Pagina 1 van 1
2 accounts op 1 netwerk ?
Geplaatst: 11 jun 2010, 13:08
door iceke
Kan ik 2 verschillende accounts gebruiken op 1 internetverbinding ?
Ik gebruik prive nu al een tijdje weepee voor incoming call's & Betamax voor outgoing call's op een siemens Dect telefoon.
Ik zou voor mijn werk ook graag overschakelen naar voip.
Kan ik op 1 zelfde netwerk een extra ata(ik wil m'n analoge telefoons blijven gebruiken) aansluiten & een andere account aanvragen bij beide providers, of geeft dit problemen? (andere poorten instellen ?)
Re: 2 accounts op 1 netwerk ?
Geplaatst: 11 jun 2010, 14:59
door MarkDM
Dit geeft geen problemen als je de ATA's laat aanmelden bij Weepee. Ook in de veronderstelling dat ze achter een router zitten. Dan krijg je automatisch verschillende poorten.
De problemen die er zouden kunnen zijn is in geval van 'unregistered' in komende calls. In dat geval moet Weepee doorschakelen naar jouw IP-adres en poortnummer, op het moment van de oproep. En dit zonder dat je vooraf aangemeld bent. Bij die methode zijn er meer problemen, maar weinig mensen werken zo.
Re: 2 accounts op 1 netwerk ?
Geplaatst: 13 jun 2010, 11:40
door gregmans
Je moet hier wel voor opletten als je 2 accounts voor binnenkomende oproepen bij weepee zijn!
Als je 2 x met hetzelfde IP adres op een verschillend account bent aangemeld bij weepee kan het zijn
dat je oproepen op het verkeerde account gaan binnenkomen.
Dit kan enkel voorvallen indien jouw 2 accounts bij weepee op dezelfde switch zitten (ssw?.weepee.org).
Je kan dan gewoon bij weepee vragen om je accounts op verschillende switchen te zetten (ik geloof dat ze er 10 hebben).
Re: 2 accounts op 1 netwerk ?
Geplaatst: 13 jun 2010, 23:31
door philippe_d
gregmans schreef:Je moet hier wel voor opletten als je 2 accounts voor binnenkomende oproepen bij weepee zijn!
Als je 2 x met hetzelfde IP adres op een verschillend account bent aangemeld bij weepee kan het zijn
dat je oproepen op het verkeerde account gaan binnenkomen.
Dit kan enkel voorvallen indien jouw 2 accounts bij weepee op dezelfde switch zitten (ssw?.weepee.org).
Je kan dan gewoon bij weepee vragen om je accounts op verschillende switchen te zetten (ik geloof dat ze er 10 hebben).
Waarom zou dit zo zijn ?? Ik geloof dat eerlijk gezegd niet. Dat zou willen zeggen dat je met iedere andere provider problemen krijgt (gezien de meesten maar met één SIP registrar werken) ??
Volgens mij zijn er 2 mogelijkheden:
1) je hebt 2 ATA's achter een router, die ingelogd zijn op verschillende SIP accounts.
In dit geval zullen ze door de NAT
verschillende poorten toegewezen krijgen. Binnenkomende oproepen (al of niet aangemeld op dezelfde switch), zullen naar de correcte ATA doorgestuurd worden. Dus geen probleem.
2) ofwel heb je één toestel, waarop verschillende accounts staan geregsitreerd (vb mijn FritzBox heeft 10 SIP accounts geregistreerd, waarvan 3 WeePee accounts).
In dit geval zal alles over
één poort verlopen: binnenkomende oproepen op deze poort (vb 5060) gaan naar de juiste account doorgestuurd worden (aan de hand van de gebruikersnaam).
Ik zie het probleem niet, of tenminste: ik heb nog nooit een probleem gehad dat binnenkomende oproepen op de verkeerde account terecht komen.
Philippe.
Re: 2 accounts op 1 netwerk ?
Geplaatst: 15 jun 2010, 10:15
door gregmans
philippe.deleye schreef:Waarom zou dit zo zijn ?? Ik geloof dat eerlijk gezegd niet. Dat zou willen zeggen dat je met iedere andere provider problemen krijgt (gezien de meesten maar met één SIP registrar werken) ??
Dat komt omdat eens je ingelogd bent, weepee enkel nog checkt op je IP adres. Dit is echter niet zo bij alle voip providers.
