satellietkenner gezocht

Alles over TV via satelliet
Plaats reactie
proz
Premium Member
Premium Member
Berichten: 675
Lid geworden op: 05 feb 2005, 00:30
Locatie: BE
Uitgedeelde bedankjes: 58 keer
Bedankt: 52 keer

Ik zoek hier iemand op userbase die mij (onafhankelijke) raad kan geven bij de aankoop
van een satellietsysteem én die dan ook nog het systeem kan komen plaatsen (regio
Mechelen) tegen vergoeding.

Indien iemand interesse heeft, stuur me een pb.
Lord Utopia
Erelid
Erelid
Berichten: 7819
Lid geworden op: 10 mei 2007, 16:33
Uitgedeelde bedankjes: 404 keer
Bedankt: 386 keer

Alles wordt bij voorkeur via het forum gedaan. Zo heeft de rest er ook nog iets aan.
Gebruikersavatar
sirWard
Erelid
Erelid
Berichten: 928
Lid geworden op: 05 jan 2009, 20:15
Twitter: sirWard
Locatie: Sint-Amandsberg - 91OOS0
Uitgedeelde bedankjes: 75 keer
Bedankt: 87 keer

Zo moeilijk is dat allemaal niet hoor ;-)
Wel zeggen, ik heb het ook laten doen maar wel goed gekeken.

Als je voornamelijk vlaamse zenders wilt bekijken (TV vlaanderen bvb) moet je gewoon vrij zicht naar het zuiden hebben. Neem een hoek tussen ZZO en ZZW. Zorg dat er geen obstakels zijn die het zicht verhinderen en dan zit je goed. Genoeg over te vinden op het internet.

Dan is het een kwestie van boren, ophangen, aansluiten, uitrichten en klaar.

Kabel(s) naar PVR/TV trekken en je hebt televisie :)
silencer
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 3984
Lid geworden op: 08 jul 2008, 02:07
Locatie: 398m van de [email protected]
Uitgedeelde bedankjes: 163 keer
Bedankt: 100 keer

Ga op zijn minst voor astra 1, 2, 3 en hotbird (daar vind je de meest gebruikte/vertrouwde zenders).
Ik durf een dreambox aan te bevelen voor beginners (evt vue plus duo, enigma2, ondersteuning door pli).

Ik passeer nog geregeld Mechelen.

Ik heb nog wel een handleiding liggen van enkele honderden pagina's mocht je intresse hebben (voornamelijk bedoeld voor meer complexe systemen met 8-18 LNB's ipv 4.
Gebruikersavatar
Ofloo
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 5263
Lid geworden op: 04 okt 2004, 07:36
Locatie: BALEN
Uitgedeelde bedankjes: 57 keer
Bedankt: 92 keer

ik zou gaan voor een dreambox eerlijk gezegd, .. heb ik er recent ook één gekocht en hij werkt perfect, wat ik wel zou doen is eentje nemen met meer dan één tuner.
Jack Daniels
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 7538
Lid geworden op: 06 jul 2008, 13:51
Locatie: Dendermonde
Uitgedeelde bedankjes: 356 keer
Bedankt: 717 keer

Ik sluit mij aan bij de andere reacties; koop een Dreambox; neem daarbij een schotel van 88cm met LNB houder waarop je 4 LNB's kwijt kan. Op die manier heb je een vaste opstelling en kan je meteen signalen ontvangen van 4 satellieten. Om uit te richten: kijken waar de zon zich rond 12 uur 's middags bevindt en in die richting moet de LNB wijzen voor ontvangst van Astra op 19°. De andere 3 LNB's kan je dan gewoon heen en weer schuiven op de rail tot je optimale ontvangst hebt en dan de vijsjes vast schroeven. Meer is er niet aan gelegen.
MacMini M1 - Vu+ Zero - Fritz!Box 6890LTE + OVH VoIP
12x Sunpower 318W zonnepanelen
14x Sunpower 425W zonnepanelen
Huawei Luna2000 batterij 10kW
peterke007
Starter Plus
Starter Plus
Berichten: 25
Lid geworden op: 06 feb 2009, 22:07
Locatie: Oostende
Contacteer:

hey, is er iemand in de buurt van Oostende, die mij kan helpen met het uitregelen van een sateliet schotel, ik heb een server en dreambox, liefst tegen vriendenprijsje.
Dreambox 600PVR with cccam.
Dreambox 5620 with cccam
Telenet shake met Digitale TV en Prime
proz
Premium Member
Premium Member
Berichten: 675
Lid geworden op: 05 feb 2005, 00:30
Locatie: BE
Uitgedeelde bedankjes: 58 keer
Bedankt: 52 keer

