Pagina 1 van 1
Intense poort blokkage?
Geplaatst: 05 apr 2010, 13:38
door Anvar
Hallo,
Ik ben momenteel op zoek naar een alternatieve provider voor men huidige isp (telenet).
Ik heb namelijk men eigen mail server en zo verder en vind de poort blokkage bij Telenet hoogst irritant.
Daarom zou ik willen over schakelen naar een VDSL2 abb. Nu is de twijfel nog tussen Dommel & BGC.
Daarom de vraag, blokkeert BGC de poorten of staan die standaard allemaal open?
Bedankt voor de reply's
Re: Intense poort blokkage?
Geplaatst: 05 apr 2010, 14:35
door TomG
Als je een mailserver wenst te draaien zal je een enterprise/office abonnement moeten nemen, want bij quasi eender welke consumer abonnement staat tcp poort 25 inkomend dicht (en uitgaand dicht uitgenomen naar smtp van provider zelf). Kost typisch ergens tussen de €80 en €150/maand.
Re: Intense poort blokkage?
Geplaatst: 05 apr 2010, 14:37
door Maglor
Belgacom blokkeert standaard de (binnenkomende) poorten 80, 443 en 23. Dit kan je wel eenvoudig uitschakelen. Uitgaand is dacht ik enkel poort 25 (SMTP) geblokkeerd.
Dommel blokkeert niets als ik me niet vergis.
Re: Intense poort blokkage?
Geplaatst: 05 apr 2010, 14:56
door silencer
Maglor schreef:
Dommel blokkeert niets als ik me niet vergis.
Een van de vele voordelen van dommel (en ongelimiteerd uploaden).
Re: Intense poort blokkage?
Geplaatst: 05 apr 2010, 15:05
door Anvar
ah goed om te weten. Want ik betaal nu jaarlijks voor een dienst om smtp port forward te doen. Men mail komt dan binnen op 2525 ipv 25. Nu op zich is dat maar een kleine kost maar toch een die onnodig is.
Ben momenteel al 2 dagen alles aan het lezen over VDSL2, maar nergens vind ik de minimum snelheid. Iemand soms een idee?
Re: Intense poort blokkage?
Geplaatst: 05 apr 2010, 15:21
door jorgo
Maglor schreef:Belgacom blokkeert standaard de (binnenkomende) poorten 80, 443 en 23. Dit kan je wel eenvoudig uitschakelen. Uitgaand is dacht ik enkel poort 25 (SMTP) geblokkeerd.
Dommel blokkeert niets als ik me niet vergis.
Hoe valt dit dan uit te schakelen? Zie mijn thread met hetzelfde probleem:
http://userbase.be/forum/viewtopic.php?f=48&t=25813
Re: Intense poort blokkage?
Geplaatst: 05 apr 2010, 15:21
door meon
De minimumsnelheid is 1 byte per seconde.
Er zijn met andere woorden geen minimumsgaranties, al ga je, als je op vdsl2 zit in de praktijk nooit al te ver van de aansluiting zitten, of ze sluiten je niet aan.
Voor belgacom kan dat via de e-Services, Scarlet... don't know.
Re: Intense poort blokkage?
Geplaatst: 05 apr 2010, 15:57
door Anvar
meon schreef:De minimumsnelheid is 1 byte per seconde.
Er zijn met andere woorden geen minimumsgaranties, al ga je, als je op vdsl2 zit in de praktijk nooit al te ver van de aansluiting zitten, of ze sluiten je niet aan..
Goed om dit te weten...
Nu gaan we natuurlijk wel af van de topic en staat dit natuurlijk in het verkeerde gedeelte.
Heb nog een paar vraagjes over de ppoe mogelijkheden van een bbox2 maar zal een nieuwe thread openen in het correcte gedeelte.
Iedereen alvast bedankt voor zijn antwoorden
Re: Intense poort blokkage?
