VDSL en problemen met SAGEM modem
Geplaatst: 17 jul 2010, 15:45
Hallo,
HOE HET MOOI BEGON
Eindelijk weg bij de monopolist en naar EDPNet overgeschakeld en VDSL abonnement genomen met telefonie, dus ook geen discovery line meer nodig; en mooie upload/download snelheden voor iemand die 7km of meer van de centrale woont.
Sagem router ontvangen, bijzonder vlotte overgang van ADSL2 naar VDSL met een downtime van minder dan 1 uur. Instellingen in de modem ingevoerd en alles prima in orde. Tot daar het goede nieuws.
De raw copper omschakeling van Belgacom naar EDPNet liet nog een weekje op zich wachten. Maar uiteindelijk werkte ook de VOIP via de SAGEM modem. Het is te zeggen....
DE PROBLEMEN BEGINNEN
De eerste dagen bleek de Internet connectie na enkele uren telkens weg te vallen. Wanneer ik nu een aanpassing deed in de modem - ongeacht welke - dan bleek alles weer opgelost. EDPNet gecontacteerd, modem ge-reset, nieuwe firmware binnengekregen. Maar de problemen zijn niet opgelost.
Na een reboot van de modem werkt alles prima, maar na enkele uren zie ik de volgende fouten in de security log van de firewall in de modem.
Jul 14 10:49:34 2010 Outbound Traffic Blocked - NAT out failed First packet in connection is not a SYN packet: TCP 192.168.123.131:3076->87.118.77.15:6000 on ppp0
Of ook heel vaak :
Jul 14 22:00:12 2010 Outbound Traffic Blocked - NAT out failed TCP 192.168.123.131:2498->41.251.67.187:5555 on ppp0
Jul 14 22:00:12 2010 Outbound Traffic Blocked - NAT out failed TCP 192.168.123.131:1958->109.129.25.47:12000 on ppp0
Waardoor sommige interne machines niet meer naar buiten kunnen connecteren.
Ook de gedefinieerde LAN servers ( port forwarding) stoppen dan met werken :
Jul 14 22:00:12 2010 Outbound Traffic Blocked - NAT out failed TCP 192.168.123.131:4696->87.118.77.15:6000 on ppp0
Jul 14 22:00:12 2010 Inbound Traffic Blocked - Default policy TCP 83.101.57.232:1862->213.219.155.70:12000 on ppp0
=> terwijl ik wel een port forwardingn op port 12000 heb gedefinieerd (en getest en die werkte initieel)
Bovendien, als deze fouten optreden werkt ook messenger niet meer en als je naar mijn telefoon belt, krijg je telkens VOICEMAIL.
Na een reboot van de modem is alles telkens weer OK voor enkele uren. Wanneer ik remote management openzet voor EDPNet kunnen ze de modem niet bereiken tenzij ik de modem reboot.
Deze problemen herhalen zich opnieuw en opnieuw enkele uren na een reboot van de SAGEM modem. In de praktijk heb ik dus geen telefoon en een mank lopend intern netwerk met gereduceerde connectiviteit in en out.
THE SAGA CONTINUES :
Tickets openen bij EDPNet. Positief : de helpdesk is geduldig, vriendelijk, snel en neemt zijn tijd.
Maar ondertussen ben ik wel al dagelijks aan het bellen met de helpdesk en telkens gaan we door dezelfde cyclus.
while not(good solution) {
> EDP: Wilt u aub remote management openzetten?
< Ja het staat open
> EDP: Ik kan er niet op, bent u zeker
< Ja ik ben zeker (stuur screenshots door)
Ofwel rebooten we dan de modem en is alles in orde, ofwel open ik een Teamviewer connectie zodat ze van binnenuit de modem kunnen aanspreken.
> EDP: alles lijkt in orde, weird, misschien eens rebooten ?? Misschien eens factory reset van de modem en alles terug instellen.
