Slechte ervaring met Belgacom helpdesk (professionele klant)

Hebt u opmerkingen, klachten, steunbetuigingen voor Proximus (Belgacom)? Dan kan u deze hier kwijt.
Plaats reactie
Jan_B
Premium Member
Premium Member
Uitgedeelde bedankjes: 167 keer
Bedankt: 13 keer

Even de situatie schetsen: we zijn als KMO voor onze vaste telefonie klant bij Belgacom.

Ik vermoed een probleem met een verkeerd item op onze factuur (kan gebeuren), en bel het nummer dat op de factuur staat "voor al uw vragen betreffende de details van uw factuur", nl. 0800 22 500.

Na even wachten wordt opgenomen en de man die mij antwoordt zegt dat hij mij niet kan helpen omdat hij niet werkt voor professionele klanten. Raar, maar goed. Hij zegt dat hij mij gaat doorverbinden en ik word van 10u55 tot 12u40 op wacht gezet ("bedankt voor het wachten, al onze operatoren zijn momenteel in gesprek"). Aangezien ik ook moet eten haak ik dan maar zelf in ...

Mijn vorig "record" bij Belgacom was 1h (en toen werd ik uiteindelijk wel voortgeholpen), maar dit slaat wel alles.

Vragen hierbij:
* Heb ik gewoon pech of is dit "normaal" bij Belgacom ?
* Is dit beter geregeld bij alternatieve operatoren (bv. KPN) ?

En natuurlijk: hoe is dit in hemelsnaam mogelijk ?
gm123
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 63 keer
Bedankt: 116 keer

Ik denk dat je gewoon pech hebt gehad. Ik heb altijd goede ervaringen gehad met de belgacom helpdesk. Ik denk niet het bij andere operatoren beter is.
krisken
userbase crew
userbase crew
Twitter: kriskenbe
Uitgedeelde bedankjes: 1857 keer
Bedankt: 1035 keer

Denk dat je inderdaad pech hebt gehad. Overigens als het telefonisch niet gaat, stap naar een erkende belgacomboetiek?

Internet = Orange 150/15Mbps + WirelessBelgië
Telefonie = EDPnet + OVH
GSM = Orange Go Extreme SE + Scarlet Red
TV = TVV App + Netflix + Disney+ + Streamz
Netwerk = Mikrotik + Ubiquiti
Goztow
Administrator
Administrator
Uitgedeelde bedankjes: 1673 keer
Bedankt: 1450 keer
Recent bedankt: 6 keer
Provider
Te Koop forum

Kan iemand dat telefoonnummer bevestigen? volgens mij is er een ander nummer voor professionele klanten. Ik heb voor technische vraagstukken op onze professionele lijn altijd binnen de 5 minuten iemand aan de lijn, administratie weet ik niet zo goed.
Astralon
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 196 keer
Bedankt: 125 keer

Ik heb een paar weken geleden als professionele klant nog naar 0800 22 500 gebeld en daar hebben ze mij perfect geholpen.
Jan_B
Premium Member
Premium Member

gm123 schreef:Ik denk dat je gewoon pech hebt gehad.
krisken schreef:Denk dat je inderdaad pech hebt gehad.
Gesterkt door jullie feedback probeer ik het dan maar opnieuw.

Poging 1: ik bel naar 0800 22 500 en vraag "is dit het nummer voor professionele klanten?". Dit wordt bevestigend beantwoord. Ik stel dan mijn vraag die dan plots toch te ingewikkeld lijkt en dan zegt de dame "ah, maar ik doe enkel residentiële klanten, en ik zal u doorschakelen". Ik vraag even naar het rechtstreeks nummer voor ik doorgeschakeld wordt (0800 22 200) en kom op wachtrij. Na 3 minuten wachtmuziek wordt de verbinding verbroken. Toegegeven, dit maal ging het sneller, maar ik ben eigenlijk nog altijd geen stap verder.

Poging 2: ik bel naar 0800 22 200 en doorloop het menu. Ik word doorverbonden met ... de bezettoon. Hm, ook niet echt OK.

Poging 3: ik bel naar 0800 22 500 en na veel aandringen om niet verbroken te worden, krijg ik eindelijk iemand aan de lijn die weet waarover het gaat en die me vooruithelpt. Er moet nog iets nagekeken worden en ze wil me op wacht zetten. Ik vraag of ze er aub voor kan zorgen dat de verbinding niet verbroken wordt. "Ja mijnheer, dat beloof ik u". Ik kom op wacht terecht en, jawel hoor, de verbinding wordt na 5 minuten verbroken ...

