Pagina 1 van 1

Dommel HomeConnect + Windows 7 64 bit

Geplaatst: 05 aug 2010, 19:55
door Gent32m
Hoi,

Ik heb iets heel raars voor met HomeConnect en Windows 7.

Telkens ik Windows 7 aansluit op mijn netwerk, geraakt de modem een paar dagen later verstoord, waardoor er geen IP adressen meer worden uitgeven en geen enkele pc meer op het netwerk kan inloggen !

Dit is heel irritant (en de oorzaak hiervan is me volkomen vreemd).

Mijn setup thuis is als volgt:
1) Dommel Homeconnect met Siemens Gigaset SX762 modem/router
2) Netwerk met drie Devolo 200 AV stroom adapters
3) Drie werkstations (2 pc's met Windows XP 32 bit, eentje met Windows 7 ultimate 64 bit)

Zolang ik Windows 7 niet aansluit op mijn netwerk, is alles ok. Maar eens ik Windows 7 met het netwerk verbind, verlies ik na een paar dagen alle netwerk connectiviteit op elk werkstation. Ik heb gezien dat het Ip adres een lease termijn heeft van ongeveer 2 dagen (dit is een instelling op de modem webpagina). Wat ergens (denk ik) verklaard waarom ik pas na 2 dagen mijn netwerk connectiviteit verlies.

De stroomadapters blijven na het probleem ok werken (ik kan dit testen via een tool). Maar een IP adres wordt niet meer toegewezen aan de werkstations (DHCP staat nochtans aan op de modem/router, alsook op de werkstations zelf)

- De netwerk adapter uitschakelen en weer inschakelen werkt niet.
- IPconfig release en renew ook niet.

Ik heb me hier al rot opgezocht. Andere netwerk drivers geïnstalleerd, Virus scan (met AVG), clean install van systeem (via Acronis), heropstart van de modem, etc. Niets van dit alles haalt iets uit. Het toewijzen van een IP adres lukt niet meer (unidentified network). Wat ik ook doe... :-(

Om terug netwerk connectiviteit op de werkstations te krijgen, moet ik:
1) De Gigaset modem/router naar de fabrieksinstellingen herstellen.
2) De Dommel Hommeconnect software terug herinstalleren (zodat internet + VOIP weer geconfigureerd geraakt)
3) Het Windows 7 werkstation uit het netwerk pluggen (en houden!)

Ik ben zelf informaticus, maar snappen doe ik dit probleem helemaal niet. Het lijkt wel alsof Windows 7 iets naar mijn modem wegschrijft, waardoor die geen Ip adressen meer uitdeelt. Ik vraag me af, of dit iets te maken kan hebben met IPv4 en IPv6 ?

Die Siemens Gigaset modem ondersteunt die IPv4 adressen ?
Of steekt Windows 7 iets uit, met de modem, waardoor die geen IPv4 adressen meer uitdeelt.
Of is het iets helemaal anders. Zo ja, wat ?

Hoe kan dit nu, dat wanneer ik Windows 7 op het netwerk aansluit, iets later een totaal ander werkstation (waar XP op geïnstalleerd staat) niet meer met het netwerk kan connecteren ?

Ik heb voor die Windows 7 Ultimate 64 bit 250 euro betaald.
Wil ik hiervoor support met microsoft opnemen ?
Of ligt dit probleem ergens bij Dommel (Homeconnect) ?

Wie van jullie kent hier iets van en kan me wat verder op weghelpen.

Alle hulp is van harte welkom.

Re: Dommel HomeConnect + Windows 7 64 bit

Geplaatst: 05 aug 2010, 20:02
door philippe_d
Ik weet ook niet direct hoe het probleem op te lossen, maar ik zou in jouw geval eens mijn 3 PC's een vast IP toekennen (binnen het subnet van je LAN, maar buiten de range van de DHCP).
Test dit eens gedurende enkele dagen, en zie wat er gebeurt.
Niet direct een oplossing voor je probleem, maar misschien een tijdelijke work-around.
In afwachting dat de echte cracks hier jou verder kunnen helpen...

Philippe.

Re: Dommel HomeConnect + Windows 7 64 bit

Geplaatst: 05 aug 2010, 20:10
door honda4life
Is het de software van de adapters niet die op een of andere duistere reden DHCP server wil spelen op je netwerk :wink:

M'n grootvader heeft zo ook een gelijkaardig probleem voorgehad, maar dan heeft Belgacom het extern opgelost.
Wat ik daar allemaal al geprobeerd had amai... zelfs factory reset van de router was geen oplossing.