Re: 2 accounts op 1 netwerk ?
Geplaatst: 15 jun 2010, 12:37
door Edward Valckx
gregmans schreef:Dat komt omdat eens je ingelogd bent, weepee enkel nog checkt op je IP adres. Dit is echter niet zo bij alle voip providers.
Dat moet ik toch tegenspreken. TCP/IP werkt altijd met een combinatie van IP adres én poortnummer.
Ik heb thuis meerdere WeePee nummers op één IP adres (de eerste op poort 5060, de tweede op poort 5061, enz), en die werken allemaal perfect onafhankelijk.
Re: 2 accounts op 1 netwerk ?
Geplaatst: 15 jun 2010, 12:42
door johcla
Ik heb ook nog geen problemen ervaren met het gelijktijdig gebruik van meerdere weepee-acounts
Re: 2 accounts op 1 netwerk ?
Geplaatst: 15 jun 2010, 23:25
door gregmans
Edward Valckx schreef:Dat moet ik toch tegenspreken. TCP/IP werkt altijd met een combinatie van IP adres én poortnummer.
Ik heb thuis meerdere WeePee nummers op één IP adres (de eerste op poort 5060, de tweede op poort 5061, enz), en die werken allemaal perfect onafhankelijk.
Natuurlijk ook op poortnummer, maar poort 5060, 5061, enz... dienen bij jou intern he. Jij verbindt toch nog steeds naar poort 5060 van weepee?
Ik heb dit spijtig genoeg zelf ondervonden door een account te nemen bij pbxes. Ik registreerde mijn weepee account dus bij pbxes waarna mijn
IP telefoons dus op pbxes connecten.
Wat gebeurde er plots? Er kwam geen enkele oproep meer bij ons binnen. En als we zelf naar onze gsm belden via IP telefoon kwam er een totaal andere caller id tevoorschijn. We kregen ook oproepen toe die niet voor ons bestemd waren. Kortom, een hele soep.
Hebben dus die eigenaars van de desbetreffende caller id's kunnen contacteren en blijkbaar waren zij ook allen klant bij weepee.
We hebben dan de volledige situatie bij weepee voorgelegd. We kregen te horen dat wij dus gewoon via andermans account aan het bellen waren en andersom. En dat oproepen ook volledig door elkaar binnenkwamen (zo ver waren wij ook al). Dit zou komen omdat we allemaal vanaf hetzelfde IP connecteren (van pbxes) en dat er na de authentication geen controle meer is op de user, alles verloopt dan nog via IP...
Als er een user is die met verschillende accounts vanaf hetzelfde IP wil connecten zetten ze die dan op een andere switch. Als dit boven de 10 stijgt raden ze trunking aan (logisch). Maar blijkbaar waren we wel met meer dan 10 weepee klanten via pbxes verbonden en dit zorgde dus voor het probleem...
Hopelijk was mijn uitleg een beetje duidelijk?

Re: 2 accounts op 1 netwerk ?
Geplaatst: 16 jun 2010, 00:15
door iceke
Bedankt voor de uitleg, 'k zal weepee maar eens contacteren om 1 account te verleggen. Voorlopig werkt alles goed.
Iets anders, kan ik ook inloggen met 2 telefoons op 1 account ? dus met m'n voiptelefoon & m'n Nokiagsm ?
Owja, ik heb eergisteren de overschakeling aangevraagd van m'n Belgacom nummer naar Weepee, vandaag zag ik dat de caller-id door Weepee al aangepast is naar dit nummer.

Nu nog 3 weken wachten om er effectief ook oproepen mee te ontvangen.
Re: 2 accounts op 1 netwerk ?
Geplaatst: 16 jun 2010, 13:14
door Edward Valckx
gregmans schreef:Natuurlijk ook op poortnummer, maar poort 5060, 5061, enz... dienen bij jou intern he. Jij verbindt toch nog steeds naar poort 5060 van weepee?
Die zijn helemaal niet intern, waarom besluit je dit? Mijn eerste account maakt via poort 5060 verbinding met WeePee, de tweede met 5061, enz. Dat zijn poorten die openstaan op mijn IP adres.
gregmans schreef:Ik heb dit spijtig genoeg zelf ondervonden door een account te nemen bij pbxes.
Uit uw verhaal kan ik alleen maar besluiten dat het niet meer goed werkt indien je via pbxes werkt.
Als je rechtstreeks werkt, gaat het hier wel goed.
