Pagina 1 van 1
Wat bij faling ?
Geplaatst: 04 feb 2010, 20:41
door MarkDM
Ik zou mijn telefoonnummer willen porteren naar een Voip-operator.
Wat als daarna die firma failliet gaat ? Hoe vlug kan je er weg naar elders. Of blijft mijn nummer er vasthangen ?
Dit is niet denkbeeldig:
- Vorig jaar was er de faling van Attractel, de firma achter Voipsolutions.be
- Ik heb op de site van de nationale Bank naar de jaarrekeningen van onze uitverkoren operatoren gezocht. 't Meest recente zijn de balansen van 2008. Ik heb Weepee, 3starnet en Nomado opgevraagd. Allemaal maakten ze serieuze verliezen. Kan dat zo blijven duren ? Was 2009 beter voor hen ?
Re: Wat bij faling ?
Geplaatst: 04 feb 2010, 21:08
door seagull
Ik heb de cijfers ook gezien.
WeePee is bijverdienste/project van iemand andere inkomsten heeft.
Ik zit ook in een dergelijke situatie en dan breng je zoveel mogelijk onkosten onder in je bedrijf.
Niet direct iets om je zorgen te maken denk ik.
Bij 3StarsNet gaat het om grote bedragen.
3StarsNet is/was ook aandeelhouder van BEL E-COM dat ondertussen failliet is.
Maar ik heb geen kaas gegeten van balansen e.d., dus kan ik daar niet veel zinnigs over zeggen.
Re: Wat bij faling ?
Geplaatst: 05 feb 2010, 19:47
door BasMSI
Je moet niet kijken naar de balansen van 2008.
Pas eind 2009 waren echte mogelijkheden om door te breken omdat eindelijk Voip-inbound-nummer overdracht mogelijk is geworden.
Als je nummer betaald is kan je het altijd overdragen, van provider naar provider.
Hou er echter wel rekening mee dat je bv een nummer in Antwerpen bv niet altijd naar een Belgacom-vastelijn kan overbrengen, omdat die nogal zeuren over geografie.
Bij Voip is dat niet het geval.
Als je bv naar Nomado.eu gaat en daar mocht iets fout gaan, dan kan je normaal je nummer naar 3Stars overbrengen omdat de meeste nummers daar geregistreerd worden (niet allemaal!)
En 3stars is wel heel erg groot hoor, vergeleken met alle anderen, dus het moet al raar lopen mocht daar iets mis gaan, maar 3Stars richt zich dan ook niet echt op particulieren voor zover ik weet.
Trouwens Telenet is ook Voip, net als Scarlet en Dommel, wat als die eraan gaan? Is precies hetzelfde.
Ikzelf zit bij Nomado.eu, vooral omdat ik weet dat die de ruggensteun heeft van 3Stars.
Re: Wat bij faling ?
Geplaatst: 05 feb 2010, 20:29
door ubremoved_539
BasMSI schreef:Trouwens Telenet is ook Voip, net als Scarlet en Dommel, wat als die eraan gaan? Is precies hetzelfde.
Da's een wel erg kromme vergelijking !
Re: Wat bij faling ?
Geplaatst: 06 feb 2010, 16:56
door BasMSI
r2504 schreef:
Da's een wel erg kromme vergelijking !
Ben ik met je eens, maar dat dacht men van bv Enron of Fortisbank ook, groot wil niet altijd zeggen dat het blijft bestaan.
Het zijn allemaal bedrijven en het is niet makkelijk te voorspellen wat de toekomst gaat brengen.
Er zijn al massa's bedrijven ten onder gegaan, denk maar gewoon aan Commodore, Acorn, Atari en Synclair, niemand die er toen ooit aan gedacht had dat ze over de kop zouden gaan op hun hoogtepunt.
Toch zijn ze allemaal weg.
Denk maar aan Ping, ooit de grootste en beste provider van Belgie, er is niets meer van over en wat er nog was heet nu Belgacom (Scarlet=Belgacom)

Re: Wat bij faling ?
Geplaatst: 07 feb 2010, 00:37
door Joe de Mannen
BasMSI schreef:En 3stars is wel heel erg groot hoor, vergeleken met alle anderen, dus het moet al raar lopen mocht daar iets mis gaan, ...
BasMSI schreef:...maar dat dacht men van bv Enron of Fortisbank ook, groot wil niet altijd zeggen dat het blijft bestaan.
En wat was het argument nu ook al weer ?
Feit is dat bedrijven die jaar in jaar uit met verlies werken niet blijven bestaan, groot of klein.
J.
Re: Wat bij faling ?
Geplaatst: 07 feb 2010, 16:06
door BasMSI
Lol, raar dat AMD dan wel blijft bestaan, die maken al 35 jaar verlies

Re: Wat bij faling ?
Geplaatst: 07 feb 2010, 17:25
door liger
Bedrijven kunnen idd jaren verlies maken. Heb ff bij 3stars gekeken. Hun verlies was voral te danken aan aankoop van mat. vaste activa.
