Internet & TV (VDSL2) langzamer dan ADSL2+
Geplaatst: 20 jun 2011, 12:07
Vorige week donderdag hebben wij de overstap gemaakt van Dommel (ADSL2+) naar Scarlet Internet & TV (VDSL2).
Toen de monteur de donderdag kwam moest er eerst van lijn worden overgeschakeld. Op de ene lijn liep nog ADSL van Dommel, maar hij had op de andere lijn al VDSL aangevraagd. Eerst moest er dus naar de kelder worden gegaan om van lijn te wisselen. Toen we terug boven waren bleek dat de VDSL lijn nog niet perfect in orde was, en moest hij naar de kast op straat om het in orde te maken. Toen hij terug kwam vroeg ik hoever die kast ongeveer stond, waarop hij antwoordde: 100 a 150 meter.
Hierna had hij alles geïnstalleerd zoals het hoort, decoder haalde nieuwste software op, en hadden we werkend internet en TV.
De HD kanalen werkte echter nog niet perfect (nog wat schokkerig) maar volgens de monteur was omdat de decoder nog aan het opstarten was (het HD lampje brandde wel). Oke, klinkt geloofwaardig, dus de monteur verlaat het appartement.
Een uurtje later echter zie ik echter dat we geen HD meer hebben, het lampje brandt niet op de decoder, en als ik HD probeer in te schakelen via de instellingen krijg ik de melding: Zet HD uit de op andere decoder. Maar we hebben maar 1 decoder!
Toen ik inlogde op de modem verschoot ik ook: 11 Mbit download en 0.8 Mbit upload stond er op de hoofdpagina (eerste pagina die je krijgt als je surft naar 192.168.1.1). De downstream margin was 19 Db.
Dit is minder dan met onze ADSL verbinding! Toen stond er in de modem ongeveer 12.5 Mbit en 1 Mbit upload.
De snelheid is dus maar een beetje lager, maar hoe kan het zijn dat VDSL (waar je een veel kortere koper afstand hebt) minder snel is dan ADSL (de monteur zei dat die centrale 1 a 2 KM verder stond).
Ik woon in een appartement (2de verdieping) in hartje Antwerpen.
Op de site van belgacom(http://www.belgacom.be/bwt/) heb ik heb een check gedaan om te kijken op wat we aangesloten kunnen worden, met deze resultaten:
Status Beschikbaar
Maximaal aantal TV's 3
HD: Beschikbaar
Maximaal aantal TV's in HD 2
Mijn vraag is nu wat volgens jullie de oorzaak is van dit vrij langzame internet? Een reset heeft niet mogen helpen. Zit ik toch te ver van de kast op de straat? Is het een slechte lijn? ...
Bedankt
Toen de monteur de donderdag kwam moest er eerst van lijn worden overgeschakeld. Op de ene lijn liep nog ADSL van Dommel, maar hij had op de andere lijn al VDSL aangevraagd. Eerst moest er dus naar de kelder worden gegaan om van lijn te wisselen. Toen we terug boven waren bleek dat de VDSL lijn nog niet perfect in orde was, en moest hij naar de kast op straat om het in orde te maken. Toen hij terug kwam vroeg ik hoever die kast ongeveer stond, waarop hij antwoordde: 100 a 150 meter.
Hierna had hij alles geïnstalleerd zoals het hoort, decoder haalde nieuwste software op, en hadden we werkend internet en TV.
De HD kanalen werkte echter nog niet perfect (nog wat schokkerig) maar volgens de monteur was omdat de decoder nog aan het opstarten was (het HD lampje brandde wel). Oke, klinkt geloofwaardig, dus de monteur verlaat het appartement.
Een uurtje later echter zie ik echter dat we geen HD meer hebben, het lampje brandt niet op de decoder, en als ik HD probeer in te schakelen via de instellingen krijg ik de melding: Zet HD uit de op andere decoder. Maar we hebben maar 1 decoder!
Toen ik inlogde op de modem verschoot ik ook: 11 Mbit download en 0.8 Mbit upload stond er op de hoofdpagina (eerste pagina die je krijgt als je surft naar 192.168.1.1). De downstream margin was 19 Db.
Dit is minder dan met onze ADSL verbinding! Toen stond er in de modem ongeveer 12.5 Mbit en 1 Mbit upload.
De snelheid is dus maar een beetje lager, maar hoe kan het zijn dat VDSL (waar je een veel kortere koper afstand hebt) minder snel is dan ADSL (de monteur zei dat die centrale 1 a 2 KM verder stond).
Ik woon in een appartement (2de verdieping) in hartje Antwerpen.
Op de site van belgacom(http://www.belgacom.be/bwt/) heb ik heb een check gedaan om te kijken op wat we aangesloten kunnen worden, met deze resultaten:
Status Beschikbaar
Maximaal aantal TV's 3
HD: Beschikbaar
Maximaal aantal TV's in HD 2
Mijn vraag is nu wat volgens jullie de oorzaak is van dit vrij langzame internet? Een reset heeft niet mogen helpen. Zit ik toch te ver van de kast op de straat? Is het een slechte lijn? ...
Bedankt