 Build:15778"
Dus afhankelijk van wat er onder de motorkap schuil gaat van jouw D-Link DIR-615 dien je voor een welbepaalde versie te kiezen!
Een verkeerde versie kan resulteren in een niet meer werkende router!
Hetzelfde geldt trouwens voor originele D-Link firmware: ook hier dien je de juiste versie te hebben!
Afin, de term D-Link DIR-615 kan je vergelijken met de term BMW 3-serie. Alleen dien je te weten wat er nu precies onder de motorkap zit qua cilinderinhoud en of het nu een benzine dan wel diesel versie is. :wink:

Op de website van dd-wrt kan je zeer gemakkelijk de juiste (ondersteunde) versie terugvinden voor jouw router.
Je gaat vooreerst naar de Router Database pagina en tikt "DIR-615" in.

Afbeelding

Vervolgens klik je op jouw hardware versie (in dit voorbeeld de E4)

Afbeelding

En dan kies je (in dit voorbeeld) voor "D-Link DIR-615 rev E4 Firmware: Special image for initial flashing" aangezien het de eerste keer is dat je dd-wrt op jouw router installeert.

Hoe je dd-wrt installeert staat uitvoering beschreven op de website van dd-wrt: Installation (Algemene gids).
Er zijn voor sommige hardware versies ook specifieke installatie nota's voorzien, bijvoorbeeld: D-Link DIR-615 rev C en D-Link DIR-615 rev D3.
Afin, dd-wrt in zijn algemeenheid is zeer actief qua updates, upgrades, etc.
Veel actiever dan D-Link zelf waar men in het algemeen "vrij snel" stopt met het onderhouden van de firmware van de producten die men verkocht heeft.

==============================================================================================
visserronald schreef:Mochten ze willen overstappen naar Belgacom, dan was eigenlijk de insteek zonder de D-Link DIR-615 te gaan draaien.
Deze heeft dan toch geen meerwaarde meer?
Toch wel.
De Belgacom bbox2 mag dan wel niet zo gesloten zijn als de Telenet "all-in-one" router/combinatie en jou wel toelaten om zonder problemen van VoIP (of VPN etc) gebruik te maken (mits de juiste configuratie) doch dit is zeker geen "open" product als een recente router in combinatie met dd-wrt. Meer, de hardware van de bbox kan je niet echt top performant noemen (de gebruikte CPU is bijvoorbeeld duidelijk gedateerd) en de mogelijkheden betreffende instellingen qua router zijn bewust zeer beperkt gehouden en vaak enkel via verborgen menu's terug te vinden. Er is zelfs geen handleiding publiek beschikbaar voor de bbox2 ...

Zoals je merkt heb ik het hierboven dan in hoofdzaak over het router gedeelte van de bbox2 betreffende internetgebruik. En het is net hier dat bijvoorbeeld de D-Link DIR-615 zijn kwaliteiten kan laten gelden (en zeker in combinatie met dd-wrt).
Waar de bbox2 mijn inziens wel voor voldoet is als modem (Belgacom TV en telefonie buiten beschouwing gelaten).
Net zoals een "modem only" van Telenet voldoet (ook al is die vijf jaar oud).

En uiteraard zeker niet te vergeten: QoS voor kraakheldere VoIP gesprekken. Deze QoS zal je moeten missen met een Siemens Gigaset rechtstreeks op een bbox2.

==============================================================================================
visserronald schreef:Kan je bevestigen of de Siemens goed werkt, indien direct aangesloten op een van de LAN poorten van de BBOX2? En moeten er dan nog instellingen in de BBOX2 veranderd worden?

Ja, deze werkt goed indien direct aangesloten op de LAN poorten van een bbox2. De enige aanpassingen die ik toen heb doorgevoerd staan beschreven in een bericht dat jij al hebt geciteerd.
Trouwens ook op mijn vroegere Telenet "modem only" aansluitingen (Motorola SB5100E en Motorola SBV6120E) werkte een Siemens Gigaset A580IP perfect. Zonder enig probleem. En zonder enige aanpassing.

==============================================================================================
Maar het werkelijke basisprobleem waar jij mee worstelt is de software configuratie van jouw router: de D-Link DIR-615.
Zo zal een goed geconfigureerde Siemens Gigaset A580IP en een goed geconfigureerde D-Link DIR-615 met gebruikmaking van QoS (Quality of Service) altijd voor kraakheldere VoIP gesprekken zorgen zowel op een "modem only" aansluiting van Telenet als op een bbox2 aansluiting van Belgacom.

PS Een Siemens Gigaset VoIP telefoon is standaard operationeel op een dd-wrt router. Je hoeft hier niets speciaals voor te doen zoals poorten openzetten of dergelijke.

Re: Telenet, Gigaset A580 IP, Weepee

Geplaatst: 27 sep 2011, 14:37
door krisken
Zeer nette, duidelijke en verhelderende uitleg!!! Mijn felicitaties!

Re: Telenet, Gigaset A580 IP, Weepee

Geplaatst: 27 sep 2011, 21:41
door visserronald
@ Eternum
Fraaie post hierboven hoor :-D
Al met al word het steeds duidelijker.

Ik ga ze zo bellen en ze 3 keuze's voorleggen:

1. Blijven bij Telenet, maar in dit geval gaan we de firmware van de D-Link updaten, zodat het internet stabiel is, en de Siemens het goed doet (en blijft doen).
2. Overstap naar Belgacom, waarna we de Siemens aansluiten op de BBOX2 en de D-Link de kast in gaat.
3. Overstap naar Belgacom, waarna we de D-Link aansluiten op de BBOX2, en de Siemens aansluiten op de D-Link. Uiteraard zullen we ook in dit geval de firmware op de D-Link updaten.

Re: Telenet, Gigaset A580 IP, Weepee

Geplaatst: 27 sep 2011, 22:51
door jphermans
2. Overstap naar Belgacom, waarna we de Siemens aansluiten op de BBOX2 en de D-Link de kast in gaat.
3. Overstap naar Belgacom, waarna we de D-Link aansluiten op de BBOX2, en de Siemens aansluiten op de D-Link. Uiteraard zullen we ook in dit geval de firmware op de D-Link updaten.
Indien je kiest voor overstappen naar BGC dan zou ik die d-link niet meer gebruiken maar dus gewoon rechtstreeks aan een lanpoort de siemens aansluiten. indien dit niet kan (bvb te ver van de bbox2) kan je nog een switch (geen router) plaatsen .Maar dit hoeft niet.