Geplaatst: 05 apr 2010, 16:01
door TomG
'k vraag mij terloops nog altijd af waarom er perse zoveel zelf een mailserver willen draaien. Wonen jullie in een datacenter (met airco, noodstroom, brand+blus detectie,...) maar dan zonder de middelen ervoor? Hoeveel mailboxen moeten er daar wel niet op gehost worden? Of is het zogezegd voor de veiligheid (oeps, vergeten dat SMTP gewoon plaintext over het internet gaat...).
Eender wat je zelf thuis in elkaar flanst zal in de verste verte geen service en uptime evenaren als dat van gehoste mailboxen. Zelfs het gratis Gmail doet een pak beter (en bied oplossingen aan bedrijven aan...). De kosten wegen in elk geval niet op tegen de baten.
Een KMO zal al snel opteren voor een Office/Enterprise abonnement. Maar thuis? Of wil je die (illegale) MS Exchange 2010 eenst "uittesten"?
silencer schreef:Maglor schreef:
Dommel blokkeert niets als ik me niet vergis.
Een van de vele voordelen van dommel (en ongelimiteerd uploaden).
En de downtimes mag je er ook bijnemen. Daar gaat al uw "kostbare e-mail"... De andere SMTP server zal niet oneindig veel retries doen om het bericht af te leveren...
En die ongelimiteerde upload, da's dan om veel spam te sturen ofzo?
Nee, ik blijf er bij. Een mailserver hoort thuis in een datacenter/server room met degelijke internet connectie (minstens SDSL), airco, branddetectie, UPS,... Al de rest is spielerei en prutserij.
Realiseer je tenandere dat het net door al die "amateurs" is dat er zoveel restricties aanwezig zijn op een consumer lijn. Het is beetje zoals: "ALS niemand te snel reed, waren er ook geen flitspalen en patrouiles..."/
Re: Intense poort blokkage?
Geplaatst: 05 apr 2010, 16:26
door Anvar
TomG schreef:'k vraag mij terloops nog altijd af waarom er perse zoveel zelf een mailserver willen draaien. Wonen jullie in een datacenter (met airco, noodstroom, brand+blus detectie,...) maar dan zonder de middelen ervoor? Hoeveel mailboxen moeten er daar wel niet op gehost worden? Of is het zogezegd voor de veiligheid (oeps, vergeten dat SMTP gewoon plaintext over het internet gaat...).
Eender wat je zelf thuis in elkaar flanst zal in de verste verte geen service en uptime evenaren als dat van gehoste mailboxen. Zelfs het gratis Gmail doet een pak beter (en bied oplossingen aan bedrijven aan...). De kosten wegen in elk geval niet op tegen de baten.
Een KMO zal al snel opteren voor een Office/Enterprise abonnement. Maar thuis? Of wil je die (illegale) MS Exchange 2010 eenst "uittesten"?
En de downtimes mag je er ook bijnemen. Daar gaat al uw "kostbare e-mail"... De andere SMTP server zal niet oneindig veel retries doen om het bericht af te leveren...
En die ongelimiteerde upload, da's dan om veel spam te sturen ofzo?
Nee, ik blijf er bij. Een mailserver hoort thuis in een datacenter/server room met degelijke internet connectie (minstens SDSL), airco, branddetectie, UPS,... Al de rest is spielerei en prutserij.
Realiseer je tenandere dat het net door al die "amateurs" is dat er zoveel restricties aanwezig zijn op een consumer lijn. Het is beetje zoals: "ALS niemand te snel reed, waren er ook geen flitspalen en patrouiles..."/
Goeie vraag , maar nou is niet iedereen een amateur en werkt niet iedereen met illegale software...
Ik ben netwerkbeheerder in een software bedrijf en nog eens freelance netwerkbeheerder als bijberoep. Hierdoor ben ik Microsoft Gold Partner met als resultaat, legale software...
