Pagina 1 van 1
Winkeliers knoeien met garantie
Geplaatst: 06 aug 2011, 11:12
door ubremoved_539
Steeds meer winkeliers knoeien met de garanties op de producten die ze aan hun klanten verkopen. Dat blijkt uit het jaarrapport van de Algemene Directie Controle en Bemiddeling, de vroegere economische inspectie, dat De Tijd kon inkijken.
"Het is jammer dat de consument niet beseft dat er in België een wettelijke regeling is die aan iedere consument sowieso twee jaar garantie geeft op goederen, " zegt Chantal De Pauw, woordvoerster van de federale overheidsdienst Economie.
Bron:
http://www.standaard.be/artikel/detail. ... 110804_097
Re: Winkeliers knoeien met garantie
Geplaatst: 06 aug 2011, 11:59
door a3ke
mjah , ik kom er bijna alle dagen mee in contact
maar zoals de wet ook zegt , het moet een constructie of fabricagefour zijn ! en niet een defect ten gevolge van verkeerd gebruik of verkeerde installatie ...
Hoeveel wij niet in "garantie" doen , ter verbolging van onze hoofdzetel , terwijl dit niet in aanmerking komt
Ik schat 95 van de 100 dat wij dus dan in garantie doen , maar eigenlijk gratis ten gevolge van ...
Maarja
Re: Winkeliers knoeien met garantie
Geplaatst: 06 aug 2011, 12:46
door Ofloo
Tja, .. bij mobistar center in Herentals kocht ik bv een nieuwe telefoon, .. en de persoon achter de toonbank zei, "ik ga het scherm even checken, want ik heb al geweten dat het niet werkte, .. bij sommige klanten, want anders is er 2 weken wachttijd", waarop ik antwoordde, "er is 8dagen niet goed geld terug garantie", .. waar deze blijkbaar nooit van gehoord had en volgens haar mocht ze niets terug nemen van haar baas !?
Re: Winkeliers knoeien met garantie
Geplaatst: 06 aug 2011, 13:24
door iamborg
"er is 8dagen niet goed geld terug garantie"
Ah ja?
Greets,
P.
Re: Winkeliers knoeien met garantie
Geplaatst: 06 aug 2011, 13:42
door ChelloExtremer
is die 8dagen niet enkel voor verkoop op afstand (inet, mailorder, ...) ... volgens mij niet in een gewone winkel.
Re: Winkeliers knoeien met garantie
Geplaatst: 06 aug 2011, 13:44
door Ofloo
volgens mij niet ze, .. heb hier eigenlijk nog nooit problemen mee ondervonden.
Re: Winkeliers knoeien met garantie
Geplaatst: 06 aug 2011, 13:52
door Ofloo
a3ke schreef:mjah , ik kom er bijna alle dagen mee in contact
maar zoals de wet ook zegt , het moet een constructie of fabricagefour zijn ! en niet een defect ten gevolge van verkeerd gebruik of verkeerde installatie ...
Hoeveel wij niet in "garantie" doen , ter verbolging van onze hoofdzetel , terwijl dit niet in aanmerking komt
Ik schat 95 van de 100 dat wij dus dan in garantie doen , maar eigenlijk gratis ten gevolge van ...
Maarja
ik wil niet ambetant doen maar ik zie hier niks staan over verkeerd gebruik sterker nog er staat alle defecten hehe, ..
http://economie.fgov.be/nl/consument/Garantie/
Trouwens over die 8 dagen vind ik ook niet veel terug, .. :/
Re: Winkeliers knoeien met garantie
Geplaatst: 06 aug 2011, 14:28
door Heronic
Ik denk dat er wat misverstanden zijn tussen : garantie bij defecten (2jaar of anders bepaald) en de "bedenktijd".
De bedenktijd is er om : Bv : een tv te testen of die overeenstemt met het toestel zoals je die in de toonzaal gekozen hebt.
Je zal even verder moeten zoeken maar die 8 of 14 dagen zal je inderdaad niet terugvinden onder garantie omdat het geen garantie is.
Re: Winkeliers knoeien met garantie
Geplaatst: 06 aug 2011, 14:28
door iamborg
De bedenktijd is enkel geldig voor verkoop of afstand of verkopen die niet gebeuren in de uitbatingszetel van de handelaar (vb. deur aan deur verkoop). (Wet op de bescherming van de consument)
Bij verkoop in een winkel, waar de klant het goed kunnen bekijken (en testen) heeft, is dit niet van toepassing.
Heel concreet voorbeeld uit m'n eigen winkel: ik heb een dierenarts op 50m van m'n dierenspeciaalzaak. Heel vaak gebeurt het dat een klant snel binnen komt achter een transportkooi voor een kat, die dan de dag erop toch niet groot genoeg is. Als je de kooi bekijkt hangt ze vol kattenhaar
Greetz,
P.