Poging 4: ik bel naar 0800 22 500 en leg alles nog eens uit. Ik word doorverbonden en ik word daadwerkelijk geholpen. Het einde van deze korte saga.

Opmerking: de Belgacom medewerkers bleven wel altijd vriendelijk (ik ook trouwens), maar echt happy ben ik niet natuurlijk.
krisken schreef:Overigens als het telefonisch niet gaat, stap naar een erkende belgacomboetiek?
Daar verlies ik minstens een uur mee (auto afhalen, rijden, auto parkeren, ...) en met mijn andere telecomleveranciers (EDPnet, Telenet) ben ik meestal wel op een paar minuutjes rond. Dus waarom bij Belgacom niet ?
Sasuke
userbase crew
userbase crew
Uitgedeelde bedankjes: 248 keer
Bedankt: 544 keer
Provider
Te Koop forum

Erg eigenlijk, dit is dan 'DE' telecommunicatie provider ... en kan er niet voor zorgen dat je niet van de lijn word gesmeten. Je zou toch voor minder lastig worden.

Al een chance dat je zoveel tijd over had he :p

Grtz,
Sasuke
Who the fxxk is General Failure and why is he reading my hard disk ?
Afbeelding
LPS
Premium Member
Premium Member
Uitgedeelde bedankjes: 56 keer
Bedankt: 37 keer

Het is inderdaad heel vreemd dat het enorm veel voorkomt dat je 'in wacht' van de lijn gesmeten wordt. Ik maak het de laatste tijd ook erg veel mee, meestal bij de moeilijkere vragen...

Ik denk dat het te maken heeft met de moeilijkheid van de vragen in combinatie met de cijfers die ze moeten halen (gemiddelde hulptijd per klant tot een minimum beperken). Ik kan geen andere reden verzinnen aangezien ik anders nooit een verbroken verbinding meemaak als ik me op 1 plaats bevindt.
iceke
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 227 keer
Bedankt: 624 keer
Recent bedankt: 3 keer

Op dat gebied is TN een plezier om mee te werken, bij BGC is dat gewoon een merde om 1 de juiste persoon aan de lijn te krijgen en 2 dat die persoon ook nog je probleem oplost. Ik raad m'n professionele klanten BGC gewoon niet meer aan, of ze nemen TN of ze lossen het bij problemen zelf maar op met de BGC klantendienst ;-)
Astralon
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 196 keer
Bedankt: 125 keer

iceke schreef:Op dat gebied is TN een plezier om mee te werken, bij BGC is dat gewoon een merde om 1 de juiste persoon aan de lijn te krijgen en 2 dat die persoon ook nog je probleem oplost. Ik raad m'n professionele klanten BGC gewoon niet meer aan, of ze nemen TN of ze lossen het bij problemen zelf maar op met de BGC klantendienst ;-)
Ik kan je bij deze nochthans bevestigen dat ik ben overgestapt van professioneel Telenet naar professioneel Belgacom juist omdat ze de problemen die ik had bij Telenet niet konden oplossen. Telenet heeft nochthans een jaar de tijd gekregen om het probleem uit te zoeken en op te lossen en ik heb in totaal meer dan 30 keer gebeld!
FlashBlue
Erelid
Erelid
Uitgedeelde bedankjes: 1022 keer
Bedankt: 296 keer

iceke schreef:Op dat gebied is TN een plezier om mee te werken, bij BGC is dat gewoon een merde om 1 de juiste persoon aan de lijn te krijgen en 2 dat die persoon ook nog je probleem oplost. Ik raad m'n professionele klanten BGC gewoon niet meer aan, of ze nemen TN of ze lossen het bij problemen zelf maar op met de BGC klantendienst ;-)
en ik heb de omgekeerde ervaringen ...

Met telenet altijd zever over facturen, incompetent volk aan de lijn krijgen, name it.

Bij bgc daarentegen altijd binne de 5 minuten antwoord, zelfs buiten kantooruren, via email binne de 30 minuten antwoord, binnen of buiten kantooruren. Altijd een duidelijk antwoord ipv het rond de pot draaien bij telenet. Ook nooit problemen gehad met swappen van equipment of lijnmetingen en eender wat, zelfs als fouten niet 100% zeker zijn.

