Pagina 1 van 1

Belgacom opgezegd, afrekening

Geplaatst: 12 dec 2010, 11:03
door Polleke.be
Hoi allemaal,

Ik heb vorig jaar begin november Belgacom internet en telefonie besteld (precieze datum weet ik niet meer)
Een brief getekend 9 november bevestigt deze aankoop en zegt dat er een monteur op 17 november langs zou komen.
Door problemen met de kabel (nieuwbouw) is de verbinding pas op 26 november actief geworden en worden de diensten ook pas vanaf die datum gefactureerd.
Nu heb ik alles opgezegd per 6 december 2010 (ruim van te voren, brief dateert van 29 juli 2010) aangezien Belgacom hier geen digitale tv kan leveren (wat ons bij het begin van de aankoop wel is bevestigd dat dat het eerste kwartaal wel zou kunnen maar nooit is waargemaakt).
Op de eindafrekening zie ik nu twee keer vaste kosten staan: voortijdig opzeggen internet en voortijdig opzeggen telefonie voor de periode 7-12-10 tot 24-12-10.
Volgens mij zijn deze kosten dus volledig onterecht aangezien ik vanaf 26 november.
Wat moet ik nu doen?

Groetjes,
Paul

Re: Belgacom opgezegd, afrekening

Geplaatst: 12 dec 2010, 11:17
door Astralon
Voor zover ik kan inschatten zijn de kosten inderdaad onterecht.
Ik zou de klantendienst van Belgacom bellen en vragen waarom die kosten zijn aangerekend.

Re: Belgacom opgezegd, afrekening

Geplaatst: 12 dec 2010, 11:20
door xenne
Polleke.be schreef:Nu heb ik alles opgezegd per 6 december 2010 (ruim van te voren, brief dateert van 29 juli 2010)
over welke brief heb jij het? iets dat je 6 maanden geleden stuurde ???
Volgens mij zijn deze kosten dus volledig onterecht aangezien ik vanaf 26 november.
vanaf 26 november wat?

uw verhaal is me nog niet volledig duidelijk

Re: Belgacom opgezegd, afrekening

Geplaatst: 12 dec 2010, 11:25
door Polleke.be
xenne schreef:
Polleke.be schreef:Nu heb ik alles opgezegd per 6 december 2010 (ruim van te voren, brief dateert van 29 juli 2010)
over welke brief heb jij het? iets dat je 6 maanden geleden stuurde ???
Volgens mij zijn deze kosten dus volledig onterecht aangezien ik vanaf 26 november.
vanaf 26 november wat?

uw verhaal is me nog niet volledig duidelijk
Ik heb op 29 juli een brief gestuurd dat ik per 6 december alles wilde opzeggen.
Aangezien ik vanaf 26 november 2009 ben beginnen betalen lijkt het mij logisch dat ik vanaf 30 november 2010 weg mag bij Belgacom zonder extra kosten :)

Re: Belgacom opgezegd, afrekening

Geplaatst: 12 dec 2010, 11:30
door philippe_d
xenne schreef:uw verhaal is me nog niet volledig duidelijk
Voor zover ik het begrijp loopt zijn contract tot 26 november 2010, en heeft hij ruim op voorhand (6 maanden) het contract opgezegd per 6 december 2010.
- er mogen dus géén opzegkosten aangerekend worden.
- je moet zelfs geld terugkrijgen van de op voorhand betaalde abonnementen tot en met 6 december (op de voorlaatste factuur had je al betaald tot 31 december).

Philippe.

Re: Belgacom opgezegd, afrekening

Geplaatst: 12 dec 2010, 11:33
door Polleke.be
Dank je wel voor de antwoorden allemaal.
Ik moet nog een abonnement betalen voor 1-6 december, want de allereerste factuur was van 26-11-09 tot 30-11-09.
Dat komt uit op ongeveer 10 euro maar de 30 euro opzegkosten lijken me niet terecht.
Ik zal morgen de klantendienst eens lastigvallen.

Re: Belgacom opgezegd, afrekening

Geplaatst: 12 dec 2010, 11:43
door xenne
okay, het verhaal is me ondertussen duidelijk geworden. die kosten zullen inderdaad onterecht zijn, en zal ook wel geen probleem zijn om die te laten schrappen

Re: Belgacom opgezegd, afrekening

Geplaatst: 12 dec 2010, 12:10
door WalterB1
Persoonlijk zou ik niet een ingangsdatum vermelden van wanneer de opzegging moet ingaan. Het lijkt mij veiliger om iets te schrijven als;

... wens ik mijn contracten en diensten op te zeggen op de eerstvolgende datum die mogelijk is en dit met respect voor al mijn verplichtingen aangaande opzegtermijn en contractduur die het mogelijk maakt mijn contracten kostenloos te beëindigen.