Ik ken er weinig van, en er is zoveel tegenstrijdige informatie op het internet te vinden dat ik hier mijn vraag heb gesteld. Het probleem is: je weet pas wat er mogelijk is met een satelliet eens je er zelf een hebt en dan is het te laat natuurlijk. Om toch iets of wat te specifiëren:

Ik zoek een goede ontvanger waarbij het mogelijk is om (wired) connectie te maken met het internet (LAN) zodat ik kan inloggen op servers en software op te laten lopen. Mogelijkheid tot opnemen moet zelfs niet aanwezig zijn.

De schotel zelf moet groot genoeg zijn om alles goed te onvangen en zou over meerdere LNB's moeten beschikken en bij voorkeur ook motorisch gericht kunnen worden.

Ik ben dus op zoek naar een combo met een goeie prijs-kwaliteit verhouding in het middensegment.
silencer
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 3984
Lid geworden op: 08 jul 2008, 02:07
Locatie: 398m van de [email protected]
Uitgedeelde bedankjes: 163 keer
Bedankt: 100 keer

proz schreef:Ik ken er weinig van, en er is zoveel tegenstrijdige informatie op het internet te vinden dat ik hier mijn vraag heb gesteld. Het probleem is: je weet pas wat er mogelijk is met een satelliet eens je er zelf een hebt en dan is het te laat natuurlijk. Om toch iets of wat te specifiëren:

Ik zoek een goede ontvanger waarbij het mogelijk is om (wired) connectie te maken met het internet (LAN) zodat ik kan inloggen op servers en software op te laten lopen. Mogelijkheid tot opnemen moet zelfs niet aanwezig zijn.

De schotel zelf moet groot genoeg zijn om alles goed te onvangen en zou over meerdere LNB's moeten beschikken en bij voorkeur ook motorisch gericht kunnen worden.

Ik ben dus op zoek naar een combo met een goeie prijs-kwaliteit verhouding in het middensegment.


kijk hier eens: zeer goede informatie.
(http://www.detransponder.nl/Downloads.php)
http://www.detransponder.nl/downloads/i ... chotel.pdf
30MB
suiker
Plus Member
Plus Member
Berichten: 127
Lid geworden op: 16 feb 2010, 18:15

Het enige wat me altijd tegen gehouden heeft, is de kabel(s) van de schotel. Bestaan er ondertussen al was betere draadloze mogelijkheden? Dan zou er wel eens een schotel kunnen komen.
silencer
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 3984
Lid geworden op: 08 jul 2008, 02:07
Locatie: 398m van de [email protected]
Uitgedeelde bedankjes: 163 keer
Bedankt: 100 keer

suiker schreef:Het enige wat me altijd tegen gehouden heeft, is de kabel(s) van de schotel. Bestaan er ondertussen al was betere draadloze mogelijkheden? Dan zou er wel eens een schotel kunnen komen.

Nee, je kunt ze enkel proberen weg te steken of gebruik maken van kabelgoten.
RL
Member
Member
Berichten: 73
Lid geworden op: 15 okt 2008, 23:28
Contacteer:

Heb afgelopen weekend bij mijn vriendin een Visiosat G4 Quadro geïnstalleerd. Die kost iets meer dan een gewone schotel maar was wel heel eenvoudig uit te richten. Als je de lnb voor Astra 1 hebt uitgericht staan de 3 andere ineens juist voor Astra 2,3 en hotbird. Zeker aan te raden dus. Ik heb de schotel aangekocht bij deze webshop:
https://www.cardwriter.be/be/pd11623934 ... kleur_AND_{EOL}&categoryId=48

Ze hebben er nog wat uitleg over staan op hun forum:

http://www.cardwriter-forum.nl/schotels ... t-1720.htm

In totaal uitgegeven:
1 Visiosat-schotel voor 129 euro
4 lnb's van Alps voor 10 euro per stuk
1 Triax disecq switch voor 4 lnb's voor 34 euro
1 tegelvoet voor 39 euro (had te weinig tijd om tegels ergens gratis te zoeken dus gekocht bij Gamma voor 89 cent per stuk)
Coaxkabeltjes (4 van 50cm en 1 lange voor de verbinding naar de dreambox nodig) zijn voor enkele euro's te vinden via webshops of zeer eenvoudig zelf te fabriceren.