Ik heb ook al meerdere malen gelezen dat de betamax klonen ook niet goed werken met pbxes.
Re: 2 accounts op 1 netwerk ?
Geplaatst: 16 jun 2010, 13:45
door philippe_d
iceke schreef:Bedankt voor de uitleg, 'k zal weepee maar eens contacteren om 1 account te verleggen. Voorlopig werkt alles goed. Iets anders, kan ik ook inloggen met 2 telefoons op 1 account ? dus met m'n voiptelefoon & m'n Nokiagsm ?
Voor zover ik weet, kan je bij WeePee niet inloggen met 2 telefoons op één account. Voor uitgaande gesprekken zou dit normaal geen probleem geven, maar inkomende gesprekken zullen op het toestel aankomen dat zich laatst heeft aangemeld.
Zoals je wellicht weet, registreren SIP telefoons zich op regelmatige tijdstippen bij de SIP server. Dit kan om de 30 minuten zijn, maar ook korter (afhankelijk van instellingen bij zowel de VoiP provider als in je SIP telefoon). Je kan dus nooit voorspellen welk toestel zich het laatst heeft aangemeld.
Bij sommige providers kan je dat wel: vb Sipgate. Beide lokaties blijven geregistreerd, en binnenkomende oproepen worden op beide plaatsten gemeld. De eerste die opneemt krijgt de verbinding. Bij Sipgate kan je op die manier "naar jezelf" telefoneren: je kiest gewoon je eigen nummer, en de telefoon op de andere lokatie belt.
Een goed werkende work-around voor een WeePee account is de volgende:
* open een nieuwe account bij WeePee: namelijk een "
forward" account.
* laat je geporteerde nummer linken met
deze account.
* open 2 nieuwe SIP accounts bij WeePee: één voor je voiptelefoon & en één voor je Nokiagsm.
* via de usertool kan je de telefoonnumers opgeven waarnaar de calls doorgeschakeld moeten worden (gescheiden met een komma). Dit kunnen zowel externe nummers zijn (vb een GSM) als andere WeePee accounts zijn (32990900xxx). Aantal forwards is niet beperkt tot twee.
* Inkomende calls zullen op
beide toestellen overgaan (met als CLIP het nummer van de
originele caller). Wie het eerst opneemt krijgt de verbinding.
* Vraag aan WeePee om al jouw accounts samen te voegen in één "PRO" account. Dit heeft het voordeel dat je belkrediet (samen met de 2 EUR startwaarde van iedere account) samengevoegd worden. Je moet dus de accounts niet apart opladen met belkrediet.
Deze werkwijze is ook zeer handig bij het doorschakelen naar GSM. In tegenstelling tot een onvoorwaardelijke doorschakeling bij Belgacom, blijven beide telefoons bellen bij inkomende oproepen. Als je thuis bent neem je op met de SIP telefoon (om GSM kosten te vermijden), als je niet thuis bent neem je op met de GSM.
Philippe.
Re: 2 accounts op 1 netwerk ?
Geplaatst: 16 jun 2010, 16:26
door Edward Valckx
philippe.deleye schreef:Een goed werkende work-around voor een WeePee account is de volgende:
* open een nieuwe account bij WeePee: namelijk een "forward" account.
* laat je geporteerde nummer linken met deze account.
* open 2 nieuwe SIP accounts bij WeePee: één voor je voiptelefoon & en één voor je Nokiagsm.
* via de usertool kan je de telefoonnumers opgeven waarnaar de calls doorgeschakeld moeten worden (gescheiden met een komma). Dit kunnen zowel externe nummers zijn (vb een GSM) als andere WeePee accounts zijn (32990900xxx). Aantal forwards is niet beperkt tot twee.
* Inkomende calls zullen op beide toestellen overgaan (met als CLIP het nummer van de originele caller). Wie het eerst opneemt krijgt de verbinding.
* Vraag aan WeePee om al jouw accounts samen te voegen in één "PRO" account. Dit heeft het voordeel dat je belkrediet (samen met de 2 EUR startwaarde van iedere account) samengevoegd worden. Je moet dus de accounts niet apart opladen met belkrediet.
Wat is het voordeel van zo'n "forward" account?
Ik heb 2 normale SIP accounts geopend bij Weepee, en gevraagd om beide te koppelen, en ook het nummer aan beide accounts te koppelen. Ik denk dat het resultaat hetzelde is (ook gemeenschappelijk krediet, en beide rinkelen).
