Powerline of Wireless?

Heb je problemen met het instellen van je netwerk, bedraad of draadloos, dan kan je hier altijd terecht!
Plaats reactie
MadCompie
Plus Member
Plus Member
Uitgedeelde bedankjes: 9 keer
Bedankt: 10 keer

Klassieke situatie: recente woning, nog plaats in de wachtbuis van de coax naar de woonkamer maar... ergens halverwege geraakt de trekveer er niet meer door :evil:
Zelf beschik ik over Telenet (FN40), we hebben de netwerkverbinding naar mijn digicorder kunnen oplossen via powerline (Topcom 200) en dat werkt (snelheid niet belangrijk).

Maar : op dat punt in de woonkamer zou ik nu ook mijn persoonlijk netwerk willen laten toekomen ter aansluiting van een mediaplayer met HDMI naar mijn TV en ook de TV zelf (als DLNA).

Die bestaande (trage) homeplug kan ik echter niet gebruiken wegens specifiek voor de digicorder.
Momenteel haal ik via een vaste utp verbinding zo'n 30Mbps (enkel 1 PC en 1 PRINTER) en draadloos zo'n 15 Mbps (enkel occasioneel voor Wii, nintendo, gsm).

Ik vroeg mij nu af wat er voor mij het beste zou zijn qua snelheid?

Een beetje zoekwerk leverde me reeds volgende mogelijkheden op :

1) WIRELESS
Een toestel van D-Link, de DAP-1522, met ingebouwde 4-ports switch, rond de 80 euro in Nederland.
http://www.dlink.be/cs/Satellite?c=Prod ... FDLWrapper

2) POWERLINE
Eveneens een toestel van D-Link, de DHP-343, max. 200Mbs en met ingebouwde 4-ports switch. Via Komplett.be slechts rond de 74 euro (!!!)
http://www.dlink.nl/cs/Satellite?c=Prod ... FDLWrapper

Heeft er iemand (goede) ervaringen met deze apparaten? Of andere?
ʞǝǝd ıʇ sıɯdlǝ
philippe_d
Moderator
Moderator
Uitgedeelde bedankjes: 1001 keer
Bedankt: 3720 keer
Provider

Ik heb de ervaring dat Powerlines veel beter zijn dan wireless verbindingen, vooral als er enkele muren staan tussen de 2 punten. Persoonlijk zou ik dus voor die 4-ports Powerline oplossing gaan.
VoIP: EDPnet (gratis vaste lijn), Sipgate.de, Sipgate.co.uk, MegaVoip.
Provider: EDPnet Fiber XS (150/50 mbps down/up).
Modem/Router: Fritz!Box 5590 Fiber, OS 8.03, Fritz!SFP GPON aangesloten op Proximus ONTP.
Telefoon centrale: Euracom 181 achter FritzBox So. 3 Fritz!DECT toestellen
TV: Telenet CI+, Fritz!DVB-C.
MadCompie
Plus Member
Plus Member

Die powerline bevat bovendien een powersaving functie. Ik had idd. ergens hier op dit forum gelezen dat een wireless bridge vertragingen oplevert?
In tweakers.net lees ik ook dat dit powerline toestel al van 2009 dateert maar op het net vind ik eigenlijk niet onmiddellijk een recenter alternatief (dus met ingebouwde switch)...
ʞǝǝd ıʇ sıɯdlǝ
Jelly
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 44 keer
Bedankt: 17 keer
Provider

http://www.netgear.nl/producten/product ... od=XAV5004
en nog een link naar de kit: http://www.netgear.nl/producten/product ... d=XAVB5004

Recent en duurder maar levert wel snelheden vergelijkbaar met 100mbit lan aansluiting.
Mvg
Everything that has a beginning has an end.
Goztow
Administrator
Administrator
Uitgedeelde bedankjes: 1673 keer
Bedankt: 1450 keer
Provider
Te Koop forum

Het enige juiste antwoord is dat je het pas zal weten eens je beide geprobeerd hebt. Bij beide oplossingen spelen namelijk veel verschillende variabelen voor het behalen van de snelheid. We lezen regelmatig verhalen van mensen die heel tevreden of net niet zijn, voor beide oplossingen. Als je ver moet, lijkt wifi me minder kans te hebben tenzij je een access point dichter kan zetten en liefst aansluiten via draad.

Jammer van je wachtkoker :(.
TomVH
Pro Member
Pro Member
Uitgedeelde bedankjes: 12 keer
Bedankt: 7 keer

MadCompie schreef:Klassieke situatie: recente woning, nog plaats in de wachtbuis van de coax naar de woonkamer maar... ergens halverwege geraakt de trekveer er niet meer door
Hang aan de ene zijde een elektriciteitsdraad. Trek je oude kabels er weer uit. Bevestig je nieuw kabel aan je oude. Trek nu alles terug met de elektriciteitsdraad. Als je alles mooi verzorgt en er is nog wat plaats in de buis moet dit wel lukken. Beetje zeep aan je kabel kan ook wonderen doen.

Ik heb het ook al enkele keren ondervonden dat extra kabels in een reeds gevulde buis niet altijd even goed gaat. Ik persoonlijk zou toch liever paar uurtjes werken om cat6 kabel te trekken dan werken met die andere mogelijkheden.

