ontslag werkgever...zoveel vragen

Plaats reactie
dommelgebruiker
Premium Member
Premium Member
Berichten: 677
Lid geworden op: 09 jul 2010, 11:06
Uitgedeelde bedankjes: 1 keer
Bedankt: 7 keer

hallo,

ik heb hier een heel lastige situatie,mss kan iemand mij helpen,de juridische dienst van de vakbond geeft me niet echt info....


Ik ben sinds oktober 2009 technisch werkloos door overmacht(mijn werkplaats is door brand weg)
mijn werkgever heeft me technisch werloos gezet wegens overmacht en ik kreeg mijn uitkering van de RVA

nu blijkbaar 1 jaar verder gaat deze zaak niet terug komen en heeft de RVA de betalingen stopgezet,gevolgt dat mijn werkgever mijn ontslag gegeven heeft(aangetekend en dit ging in voege vanaf 1 november (opzeg is 3 maanden,ben bediende)

dus mijn werkgever moet me 3 maanden uitbetalen want werken kan ik niet....

nu blijkbaar is mijn werkgever aant foefelen,en die stuurt me iedere 2 werkdagen aangetekende brieven dat ik onwettig afwezig ben....dit doet hij voor mijn loon tegen te houden....
hij wilt dat ik een wederzijds akkoord teken,of dat ik 3 maanden bij de zaak van zijn broer ga werken? dit kan toch niet?
2 locaties,juridisch 2 verschillende bedrijven, 1 is een NV de andere zaak een BVBA

Volgens de Juridische dienst van mijn vakbond moet ik naar mijn werkgever gaan en werk vragen in dat andere bedrijf....
volgens het sociaal secretariaat van mijn nieuwe werkgever moet ik hierop niet ingaan,want personeel doorschuiven van de 1 zaak naar de andere zou niet kunnen?



kan iemand mij helpen?

bedankt
ubremoved_539
Deel van't meubilair
Deel van't meubilair
Berichten: 29849
Lid geworden op: 28 okt 2003, 09:17
Uitgedeelde bedankjes: 446 keer
Bedankt: 1985 keer

dommelgebruiker schreef:hij wilt dat ik een wederzijds akkoord teken,of dat ik 3 maanden bij de zaak van zijn broer ga werken? dit kan toch niet? 2 locaties,juridisch 2 verschillende bedrijven, 1 is een NV de andere zaak een BVBA


Denk dat dit niet echt zwart-wit is... en zal hoofdzakelijk afhangen van wat je beroep/functie precies is, en of er reeds in je contract staat dat je locatie al dan niet vast is. Bijvoorbeeld indien het een softwarehouse zou zijn... dan kan de BVBA je natuurlijk altijd inhuren, maar dan blijft je oorspronkelijke werkgever je natuurlijk wel betalen. Of dit ook kan bij gewoon arbeiders of bediende (die standaard geen "uitzendwerk" doen) weet ik niet.

Maar één jaar verder... en je hebt geen nieuwe job gezocht ?
dommelgebruiker
Premium Member
Premium Member
Berichten: 677
Lid geworden op: 09 jul 2010, 11:06
Uitgedeelde bedankjes: 1 keer
Bedankt: 7 keer

r2504 schreef:
dommelgebruiker schreef:hij wilt dat ik een wederzijds akkoord teken,of dat ik 3 maanden bij de zaak van zijn broer ga werken? dit kan toch niet? 2 locaties,juridisch 2 verschillende bedrijven, 1 is een NV de andere zaak een BVBA


Denk dat dit niet echt zwart-wit is... en zal hoofdzakelijk afhangen van wat je beroep/functie precies is, en of er reeds in je contract staat dat je locatie al dan niet vast is. Bijvoorbeeld indien het een softwarehouse zou zijn... dan kan de BVBA je natuurlijk altijd inhuren, maar dan blijft je oorspronkelijke werkgever je natuurlijk wel betalen. Of dit ook kan bij gewoon arbeiders of bediende (die standaard geen "uitzendwerk" doen) weet ik niet.

