Sommige sites onbereikbaar

Zit je met opmerkingen en een paar vragen over Scarlet of in verband met het vroegere SurfADSL, Tiscali of dxADSL? Post ze dan hier maar.
Plaats reactie
driesve
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1613
Lid geworden op: 05 mei 2008, 12:32
Locatie: Antwerpen
Uitgedeelde bedankjes: 74 keer
Bedankt: 85 keer

Hallo,

Ik ben aangesloten via Scarlet op het Belgacom VDSL2-netwerk. (Scarlet Internet+Telefonie)

Dinsdagavond waren er enkele sites niet bereikbaar. Ik ging dat woensdagochtend proberen op te lossen, maar woensdagmorgen werkten ze al terug.
Echter zijn we nu donderdag en diezelfde sites werken ineens niet meer.

Kan het zijn dat ondertussen mijn ip-adres tweemaal werd vernieuwd en dat het daardoor wel/niet bereikbaar is?

Het gaat oa
http://www.belgacom.be
http://195.95.3.135/x/3rd/be/esc2/proce ... anguage=nl (Faq pagina van Scarlet)
...
Alsook geraakt mijn zus deze periode niet ingelogd op hotmail (krijgt na het inloggen/tijdens het laden van de inbox een time-out)

Ik heb ook in beide gevallen een traceroute gedaan

Code: Selecteer alles

traceroute to www.belgacom.be (195.13.15.25), 30 hops max, 60 byte packets
 1  192.168.1.1 (192.168.1.1)  0.824 ms  1.906 ms  2.149 ms
 2  ip-83-134-xx-1.dsl.scarlet.be (83.134.xx.1)  19.986 ms  20.994 ms  21.740 ms
 3  66.241-183-91.adsl-static.isp.belgacom.be (91.183.241.66)  3426.610 ms  3427.092 ms  3427.536 ms
 4  0.247-183-91.adsl-static.isp.belgacom.be (91.183.247.0)  28.243 ms 20.247-183-91.adsl-static.isp.belgacom.be (91.183.247.20)  29.281 ms 18.247-183-91.adsl-static.isp.belgacom.be (91.183.247.18)  30.363 ms
 5  * * *
 6  * * *
 7  * * *
 ...
30  * * *

Code: Selecteer alles

traceroute to 195.95.3.135 (195.95.3.135), 30 hops max, 60 byte packets
 1  192.168.1.1 (192.168.1.1)  1.095 ms  1.308 ms  2.627 ms
 2  ip-83-134-xx-1.dsl.scarlet.be (83.134.xx.1)  19.694 ms  20.899 ms  21.557 ms
 3  66.241-183-91.adsl-static.isp.belgacom.be (91.183.241.66)  2856.882 ms  2858.488 ms  2858.783 ms
 4  20.247-183-91.adsl-static.isp.belgacom.be (91.183.247.20)  28.702 ms 2.247-183-91.adsl-static.isp.belgacom.be (91.183.247.2)  29.845 ms 20.247-183-91.adsl-static.isp.belgacom.be (91.183.247.20)  30.418 ms
 5  * * *
 6  * * *
 7  * * *
...
30  * * *
Het valt mij op dat zowel Belgacom als de Scarlet FAQ 195.xxxxxx als ip-adres hebben.

Aan wat kan dit liggen en hoe valt het op te lossen?
Als dit morgen nog niet is opgelost, dan bel ik eens naar de klantendienst, alleen moet ik mijn probleem duidelijk kunnen omschrijven. Hopelijk weten jullie hier meer over...
Laatst gewijzigd door driesve 01 okt 2010, 12:54, in totaal 1 gewijzigd.
driesve
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1613
Lid geworden op: 05 mei 2008, 12:32
Locatie: Antwerpen
Uitgedeelde bedankjes: 74 keer
Bedankt: 85 keer

Ondertussen nog een "site" gevonden die niet bereikbaar is, met het updaten van Ubuntu.
Namelijk be.archive.ubuntu.com met ipadres 195.238.1.5, dus terug met 195.xxxxxx

Aan wat kan dit liggen?
cptKangaroo
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2759
Lid geworden op: 18 dec 2004, 14:33
Locatie: 053 Aalst
Uitgedeelde bedankjes: 551 keer
Bedankt: 194 keer