Tom
NickG
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 48 keer
Bedankt: 53 keer

Klopt, kabels uittrekken en vervangen door tijdelijke draad en dan alles weer tegelijk intrekken durft nogal es te helpen...
Begin van draden goed insmeren met vaseline of iets dergelijks!
Kitt
Elite Poster
Elite Poster
Twitter: kitt1977
Uitgedeelde bedankjes: 130 keer
Bedankt: 45 keer

Inderdaad ik deel ook de mening van NickG & TomVH ....er gaat niks boven een fysieke kabel ..
Heb het al vaker voorgehad .. kabels bijtrekken in een buis waar al een draad zit is problematisch ..
Je hangt beter je trekdraad of VOB koperdraad ( stevig vast ) aan de bestaande kabel en trekt die er helemaal uit .
En dan bevestig je UTP's erbij .. soms soldeer ik die zelfs voor een stevige verbinding ( zeker aan te raden bij Coax )
Aftapen en wat insmeren met dreft doet soms wonderen ..
Ik heb hier in 20mm preflexen soms 3 a 4 utp's .. ( of 2 utp's & 1 coax ) Die heb ik er wel eerst ingetrokken voor ik zeg geplaatst heb ...

Grote probleem bij een bestaande preflex is je weet niet hoe hij ligt .. hoeveel bochten er in zijn .. of hij dichtgeknepen is etc ..
honda4life
Moderator
Moderator
Uitgedeelde bedankjes: 213 keer
Bedankt: 391 keer
Provider

Wat ik al veel gehoord heb, is met een cassettebandje en een stofzuiger het bandje door de wachtbuis zuigen.
Uiteraard moet je daarna wel iets stevigers erdoor trekken, zoals een (trek)koord.
Talkpoeder doet ook wonderen soms (begin niet aan dreft, lijkt me niet zo schitterend voor de isolatie)

Het is natuurlijk steeds een risico om de bestaande liggende kabel er uit te trekken, als het dan misgaat heb je niks meer.
✂ – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – –
MadCompie
Plus Member
Plus Member

Die Netgear XAVB5004 ziet er wel een juweeltje uit! Maar die is praktisch onvindbaar + ong. 150 euro voor een "switch" vind ik een beetje veel :oops:
In elk geval ik heb al 2 trekveren gebruikt (1 ronde nylon en 1 platte ijzeren) aan beide kanten eens geprobeerd. Volgens mij zit er een knik in de wachtbuis.
Daar zit dus reeds een coax in. Ik heb er al eens aan getrokken (langs de kant van de garage is dit mogelijk) en die geeft 5cm mee... Ik durf er niet té hard aan te trekken want idd. stel je voor als die afknapt dan moet ik ook nog op zoek gaan naar wireless coax :lol:
Moest alles maar zo simpel zijn als:http://www.youtube.com/watch?v=VecIpGnVAGw : toestelletje om aan de boormachine te koppelen, kost ook 120 euro...
Misschien nog eens proberen met een iets meer professionele trekkabel en anders denk ik dat ik voor die D-Link ga... of mssch. wachten tot die 500Mbps powerlines meer in aanbod zijn...
ʞǝǝd ıʇ sıɯdlǝ
honda4life
Moderator
Moderator
Uitgedeelde bedankjes: 213 keer
Bedankt: 391 keer
Provider

Misschien de moeite waard om eens te onderhoren in een winkel voor te verhuren.
Je lacht ermee hé met die tape :p
✂ – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – –
MadCompie
Plus Member
Plus Member

honda4life schreef:Misschien de moeite waard om eens te onderhoren in een winkel voor te verhuren.
Je lacht ermee hé met die tape :p
Eerlijk gezegd heb ik wel gelachen maar dan eerder met uw avatar, vooral toen ik met mijn rechterwijsvinger het scherm aanraakte om het vliegje te verwijderen :bang:
Maar je brengt mij wel op een idee, nl. als ik lucht zou blazen in de wachtbuis via een opblaaspomp of zo dan zou ik hopelijk toch iets moeten voelen aan de andere kant, indien niet vrees ik dat er een serieuze "kink in de kabel" is...
ʞǝǝd ıʇ sıɯdlǝ
FezzFest
Pro Member
Pro Member
Uitgedeelde bedankjes: 61 keer
Bedankt: 16 keer

Zelf heb ik onlangs een Powerlinenetwerkje aangelegd tussen het gelijkvloers (router) en het eerste verdiep (PS3 voor media streaming), dit in een huis van begin jaren '60. Dit werkt tot mijn grote verbazing uitstekend. De minimum snelheid bedraagt +- 50Mbps, gemiddeld rond de 80Mbps en soms uitschieters tot 120Mbps (dit laatste enkel als alle randapparatuur zoals lampen, dvd-speler, etc uitgeschakeld zijn). Ik maak gebruik van het devolo dlan 200 avplus setje. Enige minpuntje: de stroombesparingsfunctie werkt enkel met de adapter die niet met de router verbonden is (eigenlijk logisch als je er bij stilstaat).
Plaats reactie

Terug naar “Netwerken en Security”