Dit was bij elkaar dus 250 euro ongeveer. Je kan ook voor 100 euro een complete set monteren maar zo'n ding blijft 10-15 jaar hangen. Ik vond het dus niet echt een probleem om er ietsje meer aan uit te geven en wat betere equipment aan te schaffen.
Gebruikersavatar
AnD
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 3824
Lid geworden op: 18 okt 2003, 12:29
Locatie: Hasselt
Uitgedeelde bedankjes: 393 keer
Bedankt: 87 keer

RL schreef:1 Triax disecq switch voor 4 lnb's voor 34 euro

Ga je van je LNB's naar je switch en dan van je switch naar de decoder ?
silencer
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 3984
Lid geworden op: 08 jul 2008, 02:07
Locatie: 398m van de [email protected]
Uitgedeelde bedankjes: 163 keer
Bedankt: 100 keer

AnD schreef:
RL schreef:1 Triax disecq switch voor 4 lnb's voor 34 euro


hier 8 eur betaald voor een 4-1 swich, vind dat precies nogal duur.
RL
Member
Member
Berichten: 73
Lid geworden op: 15 okt 2008, 23:28
Contacteer:

AnD schreef:
RL schreef:1 Triax disecq switch voor 4 lnb's voor 34 euro

Ga je van je LNB's naar je switch en dan van je switch naar de decoder ?


Dat is inderdaad de handigste route :-)
De switch hangt aan het paaltje waarop de schotel is gemonteerd. Je hebt dus 4 korte kabeltjes die de lnb's met de switch verbinden en dan 1 lange kabel die vanuit de switch naar de receiver gaat.

silencer schreef:hier 8 eur betaald voor een 4-1 swich, vind dat precies nogal duur.


Je hebt gelijk dat er ook veel goedkopere switches zijn, ik zei ook al dat het perfect mogelijk is een complete set te monteren voor 100 euro. Ik heb zelf bij mij thuis ook een goedkope schotel hangen en die werkt prima. Alleen heb je bij de goedkopere set wel wat meer werk om alles goed uit te richten en misschien is de signaalsterkte van de Visiosat bij stormweer wel wat beter. Het is zoals bij alles, je kan op alle onderdelen besparen of wat meer geld uitgeven. Ik wou alleen even opsommen wat ik juist had neergezet en wat dat had gekost zodat de eerste poster een inschatting kon maken van wat een duurdere set zou kosten. Je kan met 100 euro ook een schotel neerzetten met 4 lnb's en eventueel kan hij dus daarvoor gaan of iets tussen die 2 bedragen in kiezen.
Gebruikersavatar
AnD
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 3824
Lid geworden op: 18 okt 2003, 12:29
Locatie: Hasselt
Uitgedeelde bedankjes: 393 keer
Bedankt: 87 keer

Wat doet die switch eigenlijk ? Er bestaan toch ook quattro LNB's ?
boulder
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 4539
Lid geworden op: 01 apr 2009, 09:37
Uitgedeelde bedankjes: 254 keer
Bedankt: 210 keer

AnD schreef:Wat doet die switch eigenlijk ? Er bestaan toch ook quattro LNB's ?

Met een quattro LNB kan je naar één satelliet met 4 tuners.
Maar stel dat je met meerdere tuners naar meerdere satellieten wilt kunnen gaan (zeker geen uitzonderlijke zaak), dan heb je een Diseqc switch nodig.

Een Multytenne Twin bijv. heeft in de schotel zelf zo'n switch ingebouwd, zodat het toestel 2 uitgangen heeft (dus voldoende voor 2 tuners), maar elk van die tuners kan dan via de ingebouwde switch naar Hotbird, Astra1, 2 en 3.
Hoe onfeilbaarder de god, hoe langer de tenen...
RL
Member
Member
Berichten: 73
Lid geworden op: 15 okt 2008, 23:28
Contacteer:

Via die switch kan je naar verschillende (in dit geval 4) verschillende satellieten kijken. De 4 lnb's geven elk via een kabeltje hun signaal door naar de switch die vervolgens via 1 kabel alles naar de receiver doorgeeft.

Daarnaast heb je inderdaad quad lnb's met 4 aansluitingen. Maar die quad lnb kan je richten op 1 satelliet en vervolgens kan je op de 4 aansluitingen 4 verschillende receivers aansluiten. Dat is dus vooral handig als je meerdere tv's in je huis hebt.