Re: Winkeliers knoeien met garantie
Geplaatst: 06 aug 2011, 14:31
door Heronic
Als er overal in de kooi (ook boven, links rechts, achter en voor) kattenhaar hangt zal ze inderdaad te klein geweest zijn
Re: Winkeliers knoeien met garantie
Geplaatst: 06 aug 2011, 14:33
door TiTanium
Ik heb een keer men gsm van 't werk binnengebracht en laten opsturen naar het fabriek. Garantie werd geweigerd. Ik heb gezegd stuurt maar terug en wil weten waarom. Kreeg men gsm netjes terug met de bewijzen dat er water ingelopen was op foto. Dus als ze weigeren vraag ik altijd bewijzen
Re: Winkeliers knoeien met garantie
Geplaatst: 06 aug 2011, 14:51
door Ofloo
Kan ook tijdens transport gebeurd zijn he, .. is een beetje .. dubbel als je het mij vraagt.
Re: Winkeliers knoeien met garantie
Geplaatst: 06 aug 2011, 14:52
door TiTanium
Neen niet echt de contacten waren deftig geoxideerd. Had ik er misschien moeten bijzetten
En dit kan niet door het transport zijn.
Re: Winkeliers knoeien met garantie
Geplaatst: 06 aug 2011, 19:10
door Ofloo
goed als ik als winkelier het eens op mijn tuintafel leg, .. paar dagen later verstuur en dan zeg dat het jouw schuld is/was.
Re: Winkeliers knoeien met garantie
Geplaatst: 07 aug 2011, 13:49
door kaas2
Ofloo schreef:
Trouwens over die 8 dagen vind ik ook niet veel terug, ..
Dat is dat Europees geregeld is. Ze moeten je of geld of tegoedbon terug geven. Met uitzondering van enkele artikelen, geopende DVD's etc...
En wat "tegoedbon" of "waardebon" of "cadeaucheque".. etc betreft, deze hebben vaak een maximale geldigheidsduur, dat wil niet zeggen dat ze na deze periode geen waarde meer hebben. Die specifieke bon is niet meer geldig maar moet door de winkelier ingewisseld worden door een nieuwe bon met gelijkaardige waarde en nieuwe geldigheidsduur. Dus nooit weggooien!!
Re: Winkeliers knoeien met garantie
Geplaatst: 07 aug 2011, 15:09
door iamborg
Dat is dat Europees geregeld is. Ze moeten je of geld of tegoedbon terug geven. Met uitzondering van enkele artikelen, geopende DVD's etc...
Toch niet hoor....
De enige wettelijke bedenktijd die er bestaad is op consumentenkrediet en verkoop op afstand.
Zie:
http://www.elfri.be/opzeggen-van-consum ... eenkomsten
Re: Winkeliers knoeien met garantie
Geplaatst: 07 aug 2011, 15:40
door 2Flip
kaas2 schreef:En wat "tegoedbon" of "waardebon" of "cadeaucheque".. etc betreft, deze hebben vaak een maximale geldigheidsduur, dat wil niet zeggen dat ze na deze periode geen waarde meer hebben. Die specifieke bon is niet meer geldig maar moet door de winkelier ingewisseld worden door een nieuwe bon met gelijkaardige waarde en nieuwe geldigheidsduur. Dus nooit weggooien!!
Is dit werkelijk het geval?
Lijkt me namelijk ietwat vreemd. Waarom bestaat er dan zoiets als een geldigheidsduur?
Re: Winkeliers knoeien met garantie
Geplaatst: 07 aug 2011, 16:18
door iamborg
Een tegoedbon is een gunst van de winkelier. Niets verplicht hem immers een niet passend/niet gewenst/... verkocht product terug te nemen. De klant heeft voldoende mogelijkheid gehad het goed te keuren alvorens het mee te nemen. Hiermee is dus een verkoopsverbintenis ontstaan. De winkelier geeft de mogelijkheid aan een klant om binnen een bepaalde periode alsnog iets anders te kopen. Of de klant hier al dan niet gebruik van maakt is niet het probleem van de winkelier.
Een cadeaubon is een verkoop op zich. De winkelier verbindt er zich toe, tegen inruil van een cadeaubon, een bepaalde korting te geven (waarde van de cadeaubon). Je kan hier dus spreken van een contractuele overeenkomst waarbij de koper van de cadeaubon zich akkoord verklaart met de voorwaarden ervan. De geldigheidsdatum op de cadeaubon is dus gewoon de einddatum van het contract.
Greetz,
P.
Re: Winkeliers knoeien met garantie
Geplaatst: 08 aug 2011, 21:25
door manu1946
ELECTRO DE KA , leopoldsburg, Iphone garantie!!!!!!!!!!!!!
Iphone 4 32gb gekocht 28/8/2010 vrijdag 5 augustus 2011 terug naar de winkel voor een defect microfoon, WINKELIER NEGEERT DE 1 JAAR APPLE GARANTIE OP DE TOESTEL, onmogelijk over discusieren, geen assertieve mensen,ten einde moest 50 euro's betalen voor nieuwe micro, geen idee hoe zo mensen dit praktijk noemen maar voor me is oplichterij...... :
Re: Winkeliers knoeien met garantie
Geplaatst: 08 aug 2011, 23:34
door on4bam
WINKELIER NEGEERT DE 1 JAAR APPLE GARANTIE OP DE TOESTEL
Apple contacteren met de bewijzen hiervan en natuurlijk ook via ministerie eco klacht indienen. En niet vergeten dat mond aan mond reclame de beste reclame is
Re: Winkeliers knoeien met garantie
Geplaatst: 08 aug 2011, 23:44
door driesve
Electro De Ka, is dat niet dat verdacht winkeltje dat toestellen uit Engeland verkoopt?