Belangrijkste is natuurlijk cash flow/kunnen betalen van facturen
Re: Wat bij faling ?
Geplaatst: 07 feb 2010, 18:15
door BasMSI
Bedrijven zoals AMD moeten altijd eerst investeren alvorens het meer omzet oplevert dan de jaren ervoor.
Echter elk jaar zorgt die investering voor een verlies op de balans, tegen de tijd dat die investering begint te renderen is de volgende investering al gedaan.
Zo blijf je verlies draaien, al is het eigenlijk een virtueel verlies.
Alleen ging het mis met de banken crisis en heeft een Sjeik het bedrijf gered met een paar Miljard, want reserves bouw je zo niet echt op en een klap zoals de crisis kon dus het einde betekenen en dat deed het bijna.
Trouwens, Telenet was ook al zo goed als kapot toen de Amerikanen het overnamen, de investeringen en kosten lagen domweg te hoog, maar blijkbaar wenst men dat niet te weten, maar het was een dubbeltje op z'n kant.
En niet te vergeten de Nederlandse KPN, nu eigenaar van Base/Tele2/Versatel etc...een paar jaar geleden lag dat bedrijf zo goed als op straat! Het ging zo enorm slecht dat de aandelen vrijwel onverkoopbaar waren, moet je nu eens kijken!
Zo krom is mijn vergelijking niet, er zijn al gekkere dingen gebeurd....kijk maar naar het Palm-eiland bij de Emiraten, het project is reeds gestopt...geld is al een tijd op

Re: Wat bij faling ?
Geplaatst: 07 feb 2010, 18:32
door liger
tis krom omdat je vergelijkt bedrijven met miljoenen/miljarden omzet en duizenden aantal werknemenrs met
bedrijven <10 werknemers en <1 miljoen omzet
Re: Wat bij faling ?
Geplaatst: 07 feb 2010, 21:40
door ubremoved_539
BasMSI schreef:Trouwens, Telenet was ook al zo goed als kapot toen de Amerikanen het overnamen
Correct... maar daar stond dan ook wel iets tegenover... een overname zou dus geen probleem geweest zijn.
De vraag is maar wie er klaar staat om een Nomado, WeePee of 3StarsNet (hun schulden) over te nemen.
Re: Wat bij faling ?
Geplaatst: 08 feb 2010, 02:28
door Limburg
MarkDM schreef:Ik zou mijn telefoonnummer willen porteren naar een Voip-operator.
Wat als daarna die firma failliet gaat ? Hoe vlug kan je er weg naar elders. Of blijft mijn nummer er vasthangen ?
Niet doen.
Hou je Belgacom vaste lijn voor inkomende gesprekken, verander deze eventueel naar een discoverylijn,
en doe alle uitgaande gesprekken via een goedkope betamax clone (
http://www.12voip.com of andere, prima kwaliteit voor weinig geld)
Je combineert de stabiliteit van Belgacom met de lage kosten van voip.
Hardwarematig perfect op te lossen met een Siemens Gigaset C470 IP waarbij met meerdere toestellen zelfs tegelijkertijd gesprekken gevoerd kunnen worden via voip en de belgacom lijn.
Re: Wat bij faling ?
Geplaatst: 08 feb 2010, 10:23
door ubremoved_539
Limburg schreef:MarkDM schreef:Hou je Belgacom vaste lijn voor inkomende gesprekken, verander deze eventueel naar een discoverylijn
Bij BGC is dat natuurlijk een optie... bij TN bestaat er geen 'Discovery' alternatief.
Re: Wat bij faling ?
Geplaatst: 09 feb 2010, 11:31
door BasMSI
r2504 schreef:BasMSI schreef:Trouwens, Telenet was ook al zo goed als kapot toen de Amerikanen het overnamen
Correct... maar daar stond dan ook wel iets tegenover... een overname zou dus geen probleem geweest zijn.
De vraag is maar wie er klaar staat om een Nomado, WeePee of 3StarsNet (hun schulden) over te nemen.
Schulden of geen schulden kunnen me niet schelen.
Wat me wel kan schelen is waar je terecht kunt om je nummer te verplaatsen als er iets met die bedrijven gebeurd.
Want dat schijnt niemand te weten.
Bij een domeinnaam ga je gewoon naar je nieuwe provider en je domein kan worden verplaatst.
Lijkt me dat het bij nummeroverdraagbaarheid ook zo werkt, immers je hoeft enkel een aanvraag te doen bij je nieuwe provider en de oude mag niet weigeren.
Kan me niet voorstellen dat een provider eigenaar is van je nummer, tenzij je niet betaald natuurlijk, maar dat was altijd al zo.
Ben al op het Bipt aan het zoeken geweest, maar kan er niets over vinden.
Iemand moet al die nummers toch ergens bijhouden? Bestaat er niet zoiets als een telefoon-dns? Moet toch haast wel.
1299
Geplaatst: 09 feb 2010, 11:45
door MarkDM
Je hebt de crdc op
http://www.1299.be/
Daar vind je de operator.