Dan zijn er ook nog quatro lnb's die de 4 verschillende frequentiebanden apart doorgeven, terwijl een normale lnb die dus in 1 signaal samenvoegt. De quatro wordt eigenlijk alleen gebruikt bij GSO-systemen (Gemeenschappelijke SatellietOntvangst, 1 schotel op het dak voor een groot gebouw).
Gebruikersavatar
AnD
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 3824
Lid geworden op: 18 okt 2003, 12:29
Locatie: Hasselt
Uitgedeelde bedankjes: 393 keer
Bedankt: 87 keer

Ik begrijp het bijna (denk ik), maar ik zit toch nog met 1 vraag. Als je dus 4 aparte LNB's zet dan kan je ook 4 satellieten ontvangen, maar je schotel staat toch maar gericht op 1 satelliet ? Of zeg ik het verkeerd ?
Gebruikersavatar
seagull
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1910
Lid geworden op: 23 nov 2006, 08:55
Twitter: WimVerlinden
Locatie: Kortenberg
Uitgedeelde bedankjes: 51 keer
Bedankt: 91 keer
Contacteer:

RL schreef:Dan zijn er ook nog quatro lnb's die de 4 verschillende frequentiebanden apart doorgeven, terwijl een normale lnb die dus in 1 signaal samenvoegt. De quatro wordt eigenlijk alleen gebruikt bij GSO-systemen (Gemeenschappelijke SatellietOntvangst, 1 schotel op het dak voor een groot gebouw).

Zo groot is mijn gebouw niet hoor. Maar als je 4 satellieten wil zien in verschillende kamers dan is zo'n switch heel handig.
En er is nog de mogelijkheid om een DVB-T antenne op de switch aan te sluiten.
Heb een T90 schotel met 4 quatro lnb's, 16 coaxen tot aan mijn switch en van daar 8 coaxen voor 4 twin tuners of 8 gewone tuners.
Momenteel 1 DM7025 met 46" LED, 1 DM600 met 26" LCD en 1 DM600 met 26" CRT in gebruik en heel tevreden.
Trouwens leuk om in een klein venster op je scherm tv te volgen terwijl je "werkt" op je computer.
Business Fibernet 300 plus met Speedboost 1G Business- Proximus Internet Maxi fixed IP (failover)
Business Mobile Flex + (smartphone) & Business Mobile Flex (Mifi router) - 3CX/Teams Direct Routing - Proximus TV
silencer
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 3984
Lid geworden op: 08 jul 2008, 02:07
Locatie: 398m van de [email protected]
Uitgedeelde bedankjes: 163 keer
Bedankt: 100 keer

AnD schreef:Ik begrijp het bijna (denk ik), maar ik zit toch nog met 1 vraag. Als je dus 4 aparte LNB's zet dan kan je ook 4 satellieten ontvangen, maar je schotel staat toch maar gericht op 1 satelliet ? Of zeg ik het verkeerd ?

Je schotel (gregorian wss) kan signiaal opvangen, met je lnb's kun je exacte locaties(sat-posities) bepalen, uiteraard moet je je schotel aanpassen voor elke satteliet(beste compromis vs prof meetapparatuur).
Jack Daniels
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 7538
Lid geworden op: 06 jul 2008, 13:51
Locatie: Dendermonde
Uitgedeelde bedankjes: 356 keer
Bedankt: 717 keer

schotel richt je uit op 1 satelliet (makkelijkste is 19,2° voor Astra). Op de LNB houder, zeg maar de rail waar de overige 3 LNB's op zitten, kun je dan heen en weer schuiven zodat je toch 4 satellieten kan ontvangen. De Wavefrontier schotels kunnen zelfs tot een stuk of 9 satellieten gaan dacht ik zo, maar die zijn wel een stuk duurder in aankoop.
MacMini M1 - Vu+ Zero - Fritz!Box 6890LTE + OVH VoIP
12x Sunpower 318W zonnepanelen
14x Sunpower 425W zonnepanelen
Huawei Luna2000 batterij 10kW
Mathy
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 842
Lid geworden op: 17 feb 2010, 11:09
Uitgedeelde bedankjes: 35 keer
Bedankt: 74 keer
Contacteer:

seagull schreef:
RL schreef:Dan zijn er ook nog quatro lnb's die de 4 verschillende frequentiebanden apart doorgeven, terwijl een normale lnb die dus in 1 signaal samenvoegt. De quatro wordt eigenlijk alleen gebruikt bij GSO-systemen (Gemeenschappelijke SatellietOntvangst, 1 schotel op het dak voor een groot gebouw).

