Pagina 1 van 2
36h disconnect onvermijdelijk ? En bij andere ISPs ?
Geplaatst: 12 feb 2010, 18:42
door Jan_B
Hallo,
Ik heb momenteel EDPnet ADSL Home en 1 van de belangrijke voordelen was voor mij het ontbreken van een 36h disconnect, voornamelijk ivm VoIP.
Sinds midden januari heeft EDPnet zijn netwerk anders geconfigureerd naar aanleiding van de overname van Scarlet door Belgacom en heb ik ook een 36h disconnect.
Mijn vragen:
1. Klopt dat er nu voor heel het EDPnet aanbod een 36h disconnect geldt ?
2. Hoe zit dat bij andere xDSL providers? Hebben de formules met een vaste IP ook last van een 36 disconnect ?
3. Hoe zit dat bij Telenet ?
Re: 36h disconnect onvermijdelijk ? En bij andere ISPs ?
Geplaatst: 12 feb 2010, 19:06
door Patje
Bij Telenet geen 36.u disconnects
Re: 36h disconnect onvermijdelijk ? En bij andere ISPs ?
Geplaatst: 12 feb 2010, 20:08
door lithion
Eens kijken naar een andere isp die werkt via Broba2 zoals BASE, ...
Re: 36h disconnect onvermijdelijk ? En bij andere ISPs ?
Geplaatst: 12 feb 2010, 20:09
door Lord Utopia
lithion schreef:Eens kijken naar een andere isp die werkt via Broba2 zoals BASE, ...
of Mobistar.
Re: 36h disconnect onvermijdelijk ? En bij andere ISPs ?
Geplaatst: 12 feb 2010, 20:19
door Jan_B
Lord Utopia schreef:lithion schreef:Eens kijken naar een andere isp die werkt via Broba2 zoals BASE, ...
of Mobistar.
Blijven die wel bij Broba2 of gaat dat op termijn ook veranderen?
Waarom is EDPnet hiervan afgestapt? Ik moet toegeven dat ik niet echt thuis ben in de BROBA vs BRUO vs ?? problematiek.
Re: 36h disconnect onvermijdelijk ? En bij andere ISPs ?
Geplaatst: 12 feb 2010, 20:24
door Lord Utopia
Jan_B schreef:Lord Utopia schreef:lithion schreef:Eens kijken naar een andere isp die werkt via Broba2 zoals BASE, ...
of Mobistar.
Blijven die wel bij Broba2 of gaat dat op termijn ook veranderen?
Waarom is EDPnet hiervan afgestapt? Ik moet toegeven dat ik niet echt thuis ben in de BROBA vs BRUO vs ?? problematiek.
Waarom zou Mobistar daarvan afstappen?
Re: 36h disconnect onvermijdelijk ? En bij andere ISPs ?
Geplaatst: 12 feb 2010, 21:06
door Jan_B
Lord Utopia schreef:Waarom zou Mobistar daarvan afstappen?
Geen idee. Net zoals het mij niet duidelijk is waarom EDPnet ervan afgestapt is.
Re: 36h disconnect onvermijdelijk ? En bij andere ISPs ?
Geplaatst: 12 feb 2010, 21:11
door Lord Utopia
Jan_B schreef:
Geen idee. Net zoals het mij niet duidelijk is waarom EDPnet ervan afgestapt is.
Dat is een goeie vraag.
Re: 36h disconnect onvermijdelijk ? En bij andere ISPs ?
Geplaatst: 12 feb 2010, 22:14
door TomG
Evidentste reden lijkt me omdat Scarlet z'n netwerk (glasvezel?) diende te verkopen... En alles nu dus op Belgacom infrastructuur zit of komt te zitten.
Re: 36h disconnect onvermijdelijk ? En bij andere ISPs ?
Geplaatst: 12 feb 2010, 22:17
door quistnix
Dat klopt.
Re: 36h disconnect onvermijdelijk ? En bij andere ISPs ?
Geplaatst: 12 feb 2010, 22:31
door Lord Utopia
Maar er is wel een verschil tussen Wholesale en BROBA II, dát is wat men zich afvraagt.
Re: 36h disconnect onvermijdelijk ? En bij andere ISPs ?
Geplaatst: 12 feb 2010, 23:08
door quistnix
Bij Wholesale is zowel de DSLAM als de BAS bij Belgacom. En het is in de BAS dat die disconnect na 36 u. wordt ingesteld. De parameter is:
waarbij dit dus 2160 minuten voorstelt. Bij BROBA is de BAS van en bij de BROBA ISP. Daar kunnen ze iets totaal anders instellen.