Maarja, je hebt professioneel en professioneel he. Ik verwacht voor fiber lijnen van XXX euro per maand betere support dan voor een kmo adsl lijntje of telefonie.
Stormlord
Premium Member
Premium Member
Uitgedeelde bedankjes: 140 keer
Bedankt: 118 keer

Facturatie op orde krijgen is bij allebei een ramp...

Communicatie (intern en extern) is blijkbaar een GROOT PROBLEEM voor deze "communicatie bedrijven", lees: ze bakken dus eigenlijk niks van hun corebusiness.

What shall we say: besteed nog wat meer uit aan externe call centers met soms ook incompetent personeel (tja, het zal er mss. ook van af hangen wat je er voor wil betalen ...) dat afleest van een lijstje met standaard vragen en antwoorden en niks of veel te laat weet wat er echt gaande is op het netwerk als er een probleem is? Gelukkig is het niet altijd zo, maar ik vrees dat mijn ervaringen - vooral met Belgacom dan - op dat vlak eerder negatief zijn. Bij telenet geraak je meestal toch nog binnen op een iets of wat redelijke termijn (5-10 minuten max) en wordt je niet na 45min tot anderhalf uur van het kastje naar de muur gestuurd (tenminste: als je al zover komt) of van de lijn gezwierd.

Het begint stilaan een gewoonte te worden van veel grote bedrijven om alle support uit te besteden en zich te verschuilen achter een enkel anoniem nummer op hun website.

Dit is hoe dan ook zowel voor particulieren als professionele klanten onaanvaardbaar. De fors meer betalende prof. klanten zouden eigenlijk een reponsetijd van <3 minuten moeten hebben op de helpdesk, en particulieren <5 minuten. Zo hoort het te werken tenminste... Ik vrees dat het echter een beetje een alptraum is ...

Misschien kan Belgacom haar jaarlijkse woekerwinsten eens benutten om ons allen van betaalbaar full duplex high speed fiber te voorzien, zonder FUP / belachelijke limieten en investeren in een betere helpdesk?
quistnix
Erelid
Erelid
Uitgedeelde bedankjes: 16 keer
Bedankt: 7 keer

Ik wed dat jij nog nooit naar de professionele helpdesk hebt gebeld bij Belgacom ...
Trojan
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 114 keer
Bedankt: 243 keer

Stormlord schreef:Het begint stilaan een gewoonte te worden van veel grote bedrijven om alle support uit te besteden en zich te verschuilen achter een enkel anoniem nummer op hun website.
Wees blij dat ze het niet uitbesteden aan indie of zuid-afrika.
Misschien kan Belgacom haar jaarlijkse woekerwinsten eens benutten om ons allen van betaalbaar full duplex high speed fiber te voorzien, zonder FUP / belachelijke limieten en investeren in een betere helpdesk?
En wie gaat dat betalen? Om dat allemaal te bekostigen komen ze er heus niet met hun woekerwinst van één jaar hoor. Zoiets kost ettelijke miljarden en het duurt dan ook weer ettelijke jaren eer ze een aanvaardbare dekkingsgraad hebben, en dan heb je ook weet mensen die gaan wenen "wanneer komen ze bij mij fiber leggen? quistnix kunde eens zien! ween ween ween".

Ohja, mensen met een professioneel abonnement sluiten een SLA af bij belgacom, diegene die dat niet doen zijn achterlijk, ja u leest het goed: ACHTERLIJK!
De posts van deze gebruiker weerspiegelen op geen enkel moment de mening van Belgacom NV/SA.
Sasuke
userbase crew
userbase crew
Uitgedeelde bedankjes: 248 keer
Bedankt: 544 keer
Provider
Te Koop forum

Trojan schreef: Ohja, mensen met een professioneel abonnement sluiten een SLA af bij belgacom, diegene die dat niet doen zijn achterlijk, ja u leest het goed: ACHTERLIJK!
Spijtig genoeg omvat een SLA geen banale fakturatieproblemen, iets wat nog het meeste frustratie oplevert soms ... vooral bij de mensen die beslissen over de budgetten binnen een bedrijf. Ik ken er genoeg doe omwille van zo'n banale fakturatie fout overstappen naar een andere leverancier !