Maar één jaar verder... en je hebt geen nieuwe job gezocht ?



ik heb een andere job,maar ik wil die vergoeding van 3 maanden krijgen....
Gebruikersavatar
Dfrog
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1235
Lid geworden op: 27 feb 2007, 22:07
Locatie: Beerse
Uitgedeelde bedankjes: 55 keer
Bedankt: 22 keer

Soms zijn we te goed beschermd.
Gebruikersavatar
Goztow
userbase crew
userbase crew
Berichten: 13588
Lid geworden op: 14 nov 2006, 16:21
Locatie: Brussel
Uitgedeelde bedankjes: 1422 keer
Bedankt: 878 keer

Je vakbond is ook wel een leuke zeg... Dan hebben ze eens wat nut, en sturen ze je met zo'n raad voort. Dat trekt toch nergens op?

Volgens mij heeft Dommelgebruiker gewoon recht op zijn 3 maanden loon. Je arbeidslocatie staat normaal gezien in je arbeidscontract. Stel dat je 3 maanden voor zijn broer werkt en dat je tijdens die 3 maanden een arbeidsongeval krijgt. Wie is aansprakelijk???

Ga misschien eens een advocaat zien: het eerste advies van een advocaat is normaal gezien gratis, dacht ik.
Bedank andere users voor nuttige posts, door op Afbeelding te klikken
ubremoved_539
Deel van't meubilair
Deel van't meubilair
Berichten: 29849
Lid geworden op: 28 okt 2003, 09:17
Uitgedeelde bedankjes: 446 keer
Bedankt: 1985 keer

dommelgebruiker schreef:ik heb een andere job,maar ik wil die vergoeding van 3 maanden krijgen....


Als je een andere job hebt geef je normaal ontslag bij je huidige werkgever... en dan veronderstel ik dat hij in dit geval geen opzegtermijn vereist en dan kan jij meteen vertrekken (zonder vergoeding natuurlijk).

Maar als ik het zo lees laat jij je nieuwe job "wachten" om drie maand loon te krijgen om niets te doen... niet erg netjes van je :oops:
Gebruikersavatar
seagull
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1910
Lid geworden op: 23 nov 2006, 08:55
Twitter: WimVerlinden
Locatie: Kortenberg
Uitgedeelde bedankjes: 51 keer
Bedankt: 91 keer
Contacteer:

Contacteer een goede advocaat arbeidsrecht voor advies.
Ik heb dat altijd gedaan, bij ieder vertrek en bij elke nieuwe job.
Kost weinig en kan veel opbrengen.
Business Fibernet 300 plus met Speedboost 1G Business- Proximus Internet Maxi fixed IP (failover)
Business Mobile Flex + (smartphone) & Business Mobile Flex (Mifi router) - 3CX/Teams Direct Routing - Proximus TV
Gebruikersavatar
Trojan
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 3229
Lid geworden op: 13 aug 2009, 21:10
Locatie: Kontich
Uitgedeelde bedankjes: 113 keer
Bedankt: 241 keer

Goztow schreef:Ga misschien eens een advocaat zien: het eerste advies van een advocaat is normaal gezien gratis, dacht ik.

Dat is niet waar. Veel advocaten zullen dat doen als een geste, maar er is nergens een wet of een regel die dat verplicht.

Hij zou beter zijn vakbond eens wat harder pushen om duidelijke informatie en bijstand. Daarvoor betaalde hij uiteindelijk lidmaatschap.
De posts van deze gebruiker weerspiegelen op geen enkel moment de mening van Belgacom NV/SA.
ubremoved_539
Deel van't meubilair
Deel van't meubilair
Berichten: 29849
Lid geworden op: 28 okt 2003, 09:17
Uitgedeelde bedankjes: 446 keer
Bedankt: 1985 keer

Hij zou zich beter eens zelf afvragen waarom hij denkt dat hij recht heeft op die vergoeding daar hij reeds een nieuwe job heeft.

Een opzegvergoeding is er niet om een extra centje bij te verdienen... wel om je werkloosheid te ondersteunen.
conehead
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 777
Lid geworden op: 26 mei 2009, 23:36
Uitgedeelde bedankjes: 3 keer
Bedankt: 22 keer

Ben volledig met bovenstaande akkoord, had sowieso reeds lang geleden zijn opzeg moeten geven ...