}
De modem is ondertussen al 3 keer naar de factory settings ge-reset, en een nieuwe firmware update ontvangen. Mijn telefoon is in de praktijk onbruikbaar, want wanneer werkt die nu eigenlijk ?
RMA PROCEDURE
Volgens mij is dus de modem defect. MAAR EDPNET WIL DAT IK MIJ DAAR MET 50EUR BORG VOOR STEL !!!! DIT KAN TOCH NIET !!!
Volgens de helpdesk worden de modems getest voor ze de deur verlaten. Deze procedure zal dan ook bij het terugsturen van de modem bepalen of ik die 50EUR moet betalen; Vermits de modem pas getest is, kan ik ze beter geld opsturen. Bovendien, wie houdt nu de originele verpakking van die dingen bij ? Ik in ieder geval niet. Hieronder het bericht van EDPNet helpdesk :
"U hebt aangegeven dat uw toestel een defect vertoont. Voor het opstarten van de RMA procedure moeten wij uw akkoord vragen. We kunnen een offerte maken voor RMA en naar u doorsturen.
U kan uw akkoord geven voor deze offerte door het terugsturen van de ondertekende offerte of het geven van uw akkoord via ticket of SMS (+32 (0)487 957 556) met vermelding van het offertenummer.
EDPnet zal bij ontvangst van uw akkoord hiervoor u zsm een vervangtoestel sturen.
Gelieve ons de hardware terug te sturen in de originele verpakking tesamen met alle oorspronkelijke elementen (kabels, stekkers).
U gaat bij deze procedure akkoord met het betalen van een RMA kost van 50 EUR indien uw modem bij ontvangst door EDPnet niet defect blijkt te zijn. Indien blijkt dat uw modem idd defect is én binnen de garantie valt dan zal EDPnet de verzendingskost voor de modem crediteren".
WAT NU ?
Ik leg de verantwoordelijkheid dus bij EDPNet : Fix my phone, doe het op welke manier dan ook maar niet door mij geld aan te rekenen.
alle reacties welkom, andere mensen met SAGEM router problemen, advies hoe het verder moet ?
Bedankt
Koen
HOE HET MOOI BEGON
Eindelijk weg bij de monopolist en naar EDPNet overgeschakeld en VDSL abonnement genomen met telefonie, dus ook geen discovery line meer nodig; en mooie upload/download snelheden voor iemand die 7km of meer van de centrale woont.
Sagem router ontvangen, bijzonder vlotte overgang van ADSL2 naar VDSL met een downtime van minder dan 1 uur. Instellingen in de modem ingevoerd en alles prima in orde. Tot daar het goede nieuws.
De raw copper omschakeling van Belgacom naar EDPNet liet nog een weekje op zich wachten. Maar uiteindelijk werkte ook de VOIP via de SAGEM modem. Het is te zeggen....
DE PROBLEMEN BEGINNEN
De eerste dagen bleek de Internet connectie na enkele uren telkens weg te vallen. Wanneer ik nu een aanpassing deed in de modem - ongeacht welke - dan bleek alles weer opgelost. EDPNet gecontacteerd, modem ge-reset, nieuwe firmware binnengekregen. Maar de problemen zijn niet opgelost.
Na een reboot van de modem werkt alles prima, maar na enkele uren zie ik de volgende fouten in de security log van de firewall in de modem.
Jul 14 10:49:34 2010 Outbound Traffic Blocked - NAT out failed First packet in connection is not a SYN packet: TCP 192.168.123.131:3076->87.118.77.15:6000 on ppp0
Of ook heel vaak :
Jul 14 22:00:12 2010 Outbound Traffic Blocked - NAT out failed TCP 192.168.123.131:2498->41.251.67.187:5555 on ppp0
Jul 14 22:00:12 2010 Outbound Traffic Blocked - NAT out failed TCP 192.168.123.131:1958->109.129.25.47:12000 on ppp0
Waardoor sommige interne machines niet meer naar buiten kunnen connecteren.