Misschien staan je oude DNS servers nog ingesteld in je connectie properties?
driesve
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1613
Lid geworden op: 05 mei 2008, 12:32
Locatie: Antwerpen
Uitgedeelde bedankjes: 74 keer
Bedankt: 85 keer

cptKangaroo schreef:Misschien staan je oude DNS servers nog ingesteld in je connectie properties?
Dat was ook het eerste dat ik dacht, maar het rare is
1) Site waren bereikbaar van woensdagmorgen tot donderdagmiddag
2) Op de ene computer de dns van de router (=Scarlet) wordt gebruiken en op mijn computer wordt Google DNS (8.8.8.8 en 8.8.4.4) gebruikt.
Ik heb ook al regelmatig van dns gewisseld om te zien of dat het probleem zou verhelpen.

Of bedoel je iets anders?
driesve
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1613
Lid geworden op: 05 mei 2008, 12:32
Locatie: Antwerpen
Uitgedeelde bedankjes: 74 keer
Bedankt: 85 keer

Had deze morgen nog steeds hetzelfde probleem. Heb mijn router gereboot om een nieuw ipadres te krijgen en om terug vanaf nul te beginnen. (enkel voor een nieuw ipadres zou belachelijk zijn).
Ondertussen kan ik http://www.belgacom.be/Scarlet FAQ/... terug bezoeken aan de normale snelheid.
Het rare is wel dat de traceroute terug blijft haperen, maar precies wel verder geraakt...

Code: Selecteer alles

traceroute to www.belgacom.be (195.13.15.25), 30 hops max, 60 byte packets
 1  192.168.1.1 (192.168.1.1)  0.816 ms  2.214 ms  2.412 ms
 2  ip-83-134-xx-1.dsl.scarlet.be (83.134.xx.1)  19.774 ms  21.390 ms  22.142 ms
 3  66.241-183-91.adsl-static.isp.belgacom.be (91.183.241.66)  2618.443 ms  2618.777 ms  2621.907 ms
 4  18.247-183-91.adsl-static.isp.belgacom.be (91.183.247.18)  28.913 ms 0.247-183-91.adsl-static.isp.belgacom.be (91.183.247.0)  29.632 ms 4.247-183-91.adsl-static.isp.belgacom.be (91.183.247.4)  30.510 ms
 5  132.0-78-194.adsl-static.isp.belgacom.be (194.78.0.132)  31.864 ms  32.487 ms  33.462 ms
 6  te4-3.icorebnc3.isp.belgacom.be (80.200.248.234)  34.961 ms  21.378 ms  20.918 ms
 7  te4-2.bcarfia1.isp.belgacom.be (81.240.251.81)  23.318 ms  24.136 ms  25.723 ms
 8  * * *
...
30  * * *
Ik ga niet direct naar Scarlet bellen omdat ze daar toch waarschijnlijk een technieken willen sturen, en omdat het probleem maar "sporadisch" voorkomt, lijkt mij dat ook geen goede optie. Wie weet ligt het wel aan de huidige storing in West-Vlaanderen?

---= EDIT =---
Nu valt er mij ineens iets op. Op lijn 2 staat er telkens

Code: Selecteer alles

ip-83-134-xx-1.dsl.scarlet.be (83.134.xx.1) 
In het eerste geval (waar het niet werkt), is dit niet mijn ip-adres (laatste cijfer is anders), in het tweede geval (waar het wel werkt) is het wel mijn ip-adres.
sayouba
Starter
Starter
Berichten: 2
Lid geworden op: 02 okt 2010, 21:16

Beste,

Ik heb sinds gisterenmiddag hetzelfde probleem toen ik plots niet meer kon inloggen op de server voor mijn werk (http://port.bdwzz.be). Daarna merkte ik dat de volgende sites ook niet meer werkten:
- www.proximus.be
- www.belgacom.be
- de faq-pagina van scarlet
- en de facebookpagina laadt zo traag dat hij niet goed weergegeven wordt.
Wat vreemd is, alle andere pagina's laden wel normaal.

Ik weet niet hoe dit probleem te verhelpen valt, ben ook minder computertechnisch aangelegd.
Ik zal best ook eens proberen om mijn router te rebooten?