Grtz,
Sasuke
Who the fxxk is General Failure and why is he reading my hard disk ?
Afbeelding
Trojan
Elite Poster
Elite Poster

Tjah, facturatie, dat is zowat het enige dat nooit goed werkt in een bedrijf. :(
De posts van deze gebruiker weerspiegelen op geen enkel moment de mening van Belgacom NV/SA.
WalterB1
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 189 keer
Bedankt: 146 keer

Stormlord schreef:Facturatie op orde krijgen is bij allebei een ramp...

Communicatie (intern en extern) is blijkbaar een GROOT PROBLEEM voor deze "communicatie bedrijven", lees: ze bakken dus eigenlijk niks van hun corebusiness.

What shall we say: besteed nog wat meer uit aan externe call centers met soms ook incompetent personeel (tja, het zal er mss. ook van af hangen wat je er voor wil betalen ...) dat afleest van een lijstje met standaard vragen en antwoorden en niks of veel te laat weet wat er echt gaande is op het netwerk als er een probleem is?
Hier voel ik mij toch aangesproken om te reageren. Ik werk al lang voor zo'n "extern callcenter". De kwaliteit van de dienstverlening die men daar zal krijgen heeft niets te maken met of het extern callcenter is of niet.

De "klant" (= bijvoorbeeld Belgacom) die gaat bepalen wat de agenten mogen zeggen, hoe ze dat moeten doen, hoelang een gesprek mag duren, .. kortom alle factoren van de dienstverlening zijn bij contract afgesproken. En als men niet doet krijgt men als agent daar problemen mee en het callcenter krijgt boetes bij het niet halen van zijn doelstellingen.

Dus als een agent niet op de hoogte is van iets dan is omdat of "de klant" die informatie niet heeft doorgeven. Of omdat men besloten heeft dat die informatie niet mag gegeven op dat niveau. Een agent in een callcenter is met handen en voeten gebonden aan de informatie en voorschriften van "de klant". Uit eigen kennis spreken is niet toegestaan.
Jan_B
Premium Member
Premium Member

Sasuke schreef:
Trojan schreef:Ohja, mensen met een professioneel abonnement sluiten een SLA af bij belgacom, diegene die dat niet doen zijn achterlijk, ja u leest het goed: ACHTERLIJK!
Spijtig genoeg omvat een SLA geen banale fakturatieproblemen, iets wat nog het meeste frustratie oplevert soms ...
Inderdaad, wij hebben voor al onze diensten SLAs, juist omdat we 1) weinig tijd hebben om zelf uit te zoeken wat er mis is en 2) we ons eigenlijk geen downtime kunnen veroorloven.

Juist daarom is het zeer frustrerend om als klant niet ernstig te worden te worden genomen.
Sasuke schreef:Ik ken er genoeg die omwille van zo'n banale fakturatie fout overstappen naar een andere leverancier !
Specifiek door dit incident overweeg ik inderdaad om over te stappen, niet wegens het feit dat ze een fout hebben begaan in de facturatie (dat kan iedereen overkomen), maar wel omdat ik vind dat ik als klant een minimum aan respect verdien.
Stormlord
Premium Member
Premium Member

Quintix & Trojan,

Meestal naar de gewone consumentenhelpdesk - ik ben dan ook een particulier (heb in het verleden wel voor een IT bedrijf gewerkt en ben toen een paar met de prof. helpdesk in contact geweest). Helaas ben ik er ook niet over te spreken: ik denk niet dat BGC helpdesk me ooit echt geholpen heeft op enige significante wijze (ik schat 5~10 calls afgelopen paar jaren - nooit goede ervaring), ik werd van het kastje naar de muur gestuurd (verschillende keren doorgeschakeld) of de lijn werd gewoon verbroken: na vaak meer dan 45 minuten tot zelfs anderhalf uur werd ik er gewoon afgegooid of had ik nog geen oplossing. Ik volg de TS dus volledig in zijn ervaringen.