Re: 36h disconnect onvermijdelijk ? En bij andere ISPs ?
Geplaatst: 12 feb 2010, 23:29
door Lord Utopia
Dat is geen antwoord op onze vraag. WAAROM stappen ze over van Broba naar Wholesale?
Re: 36h disconnect onvermijdelijk ? En bij andere ISPs ?
Geplaatst: 12 feb 2010, 23:38
door quistnix
EDPNET was een wholesales klant bij Scarlet. Scarlet was een BROBA klant bij Belgacom. Scarlet is overgekocht door Belgacom. EDPNET is wholesales bij ... Belgacom. Is dat onlogisch ? In ieder geval is er geen technische reden waarom dit zo is, enkel een puur commerciele. En daar ben ik niet in thuis.
Re: 36h disconnect onvermijdelijk ? En bij andere ISPs ?
Geplaatst: 13 feb 2010, 00:17
door Avenger 2.0
Snap nog altijd niet waarom men bij Belgacom die 36h disconnect koppig blijft toepassen. Is een van de redenen waarom mensen belgacom 'te onstabiel' noemen om te gamen en naar telenet gaan...
Re: 36h disconnect onvermijdelijk ? En bij andere ISPs ?
Geplaatst: 13 feb 2010, 02:12
door Lord Utopia
quistnix schreef:EDPNET was een wholesales klant bij Scarlet. Scarlet was een BROBA klant bij Belgacom. Scarlet is overgekocht door Belgacom. EDPNET is wholesales bij ... Belgacom. Is dat onlogisch ? In ieder geval is er geen technische reden waarom dit zo is, enkel een puur commerciele. En daar ben ik niet in thuis.
En waarom is EDPnet dan niet BROBAII geworden? Quistnix, als je het antwoord niet weet, hoe je ook niet te proberen antwoorden op mijn vraag.
Re: 36h disconnect onvermijdelijk ? En bij andere ISPs ?
Geplaatst: 13 feb 2010, 02:36
door Trojan
Omdat edpnet niet het geld heeft om overal zijn eigen infrastructuur te zetten?
Re: 36h disconnect onvermijdelijk ? En bij andere ISPs ?
Geplaatst: 13 feb 2010, 09:59
door Jan_B
Avenger 2.0 schreef:Snap nog altijd niet waarom men bij Belgacom die 36h disconnect koppig blijft toepassen. Is een van de redenen waarom mensen belgacom 'te onstabiel' noemen om te gamen en naar telenet gaan...
Zou het een 48h, 72h of eventueel zelfs een 24h disconnect zijn, dan zou je die steeds 's nachts kunnen laten plaatsvinden, maar met 36h valt 1 disconnect op 2 steeds overdag. Niet zo leuk voor wie dan aan het bellen is.
Re: 36h disconnect onvermijdelijk ? En bij andere ISPs ?
Geplaatst: 13 feb 2010, 10:15
door johcla
Bij BASE is er een disconnect om de 24u.
Bij dxAdsl was er vroeger geen disconnect, nu is er ook één om de 36u.
Bij sommige routers kan je instellen dat die 's nachts een disconnect forceert. Mijn Fritzbox doet die bijv. tussen 2 en 3, omdat de back-up om 3u start.
Re: 36h disconnect onvermijdelijk ? En bij andere ISPs ?
Geplaatst: 13 feb 2010, 14:03
door KK
Die 36u disconnect is inderdaad enorm storend. Niet enkel tijdens het gamen, ook bv tijdens het bekijken van Youtube filmpjes.
Re: 36h disconnect onvermijdelijk ? En bij andere ISPs ?
Geplaatst: 13 feb 2010, 18:26
door billeman
Jan_B schreef:Avenger 2.0 schreef:Snap nog altijd niet waarom men bij Belgacom die 36h disconnect koppig blijft toepassen. Is een van de redenen waarom mensen belgacom 'te onstabiel' noemen om te gamen en naar telenet gaan...
Zou het een 48h, 72h of eventueel zelfs een 24h disconnect zijn, dan zou je die steeds 's nachts kunnen laten plaatsvinden, maar met 36h valt 1 disconnect op 2 steeds overdag. Niet zo leuk voor wie dan aan het bellen is.
Inderdaad, dat interval is slecht gekozen (met opzet ?).
Je kan je modem/router laten herstarten om bv. 4:00 's nachts met zo'n timer uit de Brico, of (zoals ik het doe) met een script dat hetzelfde doet elke dag (pppoe restart) om hier geen last meer van te hebben.
Re: 36h disconnect onvermijdelijk ? En bij andere ISPs ?