Hopelijk heeft hij tijdens het uitoefenen van die andere job ook nog geen uitkering van de rva gekregen ... Anders wordt het weeral veel te gek ...
Gebruikersavatar
Trojan
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 3229
Lid geworden op: 13 aug 2009, 21:10
Locatie: Kontich
Uitgedeelde bedankjes: 113 keer
Bedankt: 241 keer

Waar lezen jullie dat hij al nieuw werk heeft?

Zijn huidige werkgever wil dat hij zijn opzeg doet in het bedrijf van zijn broer. Dit is niet hetzelfde als 'nieuw werk hebben'.
De posts van deze gebruiker weerspiegelen op geen enkel moment de mening van Belgacom NV/SA.
NickG
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1599
Lid geworden op: 13 sep 2005, 10:11
Uitgedeelde bedankjes: 46 keer
Bedankt: 51 keer

Los van het feit dat ik bovenstaande werkwijze ook immoreel en schandalig profiteren van onze sociale zekerheid vind, toch een opmerking:
Bij overmacht kan men een werknemer ontslaan zonder opzeggingstermijn of opzeggingsvergoeding!
En om onduidelijkheden te vermijden:
Google schreef:Overmacht is de gebeurtenis die niet te wijten is aan de werkgever noch aan de werknemer, waarbij

- de gebeurtenis buiten de normale verwachtingen valt
- waarbij de gebeurtenis een onoverkomelijke hindernis vormt voor werkgever en werknemer. (bv. Definitieve en blijvende arbeidsongeschiktheid van de werknemer, totale vernieling van de arbeidsplaats, brand die de bedrijfsgebouwen vernielt, het verval of de intrekking van een vergunning die noodzakelijk is voor de voortzetting van de uitvoering van de arbeidsovereenkomst.
- er geen fout bestaat in hoofde van de partij die zich op overmacht beroept.
VOiD
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2432
Lid geworden op: 10 jan 2006, 20:10
Locatie: Herent
Uitgedeelde bedankjes: 53 keer
Bedankt: 214 keer

Mijn advies is zeg asap je lidmaatschap van de vakbond op en spendeer het geld aan een rechstbijstandverzekering zodat je wanneer nodig een goede advocaat onder de arm kan nemen die je degelijk advies kan geven.
Internet: EDPNet VDSL
Telefonie: OVH
GSM: Proximus
ubremoved_539
Deel van't meubilair
Deel van't meubilair
Berichten: 29849
Lid geworden op: 28 okt 2003, 09:17
Uitgedeelde bedankjes: 446 keer
Bedankt: 1985 keer

Trojan schreef:Waar lezen jullie dat hij al nieuw werk heeft?


Zijn posting van wo dec 08, 2010 0:10 ...

ik heb een andere job,maar ik wil die vergoeding van 3 maanden krijgen....
Gebruikersavatar
Trojan
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 3229
Lid geworden op: 13 aug 2009, 21:10
Locatie: Kontich
Uitgedeelde bedankjes: 113 keer
Bedankt: 241 keer

Woops, dat werpt natuurlijk een heel ander licht op de zaak.

Wat ik mij dan af vraag is of hij wel officieel zijn ontslag heeft gekregen of gegeven alvorens aan de slag te gaan bij een andere werkgever.

Aangezien hij zelf het initiatief heeft genomen om een andere werkgever te zoeken zou dit kunnen beschouwd worden als zelf uw ontslag geven en verlies je dus je recht op een ontslagvergoeding of uw opzeggingstermijn. Ik zou zelfs durven zeggen dat zijn oorspronkelijke werkgever het recht heeft dat hij zijn opzeggingstermijn uit doet.

Maar dat is natuurlijk stof voor een arbeidsrechtbank.

Ik blijf er wel bij dat hij zijn vakbond eens moet porren om duidelijke informatie, en u zeker niet laten afschepen om zelf een advocaat te zoeken.
De posts van deze gebruiker weerspiegelen op geen enkel moment de mening van Belgacom NV/SA.
Gebruikersavatar
Joe de Mannen
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 5339
Lid geworden op: 22 feb 2005, 12:46
Uitgedeelde bedankjes: 487 keer
Bedankt: 556 keer

Wie zegt dat hij al 'aan de slag' is ? Het kan inderdaad zijn dat hij een aanbieding heeft die al zover is dat hij kan beginnen en dan heb ik er althans niks op tegen dat iemand wil wachten op de ontslagpremie. Persoonlijk zou iker dan ook niet te veel moeite insteken als dit het geval is, je kan op een ander beginnen dus gewoon zelf opzeggen en klaar. Geprobeerd en niet gelukt, da's pech.