Ik dacht dat de wettelijke garantie steeds 2 jaar was, maar blijkbaar slaagt Apple (bv. Switch shops) er toch in om deze op 1 jaar te houden.
Re: Winkeliers knoeien met garantie
Geplaatst: 08 aug 2011, 23:55
door TiTanium
Je kan eens luisteren naar deze radiofragment. Misschien wordt het u duidelijker. De eindverkoper is verantwoordelijk voor de 2 jaar garantie.
http://www.radio1.be/programmas/pepi/1374507
Re: Winkeliers knoeien met garantie
Geplaatst: 09 aug 2011, 00:47
door Kitt
Een wet die voor geen meter steek houd ( dank u Freya ! ) .. ze zouden de distributeur/fabrikant moeten verplichten .. de arme kleinhandelaar is daar de dupe van ...
En sterker nog dit geldt alleen voor consumenten verkoop, verkoop aan bedrijven moet je maar 1 jaar geven ...
( dus jawel een particulier die een factuur vraagt op naam van bedrijf van kameraad of familielid kan fluiten naar zijn 2 jaar garantie )
Stel een klant koopt een laptop van om het simpel te houden 500 euro , na 1 jaar en 1 maand moederbord kapot .
De fabrikant (bijvoorbeeld asus /hp/acer zijn daar specialisten in ) zegt ha 1 jaar garantie maar , moederbord vervangen +werk 300 euro ...
Oei tis een particulier die hem gekocht heeft .. handelaar mag 300 euro op hoesten .. voor een laptopje waar hem een jaar geleden amper 30-40 euro op verdiend heeft ....
Sorry maar dat vind ik waanzin .. echt niet normaal dit .... moraal van het het verhaal verkoop als kleinhandelaar enkel merken/distributeurs die ZELF zwart op wit 2 jaar garantie geven . Mijn inziens heeft een kleinhandelaar totaal geen invloed op hoe degelijk of slecht iets gemaakt is ..en hoeft hij niet op de draaien voor garantie maar de fabrikant/distributeur wel ..
Re: Winkeliers knoeien met garantie
Geplaatst: 09 aug 2011, 09:30
door GunSmoke007
Ik vind dat geen probleem dat een handelaar 2 jaar garantie moet geven. En wat de persoon hierboven zegt, ik koop ineens een pc via het bedrijf van iemand anders dat lijkt me meer op het ontlopen van de btw... ik doe dit zelf ook geregeld. Op een pc van 1000€+ verdien je dan al makkelijk wat terug. Als datzelfde pctje dan na een jaar een defect blijkt te hebben (wat zeer uitzonderlijk is), dan moet je volgens mij niet klagen dat je maar 1 jaar garantie hebt. Dat heet de bluts met de buil hé.
Het is daarom in mijn ogen steeds belangrijk om reviews te lezen van de winkels waar je iets koopt, als dat natuurlijk al mogelijk is. Heb je dan ooit een probleem bij een bepaalde winkel, dan is het zeer simpel, koop er gewoon nooit niets meer en maak dat ook duidelijk aan die verkoper.
Re: Winkeliers knoeien met garantie
Geplaatst: 09 aug 2011, 09:33
door Stormlord
Er is bij mijn weten nu 14 dagen bedenktijd voor verkoop op afstand ( vroeger was dit 8 ) dat wil dus zeggen postorder of online shops die leveren op verzending. Echter, bij mijn weten moeten het toestel volledig en ook in GESLOTEN ORIGINELE verpakking worden terugbezorgd. Het goed moet alleszins ook in nieuwstaat verkeren zodat het nog geschikt is om te verkopen. Als dit niet het geval is kan de handelaar terugname weigeren of eventuele kosten in rekening brengen voor re-stocking (groothandels doen dit ook, dat kost de handelaar soms zelfs 20-40% van de waarde van het product - zodat het vaak niet loont en ze het beter met lagere marge of aan kostprijs verkopen ...) of de verminderde productwaarde in rekening brengen bij bijvoorbeeld lichte schade of als er items ontbreken in de verpakking en alles al duidelijk uitgepakt geweest is.
Zoals inderdaad wordt gesteld door enkele mensen hier geldt dit ook enkel voor verkoop op afstand en NIET voor verkoop in een winkel.
In principe dient de consument-koper hiervoor geen verklaring te geven en dient de waarde van het product volledig en onverwijld te worden terugbetaald, zonder verdere aankoopverplichting (dus NIET op basis van aankoopbonnen of dergelijke - tenzij de consument hiermee uitdrukkelijk akkoord gaat natuurlijk, maar dat is dan diens keuze). Het is wel zo beleefd om aan de handelaar de reden van terugzending op te geven. Als u vaak producten terugzendt zonder reden na een bestelling, denk ik niet dat u lang welkom zal blijven bij de handelaar in kwestie. Per slot van rekening zijn hier voor de handelaar wel degelijk kosten aan verbonden. De terugbezorging aan de handelaar is normaal ook ten laste van de consument (uitgezonderd producten met afhaal of onsite garantie), tenzij de zending bij levering van de transporteur gewoon wordt geweigerd voor ontvangst.