Groetjes,
S.
sayouba
Starter
Starter
Berichten: 2
Lid geworden op: 02 okt 2010, 21:16

Juist router gereboot en alles lijkt terug te werken... blijf het vreemd vinden.
Alvast bedankt voor de oplossing!

S.
driesve
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1613
Lid geworden op: 05 mei 2008, 12:32
Locatie: Antwerpen
Uitgedeelde bedankjes: 74 keer
Bedankt: 85 keer

sayouba schreef:Juist router gereboot en alles lijkt terug te werken... blijf het vreemd vinden.
Alvast bedankt voor de oplossing!
S.
Ik vrees dat het rebooten niet nodig is. Ik denk dat het met de ip-range te maken heeft (door rebooten krijg je een nieuw ip).
Binnen de 36 uur heb ik wss terug een nieuw ip, en dan hopelijk werkt het ook nog.

Ik ben momenteel al mijn ipadressen in een lijstje aan het zetten en erbij schrijven bij welke het niet werkt en bij welke wel.
Als ik daar iets kan uit afleiden, dan ga ik eens naar Scarlet bellen.

Alvast goed dat er nog iemand is, die het probleem heeft (gehad), dan weet ik zeker dat het niet aan mij ligt. (en dus dat een technieker geen zin heeft, wat ze wss zullen voorstellen)
dean3009
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 757
Lid geworden op: 07 mei 2007, 11:19
Uitgedeelde bedankjes: 66 keer
Bedankt: 27 keer

Mijn traceroute naar Belgacom:
Traceren van de route naar http://www.belgacom.be [195.13.15.25]
via maximaal 30 hops:

1 1 ms 1 ms 1 ms 192.168.1.1
2 21 ms 18 ms 18 ms ip-213-49-xxx-1.dsl.scarlet.be [213.49.xxx.1]
3 20 ms 19 ms 20 ms 195.207.177.4
4 20 ms 20 ms 20 ms 132.0-78-194.adsl-static.isp.belgacom.be [194.78
.0.132]
5 20 ms 23 ms 20 ms te4-3.icorebnc3.isp.belgacom.be [80.200.248.234]

6 19 ms 19 ms 20 ms te4-2.bcarfia1.isp.belgacom.be [81.240.251.81]
7 * * * Time-out bij opdracht.
...
Hij geraakt dus ook niet verder dan te4-2.bcarfia1.isp.belgacom.be.. Heb wel niets gemerkt van jullie problemen.

213.49.xxx.1 is trouwens ook niet mijn huidige IP. M'n huidige IP is 213.49.xxx.90 (dus ook laatste cijfer verschillend)

Met een nieuwe IP (81.11.xxx.81), is de traceroute nog steeds dezelfde (81.11.xxx.1)
driesve
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1613
Lid geworden op: 05 mei 2008, 12:32
Locatie: Antwerpen
Uitgedeelde bedankjes: 74 keer
Bedankt: 85 keer

dean3009 schreef:213.49.xxx.1 is trouwens ook niet mijn huidige IP. M'n huidige IP is 213.49.xxx.90 (dus ook laatste cijfer verschillend)
Met een nieuwe IP (81.11.xxx.81), is de traceroute nog steeds dezelfde (81.11.xxx.1)
Ip-adres, maar dan met een 1 op het einde komt overeen met de gateway waarmee je verbonden bent.
Ik zit nu op gateway 81.11.235.1 en kan alles bezoeken. (ipadres heeft een ander laatste cijfer)
driesve
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1613
Lid geworden op: 05 mei 2008, 12:32
Locatie: Antwerpen
Uitgedeelde bedankjes: 74 keer
Bedankt: 85 keer

Ondertussen iedere dag mijn ip-adres bijgehouden en getest op het probleem zich voordeed, en na een week heb ik het vandaag weer zitten, en er valt mij direct iets op.
Ik heb momenteel enkel het probleem als mijn ipadres de vorm heeft van 83.134.66.xxx en dus met gateway 83.134.66.1 verbonden ben.
Direct een ReConnect gedaan, en kreeg ipadres (83.134.110.xxx) en alles werkt nu terug.