Van de andere kant is dat verhaal van 'werken bij de broer van de baas' ook iets met een geurtje aan...

... en de vakbond, tja, morgen afschaffen die handel, ze denken alleen maar aan hunzelf en de 'delegees' doen het ook maar voor de bescherming.

J.
Ik ben alleen verantwoordelijk voor mij eigen uitspraken, niet voor wat anderen ervan maken of aan toevoegen...
dommelgebruiker
Premium Member
Premium Member
Berichten: 677
Lid geworden op: 09 jul 2010, 11:06
Uitgedeelde bedankjes: 1 keer
Bedankt: 7 keer

Trojan schreef:Woops, dat werpt natuurlijk een heel ander licht op de zaak.

Wat ik mij dan af vraag is of hij wel officieel zijn ontslag heeft gekregen of gegeven alvorens aan de slag te gaan bij een andere werkgever.

Aangezien hij zelf het initiatief heeft genomen om een andere werkgever te zoeken zou dit kunnen beschouwd worden als zelf uw ontslag geven en verlies je dus je recht op een ontslagvergoeding of uw opzeggingstermijn. Ik zou zelfs durven zeggen dat zijn oorspronkelijke werkgever het recht heeft dat hij zijn opzeggingstermijn uit doet.

Maar dat is natuurlijk stof voor een arbeidsrechtbank.

Ik blijf er wel bij dat hij zijn vakbond eens moet porren om duidelijke informatie, en u zeker niet laten afschepen om zelf een advocaat te zoeken.



heey trojan

ik ben sinds oktober 2009 technisch werkloos door overmacht...
in oktober 2010 heeft de RVA dit stopgezet omdat mijn werkgever niet zuiver werktte met de rva.... en er geen schot in zijn zaak kwam....



dus ik krijg aangetekend een opzeg die ingaat vanaf 1 november voor 3 maanden....

dit zou3 maanden opzeg zijn om te werken in het andere bedrijf van zijn broer....
ik vind niet dat ik moet doorgeschoven worden naar andere zaken....
juridisch gezien kan dat ook niet....
normal moet hij me 3 maanden onmidelijk uitbetalen....
als hij me nu 3 maanden kan tewerkstellen bij zijn broer,dan kon hij dat al die tijd daarvoor toch ook?

groetjes,
Gebruikersavatar
Trojan
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 3229
Lid geworden op: 13 aug 2009, 21:10
Locatie: Kontich
Uitgedeelde bedankjes: 113 keer
Bedankt: 241 keer

Ik ben heus geen jurist, en ik ken niets van het belgische arbeidsrecht. Maar als uw baas alles volgens het boekje doet en u verhuurt aan zijn broer zijn firma, dan denkik niet dat gij daar veel aan kunt doen.
De posts van deze gebruiker weerspiegelen op geen enkel moment de mening van Belgacom NV/SA.
Gebruikersavatar
Goztow
userbase crew
userbase crew
Berichten: 13588
Lid geworden op: 14 nov 2006, 16:21
Locatie: Brussel
Uitgedeelde bedankjes: 1422 keer
Bedankt: 878 keer

Werknemers kunnen naar mijn weten niet zomaar worden "doorverhuurd" zonder eigen akkoord. In je arbeidscontract heb je een functie en arbeidsplaats. Advocaat raadplegen...
Bedank andere users voor nuttige posts, door op Afbeelding te klikken
NickG
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1599
Lid geworden op: 13 sep 2005, 10:11
Uitgedeelde bedankjes: 46 keer
Bedankt: 51 keer