De enige uitzondering op deze regel zijn voor zover ik weet maatwerk of speciale bestellingen. De handelaar dient de consument hiervan wel duidelijk in te lichten en de levertermijnen dienen binnen het redelijke te worden gerespecteerd. Als een product langer dan een maand over de vooropgestelde levertermijn wegblijft heeft de consument normaal ook het recht af te zien van de verkoop (er zijn wel uitzonderingen e.g. overmacht). Ook hier geldt er geen nieuwe aankoopverplichting voor de consument en dient het totale betaalde bedrag onverwijld (binnen het redelijke) te worden terugbetaald.
Transportkosten dienen in principe door de handelaar niet te worden terugbetaald, tenzij het om een "dead on arrival" of beschadigd product (e.g. transportschade) zou gaan: in dat geval heeft de consument het recht op een VOLLEDIGE terugbetaling of vervanging door een identiek (of vergelijkbaar/beter product - mits akkoord van de consument) product.
In elk geval dient de consument schade aan de verpakking te melden en is het vaak zelfs best de zending te weigeren wegens beschadigde verpakking of indien het vermoeden bestaat dat er geen schade aan de inhoud is de zending te controleren met de chauffeur en evt. een verklaring hiervoor te laten optekenen (zodat u toch iets heeft als bewijs van schade aan de verpakking bij de levering voor uw verhaal nadien, mochten er toch problemen met het product blijken te zijn die niet aan de buitenkant konden worden vastgesteld).
Wat betreft de 2 jaar consumentengarantie:
- dit geldt dus inderdaad alleen voor consumenten (m.a.w. niet als er op factuur verkocht wordt aan een bedrijf - lijkt mij onrechtvaardig, maar bon - dat is bij mijn weten de huidige stand van zaken) en tussen de verkoper en de eindgebruiker. Het is best mogelijk dat aan bedrijven bijvoorbeeld standaard maar 1 jaar of een half jaar garantie wordt gegeven.
- Consumentengarantie dekt in geen geval normale slijtage of schade door foutief gebruik, etc... Op verbruiksartikelen is het voor zover ik weet ook toegestaan minder dan 2 jaar garantie aan te bieden (batterijen, media, ...)
- Gedurende het eerste half jaar na de aankoop verondersteld de wetgever automatisch dat het om een productiefout gaat, en is het aan de fabrikant het tegendeel te bewijzen (de bewijslast ligt bij de fabrikant). Na deze periode ligt de bewijslast bij de consument: hij moet dan aantonen dat het om een productiefout gaat - wat niet altijd even eenvoudig is ... (zeker als je weet dat in veel gevallen het verbreken van een garantiezegel en openen van een product verlies van de garantie tot gevolg heeft).
- de fabrikant mag doorgaans wel degelijk minder dan 2 jaar (volwaardige) garantie op een product aanbieden: immers, hij verkoopt niet aan een consument maar aan een groothandel (een bedrijf) welke op zijn beurt goederen verdeelt in de kleinhandel (eveneens geen consument). Dat doet echter niet af aan de consumentengarantie van 2 jaar die de handelaar als verkoper dient te geven.
- artikelen die als 2e hands verkocht worden door een handelaar dienen standaard over minstens 1 jaar consumentengarantie te beschikken. Als dit minder is moet de handelaar de consument hiervan informeren en heeft deze recht de koop te weigeren.
- de verkoper kan zich verhalen op diens leverancier of de fabrikant volgens de standaard garantie procedure. Er kan tevens gebruik gemaakt worden van andere verhalingsmogelijkheden zoals bijvoorbeeld het stelsel van verborgen gebreken - indien van toepassing.
Persoonlijk vind ik dit alles veel te onduidelijk en omslachtig en lijkt het me beter van de PRODUCENTEN een minimum van 2 jaar standaard volwaardige garantie te eisen, uitgezonderd misschien enkele duidelijk gespecifieerde gevallen. De huidige wetgeving is een doekje voor het bloeden en laat te veel open voor interpretatie.
Wel is het zo dat heel wat mensen denken na maar half in de krant iets gelezen te hebben dat ze altijd een volwaardige garantie hebben zonder enige voorwaarden van minstens 2 jaar op alles wat ze bij een handelaar kopen. Dat is dus fout.
Re: Winkeliers knoeien met garantie
Geplaatst: 09 aug 2011, 14:52
door Kitt
GunSmoke007 schreef:Ik vind dat geen probleem dat een handelaar 2 jaar garantie moet geven. En wat de persoon hierboven zegt, ik koop ineens een pc via het bedrijf van iemand anders dat lijkt me meer op het ontlopen van de btw... ik doe dit zelf ook geregeld. Op een pc van 1000€+ verdien je dan al makkelijk wat terug. Als datzelfde pctje dan na een jaar een defect blijkt te hebben (wat zeer uitzonderlijk is), dan moet je volgens mij niet klagen dat je maar 1 jaar garantie hebt. Dat heet de bluts met de buil hé.