Langs de andere kant heb ik de omgekeerde mening van jou, ik ben tegen alle grote cloud producten de dag van vandaag. Allemaal mooi en wel je materiaal ergens anders staan hebben en wat als je internet wegvalt? Of als men de prijzen gaat opslaan? Of als de performantie tegenvalt? Of men overgenomen wordt door een grote firma, waar je liever niet met samen werkt? Of je wenst een wijziging? (dan moet je ticket aanmaken, wachten enz...)
Daarom heb ik liever alles zelf in handen... Dan komt natuurlijk de vraag waarom geen business product? Zuiver en enkel alleen om de prijs / kwaliteit...
Re: Intense poort blokkage?
Geplaatst: 05 apr 2010, 20:04
door Avenger 2.0
Windows file sharing poorten (137-139 en 445 geloof ik) blijven altijd geblokkeerd, ook al verander je je instellingen in belgacom controlepaneel.
Re: Intense poort blokkage?
Geplaatst: 08 apr 2010, 00:02
door quistnix
Anvar schreef:Langs de andere kant heb ik de omgekeerde mening van jou, ik ben tegen alle grote cloud producten de dag van vandaag. Allemaal mooi en wel je materiaal ergens anders staan hebben en wat als je internet wegvalt?
En jij garandeerd een betere uptime met je eigen mailserver dan Google, ofzo ?
Re: Intense poort blokkage?
Geplaatst: 08 apr 2010, 00:51
door Trojan
quistnix schreef:Anvar schreef:Langs de andere kant heb ik de omgekeerde mening van jou, ik ben tegen alle grote cloud producten de dag van vandaag. Allemaal mooi en wel je materiaal ergens anders staan hebben en wat als je internet wegvalt?
En jij garandeerd een betere uptime met je eigen mailserver dan Google, ofzo ?
Ja.
Re: Intense poort blokkage?
Geplaatst: 08 apr 2010, 08:15
door TomG
Trojan schreef:quistnix schreef:Anvar schreef:Langs de andere kant heb ik de omgekeerde mening van jou, ik ben tegen alle grote cloud producten de dag van vandaag. Allemaal mooi en wel je materiaal ergens anders staan hebben en wat als je internet wegvalt?
En jij garandeerd een betere uptime met je eigen mailserver dan Google, ofzo ?
Ja.
Sterk.
Het zal wel wat kosten, die cluster, meerdere fysieke locaties, faill-over glasvezelverbindingen, redundante switches en routers, off-site backup,...
Re: Intense poort blokkage?
Geplaatst: 08 apr 2010, 08:48
door Anvar
quistnix schreef:Anvar schreef:Langs de andere kant heb ik de omgekeerde mening van jou, ik ben tegen alle grote cloud producten de dag van vandaag. Allemaal mooi en wel je materiaal ergens anders staan hebben en wat als je internet wegvalt?
En jij garandeerd een betere uptime met je eigen mailserver dan Google, ofzo ?
Inderdaad ja en om de simpelste reden ik heb geen internet nodig om aan men mail server te kunnen, wat wel nodig is bij google (of je moet duizende mail via pop gaan binnensleuren of een lokale kopie staan hebben via imap. Niet men bedoeling)
En dan opnieuw wat als ik meer dan 2GB storage wil? Dan moet ik betalen... Wat als een email adres in de algemene blocklist van gmail zit? geen manier om hem er uit te krijgen; Wat als ik men verbinding over een andere poort wil? Niet mogelijk via gmail... Wat als ik meerdere mailboxen wil beheren onder 1, niet mogelijk... En we gaan zo maar verder.
Maar om een zinloze discussie te vermijden, iedereen heeft zen eigen mening over dergelijke producten. En iedereen mag zijn mening verdedigen in men ogen...
PS: Google is een wereldwijde dienst met miljoenen gebruikers, dat is de reden van al duur redunant materiaal... Voor een mailserver voor 10 a 15 personen is een uptime van 95% meer dan voldoende. Met het voordeel van volledig eigen beheer...
Re: Intense poort blokkage?