Zo groot is mijn gebouw niet hoor. Maar als je 4 satellieten wil zien in verschillende kamers dan is zo'n switch heel handig.
En er is nog de mogelijkheid om een DVB-T antenne op de switch aan te sluiten.
Heb een T90 schotel met 4 quatro lnb's, 16 coaxen tot aan mijn switch en van daar 8 coaxen voor 4 twin tuners of 8 gewone tuners.
Momenteel 1 DM7025 met 46" LED, 1 DM600 met 26" LCD en 1 DM600 met 26" CRT in gebruik en heel tevreden.
Trouwens leuk om in een klein venster op je scherm tv te volgen terwijl je "werkt" op je computer.


Ik heb een gelijkaardige installatie gekocht, maar nog niet aangesloten. 4 quatro lnb's, 4 quad (4-1) diseqc switchen en dan 4 coaxen tot aan mijn server, die 2 dual-tuners zal gebruiken en via een mediaserver de beelden over mijn UTP-netwerk zal verdelen.

PS: bij satelliet is het signaal opgedeeld in 4 kwadranten, waarbij de LNB maar 1 kwadrant tegelijk op de coax kan zetten (omdat bandbreedte van coax het volledige signaal niet kan bevatten), vandaar zijn ook switchen nodig als je met meerdere tuners op 1 LNB wilt kijken.

Nu is (was?) het bij TV Vlaanderen zo dat alle zenders samen zitten in 1 kwadrant op Astra1 en 1 kwadrant op Astra3. Omdat alle zenders samen zitten is het in theorie met de juiste apparatuur en software mogelijk om met 2 mono-LNB's en 2 tuners alle kanalen die TV Vlaanderen uitzendt tegelijk te bekijken / opnemen / ... Een beetje zoals je in theorie het analoge kabelsignaal van Telenet ook op een oneindig aantal TV's kan aansluiten (mits de nodige versterkers).
Skynet Generation Internet

http://mathy.vanvoorden.be
splinterbyte
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1263
Lid geworden op: 16 jun 2006, 18:34
Locatie: Zuiderkempen
Uitgedeelde bedankjes: 125 keer
Bedankt: 52 keer

Ja dat is inderdaad zo.
De eerste 10 vlaamse zenders zitten(dacht ik nog altijd) op 1 transponder en kunnen via 1 LNB op 1 kabel naar x aantal ontvangers worden gestuurd.
Uitzonderingen (boven de 10) zijn de buitenlandse en die op de astra3 satelliet, dus dan mag je niet zappen naar eentje van die anders is je beeld weg op de andere ontvangers.
silencer
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 3984
Lid geworden op: 08 jul 2008, 02:07
Locatie: 398m van de [email protected]
Uitgedeelde bedankjes: 163 keer
Bedankt: 100 keer

Jack Daniels schreef:schotel richt je uit op 1 satelliet (makkelijkste is 19,2° voor Astra). Op de LNB houder, zeg maar de rail waar de overige 3 LNB's op zitten, kun je dan heen en weer schuiven zodat je toch 4 satellieten kan ontvangen. De Wavefrontier schotels kunnen zelfs tot een stuk of 9 satellieten gaan dacht ik zo, maar die zijn wel een stuk duurder in aankoop.

tot 14-16 LNB's, te vinden vanaf 130euro.
rottekop
Plus Member
Plus Member
Berichten: 212
Lid geworden op: 26 okt 2005, 09:20

silencer schreef:tot 14-16 LNB's, te vinden vanaf 130euro.

En veel meer 8)

http://www.duwgati.com/wavefrontier/rail.htm
conehead
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 777
Lid geworden op: 26 mei 2009, 23:36
Uitgedeelde bedankjes: 3 keer
Bedankt: 22 keer

Heb er zo eentje hangen
silencer
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 3984
Lid geworden op: 08 jul 2008, 02:07
Locatie: 398m van de [email protected]
Uitgedeelde bedankjes: 163 keer
Bedankt: 100 keer

rottekop schreef:
silencer schreef:tot 14-16 LNB's, te vinden vanaf 130euro.

En veel meer 8)

http://www.duwgati.com/wavefrontier/rail.htm

Moet nog betaalbaar blijven he, een "discquec" switch groter dan 16:1 zal behoorlijk wat kosten (maal x aantal ontvangers).
Plaats reactie

Terug naar “Satelliet aanbieders: TV Vlaanderen, Telesat”