Het is daarom in mijn ogen steeds belangrijk om reviews te lezen van de winkels waar je iets koopt, als dat natuurlijk al mogelijk is. Heb je dan ooit een probleem bij een bepaalde winkel, dan is het zeer simpel, koop er gewoon nooit niets meer en maak dat ook duidelijk aan die verkoper.
Dus jij vind het normaal dat een handelaar zeker in deze branche met heel lage marges maar moet opdraaien voor kosten ?
Dan moet hij 10 laptops verkopen om weer break even te zijn ... vraag me af hoe die grote ketens dat doen .. volgens mij dwingen die contracten af met hun leveranciers of distributeurs om om op alles 2 jaar te krijgen , want je gaat me niet vertellen een grote keten de herstel kosten voor zich neemt na 1 jaar ...
De kleinhandelaar is dan weeral slachtoffer .. die heeft zo geen macht als de grotere discounts ... daarom pleit ik ook dat Merk/distributeurs 2 jaar moeten geven op alles dan is er geen discussie ... nog zoiets op batterijen geld meestal maar 6 maand garantie ( bijvoorbeeld al mijn blauw bosch materiaal heeft 3 jaar garantie na registratie maar dat geld niet op de opladers en batterijen ) . Maar hier het speelt de belgische wet geen rol ( wettelijk maar 1 jaar op professioneel aangekocht materiaal ) .
Maar het merk zelf geeft extra garantie gratis ... daar zouden veel pc merken een voorbeeld aan kunnen nemen .. is ook gewoon belachelijk al die verschillen in ons klein Belgie apenlandje ..( zie maar naar recupel/reprobel/auvibel .. steek de grens over en hebt die kosten niet ) ..
Re: Winkeliers knoeien met garantie
Geplaatst: 09 aug 2011, 15:18
door jempie
hallo,
Had zelfde probleem met mijn Ipad (aangekocht 04012011) Appple geef maar 90 dagen garantie. Heb dan ticket gekocht bij Apple care center voor 2 jaar garantie. Heeft me 75 dollar gekost.
Reparatie was zo gefixt in Apple reseller center.(restore firmware on Ipad)
Heb ook Ministerie economische zaken gebeld. Kan nu een klacht indienen maar dat gaat me een veelvoud van die 75 dollar kosten. Dus .........
Apple garantie !!!!!!????????????????
Groetjes,
jempie
Re: Winkeliers knoeien met garantie
Geplaatst: 09 aug 2011, 15:59
door Joe de Mannen
Als ik bij pakweg Tones een laptop koop doen zij niks, nada, noppes in garantie. Als klant moet je zelf alles regelen met de fabrikant zelf. Dus wie draait er op voor de kosten ? niet de winkel hoor.
Als het een DOA is zullen ze je nog een andere geven, maar anders is het van trek uw plan en dat is met meer kleinhandelaars zo. Zelfstandige worden om grof geld te verdienen en dan overal klagen hoe slecht ze het wel hebben. Typisch.
J.
Re: Winkeliers knoeien met garantie
Geplaatst: 09 aug 2011, 17:05
door Kitt
Grof geld ? Maak u toch geen illusies ... Zie één van m'n vorige posts .. en ja als je bij een webwinkel koopt gaan ze je inderdaad proberen af te wimpelen ..
Maar waarom koop je bij een webwinkel .. juist laagste prijs .. dan mag je ook niet veel verwachten .. ( da zijn dozen schuivers .. met nog veel lagere marges maar grote omzet ) Ik had et wel over de kleinhandelaar cfr de winkel om te hoek ... daar verwacht je "service" na verkoop ..
Re: Winkeliers knoeien met garantie
Geplaatst: 10 aug 2011, 06:57
door Joe de Mannen
Ik denk niet dat je tones, met 3 vestigingen van ettelijke 100den vierkante meters, een webwinkel kan noemen, maar ja.
Maar het zal wel zo zijn dat het grootste deel van hun omzet via hun website wordt gegenereerd, maar waarom doen andere 'kleine handelaars om de hoek' dat dan niet, meegaan met de tijd en het beste van 2 werelden aanbieden ? Wel om de 2 jaar hun winkeltje verbouwen om kosten te genereren, steek dat geld dan in een degelijke website/-shop en profiteer mee van de toekomst.
Maar we dwalen af.
Als de wet zegt dat ik als consument recht heb op 2 jaar garantie en ik die moet kunnen afhandelen met de handelaar in kwestie, dan moet dat nageleefd worden. Het is dan aan die handelaar om uit te maken hoe hij dat oplost, niet ?
En als dat een algemeen probleem is, zoals je het voorstelt, dan zijn er toch wel genoeg belangenverdedigers voor zelfstandigen die voldoende macht hebben in dit land om één en ander te doen bewegen.
J.
Re: Winkeliers knoeien met garantie
Geplaatst: 10 aug 2011, 07:32
door khsw
jempie schreef:Heb ook Ministerie economische zaken gebeld. Kan nu een klacht indienen maar dat gaat me een veelvoud van die 75 dollar kosten. Dus .........
Ik heb al verschillende klachten ingediend via FOD Economie en dat heeft met nog nooit een cent gekost. Wel altijd resultaat!