Een Belgacomnummer dat overgedragen is aan Weepee heeft blijkbaar 'BT' als operator.
Bij nieuw nummer staat er 'Weepee'
Re: Wat bij faling ?
Geplaatst: 09 feb 2010, 17:40
door BasMSI
Dank je wel!!
Bij mijn nummer op Nomado (overgedragen) staat er 3stars

Re: 1299
Geplaatst: 05 apr 2010, 00:39
door Tomsworld
MarkDM schreef:Je hebt de crdc op
http://www.1299.be/
Daar vind je de operator.
Een Belgacomnummer dat overgedragen is aan Weepee heeft blijkbaar 'BT' als operator.
Bij nieuw nummer staat er 'Weepee'
Ik dacht eens gelezen te hebben dat ze voor nieuwe nummers, nummerallocaties hebben van het BIPT en deze gebruiken. Maar nummeroverdrachten kopen ze in bij BT-telecom, wat dan weer een heel groot bedrijf is.
Re: Wat bij faling ?
Geplaatst: 06 apr 2010, 18:24
door BasMSI
Zoals altijd is het Bipt weer niet de regelgever die het zou moeten zijn en er een simple uitleg zou staan op hun website hoe het zit.
Wat mij stoort aan het Bipt is dat je er niets kan vinden en dat ze niets regelen wat duidelijk aangeeft hoe het zit.
Waarom heffen ze het Bipt niet gewoon op?
Je kan er voor niets terecht en ze reageren ook nergens op.
Re: Wat bij faling ?
Geplaatst: 06 apr 2010, 18:27
door Lord Utopia
BasMSI schreef:Zoals altijd is het Bipt weer niet de regelgever die het zou moeten zijn en er een simple uitleg zou staan op hun website hoe het zit.
Wat mij stoort aan het Bipt is dat je er niets kan vinden en dat ze niets regelen wat duidelijk aangeeft hoe het zit.
Waarom heffen ze het Bipt niet gewoon op?
Je kan er voor niets terecht en ze reageren ook nergens op.
Omdat je je als klant moet richten tot de providers; wanneer je met een geschil zit, moet je de ombudsman contacteren. Dat staat ook duidelijk op de website aangegeven.
Re: Wat bij faling ?
Geplaatst: 09 apr 2010, 17:52
door BasMSI
Lord Utopia schreef:BasMSI schreef:Zoals altijd is het Bipt weer niet de regelgever die het zou moeten zijn en er een simple uitleg zou staan op hun website hoe het zit.
Wat mij stoort aan het Bipt is dat je er niets kan vinden en dat ze niets regelen wat duidelijk aangeeft hoe het zit.
Waarom heffen ze het Bipt niet gewoon op?
Je kan er voor niets terecht en ze reageren ook nergens op.
Omdat je je als klant moet richten tot de providers; wanneer je met een geschil zit, moet je de ombudsman contacteren. Dat staat ook duidelijk op de website aangegeven.
Voila, daarmee zie je meteen weer waarom het Bipt overbodig is.
De ombudsman is er niet om structurele problemen op te lossen maar problemen tussen jou en een provider.
Het Bipt dient ervoor om de boel te regulariseren, echter het doet NIKS.
Zelfs het feit dat Belgacom Raw-copper aan hun eigen klanten gratis geeft kan het Bipt niet bommen.
Of dat je wel via Scarlet Belgacom TV kan krijgen, maar niet via andere providers!
Scarlet doet zich voor als aparte provider maar is Belgacom...echter blijkbaar is BGC-TV NIET provider gebonden.
Belgacom = Scarlet = BIPT is toch duidelijk.
Re: Wat bij faling ?
Geplaatst: 15 apr 2010, 20:04
dat is eigenlijk niet waar hoor,
bij het falen van attriactel en andere voip-collega`s hebben wij nummers los gekregen
via de hulp van het bipt ... buiten reguleren treden zij effectief op bij problemen zoals
faling (maar ook andere hoor)
als wij ooit in faling zouden gaan (niet direct van plan) is het gewoon kwestie van de nieuwe operator
van even met het bipt contact op te nemen, een probleem kan dat echt niet vormen,
Re: Wat bij faling ?
Geplaatst: 15 apr 2010, 23:21
door BasMSI
[email protected] schreef:dat is eigenlijk niet waar hoor,
bij het falen van attriactel en andere voip-collega`s hebben wij nummers los gekregen
via de hulp van het bipt ... buiten reguleren treden zij effectief op bij problemen zoals
faling (maar ook andere hoor)
als wij ooit in faling zouden gaan (niet direct van plan) is het gewoon kwestie van de nieuwe operator
van even met het bipt contact op te nemen, een probleem kan dat echt niet vormen,
Wel, als het zo simpel is, waarom is er op heel BIPT dan niets over te vinden?
Misschien kan je wat links geven?
Ik heb al vaak bij BIPT zitten lezen, maar het is een KLOTE-website en nergens is iets te vinden om ze fatsoenlijk aan te spreken.
Het BIPT is een bureaucratie van het formaat RTT indertijd....gewoon niet te doen.