Deze zaak is simpel.
* De werknemers werkte op verkoop commissies. Hoe meer verkoop, hoe meer $$$ op het einde van de maand. Niet echt ongewone praktijken.
* Tot op een bepaald moment was het mogelijk om kortingen toe te kennen om de verkoop op te smukken.
* Telenet stopte met deze kortingen, en informeerde hun personeel met e-mail.
Fout nummer 1. Gevoelige aanpassingen even rondsturen per mail. Ik weet niet hoe het daar zit, maar ik heb genoeg ervaring om te weten dat je mailbox soms bomvol zit, en dat het makkelijk is om een mail over te kijken, of je het te druk hebt met een klant.
Voor zo een aanpassingen bestaan personeel vergaderingen om dit aan te kondigen. Maar dat kost geld he
* 5 Personeel leden hebben verder gegaan met de praktijk van kortingen toe te kennen. Of dit nu met hun weten of zonder hun weten is, is niet duidelijk. De claim is dat ze niet op de hoogte waren van de stopzetting.
Hierbij stel ik een 2de fout van Telenet vast. Namelijk dat het nog mogelijk was voor de personeel leden om deze kortingen toe te kennen! Ik neem aan dat de systeem interfaces voorzien konden worden van beperkingen of monitor systemen. Lijkt mij nogal een losse boel als ( verkopende ) personeel leden zelf de prijs bepalingen kunnen ingeven in het systeem rechtstreeks. Zoiets dient normaal altijd gecontroleerd te worden.
* Telenet ontdekte de lagere prijzen welke toegekend werden, en riep de 5 personen tot hun. Blijkbaar zijn ze onder zodanige druk gezet dat 3 mensen hun ontslag namen, en 2 naar de vakbond trokken. De mensen die naar de vakbond trokken, ontsnapte met een berisping.
Dit feit alleen al, merk je duidelijk dat Telenet niet deftige in hun schoenen stond.
Als er een duidelijke misbruik was van de korting toekenning, voor zo hun verkoop commissies te vergroten, dan zouden ze deze mensen hun C4 gegeven hebben met "Dringende" reden. In dat geval wordt de schuld geplaatst bij de werknemer, en moet de baas ( Telenet ) geen ontslag vergoeding betalen. Blijkbaar stond Telenet niet zo stevig in hun schoenen.
Door het onder druk plaatsen van deze 5 mensen, hebben 3 mensen hun ontslag genomen. We weten niet wat er tegen hun gezegd is, maar het feit dat zo een zware acties het gevolg waren op deze 5 mensen, dat 3 ervan opstapte, is een vrij duidelijk teken dat ze niet uitgenodigd waren voor koffie koeken te gaan eten in een vriendelijk onderonsje met hun Afdeling Manager.
Als je in de fout bent, ga je ook niet zomaar naar de vakbonden gaan lopen, wat de overige 2 mensen deden. Na tussenkomst van de vakbonden kregen ze enkel een berisping in hun dossier. Interessant detail he ... M.a.w, Telenet had geen enkel poot om op te staan, want anders hadden ze wel die mensen een C4 gegeven.
Ofloo:
Feit is, een email is niet een vervanging voor deftige bedrijfs communicatie met de werknemers. We weten allemaal dat een email nogal snel kan verdwijnen in de massa, of hoe slecht een baas durft opstellen, dat je er niets van begrijpt.
Het feit dat er geclaimed word dat sommige de mail niet begrepen hebben, is een vrij goed teken aan de wand, dat de betreffende email communicatief niet voldeed. M.a.w, de schuld kan niet bij de werknemers gelegd worden.
Het zal mij niet verbazen dat de 3 "zelf ontslag genomen" werknemers, dat er 1 of 2 ervan, de zaak voor de arbeid rechtbank trekken. Gedwongen worden tot ontslag is nog altijd een wettelijk misbruik. Feit dat ze de mensen niet ontslagen hebben met een C4, voor "dringende reden", gaf aan dat ze wettelijk weinig konden doen tegen de werknemers.
Tussen haakjes, ik heb ook al ooit eens zo een dreigement ontvangen van een ex baas. Een email van: "ofwel uw mond houden, en plooien naar mijn zin, ofwel krijgt ge een berisping in je dossier, met gevolgen bla bla bla".
Baas was een beetje te zot aan het doen met de wettelijke bepalingen ( kantje boortje op het wettelijke ), en toestanden aan het uithalen met de klanten, dat dicht bij fraude zat. In zo een geval, moet je haar op je tanden hebben, en de uitdaging terug smijten ( en vakbond werd ook een paar keer genoemd in de respons ). Was snel gedaan met zijn dreigen ( ps van de 12 a 13 man, werken er vandaag nog maar 2 man, voor die baas. Zegt genoeg denk ik?
).
Maar ik weet de nodige mensen als ze geconfronteerd worden met zo een toestanden, dat snel zullen inbinden, omdat ze hun rechten niet kennen, en te zwak staan tegenover de baas.
Deze Telenet zaak is een perfect voorbeeld. 5 Mensen, dezelfde aanklacht. 3 Geven hun ontslag onder druk, de andere 2 bijten van hun af.
Dit is een ketting reactie. Waar de fouten mekaar opstapelde hoe verder men gaat. En de eerste fout is dat men het personeel niet adequaat ingelicht heeft. Indien dat had gebeurt, met een deftige personeel vergadering, dan hadden de werknemers idd geen poot om op te staan. Maar zo een email communicatie die wel of niet duidelijk is, is een gevaarlijk stap geweest. En we zien de gevolgen vandaag.
Zal men zelf niet verbazen dat de claim dat de werknemers fraude pleegde, verder gevolgen gaan hebben, vanuit vakbond, en vanuit de opgestapte werknemers standpunt. Want op dit moment, worden ze beticht van fraude. En dat valt onder laster.
Wat het ook mag worden, deze zaak zal nog een paar staartje krijgen. Spreek uit ervaring. Zoiets dooft niet zomaar uit. Die 2 werknemers dat in de firma blijven, zijn in de koude gezet geweest door hun baas. En dat bevorderd niet de relatie tussen de baas/werknemer. Ik kan je nu zeggen, dat die 2 man, er binnen 2 jaar niet meer gaan werken. Door eigen toedoen, of door Telenet zelf. En ook voor een deel omdat ze de vakbonden gebruikt hebben, om hunzelf te beschermen ( dat zet bij menige managers/bazen kwaad bloed als hun macht ondermijnt word ).
Anyway ... Zal nog een historie worden. Feit dat het in de pers komt, is een vrij goede indicatie dat er enkel mensen rekeningen te vereffenen hebben met Telenet.