't is te hopen dat de pro helpdesk bij Belgacom idd. merkelijk beter is. Die mensen betalen ook gewoonlijk voor een betere service (en ja, evt. ook SLAs - desondanks vind ik dat je met een VDSL business abo ook een redelijk niveau service mag verwachten), maar als ik lees wat de TS schrijft is hij daar niet echt beter af. Laat ons hopen dat dit maar een uitzonderlijk voorval was, ik zou als zaakvoerder of IT verantwoordelijke alleszins ook niet kunnen lachen als ik zo'n slechte service aan mijn been kreeg. Ik kan me ook voorstellen dat als ik zo lang zou moeten wachten om iemand aan de lijn te krijgen of je er gewoon na lang wachten wordt afgegooid ik ook beduidend minder vriendelijk zou zijn en minder geduld zou hebben als ik dan iemand aan de lijn krijg. Na bijv. 5 keer te worden doorgeschakeld telkens met vaak dezelfde vervelende wachtmuziek ben je het ook wel kotsbeu moet ik zeggen. Als je dan uiteindelijk naar een supervisor vraagt (omdat ze rond de pot draaien of het vertikken van een oplossing te bezorgen) krijg je meestal gewoon de collega die ernaast zit in het callcenter of zeggen ze dat ze die niet mogen doorgeven (ook typisch), of je krijgt exact dezelfde stem aan de lijn die zogezegd iemand anders is met andere voornaam... Als je naar hun naam vraagt willen ze hem vaak niet eens geven of alleen de voornaam, nu wil ik niet weten hoeveel Annen of Evas etc. er in zo'n callcenter zitten (en dan is het de vraag of het wel degelijk hun echte naam is en ze niet gewoon een naam uit hun mouw schudden)....

Overigens, geen kwaad woord over de enkele " vrijwilligers" van Belgacom zelf die hier posten en een handje helpen. Jullie doen goed werk hier.

Het probleem helpdesk beperkt zich niet tot Belgacom of Telenet alleen hoor: HP en Cisco is tegenwoordig ook een schoon voorbeeld van hoe het niet moet - tja, je moet nog maar wat meer van je support naar Bangalore of India overbrengen ... Nu, mij maakt het eigenlijk niet uit of ze ginder zitten of hier in Diegem, Hasselt of Leuven etc.. (IPGlobal, Sitel, ... en consoorten) - zolang ze tenminste verstaan wat je zegt zonder het 87x keer te moeten herhalen voor het doordringt en je daadwerkelijk ook wordt geholpen op een degelijke wijze...

Het verschil is dat je bij de concurrentie van Telenet toch meestal binnen de 5 minuten; uitzonderlijk eens wat langer, IEMAND aan de lijn krijgt. Niet dat ze dan altijd meteen een oplossing aanbieden, maar toch: de helpdesk lijkt daar toch iets beter te werken ... Als je een abonnement wijzigt of facturatiegegevens, controleer je best wel steeds of dat correct is gedaan - want daar zijn ze niet bepaald sterk in ... Ik ga dus zeker niet beweren dat ze daar geen problemen hebben en alles daar perfect is, want daar hebben ze ook hun issues ... Mails moet je bijvoorbeeld ook niet sturen naar hun support, als je al een nuttig antwoord krijgt, laat staan binnen de 2 weken - mag je van geluk spreken...

Wbt. de fiber rollout: het is niet dat Belgacom enkel dit jaar woekerwinsten heeft gemaakt op de kap van de gewone mens hé, dat doen ze bij mijn weten al veel langer. Ik beweer ook niet dat dat jullie fout is of dat jullie daar iets kunnen aan doen en dat zoiets tijd vraagt: feit is echter dat men dit in Nederland al op heel wat plaatsen aanbiedt aan een schappelijke prijs, waar blijven BGC en Telenet - zelfs jaren nadien? Dat zijn natuurlijk zaken die beslist worden op hoger management niveau, niet bij de technische staff vermoed ik zo ... Feit is dat men hier in Belgie blijkbaar bijna altijd achterop hinkt een steeds reeds verouderde technologie graag nog wat langer blijft uitmelken (ik denk o.a. aan heel die ISDN twin lancering promo destijds, terwijl ze toen eigenlijk ADSL hadden moeten uitrollen (Ik was betatester destijds met zo 'n Alcatel ADSL 1000 series modem gedrocht met een relatief luide fan) ... Colocatie is in Belgie ook een pak duurder als pakweg in NL of DE.