en waarom niet? Volgens mij kan "doorverhuren" perfect zolang de huidige werkgever de werknemer maar zijn loon betaalt. Natuurlijk dient er dan ergens wel in het contract te staan dat de locatie van de werkplaats kan veranderen (al dan niet door overmacht), maar in de meeste standaard contracten staat hiervan wel iets in de kleine lettertjes...
rmag
Pro Member
Pro Member
Berichten: 379
Lid geworden op: 29 nov 2008, 16:26
Uitgedeelde bedankjes: 16 keer
Bedankt: 25 keer

zijn huidige baas zal dan ook het transport moeten organiseren.
Komt er dan zo op neer.
- Hij meld zich smorgens bij zijn baas bv 8h00, de normale starttijd.
- Busje brengt hem naar andere locatie.
- Busje brengt hem om 16h00 terug
- en meneer mag naar huis.
Zijn baas kan natuurlijk zeggen, dat hij een locatie huurt in het bureau van zijn broer en daar de activiteit verder zet. Dat hij er alles aan doet om de activitiet verder te zetten.
NickG
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1599
Lid geworden op: 13 sep 2005, 10:11
Uitgedeelde bedankjes: 46 keer
Bedankt: 51 keer

Volgens mij mag de baas eisen dat de werknemer zichzelf om 8u aanmeldt op de nieuwe locatie, op voorwaarde dat -zoals ik eerder zei in een vorige post- nergens in het contract staat vermeldt dat de werkplaatslocatie vast is. Ter vergelijking: mijn vaste werkplaats is ook op plaats X, maar mijn werkgever eist wel degelijk dat ik regelmatig in andere kantoren op locaties Y en Z werk. Ook dan sta ik zelf in voor de verplaatsing, en gelden deze zeer zeker niet als "verplaatsingen tijdens de uren"; mijn werkuren beginnen pas te lopen als ik mezelf aanmeld op locatie (ook al is dit voor mij dan 2u langer rijden dan mijn standaard werkplaats).
Gebruikersavatar
Ofloo
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 5263
Lid geworden op: 04 okt 2004, 07:36
Locatie: BALEN
Uitgedeelde bedankjes: 57 keer
Bedankt: 92 keer

dommelgebruiker schreef:hallo,

ik heb hier een heel lastige situatie,mss kan iemand mij helpen,de juridische dienst van de vakbond geeft me niet echt info....


Ik ben sinds oktober 2009 technisch werkloos door overmacht(mijn werkplaats is door brand weg)
mijn werkgever heeft me technisch werloos gezet wegens overmacht en ik kreeg mijn uitkering van de RVA

nu blijkbaar 1 jaar verder gaat deze zaak niet terug komen en heeft de RVA de betalingen stopgezet,gevolgt dat mijn werkgever mijn ontslag gegeven heeft(aangetekend en dit ging in voege vanaf 1 november (opzeg is 3 maanden,ben bediende)

dus mijn werkgever moet me 3 maanden uitbetalen want werken kan ik niet....

nu blijkbaar is mijn werkgever aant foefelen,en die stuurt me iedere 2 werkdagen aangetekende brieven dat ik onwettig afwezig ben....dit doet hij voor mijn loon tegen te houden....
hij wilt dat ik een wederzijds akkoord teken,of dat ik 3 maanden bij de zaak van zijn broer ga werken? dit kan toch niet?
2 locaties,juridisch 2 verschillende bedrijven, 1 is een NV de andere zaak een BVBA

Volgens de Juridische dienst van mijn vakbond moet ik naar mijn werkgever gaan en werk vragen in dat andere bedrijf....
volgens het sociaal secretariaat van mijn nieuwe werkgever moet ik hierop niet ingaan,want personeel doorschuiven van de 1 zaak naar de andere zou niet kunnen?



kan iemand mij helpen?

bedankt


ten eerste als je technisch werkloos bent dus je bent werkloos, zou je normaal geen opzeg moeten doen om een andere job te zoeken en aangezien jij een andere werkgever genomen hebt neem ik aan dat je op het moment dat je die job aannam dat je technisch werkloos was, in principe heb jij een opzeg gedaan, heb je eerst je ontslag gekregen, .. tja dan ligt het anders, als hij jouw een brief gestuurd heeft dat je ontslagen bent, .. en op die moment was je technisch werkloos dan heb je normaal bewijs die brief en jouw dop papieren.
Plaats reactie

Terug naar “Geldzaken”