Belgacom VOIP zonder Belgacom internet
Geplaatst: 13 sep 2011, 09:57
Hoi,
Enkele maanden geleden hebben we de volgende producten afgenomen bij Belgacom;
Internet:
* Belgacom Internet Favorite + IOffice;
* Bizz Internet for Favorite;
Telefonie:
* I-Office Multi 2 channels;
* VoIP Individual number (2);
* I-Office No Limit (2);
Voordien hadden we op deze locatie enkel een Telenet-abonnement (kabel dus), en geen vaste telefonie.
Vlak na de installatie merkten we het volgende op:
* Enorm veel storingen. Onze vaste lijn was op gegeven moment meer dan een dag onbereikbaar (we zijn een KMO en konden onze klanten niet bedienen);
* Het bleek om een tragere ADSL aansluiting te gaan en niet om de snellere VDSL. Dit werd tijdens het verkoopspraatje niet duidelijk gemaakt, en misschien onze fout dat we daar te weinig bij stilgestaan hebben. het gevolg is dat offsite backups (ettele gigabytes/week), VPN verbindingen, en remote inloggen op servers allemaal vrij traag werkt. Als er op dat moment nog een VOIP-telefoongesprek tot stand kwam, liep het allemaal in de soep, de kwaliteit van de oproep was zeer laag (robot stem);
* Daarnaast blijkt Belgacom ook diverse poorten te blokkeren die niet expliciet vermeld stonden op de website, maar die we wel nodig hebben (zie ander topic).
Gelukkig hadden we ons Telenet kabelabonnement nog niet opgezegd (Fibernet). We wisten echter niet of de VOIP centrale zou werken over een niet-Belgacom abonnement. Op de helpdesk zeiden ze dat dit onmogelijk was ("Allé, dan kan iedereen met onze Belgacom nummers bellen!"). Maar hoewel ik benadrukte dat het om VOIP ging en je nog altijd met SIP gegevens moet inloggen, en er vele andere aanbieders zijn die onafhankelijk van je internet abonnement werken, hielden ze voet bij stuk. De enige manier om het echt te weten te komen was het gewoon proberen.
En ik moet zeggen dat dit sinds mei al vlekkeloos loopt, geen storingen, een snelle internet verbindingen, en ook de bandbreedte die de VOIP-verbindingen verbruikt (en bij Belgacom vermoedelijk niet meegerekend worden in je totaalverbruik) blijkt laag genoeg te zijn om aan een bepaalde maandelijkse limiet te komen.
Onze Belgacom abonnement hadden we nog niet opgezegd. We hadden er vertrouwen in dat de storing aangepakt zouden worden, er zou "weldra" VDSL komen en het probleem van geblokkeerde poorten was doorgegeven aan de technische dienst. Dat was in mei, en we zijn nu in september. Ik vond dat we geduldig genoeg waren geweest en contacteerde Belgacom voor het opzeggen van het internetabonnement en het behouden van de VOIP-telefonie.
Bij Belgacom wisten ze me doodleuk te zeggen dat Belgacom internet 'noodzakelijk' is voor de telefonie, "omdat het VOIP is". Toen ik zei dat onze Bbox al bijna 4 maanden niet aanstond, en ik het telefoongesprek dat ik met hen voerde via een telenet-lijn liep antwoorden ze "wij kunnen deze configuratie niet ondersteunen". Maar ze ondersteunen ons nu al niet (cfr voorgaande problemen)!
Ik zit dus muurvast. Blijkbaar kan ik het (waardeloze en ongebruikte) internetabonnement niet opzeggen, of ik moet het hele VOIP-spel opzeggen. Het is duidelijk dat er geen technische reden is (logisch, hoeveel VOIP aanbieder zijn er niet die geen internet abonnementen verkopen), enkel een commerciële reden. Maar is dit geen koppelverkoop of zo? Wat kan ik hieraan doen? Ik heb eigenlijk veel zin om het hele Belgacom-spel buiten te smijten, ware het niet dat die telefooncentrale (Forum 3000) ook wat gekost heeft.