Re: Dommel HomeConnect + Windows 7 64 bit

Geplaatst: 07 aug 2010, 10:22
door Gent32m
philippe.deleye schreef:Ik weet ook niet direct hoe het probleem op te lossen, maar ik zou in jouw geval eens mijn 3 PC's een vast IP toekennen (binnen het subnet van je LAN, maar buiten de range van de DHCP).
Test dit eens gedurende enkele dagen, en zie wat er gebeurt.
Niet direct een oplossing voor je probleem, maar misschien een tijdelijke work-around.
In afwachting dat de echte cracks hier jou verder kunnen helpen...
Hi Philippe,

Bedankt voor je hulp. Ik was gisteren met de vriendin een dagje naar de Efteling. Waardoor ik nu pas kan reageren.

Toen de laptop uitviel (geen IP adres meer kon krijgen), had de desktop PC wel nog internet (echter, die PC had ik een statisch adres toegekend). Dus mogelijks is dit een oplossing (of workarround). Al weet ik hiermee inderdaad de oorzaak nog altijd niet.

Ik vraag me ergens af, of Windows 7 soms DHCP zou spelen ? En die iets in de modem afzet.
Ik heb geen idee...

Je spreekt van een IP adres toe te kennen, binnen subnet van mijn LAN, maar buiten de range van de DHCP.
Waar kan ik dat bereik ergens aflezen (of terugvinden). Ik ken hier niet zoveel van...

Het adres dat ik statisch had toegekend (op de desktop pc), is hetzelfde als wat ik via DHCP had verkregen.
Dit adres ben ik te weten gekomen via IPCONFIG /all
honda4life schreef:Is het de software van de adapters niet die op een of andere duistere reden DHCP server wil spelen op je netwerk :wink:

M'n grootvader heeft zo ook een gelijkaardig probleem voorgehad, maar dan heeft Belgacom het extern opgelost.
Wat ik daar allemaal al geprobeerd had amai... zelfs factory reset van de router was geen oplossing.
Ik weet niet wat die software adapters precies doen (op IP niveau). Ik heb ze al meer dan twee jaar en nog nooit problemen mee gehad. Behalve soms een uitval (geen connectie vinden). Maar dit probleem loste zich altijd op, door de connectie software (met paswoord beveiliging) nog eens opnieuw te lopen.

In bovenstaand geval. Toen de laptop geen IP adres meer kreeg, zat die op dezelfde stroomadapter (wel via een switch ertussen) aangesloten, als de desktop pc. Die desktop pc had toegang tot het netwerk, de laptop niet meer. Dus die stroomadapter werkt op dat moment nog wel (voor de desktop pc). De laptop had daar ook toegang tot (dit kon ik testen via de Devolo connectie tool), maar geraakte wel aan geen IP adres meer...

Wat me doet vermoeden dat het uitdelen van IP adressen ergens op een bepaald moment misloopt (eens ik Windows 7 op het netwerk aansluit).

Ik probeer alvast eens om ze allemaal statisch in te stellen (eens ik hier meer over weet)

Kan dat eigenlijk veel kwaad ? Een statisch of dynamisch IP adres in te stellen.
Dit maakt je toch niet vatbaarder voor virusses ofzo ?

Re: Dommel HomeConnect + Windows 7 64 bit

Geplaatst: 07 aug 2010, 12:11
door conehead
In die adapters zit alvast geen dhcp daar ben ik vrijwel zeker van ... en je kan ze dus best idd een vast ip geven.

Die range kan je op je router vinden maar je kan ook gewoon ipconfig /all doen op een pc ...

wellicht zal er dan zoiets staan als 192.168.1.100 en op een andere 192.168.1.102 ...

Dan is het vrijwel zeker dat je router adressen vanaf 192.168.1.100 aan uw pc's geeft en dus kan je best 192.168.1.80 en hoger aan uw pc's geven

Re: Dommel HomeConnect + Windows 7 64 bit

Geplaatst: 25 aug 2010, 09:30
door Gent32m
Hoi,

Mijn probleem is opgelost daar een vast IP adres aan al mijn apparaten toe te kennen.
DHCP heb ik uitgezet in de modem/router.

Bedankt voor de tip.