Waarom moet hier ook bijna altijd alles duurder zijn? Ik vermoed dat ze bij de grote bedrijven denken: "och, die Belgen zijn toch al gewoon om voor alles veel te betalen en veel belastingen te betalen - we zullen even prijsafspraken maken (het mag niet, maar ze zijn er duidelijk ...) met onze rechtstreekse concurrenten zodat we lekker veel winst kunnen rapen.." We zitten hier ook met instanties zoals de EU en Nato die ze nog eens extra kunnen uitmelken... Gevolg is soms dat een aantal dealers hun producten (ik denk o.a. aan HP, IBM, Cisco materiaal) in het buitenland gaan betrekken omdat het daar vaak zelfs vrij fors goedkoper is ... Beseffen die firma's dan niet dat ze op die manier zichzelf lokaal uit de markt prijzen door op lokaal vlak enkel prijzen te gaan vergelijken en aan te passen t.o.v. rechtstreekse concurrenten, terwijl het product goedkoper is net over de grens? Beseffen ze niet dat hen HIER omzet kost, omzet die verhuist naar e.g. hun Duitse, Nederlandse of zelfs Britse collega's (dat kost ons hier dus werkgelegenheid)? Zonder nonsens te verkopen: ik heb al prijsverschillen gezien op hotswap server disks van bijvoorbeeld IBM en HP die dikwijls bij de groothandels >150 EUR Excl. per schijf in prijs verschillen via het officiële Belgisch kanaal (ingram, td, bellmicro) t.o.v. allerlei buitenlandse firma's. Dat is een smak geld verschil, zeker als je een grote hoeveelheid nodig hebt - dan praten we toch al snel over duizenden EURI ...
Stormlord
Premium Member
Premium Member

WalterB1,

het kan niet de bedoeling zijn dat operatoren op een helpdesk hun klanten niet helpen.
Het is het resultaat dat telt!

Een niet geholpen klant gaat vaak naar de concurrentie over: me dunkt dat dat ook niet echt in het voordeel van de opdrachtgevers is.

Als het louter neerkomt op ticketjes maken en standaardrepliekjes geven (volgens uw redenering), dan kunnen ze beter gewoon hun "ergernisdesk" gewoon afschaffen of robots in de plaats zetten en niet de klanten proberen wijs te maken dat ze daadwerkelijk ook hulp gaan krijgen en bij hen een betere service krijgen.

Ik werk trouwens ook op een (interne) IT helpdesk bij een instelling, hier is het alleszins de bedoeling een resultaat te bereiken en dat mag zeker ook op basis van eigen inbreng en motivatie (inzet en motivatie is zelfs een belangrijk aspect in de evaluatie van werknemers)! Hier is de doelstelling zo snel mogelijk requests, incidents en changes waar mogelijk meteen op te lossen en waar nodig door te verwijzen naar de juiste persoon binnen een gespecialiseerd team voor oplossing van het probleem.

Mvg,

David
quistnix
Erelid
Erelid
Uitgedeelde bedankjes: 16 keer
Bedankt: 7 keer

Stormlord schreef:Overigens, geen kwaad woord over de enkele " vrijwilligers" van Belgacom zelf die hier posten en een handje helpen. Jullie doen goed werk hier.
Bedankt ! Maar ik begrijp je echt wel hoor, ik ben zelfs volledig met je akkoord. Alleen ben ik een technicus en ik kan in deze niet van nut zijn. Ik probeer op dit forum mensen te helpen door te informeren en door links of rechts iemand technisch bij te staan. Ik probeer zoals je aangeeft een handje te helpen. En jij bent iemand die dit appreciëert, waarvoor mijn dank :-D
krisken
userbase crew
userbase crew
Twitter: kriskenbe
Uitgedeelde bedankjes: 1857 keer
Bedankt: 1035 keer

Jan_B schreef: Inderdaad, wij hebben voor al onze diensten SLAs, juist omdat we 1) weinig tijd hebben om zelf uit te zoeken wat er mis is en 2) we ons eigenlijk geen downtime kunnen veroorloven.
Bedrijven die zich geen downtime kunnen veroorloven nemen dan ook geen vdsl lijntje maar zetten hun stuff in een datacenter of in een professionele omgeving. En als je het persé thuis zelf wilt draaien, dan zorg je voor minimum één andere backupprovider (dus een ander netwerk!) dat het liefst nog werkt met een andere topologie (bgc-netwerk van koperparen vs tn-netwerk van coax bvb).

Internet = Orange 150/15Mbps + WirelessBelgië
Telefonie = EDPnet + OVH
GSM = Orange Go Extreme SE + Scarlet Red
TV = TVV App + Netflix + Disney+ + Streamz
Netwerk = Mikrotik + Ubiquiti
Stormlord
Premium Member
Premium Member

Krisken,

ik ben niet helemaal akkoord: als je voor een SLA level service betaalt moet je de service ook krijgen vind ik. Zelfs al heb je toestellen in een datacenter staan of niet, ook daar zit je met service overeenkomsten waarvoor je al dan niet voor betaalt. Enige redundantie of backup voorzien voor echt kritische toepassingen is natuurlijk raadzaam, dat betwist ik niet. Maar, als een prof. klant betaald voor service moet hij deze ook krijgen - en er wordt snellere actie verwacht dan bij een particulier, die per slot van rekening ook (vaak beduidend) minder betaald voor zijn support een geen SLA heeft.

