Installatie VDSL2
Geplaatst: 08 feb 2010, 19:52
Korte inleiding: Begin oktober aanvraag ingediend voor het plaatsen van een extra lijn, zonder telefoonabonnement (raw copper dus). Dit zou geen probleem zijn. Enkele weken later kreeg ik uiteraard een factuur aan voor een jaar telefonie "Classic". Indien ik een lijn wou zonder telefoon van Belgacom, moest ik dat rechtstreeks aanvragen bij een provider. Dat konden ze natuurlijk niet onmiddellijk zeggen, eerst proberen ze je een abonnement aan te smeren.
Op 1 december vervolgens VDSL2 aangevraagd bij Dommel. Dat ging niet via de site, dus dan maar telefonisch (en uiteindelijk via mail). De aanvraag die ik indiende was dus voor het plaatsen van een nieuwe lijn en Speedconnect. Een maand een ettelijke telefoons later, Dommel bekijkt eindelijk hun ticket. Volgens hen was het echter niet nodig een extra lijn te plaatsen, er was er zeker nog eentje vrij. Dus plaats ik een bestelling voor raw copper en VDSL op 1 van de bestaande lijnen.
Nog een maand en ettelijke telefoons later, Dommel levert de modem en activeert het signaal. Het probleem, op geen van de lijnen die hier binnenkomen, heb ik verbinding. De modem geeft als status, "Not connected".
Ik geraak niet helemaal uit aan de infrastructuur hier, die is grotendeels van voor mijn tijd. Bij mijn weten zijn er drie lijnen, 1 raw copper voor ADSL (dxADSL), 1 ISDN (icm Belgacom Twin) voor telefoon, bancontact en fax en 1 die verbonden is met een klein bakje van Belgacom en dan via een RJ-25 connector in een modem/router terechtkomt (wederom ADSL, via Dommel).
Waarop zou Dommel normaal gezien het signaal gezet kunnen hebben? En vermits er geen splitter bij de modem zat, heb ik alles zonder getest. Kan dit voor een foutief resultaat gezorgd hebben?
Op 1 december vervolgens VDSL2 aangevraagd bij Dommel. Dat ging niet via de site, dus dan maar telefonisch (en uiteindelijk via mail). De aanvraag die ik indiende was dus voor het plaatsen van een nieuwe lijn en Speedconnect. Een maand een ettelijke telefoons later, Dommel bekijkt eindelijk hun ticket. Volgens hen was het echter niet nodig een extra lijn te plaatsen, er was er zeker nog eentje vrij. Dus plaats ik een bestelling voor raw copper en VDSL op 1 van de bestaande lijnen.
Nog een maand en ettelijke telefoons later, Dommel levert de modem en activeert het signaal. Het probleem, op geen van de lijnen die hier binnenkomen, heb ik verbinding. De modem geeft als status, "Not connected".
Ik geraak niet helemaal uit aan de infrastructuur hier, die is grotendeels van voor mijn tijd. Bij mijn weten zijn er drie lijnen, 1 raw copper voor ADSL (dxADSL), 1 ISDN (icm Belgacom Twin) voor telefoon, bancontact en fax en 1 die verbonden is met een klein bakje van Belgacom en dan via een RJ-25 connector in een modem/router terechtkomt (wederom ADSL, via Dommel).
Waarop zou Dommel normaal gezien het signaal gezet kunnen hebben? En vermits er geen splitter bij de modem zat, heb ik alles zonder getest. Kan dit voor een foutief resultaat gezorgd hebben?