Re: Winkeliers knoeien met garantie
Geplaatst: 10 aug 2011, 09:04
door Stormlord
Joe De Mannen,
Voor alle duidelijkheid: ik werk niet meer voor een dealer (niet Tones), maar heb wel voor eentje gewerkt gedurende 8 jaar ... Ik heb er dus geen baat bij specifiek iemand voor te trekken. Ik ben ook eindgebruiker nu.
Ik wil echter wel enige kanttekeningen maken bij uw post:
Ik heb ook geen compassie met zelfstandigen die altijd steen en been klagen dat ze weinig verdienen of een klein pensioen hebben als ze zichzelf officieel maar een minimum inkomen geven (en dus navenant afdragen voor hun pensioen) en van alles als onkosten inbrengen op de firma (terwijl er vaak ook dingen voor privé gebruik bij zijn) maar tegelijk wel over een kast van een villa beschikken, en Mercedes SLK en een 4x drive voor de madam + een zwembad in hun tuin etc... Er zijn echter wel degelijk ook heel wat zelfstandigen die het niet zo breed hebben en amper rondkomen, en ze moeten heus hiervoor niet allemaal boven hun stand leven...
Diverse handelaars werken met marges van categorie 5-10% op laptops (sommige duiken daar zelfs nog onder in het kader van een promotie). Een van de redenen is inderdaad dat de garantie meestal pick-up en return of on site is gedurende de eerste jaren. In dit geval moet de handelaar dus normaal niet opdraaien voor de arbeidskosten voor de administratie en afhandeling van een defect of voor de terugzending (transportkost en bijhorende logistiek) van het toestel naar de leverancier of fabrikant. Je vindt het dus niet goed dat de fabrikant je een afhaalcoupon voor e.g. UPS in PDF bezorgt en ze het toestel bij u komen ophalen zonder dat jij je moet verplaatsen en je daardoor zeer waarschijnlijk zelfs minder op het toestel moet betalen? In principe kan je er ook gewoon mee naar de winkel en is de dealer dan verplicht het toestel in te sturen voor garantie in jouw plaats. Maar: wat levert dit op? Juist: gewoonlijk niks! Je zit alleen met een extra tussenpersoon. Natuurlijk: Dat kost werkuren voor de dealer, ze zullen dus inderdaad proberen te stimuleren dat de klant dit rechtstreeks met het support nummer van de fabrikant opneemt (n.b.: de dealer moet vaak naar hetzelfde nummer bellen in dergelijke gevallen en dus even lang wachten als de eindgebruiker als die zelf belt ...) ... De meeste dealers gaan dus op dit vlak dus niet veel zelf ondernemen en zeker niet voorstellen om dit zelf te doen: dit is een van de redenen dat ze de laptops goedkoper kunnen aanbieden. Als je die extra service wil: er zijn kleinere dealers die die service nog wel bieden - maar dan moet je er ook mee kunnen leven dat die vaak iets duurder zijn... De dealer is echter wel verantwoordelijk voor het naleven van de CONSUMENTENgarantie (ik herhaal: dat is dus NIET hetzelfde als een volwaardige garantie! Deze garantie dekt ALLEEN fabricagefouten - niet normale slijtage of foutief gebruik!) 5-10% marge is echt peanuts op laptops categorie bruto (incl 21% BTW) 500-1000 EUR (lees: de meeste), je mag niet vergeten dat die handelaar zijn personeel moet betalen en ook een aandeel in de transportkosten die hij moet betalen van bij zijn leverancier eigenlijk bepaald wordt door het aantal colli of het gewicht van de laptop bijvoorbeeld. Stel een dealer verkoopt een laptop aan 799 EUR BTW incl. -21% BTW = 660,331 EUR Excl. BTW - recupel en bebat (0.16 EUR Excl tenzij veranderd) = 660,17 EUR Excl marge 8%: is dan 48,90 EUR Excl. bruto marge. Ik merk ook op dat voor sommige betalingsmethodes de handelaar ook met kosten zit: setupkosten voor online betalingen + een percentage op het bedrag. Voor VISA/MC ligt de setupkost in de centen - en percentage vaak categorie 1-2.5% afhankelijk van de paymentprocessor en de afspraken met de handelaar. American express is bijvoorbeeld dan weer merkelijk duurder met ± 4% kosten. Dat verklaart natuurlijk waarom niet veel dealers hier in België het gebruik van American Express aanbieden als geaccepteerde creditcard... Vandaar dat sommige handelaars (vooral in Nederland zijn ze daar sterk in) enkel voorafbetaling via overschrijving toestaan en zelfs pas doorbestellen bij hun leverancier van zodra ze uw betaling op de rekening hebben ontvangen (ze nemen dus zeer weinig risico en tegelijk maken ze stoere claims van 1-3 dagen levertermijn die ze dus niet kunnen waarmaken). Soms wordt er ook een onderscheid gemaakt tussen nationale en internationale verkoop wat dat betreft. Er zijn dealers die het zelfs vertikken vanuit Duitsland of Nederland naar België te laten leveren... Opvolgen van betalingen via overschrijving kost ook administratie, allicht wel minder dan paymentprocessing via creditcard. Trek hier dus nog alle kosten voor werkuren, paymentprocessing en transport af en je zit wellicht ergens in de categorie 25-30 EUR Excl. winst op deze verkoop - afhankelijk van hoeveel tijd men aan de klant heeft gespendeerd en of men dit speciaal sneller heeft moeten laten