Schijven in raid plaatsen
-
- Starter Plus
In heb 2 Samsung Spinpoint F3 (1000 gb, sata/300, 8.9 ms, 7200 rpm, 32 mb, 3.5") die ik in raid wil plaatsen. Mijn vraag is nu het volgende. Kan je die schijven nog onderverdelen. Bvb in 1 x 250 gb en 1 x 750 gb. Ik heb begrepen als je twee schijven van 1Terra in raid plaatst dat deze slechts zichtbaar zijn als 1 van 2T.
- selder
- Moderator
- Uitgedeelde bedankjes: 99 keer
- Bedankt: 727 keer
Je schijven werken in tanden, en zullen als 1 grote schijf gezien wordt door het OS. Voor zover dat het OS dat kan zien is het helemaal hetzelfde als er 1 schijf in zou steken. (ok, is wat ingewikkeld met die softraid controllers op moederborden, maar dat doet hier niet ter zake)
Je kan die "die eene schijf" die je OS dan ziet, naar hartelust onderverdelen in verschillende partities.
De grootte van "die eene schijf" die het OS ziet, is afhankelijk van welk type RAID je neemt, RAID0 is de snelste, en is zo groot als het totaal, RAID1 is veiliger en is zo groot als 1 schijf, RAID5 moet je 3 HDDs voor hebben en is zo groot als 2 schijven etc etc etc ...
Je kan die "die eene schijf" die je OS dan ziet, naar hartelust onderverdelen in verschillende partities.
De grootte van "die eene schijf" die het OS ziet, is afhankelijk van welk type RAID je neemt, RAID0 is de snelste, en is zo groot als het totaal, RAID1 is veiliger en is zo groot als 1 schijf, RAID5 moet je 3 HDDs voor hebben en is zo groot als 2 schijven etc etc etc ...
Ghost S1 • 8086K @5.2Ghz • Asus ROG Ryuo 240mm • Asus ROG STRIX Z390-I • Corsair Vengeance LPX 2x16GB 3200Mhz • Asus RTX2080Ti Turbo • Samsung 970 EVO 2TB • Asus ROG Swift PG258Q 240Hz • Logitech G Pro keyboard/mouse/headset