Geplaatst: 14 feb 2010, 19:29
door Ofloo
Gebeurd dit nog steeds?
Re: 36h disconnect onvermijdelijk ? En bij andere ISPs ?
Geplaatst: 14 feb 2010, 21:48
door KK
Ofloo schreef:Gebeurd dit nog steeds?
Helaas wel. Vroeger had ik er geen last van bij dxADSL, maar sinds de 'migratie' zit ik dus ook met dit irritante probleem opgescheept.
PS: Voor iemand die een link naar dt-fouten in zijn sig heeft staan, maak je hier zelf wel een kemel van een dt-fout ![Laughing :lol:](./images/smilies/icon_lol.gif)
Re: 36h disconnect onvermijdelijk ? En bij andere ISPs ?
Geplaatst: 14 feb 2010, 23:11
door seagull
johcla schreef:Bij dxAdsl was er vroeger geen disconnect, nu is er ook één om de 36u.
Stap over naar dxADSL business met vast IP dan heb je geen disconnects meer. Kost (maar) € 5,55 meer per maand.
[off topic]
Ik twijfel om over te stappen van EDPnet ADSL Home naar dxADSL business.
Nu heb ik ADSL Home over raw copper en betaal ik € 41,75 btw in (of 501,00 per jaar).
ADSL Office (vast IP) zou me € 73,39 btw in kosten (of € 880,68 per jaar).
dxADSL business (vast IP) kost maar 46,95 btw in (of € 563,40 per jaar, een besparing van € 317,28 per jaar).
Bij dxADSL zegt men me dat ze me minstens hetzelfde profiel (10Mbps/740kbps) geven als EDPnet nu.
Re: 36h disconnect onvermijdelijk ? En bij andere ISPs ?
Geplaatst: 14 feb 2010, 23:27
door Jan_B
seagull schreef:Bij dxADSL zegt men me dat ze me minstens hetzelfde profiel (10Mbps/740kbps) geven als EDPnet nu.
Bij EDPnet kan je blijkbaar geen 10M/740kbps meer krijgen. Zou dxADSL dat wel nog (kunnen) aanbieden ?
Re: 36h disconnect onvermijdelijk ? En bij andere ISPs ?
Geplaatst: 14 feb 2010, 23:42
door seagull
Jan_B schreef:seagull schreef:Bij dxADSL zegt men me dat ze me minstens hetzelfde profiel (10Mbps/740kbps) geven als EDPnet nu.
Bij EDPnet kan je blijkbaar geen 10M/740kbps meer krijgen. Zou dxADSL dat wel nog (kunnen) aanbieden ?
Ik heb de vraag expliciet gesteld en kreeg volgend antwoord: "U zal minstens hetzelfde profiel hebben bij ons".
Maar ik wacht nog even af of Belgacom Pro compact naar 30/3 of 30/4 brengt. Zie
dit draadje.
Re: 36h disconnect onvermijdelijk ? En bij andere ISPs ?
Geplaatst: 14 feb 2010, 23:47
door Jan_B
seagull schreef:Ik heb de vraag expliciet gesteld en kreeg volgend antwoord: "U zal minstens hetzelfde profiel hebben bij ons".
Heb jij nu nog 10M/740k bij EDPnet? Want anders zou "hetzelfde" wel eens 9M/512k kunnen betekenen.
Re: 36h disconnect onvermijdelijk ? En bij andere ISPs ?
Geplaatst: 14 feb 2010, 23:52
door seagull
Jan_B schreef:seagull schreef:Ik heb de vraag expliciet gesteld en kreeg volgend antwoord: "U zal minstens hetzelfde profiel hebben bij ons".
Heb jij nu nog 10M/740k bij EDPnet? Want anders zou "hetzelfde" wel eens 9M/512k kunnen betekenen.
Ik had gevraagd of ze me ook 10M/740k konden aanbieden.
Status ............. ENABLED
State .............. Connected
Mode ............... NORMAL
Standard ........... AUTO2PLUS
Bert ............... OFF
Autoretrain ........ ON
Carrier ............ EC
Link state ......... Up
Up time ............ 227294 sec
Connection ......... ADSL2+
Rx rate ............ 9998 kbps
Tx rate ............ 733 kbps
ATU-R SNR margin ... 21.5 dB
ATU-C SNR margin ... 35 dB
ATU-R Attenuation .. 6.0 dB
ATU-C Attenuation .. 10.5 dB
Re: 36h disconnect onvermijdelijk ? En bij andere ISPs ?