leveren etc.. Bij sommige klanten geraak je zelfs niet of amper uit je kosten, omdat ze je regelmatig bellen met vragen waarvoor jij eigenlijk geen (gratis) support of uitleg hoeft te leveren. Vergeet bovendienniet dat hier bij de eindafrekening bij eventuele globale winst per boekinsperiode ook nog 37% -tenzij dat is veranderd, ik ben er een jaartje uit- belasting op de winst afgaat. Er schiet dus niet veel over, als er al iets over blijft ... De tijd dat men "grof geld" kon scheppen in de consumer IT branche is dus al wel even voorbij - daarvoor moet je terug naar de jaren 80-90 gaan, dan kon je in de consumer IT nog iets verdienen als handelaar (ik heb het niet over high end spul, want daar wordt bij sommige FABRIKANTEN nog wel gewoekerd - ik heb het hier ook duidelijk niet over dealers of groothandels, want ook daar gaat dat vaak niet op). Momenteel is er te veel en te scherpe concurrentie en liggen de marges echt wel ongeveer aan het minimum haalbare. Er zijn uitzonderingen, maar denk maar niet dat een dealer veel maakt op courante producten die je in zowat elke winkel vindt... Om hiervoor te compenseren kan het wel zijn dat een dealer meer marge gaat nemen op minder courante artikelen "ter compensatie" van het verlies van marge op de mainstream producten ... Op kleinere goedkopere spullen kunnen handelaars ook niet anders dan procentueel marge nemen, vermits je met (reële) verwerkingskosten zit per orderlijn en ook vaak orderkosten (zoals transportkosten en opvolging/verwerking van je order)...
Kitt,
recupel/reprobel/auvibel zijn inderdaad een pest, maar in andere landen heeft men soms ook dergelijke taksen (ok, wij zijn hier wel het land van de absurde taksen en overadministratie) en het wil niet zeggen dat omdat men die taksen daar dus niet heeft het daar niet even duur of duurder kan zijn.
Er zit ook soms een verschil van enkele % puur alleen al in de BTW. Dit is sterk afhankelijk van hoe de fabrikant zijn prijzen opstelt per "region of sale", vraag en aanbod, oplages, distributiemarges (en dus ook concurrentie tussen diverse distributeurs onderling), etc... In Duitsland heft men bijvoorbeeld maut taksen voor baanvracht en taks op dvd writers ... Printers zijn bijvoorbeeld van sommige merken vaak goedkoper in België dan in Duitsland, ondanks die reprobeltaks in België ... De inkt van een aantal merken is dan weer soms een stuk goedkoper (en je hebt ook een bredere keuze in alternatief inkten). Je kan dus best altijd wat vergelijken wat voor jou het interessantst is. Transportkosten zijn soms hoger en levertermijnen kunnen ook langer zijn (zeker niet altijd, het kan inderdaad wel eens lonen iets in NL of DE te bestellen - maar het is sterk product-afhankelijk). Vergeet niet rekening te houden met retourkosten mocht het zijn dat je een product voor herstelling moet insturen tijdens de garantieperiode ... Een product dat in eerste instantie goedkoper "lijkt" is dat niet altijd ... Met Amerikaanse prijzen kan je dan bijvoorbeeld ook niet altijd vergelijken: het zijn NIET altijd dezelfde producten. Soms zijn er dus ook invoerrechten te betalen of keurlabels te verkrijgen ... Europa legt een aantal minimum normen op qua kwaliteit, garantie etc. in de USA en Azië neemt men het niet altijd zo nauw hiermee. Europa is nog steeds niet "1 land" (heck, zelfs België is eigenlijk niet 1 land - dus wat wil je...) - terwijl de USA op vlak van volume dat wel is (je hebt dus 1 grote markt met grotere oplages van identieke toestellen, terwijl in Europa er meerdere regions of sale zijn: laptops zijn hier een goed voorbeeld voor: er zijn verschillende keyboardlayouts, stroomstekkers ...), de transportkost en -termijn voor toelevering per boot is ook minder vanuit Azië naar de Amerikaanse westkust (het is gewoon een stuk dichterbij). In Europa wordt soms vaker voor airfreight geopteerd om artikels sneller hier te krijgen, wat soms beduidend wat in kosten scheelt ... Het vergelijk wat betreft batterijen gaat niet op: dat is een consumptieartikel, zoals papier of media - hierop geldt de 2 jaar consumentengarantie nu net NIET!
Nu, ik ben er ook voor te vinden dat men hierop minimumregels oplegt en deze effectief oplegt aan de FABRIKANT en/of importeur en niet enkel de dealer - die nu benadeeld wordt en al dat gezeik over zich krijgt terwijl hij de kosten bij een defect vaak niet kan compenseren met zijn marge. Gevolg: de dealer moet dus bij berekening van zijn marges rekening houden met een gemiddeld uitvalpercentage op bepaalde producten en daarbij horende kosten en zien dat hij die kosten dus zo laag mogelijk houdt als hij toch concurrentiële prijzen wil kunnen blijven aanbieden zonder op de fles te gaan ... Doet hij dat niet verliest hij wellicht ook klanten en gaat hij ook op de fles.. 't is dus ook op dat vlak een beetje een "chicken &the egg" en een kwestie vaan goede balans te vinden tussen marge / service en wat (het gamma producten) men aanbiedt ...