Re: Belgacom opgezegd, afrekening

Geplaatst: 12 dec 2010, 14:03
door proximusboyke
Heb je misschien op de 24e december 2009 gebeld naar belgacom om iets te wijzigen ?
Want de kleinste verandering (ik zeg nu maar iets 92a ipv92 in huisnr) is onmiddellijk een nieuwe startdatum voor 12 maand contract.

Re: Belgacom opgezegd, afrekening

Geplaatst: 12 dec 2010, 14:23
door philippe_d
Op de laatste pagina van iedere Belgacom factuur staat duidelijk wanneer je contract afloopt (indien contract van bepaalde duur).
Uw contracten van bepaalde duur
--------------------------------------------
05660xxxx heeft een contract dat afloopt op 09/12/2010 voor Internet Favorite zonder vaste lijn.
Indien u een contract van bepaalde duur verbreekt voor de opgegeven vervaldag ... enz. enz.
De opzegging dient te gebeuren met een aangetekende brief.
Er is dus weinig discussie of verwarring mogelijk wat betreft de vervaldag.
Philippe.

Re: Belgacom opgezegd, afrekening

Geplaatst: 12 dec 2010, 19:45
door Polleke.be
Dank je wel allemaal!
Er is niks gewijzigd in het contract op 24 december.
Op de achterkant van de factuur staat de opzegdatum: 26/11/2010.
Ik ben bang dat het volgende aan de hand is:
Aangezien mijn opzegdatum na de 26e is moet ik een maand opzeg doen (die ik naar mijn mening wel gerespecteerd heb omdat in juli alles al is opgezegd) maar dat ik dus eigenljk per 24 december had op moeten zeggen in plaats van de 6e.
Ik bel morgen even naar Belgacom voor meer info.
Nogmaals dank allemaal!

Re: Belgacom opgezegd, afrekening

Geplaatst: 12 dec 2010, 23:11
door philippe_d
Laat je niet afschepen.
Na verloop van het contract kan je op gelijk welk tijdstip opzeggen, mits 1 maand vooropzeg.
Je hebt dus het recht om je contract te beëindigen op 6 december, mits je dit tenminste 30 dagen op voorhand laat weten, wat jij ook gedaan hebt.

Philippe.

Re: Belgacom opgezegd, afrekening

Geplaatst: 13 dec 2010, 10:58
door fredo66
Misschien is het ondertussen gewijzigd maar enkele jaren geleden betaalde Belgacom geen voorafbetaalde Telefoonmaandabonnementen terug ...
De facturatie van het abonnement was toen de telefoongesprekken van vorige en net afgelopen maand + abonnement nieuwe huidige maand en nieuwe volgende maand.
Ik stapte toen begin januari naar BG winkel voor opzeg, maar stond er niet echt bij stil dat ik wat tel. abonnement betrof eigenlijk al betaald had tot en met maart ...
Men vraagt me daar : wanneer wil je opzeggen, en ik zeg: 1 maart zeker, dat is ruim op tijd ('1maand vooraf') en "gemakkelijk voor de afrekening". Waarop de dame zweeg en wat tokkelde op de pc.

Resultaat: wat later brief in de bus waarin stond dat op 1/3 mijn tel afgesloten werd. De surprise kwam dan natuurlijk later, begin maart: ik verwachtte een terugbetaling van abonnement maart + kosten telefoon jan en feb. Maar er stond alleen kosten jan en feb op ... Klacht neergelegd bij BC maar ze vonden dit normaal. Klacht neergelegd bij ombudsman. Toen werd het helemaal Kafka want die zag een fout in de toepassing van de btwberekening voor dat gedeelte van het abonnement wat nooit gebruikt werd.
Waarmee BC ook niet akkoord was. Mijn abonnementsgeld van maart echter nooit meer terug gekregen, het (belachelijk lage) bedrag van mijn weinige telefoongesprekken heb ik uit principe ook nooit meer betaald.

Ondertussen al lang terug klant nu enkel vdsl zonder telefonie.

Besluit: je kan maar beter, zoals hierboven al iemand schreef, vragen om contract NIET te verlengen na het contractuele jaar ipv effectief een afsluitdatum op te geven.

Re: Belgacom opgezegd, afrekening

Geplaatst: 13 dec 2010, 14:16
door Polleke.be
Dank je wel allemaal!
Ik heb net Belgacom aan de lijn gehad, en de kosten waren inderdaad onterecht aangerekend.
Probleem opgelost dus.