Geplaatst: 15 feb 2010, 00:13
door quistnix
Lord Utopia schreef:quistnix schreef:EDPNET was een wholesales klant bij Scarlet. Scarlet was een BROBA klant bij Belgacom. Scarlet is overgekocht door Belgacom. EDPNET is wholesales bij ... Belgacom. Is dat onlogisch ? In ieder geval is er geen technische reden waarom dit zo is, enkel een puur commerciele. En daar ben ik niet in thuis.
En waarom is EDPnet dan niet BROBAII geworden? Quistnix, als je het antwoord niet weet, hoe je ook niet te proberen antwoorden op mijn vraag.
Zeg gast, ik antwoord op wat en wanneer ik wil, OK ? Vraag het anders eens aan die fameuze Belgacom medewerker die je zo vertrouwt ? Ik probeer alleen maar te helpen, maar als dit zo doorgaat zet ik er wel een punt achter.
Re: 36h disconnect onvermijdelijk ? En bij andere ISPs ?
Geplaatst: 15 feb 2010, 00:21
door Lord Utopia
quistnix schreef:
Zeg gast, ik antwoord op wat en wanneer ik wil, OK ? Vraag het anders eens aan die fameuze Belgacom medewerker die je zo vertrouwt ? Ik probeer alleen maar te helpen, maar als dit zo doorgaat zet ik er wel een punt achter.
Je antwoordt enkel selectief op mijn vragen of ze zijn totaal naast the point. 't Lijkt alsof je op alles wel móet antwoorden.
Dus stop met overdrijven. Gij hebt precies iets op mij.
Re: 36h disconnect onvermijdelijk ? En bij andere ISPs ?
Geplaatst: 15 feb 2010, 00:26
door johcla
seagull schreef:johcla schreef:Bij dxAdsl was er vroeger geen disconnect, nu is er ook één om de 36u.
Stap over naar dxADSL business met vast IP dan heb je geen disconnects meer. Kost (maar) € 5,55 meer per maand.
ik heb een home abonnement, dxAdsl business is dus 13 euro duurder.
Ik ondervind er ook geen hinder van, de disconnect wordt 's nachts tss 2 en 3 geforceerd door mijn router en de dns-redcords (CNAME) van de sites die ik thuis host, verwijzen naar een dyndns-adres, dat automatisch wordt aangepast door de router en door de NAS. Heb het nog niet voorgehad dat de beide updates mislukken.
Re: 36h disconnect onvermijdelijk ? En bij andere ISPs ?
Geplaatst: 15 feb 2010, 01:33
door Trojan
Lord Utopia schreef:quistnix schreef:
Zeg gast, ik antwoord op wat en wanneer ik wil, OK ? Vraag het anders eens aan die fameuze Belgacom medewerker die je zo vertrouwt ? Ik probeer alleen maar te helpen, maar als dit zo doorgaat zet ik er wel een punt achter.
Je antwoordt enkel selectief op mijn vragen of ze zijn totaal naast the point. 't Lijkt alsof je op alles wel móet antwoorden.
Dus stop met overdrijven. Gij hebt precies iets op mij.
Alsof jullie niet selectief lezen wat in jullie eigen voordeel is?
Re: 36h disconnect onvermijdelijk ? En bij andere ISPs ?
Geplaatst: 15 feb 2010, 22:07
door lithion
seagull schreef:
Ik had gevraagd of ze me ook 10M/740k konden aanbieden.
Ze hebben toch nooit een 10Mbit profiel gehad via Scarlet? Het was ofwel 9, 12 of 20Mbit.
Re: 36h disconnect onvermijdelijk ? En bij andere ISPs ?
Geplaatst: 15 feb 2010, 23:56
door quistnix
Jan_B schreef:Ik moet toegeven dat ik niet echt thuis ben in de BROBA vs BRUO vs ?? problematiek.
Bij BROBA is de DSLAM bij Belgacom maar niet de BAS (Broadband Access Server). Bij BRUO is ook de DSLAM niet meer bij Belgacom. Hoop je hiermee iets wijzer te maken.
Jan_B schreef:Hallo,
Ik heb momenteel EDPnet ADSL Home en 1 van de belangrijke voordelen was voor mij het ontbreken van een 36h disconnect, voornamelijk ivm VoIP.
Sinds midden januari heeft EDPnet zijn netwerk anders geconfigureerd naar aanleiding van de overname van Scarlet door Belgacom en heb ik ook een 36h disconnect.