PS. die 2 euro gratis belkrediet vanaf mijn 2de account verviel wel na het koppelen (wat ook normaal is; anders zou je als je krediet op is, gewoon een nieuwe account kunnen openen, 2 euro belkrediet krijgen, en die dan samenvoegen met uw bestaande accounts...)
Re: 2 accounts op 1 netwerk ?
Geplaatst: 16 jun 2010, 21:28
door philippe_d
Edward Valckx schreef: Wat is het voordeel van zo'n "forward" account?
Ik heb 2 normale SIP accounts geopend bij Weepee, en gevraagd om beide te koppelen, en ook het nummer aan beide accounts te koppelen. Ik denk dat het resultaat hetzelde is (ook gemeenschappelijk krediet, en beide rinkelen).
Edward
Goed om te weten dat het op jouw manier ook werkt. Dit is inderdaad een goede oplossing voor het koppelen van 2 SIP accounts (en dus een oplossing voor
iceke's probleem)
Het voordeel van de forward account is om gesprekken gelijktijdig door te verbinden met een GSM. We hadden problemen met het koppelen van een forward account (-> GSM) en een SIP account (alleen de GSM belde). WeePee heeft toen zelf deze methode voorgesteld.
Philippe.
1 weepee nummer op 2 phones
Geplaatst: 27 jul 2011, 19:36
door v8deanonuserbase
Bedankt voor het uitleg.
Ik ben enkele maanden bezig om één geporteerde nummer op mijn ATA thuis en ook op mijn smartphone tegelijkertijd te gebruiken.
Pas vandaag de USERAGENT beveiliging begrepen:
Reset USERAGENT om ATA te gebruiken, reset USERAGENT om smartphoneCSipSimple te gebruiken, reset USERAGENT om smartphoneAGEphone te gebruiken, reset USERAGENT om ATA te gebruiken, reset USERAGENT om smartphone te gebruiken, enz...
JAMMER dat ik dit waarschijnlijk veelvoorkomende probleem niet besproken wordt op de weepee website.
Ik heb je aanwijzingen gevolgd :
geporteerde nummer op mijn oorspronkelijk account (nu gebruiken alleen om te doorschakelen(forward-account))
3299090XXXXXXX,3299090XXXXXXXXXX,3299090XXXXXXXXXX in voicemail tekstvak. (KOMMA niet vergeten)
Drie nieuwe accounts aangemaakt één voor mijn ATA, één voor mijn smartphone, één voor evt softphone on laptop.
Alleen vraag ik me af of koppelen een beter optie zou zijn. Alhoewel belcredit is geen grote probleem met de lage gesprekskosten.
Bedankt
Re: 2 accounts op 1 netwerk ?
Geplaatst: 27 jul 2011, 20:31
door philippe_d
Vraag aan WeePee of ze al jouw accounts "bundelen" in een PRO account.
Dan wordt het belkrediet van alle accounts samengevoegd, je moet dus niet meer de aparte accounts gaan opladen.
Je kan ook vragen om de verschillende accounts te laten screenen met je geportreerd nummer, zodat je nummer meegestuurd wordt als je vanaf een van deze accounts uitbelt.
Re: 2 accounts op 1 netwerk ?
Geplaatst: 03 aug 2011, 23:10
door satsurfer
philippe_d schreef:* Inkomende calls zullen op beide toestellen overgaan (met als CLIP het nummer van de originele caller). Wie het eerst opneemt krijgt de verbinding.Philippe.
Op je GSM zie je dan wel niet dat dit een geforwarde call is? We spreken toch niet van een nokiagsm waar je een sipclient kunt op registeren?
Re: 2 accounts op 1 netwerk ?
Geplaatst: 03 aug 2011, 23:36
door philippe_d
Neen, je ziet het nummer van de originele beller.
PS. Dit is een topic van > één jaar oud !!!
Re: 2 accounts op 1 netwerk ?
Geplaatst: 03 aug 2011, 23:43
door satsurfer
philippe_d schreef:Neen, je ziet het nummer van de originele beller.
PS. Dit is een topic van > één jaar oud !!!
Dan moet ik deze vraag bij mijn huidige thread opnieuw stellen? Dan krijg ik het verwijt: 'lees eerst het forum na, de antwoorden staan er op uw vraag'