Mvg,

David
iceke
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 227 keer
Bedankt: 624 keer
Recent bedankt: 3 keer

Ik heb 2 wagens, 2tv's, 2 koffiezetten, 2 vriendinnen, kwestie van snel te kunnen wisselen als er een in panne valt... :bang:

SLA neem je om niet vreemd te moeten gaan...
Trojan
Elite Poster
Elite Poster

Stormlord schreef:Krisken,

ik ben niet helemaal akkoord: als je voor een SLA level service betaalt moet je de service ook krijgen vind ik. Zelfs al heb je toestellen in een datacenter staan of niet, ook daar zit je met service overeenkomsten waarvoor je al dan niet voor betaalt. Enige redundantie of backup voorzien voor echt kritische toepassingen is natuurlijk raadzaam, dat betwist ik niet. Maar, als een prof. klant betaald voor service moet hij deze ook krijgen - en er wordt snellere actie verwacht dan bij een particulier, die per slot van rekening ook (vaak beduidend) minder betaald voor zijn support een geen SLA heeft.

Mvg,

David
Niemand betwist hier dat hij deze service gaat krijgen. Maar bedrijven kunnen zich geen downtime veroorloven, zelfs niet van enkele minuten. Juist daarom is redundantie nodig. Uw datacenter zal ook wel meerdere lijnen binnen krijgen om te vermijden dat ze met een downtime zitten, zelfs al is het maar enkele seconden.
Stormlord
Premium Member
Premium Member

De TS heeft toch blijkbaar hier niet echt een goede service gekregen en het is die service waar hij onder SLA voor betaalt. Als hij na +45 minuten nog niet eens iemand aan de lijn krijgt, is hij dus niet geholpen en is het best mogelijk dat Belgacom de SLA niet haalt en dus een schadevergoeding moet betalen.

Het feit dat redundantie voor kritische applicaties geadviseerd wordt sluit niet uit dat Belgacom een degelijke support mag verlenen aan de TS. Het gaat hier om twee zaken die los staan van elkaar. Als je server uit ligt in een datacenter, en je hebt een SLA waarin staat dat de max. responstijd 8 minuten is een de termijn voor oplossing 1 uur max, en je betaalt er voor, dan verwacht je toch dat je leverancier dat nakomt - volgens overeenkomst op papier. Als dat dan niet gedaan wordt staat in die overeenkomst ook een gepaste schadevergoeding als tegenprestatie vermeld. Natuurlijk zijn in datacenters meer mogelijkheden qua redundante lijnen, noodstroomvoorziening etc. aanwezig, ik betwist dat ook allemaal niet.

Het ene sluit het andere niet uit.
Trojan
Elite Poster
Elite Poster

Mag ik toch wel even opmerken dat de TS nergens melding maakt dat één van diensten niet meer werken. Het gaat enkel om een factuur die volgens hem niet klopt en deze wil betwisten bij de helpdesk.

Ik ga er van uit dat prof klanten ook zoiets hebben als e-services waar ze online hun facturen kunnen betwisten?

IMHO is er nergens reden om een schadevergoeding te vragen, aangezien alles nog werkt.
Wout-Altea
Starter Plus
Starter Plus
Twitter: Wout_Dedoncker

Het ziet er naar uit dat je inderdaad serieus in de knoei zat, puur pech, maar dat verantwoord het natuurlijk niet.
Info over de facturering is btw 0800 22 800 en dan optie 4 voor info over factuur.

Indien er vragen zijn mag je ze me altijd stellen, ik kijk waar ik kan helpen!

Professionele klanten met een bizz optie krijgen een helpdesk code om onmiddelijk voorrang te krijgen.
"Als Presales Agent moet je van je hart een steen maken, een hart faken, een huid van leer hebben en op een professionele manier met een zoete stem de klant duidelijk maken wat jouw product betekent voor zijn/haar bedrijf."
KISS: Keep It Simple Stupid
Plaats reactie

Terug naar “Proximus (Belgacom, Skynet)”