Ook de gedefinieerde LAN servers ( port forwarding) stoppen dan met werken :
Jul 14 22:00:12 2010 Outbound Traffic Blocked - NAT out failed TCP 192.168.123.131:4696->87.118.77.15:6000 on ppp0
Jul 14 22:00:12 2010 Inbound Traffic Blocked - Default policy TCP 83.101.57.232:1862->213.219.155.70:12000 on ppp0
=> terwijl ik wel een port forwardingn op port 12000 heb gedefinieerd (en getest en die werkte initieel)
Bovendien, als deze fouten optreden werkt ook messenger niet meer en als je naar mijn telefoon belt, krijg je telkens VOICEMAIL.
Na een reboot van de modem is alles telkens weer OK voor enkele uren. Wanneer ik remote management openzet voor EDPNet kunnen ze de modem niet bereiken tenzij ik de modem reboot.
Deze problemen herhalen zich opnieuw en opnieuw enkele uren na een reboot van de SAGEM modem. In de praktijk heb ik dus geen telefoon en een mank lopend intern netwerk met gereduceerde connectiviteit in en out.
THE SAGA CONTINUES :
Tickets openen bij EDPNet. Positief : de helpdesk is geduldig, vriendelijk, snel en neemt zijn tijd.
Maar ondertussen ben ik wel al dagelijks aan het bellen met de helpdesk en telkens gaan we door dezelfde cyclus.
while not(good solution) {
> EDP: Wilt u aub remote management openzetten?
< Ja het staat open
> EDP: Ik kan er niet op, bent u zeker
< Ja ik ben zeker (stuur screenshots door)
Ofwel rebooten we dan de modem en is alles in orde, ofwel open ik een Teamviewer connectie zodat ze van binnenuit de modem kunnen aanspreken.
> EDP: alles lijkt in orde, weird, misschien eens rebooten ?? Misschien eens factory reset van de modem en alles terug instellen.
}
De modem is ondertussen al 3 keer naar de factory settings ge-reset, en een nieuwe firmware update ontvangen. Mijn telefoon is in de praktijk onbruikbaar, want wanneer werkt die nu eigenlijk ?
RMA PROCEDURE
Volgens mij is dus de modem defect. MAAR EDPNET WIL DAT IK MIJ DAAR MET 50EUR BORG VOOR STEL !!!! DIT KAN TOCH NIET !!!
Volgens de helpdesk worden de modems getest voor ze de deur verlaten. Deze procedure zal dan ook bij het terugsturen van de modem bepalen of ik die 50EUR moet betalen; Vermits de modem pas getest is, kan ik ze beter geld opsturen. Bovendien, wie houdt nu de originele verpakking van die dingen bij ? Ik in ieder geval niet. Hieronder het bericht van EDPNet helpdesk :
"U hebt aangegeven dat uw toestel een defect vertoont. Voor het opstarten van de RMA procedure moeten wij uw akkoord vragen. We kunnen een offerte maken voor RMA en naar u doorsturen.
U kan uw akkoord geven voor deze offerte door het terugsturen van de ondertekende offerte of het geven van uw akkoord via ticket of SMS (+32 (0)487 957 556) met vermelding van het offertenummer.
EDPnet zal bij ontvangst van uw akkoord hiervoor u zsm een vervangtoestel sturen.
Gelieve ons de hardware terug te sturen in de originele verpakking tesamen met alle oorspronkelijke elementen (kabels, stekkers).
U gaat bij deze procedure akkoord met het betalen van een RMA kost van 50 EUR indien uw modem bij ontvangst door EDPnet niet defect blijkt te zijn. Indien blijkt dat uw modem idd defect is én binnen de garantie valt dan zal EDPnet de verzendingskost voor de modem crediteren".
WAT NU ?
Ik leg de verantwoordelijkheid dus bij EDPNet : Fix my phone, doe het op welke manier dan ook maar niet door mij geld aan te rekenen.
alle reacties welkom, andere mensen met SAGEM router problemen, advies hoe het verder moet ?
Bedankt
Koen