blork schreef: Als ik een speciale VOIP telefoon koop heb ik dus nog maar 1 handset.
Dat is niet noodzakelijk zo.
Ik heb mijn oude Siemens Gigaset handsets gewoon aangemeld op het nieuwe basisstation (het VOIP basisstation dus).
En dat werkt perfect. Er is bij mij geen enkele "oude" handset "verloren" gegaan.
Je kan tot zes (!) handsets aanmelden aan het basisstation.
En nu ik toch bezig ben misschien even wat andere voordelen toelichten.
Binnenkomende oproepen.
Aan elke handset kan je één of meerdere telefoonnummers toewijzen (binnenkomende oproepen).
Dit wil zeggen: uit de "pool" van je zes (mogelijke) SIP accounts en de vaste lijn.
Enkel die handsets zullen rinkelen waaraan het nummer is toegewezen bij een binnenkomende oproep.
(Uiteraard werkt alles ook indien je maar over één telefoonnummer of één handset beschikt.)
Uitgaande oproepen.
Aan elke handset kan je een "standaard uitgaande account" toewijzen.
Dus wederom uit de "pool" van je zes (mogelijke) SIP accounts en de vaste lijn.
Je stelt hier dus in met welk nummer er standaard (en per handset te configureren) naar buiten gebeld wordt.
Bovendien kan je globale uitgaande kiesregels instellen op het basisstation. Deze hebben voorrang op de hierboven vermelde "standaard uitgaande account". Alle handsets zullen deze kiesregels automatisch volgen bij uitgaande gesprekken, zonder enige tussenkomst van de gebruiker.
Dit is bijvoorbeeld handig indien je standaard sommige uitgaande gesprekken wil voeren via een goedkopere provider of wil blokkeren (vb 0900 nummers).
In dit voorbeeld zie je:
- dat de eerste kiesregel dure 0900 standaard zal blokkeren;
- kiesregel twee tot en met vijf de uitgaande GSM gesprekken standaard via Jumblo laten verlopen;
- kiesregel zes tot en met zeven de uitgaande buitenlandse (NL, DE, FR) gesprekken standaard via Poivy laten verlopen ;
- het staat je vrij om meer kiesregels aan te maken
En wil je uitzonderlijk een uitgaand gesprek uitdrukkelijk via een welbepaalde provider laten verlopen (dus zonder rekening te houden met de "standaard uitgaande account" of kiesregels) dan kan dit ook. Je geeft het uitgaande telefoonnummer in gevolgd door:
- #0 voor je vaste lijn;
- #1 voor de eerste uitgaande VOIP provider (SIP account) in je configuratie lijst (vb Poivy);
- #2 voor de tweede uitgaande VOIP provider (SIP account) in je configuratie lijst (vb Jumblo);
- #3 voor de derde uitgaande VOIP provider (SIP account) in je configuratie lijst (vb een nummer bij WeePee);
- #4 voor de vierde uitgaande VOIP provider (SIP account) in je configuratie lijst (vb een ander nummer bij WeePee);
- .... en zo verder.
De telefoonnummers
Stel je hebt:
- een vast nummer(xxx/xx.xx.xx) bij provider XX
- en een GSM nummer (yyy/yy.yy.yy) bij provider YY.
Allicht heb je graag dat mensen die je zelf opbelt ook jouw nummer op hun telefoon zien verschijnen
ondanks dat je hun opbelt via je goedkopere provider ZZ (Poivy of Jumblo in bovenstaande voorbeelden).
Wel dit kan!
Zowel bij Poivy als Jumblo kan je je vast en/of GSM nummer laten opnemen als zijnde dat het bij jouw hoort.
Er bestaat hiervoor bij hen een verificatie methode waarbij zij jouw nummer opbellen (en je een code geven) of een SMS sturen met een code. Deze code dien je dan in te geven bij hen. Je nummer is nu geverifieerd. Gevolg: je kan vanaf dat ogenblik via hen bellen met weergave van het nummer dat geverifieerd werd. Deze verificatie is eenmalig.
In je hybride VOIP telefoon geef je dan dit nummer (in dit geval het vast nummer xxx/xx.xx.xx) op volgende wijze in:
Dit kan je evenzo voor je GSM nummer yyy/yy.yy.yy.
Dit betekent dat je bijvoorbeeld via Jumblo al je GSM gesprekken kan doen aan 0,03 euro per minuut én met weergave van jouw GSM nummer op het display van de persoon die jij opbelt, gebruikmakende van jouw VOIP verbinding.
Dit betekent ook je dat je bijvoorbeeld via Poivy al je vaste gesprekken (inclusief bijvoorbeeld NL, DE, FR) kan doen met weergave van jouw vast nummer op het display van de persoon die jij opbelt. En dit gedurende 90 dagen gratis (met een maximum van 300 minuten per week).
Alles geheel automatisch na eenmalige configuratie!
En komt er morgen een provider met beter tariefplan dan zet je die gewoon bij in je lijst indien je dit wenst. Klaar is kees!
Mijn conclusie.
Eigenlijk zijn de hybride DECT telefoons (vast en VOIP) zoals de A580IP, C470IP en S685IP "mini" telefooncentrales die gemakkelijk te configureren zijn. Mijn inziens voor een aanvaardbare prijs en met een laag elektrisch verbruik (2 Watt maximaal dacht ik).
Zelf heb ik een S685IP.
Zowel bij een Telenet als een VDSL2 aansluiting (met de B-Box2) heb ik geen enkel probleem tegengekomen om dit werkende te krijgen.
Inpluggen, configureren en voor de rest geen omkijken meer aan gehad.
De geluidskwaliteit is bovendien zeer goed. Ik heb deze als volgt ingesteld (bij alle SIP accounts):
Anyway: ik ben zeer tevreden over VOIP ...
Misschien nog een linkje naar een overzicht van verschillende betamax klonen (SIP providers) met hun prijzen:
Betamax price comparison.
Want dat is toch wat men wil bereiken: lagere telefoonkosten. Niet?
Edit: URL van de plaatjes aangepast nadat Plaatjesupload er de brui aan gegeven heeft.