Mijn vragen:
1. Klopt dat er nu voor heel het EDPnet aanbod een 36h disconnect geldt ?
2. Hoe zit dat bij andere xDSL providers? Hebben de formules met een vaste IP ook last van een 36 disconnect ?
3. Hoe zit dat bij Telenet ?
1) Dat klopt, EDPnet is nu in Wholesales bij Belgacom
2) Bij de andere providers hangt het af of ze Wholesales zijn of niet. Indien niet, dan staat de BAS op hun netwerk en dan kunnen ze een afwijking hebben op die 36 uur
3) Daar is reeds op gereageerd, nl. dat er geen disconnects zijn
seagull schreef:Ik had gevraagd of ze me ook 10M/740k konden aanbieden.
Ja, dat kan. Dit profiel bestaat op de ADSL2+ DSLAMs.
Mod: triple post samengevoegd. Gelieve erop te letten...
Re: 36h disconnect onvermijdelijk ? En bij andere ISPs ?
Geplaatst: 20 feb 2010, 16:25
door Génicus
ik denk dat de 36h disconnect er is omdat er te weinig IPv4 adressen zijn, en migreren naar IPv6 is niet zo simpel omdat de huidige softwarewereld nog niet echt aangepast is op IPv6
En tis niet dat er zomaar IPv4 adressen bij te maken zijn, dus worden ze elke 36h gereleased om er elders andere te gebruiken (er zijn mensen die niet constant een IP nodig hebben, als ze hun modem uitzetten bv)
Re: 36h disconnect onvermijdelijk ? En bij andere ISPs ?
Geplaatst: 20 feb 2010, 22:09
door Avenger 2.0
Génicus schreef:ik denk dat de 36h disconnect er is omdat er te weinig IPv4 adressen zijn, en migreren naar IPv6 is niet zo simpel omdat de huidige softwarewereld nog niet echt aangepast is op IPv6
En tis niet dat er zomaar IPv4 adressen bij te maken zijn, dus worden ze elke 36h gereleased om er elders andere te gebruiken (er zijn mensen die niet constant een IP nodig hebben, als ze hun modem uitzetten bv)
Vroeger misschien, maar nu is dat te verwaarlozen. Alle modellen die de laatste jaren zijn geinstalleerd hebben een onboard router, enkel die oude USB modems stoppen ermee wanneer de PC uitstaat.
Re: 36h disconnect onvermijdelijk ? En bij andere ISPs ?
Geplaatst: 21 feb 2010, 15:15
door philippe_d
Génicus schreef:ik denk dat de 36h disconnect er is omdat er te weinig IPv4 adressen zijn, en migreren naar IPv6 is niet zo simpel omdat de huidige softwarewereld nog niet echt aangepast is op IPv6
Ik denk (maar 't is gewoon gissen) dat die disconnects er zijn om volumes te kunnen bijhouden. Download volumes worden namelijk bijgehouden per sessie. En zolang de sessie duurt kunnen ze je niet op smallband zetten zonder een disconnect.
Ik zag bijvoorbeeld bij een kennis in Nederland (Den Haag) die bij KPN Internet heeft, dat er géén disconnects zijn, maar ook dat er géén volume limieten bestaan. De PPPoA sessies worden trouwens niet gelogd op userniveau: het is daar zelfs een publiek geheim dat iedereen kan inloggen met username=kpn@direct-adsl en wachtwoord=kpn, dus je hebt je eigen user-id niet eens nodig voor het opzetten van een ADSL sessie.
Vandaar dat ik denk dat die disconnects afgeschaft (kunnen) worden van zodra de limieten afgeschaft worden ??
Tenzij dat ze de volumes toch nog willen bijhouden i.v.m. de "FUP" ?
Philippe.
Re: 36h disconnect onvermijdelijk ? En bij andere ISPs ?
Geplaatst: 21 feb 2010, 15:25
door Lord Utopia
Ook in nl worden volumes bijgehouden.
Re: 36h disconnect onvermijdelijk ? En bij andere ISPs ?
Geplaatst: 21 feb 2010, 15:32
door philippe_d
Lord Utopia schreef:Ook in nl worden volumes bijgehouden.
Op welke manier? Op basis van de telefoonlijn ?
In ieder geval niet op user niveau, gezien alle modems inloggen met bg dezelfde username en paswoord ?
Re: 36h disconnect onvermijdelijk ? En bij andere ISPs ?
Geplaatst: 21 feb 2010, 17:05
door krisken
philippe.deleye schreef:Lord Utopia schreef:Ook in nl worden volumes bijgehouden.
Op welke manier? Op basis van de telefoonlijn ?
In ieder geval niet op user niveau, gezien alle modems inloggen met bg dezelfde username en paswoord ?
Zit er op vdsl ook een 36u disconnect? En zo ja : hoe kan je de sagem modem laten resetten om x uur?