Geplaatst: 08 apr 2010, 09:12
door TomG
Anvar schreef:quistnix schreef:Anvar schreef:Langs de andere kant heb ik de omgekeerde mening van jou, ik ben tegen alle grote cloud producten de dag van vandaag. Allemaal mooi en wel je materiaal ergens anders staan hebben en wat als je internet wegvalt?
En jij garandeerd een betere uptime met je eigen mailserver dan Google, ofzo ?
Inderdaad ja en om de simpelste reden ik heb geen internet nodig om aan men mail server te kunnen, wat wel nodig is bij google (of je moet duizende mail via pop gaan binnensleuren of een lokale kopie staan hebben via imap. Niet men bedoeling)
En wat bij brand? Een bom uit de 2de wereldoorlog? Diefstal? Gasexplosie? Overspanning/bliksem? Niet bepaald goedkoop wil je je tegen al deze gevaren beschermen.
Anvar schreef:
En dan opnieuw wat als ik meer dan 2GB storage wil? Dan moet ik betalen...
En de infrastructuur die je thuis hebt... die verbruikt niks en heb je gratis verkregen?
Anvar schreef:
Wat als een email adres in de algemene blocklist van gmail zit? geen manier om hem er uit te krijgen; Wat als ik men verbinding over een andere poort wil? Niet mogelijk via gmail... Wat als ik meerdere mailboxen wil beheren onder 1, niet mogelijk... En we gaan zo maar verder.
Het moet daarom niet een cloud oplossing zijn... Er zijn genoeg hosted Exchange oplossingen op veel kleinere schaal...
Anvar schreef:
Maar om een zinloze discussie te vermijden, iedereen heeft zen eigen mening over dergelijke producten. En iedereen mag zijn mening verdedigen in men ogen...
PS: Google is een wereldwijde dienst met miljoenen gebruikers, dat is de reden van al duur redunant materiaal... Voor een mailserver voor 10 a 15 personen is een uptime van 95% meer dan voldoende. Met het voordeel van volledig eigen beheer...
Daar ga ik mee akkoord.
Re: Intense poort blokkage?
Geplaatst: 08 apr 2010, 10:02
door Anvar
TomG schreef:
En wat bij brand? Een bom uit de 2de wereldoorlog? Diefstal? Gasexplosie? Overspanning/bliksem? Niet bepaald goedkoop wil je je tegen al deze gevaren beschermen.
Tegen alle gevaren kan je u inderdaad niet beschermen, maar een degelijke UPS, een rookmelder & degelijke brandverzekering doen al veel. Maar dan opnieuw moet je afwegen als je materiaal het waard is...
TomG schreef:En de infrastructuur die je thuis hebt... die verbruikt niks en heb je gratis verkregen?
Als je als netwerkbeheerder mee wilt met de markt & de producten moet je heel veel tijd steken in nieuwe producten bekijken / testen / beoordelen enz... Dus je heb je het materiaal ook nodig en hier ook je moet kijken hoeveel het je waard is. Men server park bestaat uit een AthlonX3 met 4GB ddr2 en een raid1 subsetje waar er een 2008R2 met exchange op werkt. Dit werkt zelf nog heel vlot.
Men webserver is een oudere laptop & men fileserver is een IBM X3200 die ik van men werkgever heb.
Totaal verbruik van de webserver & mailserver = 70W (= heel weinig, een xbox360 bvb verbruikt 260W) Men fileserver start elke dag automatisch op als ik thuis kom en gaat automatisch uit als ik ga slapen. Dus hier ook geen overdreven stroomverbruik.
TomG schreef:Het moet daarom niet een cloud oplossing zijn... Er zijn genoeg hosted Exchange oplossingen op veel kleinere schaal...
Nee idd, Cloud wordt dag van vandaag voor veel te veel producten gebruikt. (Rersource itc, hosted producten, managed producten enz...) Nu voor Hosted Exchange ben ik niet direct te vinden. Ik vind dit een webmail box met outlook functies (zou prachtig product zijn mocht AD integratie mogelijk zijn)
ps: serieus off topic, misschien open we best even nieuwe thread om verder te doen hier over