Hebben jullie suggesties hiervoor? Wat kan ik nog ondernemen?
Enkele maanden geleden hebben we de volgende producten afgenomen bij Belgacom;
Internet:
* Belgacom Internet Favorite + IOffice;
* Bizz Internet for Favorite;
Telefonie:
* I-Office Multi 2 channels;
* VoIP Individual number (2);
* I-Office No Limit (2);
Voordien hadden we op deze locatie enkel een Telenet-abonnement (kabel dus), en geen vaste telefonie.
Vlak na de installatie merkten we het volgende op:
* Enorm veel storingen. Onze vaste lijn was op gegeven moment meer dan een dag onbereikbaar (we zijn een KMO en konden onze klanten niet bedienen);
* Het bleek om een tragere ADSL aansluiting te gaan en niet om de snellere VDSL. Dit werd tijdens het verkoopspraatje niet duidelijk gemaakt, en misschien onze fout dat we daar te weinig bij stilgestaan hebben. het gevolg is dat offsite backups (ettele gigabytes/week), VPN verbindingen, en remote inloggen op servers allemaal vrij traag werkt. Als er op dat moment nog een VOIP-telefoongesprek tot stand kwam, liep het allemaal in de soep, de kwaliteit van de oproep was zeer laag (robot stem);
* Daarnaast blijkt Belgacom ook diverse poorten te blokkeren die niet expliciet vermeld stonden op de website, maar die we wel nodig hebben (zie ander topic).
Gelukkig hadden we ons Telenet kabelabonnement nog niet opgezegd (Fibernet). We wisten echter niet of de VOIP centrale zou werken over een niet-Belgacom abonnement. Op de helpdesk zeiden ze dat dit onmogelijk was ("Allé, dan kan iedereen met onze Belgacom nummers bellen!"). Maar hoewel ik benadrukte dat het om VOIP ging en je nog altijd met SIP gegevens moet inloggen, en er vele andere aanbieders zijn die onafhankelijk van je internet abonnement werken, hielden ze voet bij stuk. De enige manier om het echt te weten te komen was het gewoon proberen.
En ik moet zeggen dat dit sinds mei al vlekkeloos loopt, geen storingen, een snelle internet verbindingen, en ook de bandbreedte die de VOIP-verbindingen verbruikt (en bij Belgacom vermoedelijk niet meegerekend worden in je totaalverbruik) blijkt laag genoeg te zijn om aan een bepaalde maandelijkse limiet te komen.
Onze Belgacom abonnement hadden we nog niet opgezegd. We hadden er vertrouwen in dat de storing aangepakt zouden worden, er zou "weldra" VDSL komen en het probleem van geblokkeerde poorten was doorgegeven aan de technische dienst. Dat was in mei, en we zijn nu in september. Ik vond dat we geduldig genoeg waren geweest en contacteerde Belgacom voor het opzeggen van het internetabonnement en het behouden van de VOIP-telefonie.
Bij Belgacom wisten ze me doodleuk te zeggen dat Belgacom internet 'noodzakelijk' is voor de telefonie, "omdat het VOIP is". Toen ik zei dat onze Bbox al bijna 4 maanden niet aanstond, en ik het telefoongesprek dat ik met hen voerde via een telenet-lijn liep antwoorden ze "wij kunnen deze configuratie niet ondersteunen". Maar ze ondersteunen ons nu al niet (cfr voorgaande problemen)!
Ik zit dus muurvast. Blijkbaar kan ik het (waardeloze en ongebruikte) internetabonnement niet opzeggen, of ik moet het hele VOIP-spel opzeggen. Het is duidelijk dat er geen technische reden is (logisch, hoeveel VOIP aanbieder zijn er niet die geen internet abonnementen verkopen), enkel een commerciële reden. Maar is dit geen koppelverkoop of zo? Wat kan ik hieraan doen? Ik heb eigenlijk veel zin om het hele Belgacom-spel buiten te smijten, ware het niet dat die telefooncentrale (Forum 3000) ook wat gekost heeft.
Hebben jullie suggesties hiervoor? Wat kan ik nog ondernemen?