Heeft iemand dit ook?
Basil Fawlty
Starter
Starter
Berichten: 7
Lid geworden op: 27 aug 2010, 09:28

Ik zal het in de gaten proberen te houden, want ik kan soms ook niet (goed) verbinden met websites zoals de inbox van Hotmail, Facebook, ...
Na een reboot is alles weer in orde, maar dat is ook geen goede oplossing. Na een tijdje wachten lost het probleem zich ook vanzelf op, dus ik zal eens beginnen met de IP's te noteren om te zien of ik een patroon kan vinden.
driesve
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1613
Lid geworden op: 05 mei 2008, 12:32
Locatie: Antwerpen
Uitgedeelde bedankjes: 74 keer
Bedankt: 85 keer

Rebooten is niet nodig, gewoon VLAN10 Disconnecten en daarna terug Connecten (op de homepage van 192.168.1.1) is voldoende.
- duurt minder lang
- telefonie blijft werken (via VLAN20)
- logs blijven in router staan, want je reboot niet.

Het zou leuk zijn mocht jij ook enkele gegevens kunnen verzamelen, om conclusies te kunnen trekken.
Basil Fawlty
Starter
Starter
Berichten: 7
Lid geworden op: 27 aug 2010, 09:28

Ik had hierover ook een thread, en die staat hier: http://userbase.be/forum/viewtopic.php?f=48&t=26933
Ik zal proberen het in de gaten te houden, maar het probleem doet zich slechts sporadisch voor, waardoor het moeilijk troubleshooten is...

Overigens woon ik ook in Antwerpen. Ik weet niet of dit van belang is :)
tonym
Premium Member
Premium Member
Berichten: 484
Lid geworden op: 18 jan 2010, 16:56
Uitgedeelde bedankjes: 3 keer
Bedankt: 41 keer

Ik heb er nu ook last van en inderdaad op ook deze range 83.134.xxx.1
Terzelfdertijd trouwens ook gemerkt dat de bereikbare sites ZEER traag laden.
Gebruikersavatar
Smurfin
Starter
Starter
Berichten: 1
Lid geworden op: 26 okt 2010, 13:14

dean3009 schreef:Mijn traceroute naar Belgacom:
Traceren van de route naar http://www.belgacom.be [195.13.15.25]
via maximaal 30 hops:

1 1 ms 1 ms 1 ms 192.168.1.1
2 21 ms 18 ms 18 ms ip-213-49-xxx-1.dsl.scarlet.be [213.49.xxx.1]
3 20 ms 19 ms 20 ms 195.207.177.4
4 20 ms 20 ms 20 ms 132.0-78-194.adsl-static.isp.belgacom.be [194.78
.0.132]
5 20 ms 23 ms 20 ms te4-3.icorebnc3.isp.belgacom.be [80.200.248.234]

6 19 ms 19 ms 20 ms te4-2.bcarfia1.isp.belgacom.be [81.240.251.81]
7 * * * Time-out bij opdracht.
...
Hij geraakt dus ook niet verder dan te4-2.bcarfia1.isp.belgacom.be.. Heb wel niets gemerkt van jullie problemen.

213.49.xxx.1 is trouwens ook niet mijn huidige IP. M'n huidige IP is 213.49.xxx.90 (dus ook laatste cijfer verschillend)

Met een nieuwe IP (81.11.xxx.81), is de traceroute nog steeds dezelfde (81.11.xxx.1)
Misschien even voor de duidelijkheid : als de bestemming ICMP paketten blokkeert, zal een traceroute nooit bij de doelbestemming geraken. Dit geldt eveneens voor een ping. Het is dus niet abnormaal dat je niet altijd bij de doelbestemming geraakt, het is gewoon een beveiliging aangebracht, net zoals je eigen firewall je eventueel beschermt (als je er één hebt). Van hieruit lukt het mij ook niet van http://www.belgacom.net te traceren, maar ik heb geen problemen om de website te bezoeken. http://www.hotmail.com valt ook niet te traceren, http://www.youtube.com of http://www.facebook.com daarentegen wel. Testen kan je dus beter doen met één van de laatste twee.

81.11.241.7 en 81.11.241.31 (voorbeeld) zijn IP adressen uit een zelfde IP adres range. Het is dus eerder nuttig van te kijken of de eerste 3 cijfers van je IP adres overeenkomen wanneer je het probleem ondervindt (vb. 81.11.241.x) Anders betreft het telkens een andere range en is de kans als kleiner dat het hier iets mee te maken heeft.
Plaats reactie

Terug naar “Scarlet (SurfADSL, Tiscali, dxADSL)”