Re: Winkeliers knoeien met garantie
Geplaatst: 10 aug 2011, 21:43
door axs
Ik neem steeds - als eindgebruiker - steeds contact op met de fabrikant als ik een defect heb met een toestel binnen de 2 jaar na aankoop.
Dit is NOOIT een probleem geweest en kreeg alles op een redelijke termijn terug. (hersteld of vervangen)
De Longhi en Sennheiser stuurden mij dan wel weer door naar de firma die hun herstellingen deed en ook daar... geen probleem!
Stuur telkens een copy van het kasticket mee als 'garantiebewijs'
Re: Winkeliers knoeien met garantie
Geplaatst: 11 aug 2011, 13:15
door Stormlord
AXS,
prijs u gelukkig - jammer genoeg heeft niet iedereen die ervaring.
Overigens, aansluitend op mijn vorige post:
als er iets in de IT is waar nog een goede cent mee te verdienen valt is het: consultancy en in iets mindere mate ook web/softwaredevelopment .. Daar kan je nog wat verdienen. Met verkoop van enkel courante producten mag je tegenwoordig al blij zijn als je beter dan break-even presteert ... Veel nieuwe shops die zich enkel tot dat gamma beperken houden het dan ook niet lang uit ...
Re: Winkeliers knoeien met garantie
Geplaatst: 11 aug 2011, 14:20
door ubremoved_539
Zelfs in het duurdere segment van high-end servers tem. mainframe stoppen er al veel met "pure ijzerverkoop" omdat de winstmarges zo klein zijn.
Re: Winkeliers knoeien met garantie
Geplaatst: 11 aug 2011, 14:36
door iceke
Best grappig, men klaagt het verkopen van extra garantie aan en iedereen begint hier te zagen over de slechte garantie die men krijgt van handelaars.
Het is toch vrij simpel he ? De wet zegt 2 jaar garantie waarvan de eerste 6 maand "echte" garantie de volgende 18 maand moet je zelf kunnen aantonen dat het een fabricage fout is.
Wat geeft de fabrikant meestal ? 1 jaar fabrieksgarantie. (het dubbele dus)
Wat geven de meeste notebook fabrikanten ? 2 jaar pickup & return.
Re: Winkeliers knoeien met garantie
Geplaatst: 11 aug 2011, 15:15
door Stormlord
Iceke,
transparant is het echt niet voor velen, te veel uitzonderingen en regeltjes die altijd achterdeurtjes open laten. Het zou gewoon moeten zijn minstens 2 jaar voor alle PRODUCENTEN (en zij die hun producten verkopen/verdelen) - voor zowel consumenten als bedrijven - met slechts enkele zeer duidelijk gedefiniëerde uitzonderingen, met naam omschreven en ook een uitzondering voor 2e hands of verkoop van demotoestellen aan kortere termijn.
R2504,
als ik zie dat we hier bij techdata, bellmicro en consoorten sommige "officiële" IBM en HP schijven aan een veelvoud van de prijs van de retailschijven (mét meer garantie dan OEM schijven dan nog) worden verkocht (gewoon omdat we in een dom trayke zitten) denk ik dat er hier en daar toch nog een paar serieuze vetpotjes zitten. Hiermee zeg ik niet dat deze bij de winkelier/verkoper zitten of de Belgische distributeurs hoor: ik denk eerder dat het met de prijspolitiek van de lokale vestigingen van de OEM zit (IBM, HP, DELL, SIEMENS,..)... Ik kan u alleszins melden dat ik destijds een berg schijven van IBM voor het IBBT en de VRT een héél pak goedkoper dan de Belgische groothandelsprijzen (excl. BTW) in het buitenland kon verkrijgen. Bij de high end hardware zit de vetpotterij ook voor een groot stuk in consultancy en servicecontracten...
Re: Winkeliers knoeien met garantie
Geplaatst: 11 aug 2011, 15:24
door skynetbbs
Ik heb zonder probleem mijn msi laptop indertijd bij tones binnengedaan en gerepareerd teruggekreegen per post (ventilator)
Dit na 2j. Imho geen kwaad woord... Ze verkopen specifiek bepaalde hardware niet als ze geen 2j garantie geven aan dealer...
[ Post made via mobile device ]
Re: Winkeliers knoeien met garantie
Geplaatst: 11 aug 2011, 20:03
door ubremoved_539
Stormlord schreef:Hiermee zeg ik niet dat deze bij de winkelier/verkoper zitten of de Belgische distributeurs hoor: ik denk eerder dat het met de prijspolitiek van de lokale vestigingen van de OEM zit (IBM, HP, DELL, SIEMENS,..).
De vetpot zit hem heus niet bij de winkeliers... maar wel degelijk bij een IBM, HP, Dell, ... en ook niet lokaal bij hun.
IBM maakte destijds zelfs disks (voor mini systemen dan) met 520 bytes per sectore ipv. 512 net omdat je niet zelf iets consumer erin zou kunnen stoppen.