Pagina 1 van 1
ebay fraudebestrijding contacteren
Geplaatst: 02 sep 2011, 14:21
door t-town
Ik ben onlangs geconfronteerd met fraude van een koper (zo stuur naar mijn zoon in zuid-afrika, ik heb je geld gestuurd). Inclusief bevestigingsmails van paypal met het bedrag dat de fraudeur noemt (die naar een andere bron dan paypal wijzen natuurlijk).
Ik probeer dus Ebay te contacteren, via de website kan ik bij geen enkel webformulier dat hiermee te maken heeft, en telefonisch contact opnemen is een ramp. De oost-indisch-chinese dame met een rietje als mond is voor geen *** te verstaan, het emailadres dat ik dan krijg is natuurlijk niet actief...
Heeft iemand ervaring met het aangeven van dit soort zaken, het succesvol annuleren van de aanbieding, en de aanbiedingskosten terugkrijgen?
EDIT: heb intussen dan via een tussenpersoon op tweakers een juist emailadres kunnen bemachtigen.
Re: ebay fraudebestrijding contacteren
Geplaatst: 02 sep 2011, 16:49
door TiTanium
Kan je die eventueel hier ook delen dat adres. Kwestie om meteen eventuele users in de toekomst te helpen
![Smile :)](./images/smilies/icon_smile.gif)
Re: ebay fraudebestrijding contacteren
Geplaatst: 05 sep 2011, 13:19
door TRiSS
Ik denk dat je hiervoor het formulier kan gebruiken op "ebay-->customer support-->contacteer ons-->een ander lid melden".
Als u denkt dat een andere gebruiker de eBay-regels overtreedt, klik dan op de link Contacteer ons op de hulppagina en stuur ons een e-mail met uw klacht.
Let erop dat u alle noodzakelijke informatie, zoals objectnummers en gebruikersnamen, in uw e-mail vermeldt.
Ik denk dat je dit ook kan aangeven bij de politie:
https://www.ecops.be/webforms/Default.aspx?Lang=NL
Re: ebay fraudebestrijding contacteren
Geplaatst: 05 sep 2011, 21:45
door t-town
becswebhelp at benl punt ebay.be
Re: ebay fraudebestrijding contacteren
Geplaatst: 05 sep 2011, 22:42
door philippe_d
Kan je nog eens uitleggen hoe je bedrogen werd ?
Niet met de bedoeling om kritiek te geven, maar om er lessen uit te trekken voor andere gebruikers.
Als ik het goed begrijp:
- - heb je iets verkocht op e-bay.
- de koper heeft zogezegd betaald via paypal.
- je hebt zogezegd van paypal een (valse) bevestiging gekregen van de betaling.
- je hebt het item opgestuurd op basis van die fictieve betaling.
De les die we uit dit verhaal kunnen trekken is dus dat je een e-mail, die op eerste zicht afkomstig is van paypal, niet meer mag vertrouwen. De enige manier om werkelijk te zien of de betaling is doorgegaan is dus
zelf inloggen in je paypal account.
En geen goederen versturen voor je de betaling op die manier hebt gecontroleerd ...
Is dit de juiste conclusie ? of verliep het anders ?
Re: ebay fraudebestrijding contacteren
Geplaatst: 06 sep 2011, 08:07
door t-town
Ik heb iets verkocht.
De koper vraagt om een factuur te sturen.
De koper reageert niet via Ebay, wel via email.
De koper vraagt om het product op te sturen naar Zuid-Afrika.
Om het snel te laten gaan betaalt de koper 40 EUR extra verzendkosten.
Je krijgt een mail van "ebay" met de dringende vraag om het goed op te sturen, deze mail is in het engels, terwijl al je andere mails in het nederlands zijn. Er wordt gedreigd met account suspension als je het niet binnen 6 uur opstuurt.
Je krijgt een mail van Paypal (ook in het Engels) met de vraag het trackingnummer te posten, daarna kan natuurlijk het bedrag bijgeschreven worden op je paypalrekening.
Ik ben hier natuurlijk niet ingetrapt, maar Ebay heeft mij wel aangerekend voor deze transactie (wat ik nu ongedaan probeer te maken).
Re: ebay fraudebestrijding contacteren
Geplaatst: 06 sep 2011, 14:50
door xenne
commissie zal je wel terug krijgen, al kan het een tijdje duren
je had misschien beter iets opgestuurd zoals in het filmpje hieronder
[youtube]jTGiCH_HskM[/youtube]
Re: ebay fraudebestrijding contacteren
Geplaatst: 06 sep 2011, 19:51
door Heronic
t-town schreef:
Ik ben hier natuurlijk niet ingetrapt, maar Ebay heeft mij wel aangerekend voor deze transactie (wat ik nu ongedaan probeer te maken).
Kan een verkochte auction nog steeds cancelen.