Pagina 1 van 1

Probleem met Siemens Gigaset

Geplaatst: 26 dec 2009, 22:44
door pompi
Beste forumgenoten,

Ik heb me een paar maanden geleden een voiptoestel aangeschaft nadat ik hier op het forum de raad had gekregen over Siemens C470 IP :thumbs:

Nu heb ik een probleem, sinds een paar dagen kan ik nog wel gebeld worden op weepeenr, ik hoor degene die mij belt maar niet omgekeerd. Als ik

zelf bel, hoor ik zelfs geen kiestoon. Ik merk alleen dat er werd geantwoord aan de teller, maar hoor niks.

Hebben jullie een oplossing? Of raad?

Ligt het probleem aan mijn provider of aan de microfoon van mijn toestel (is die kapot) :bang: , of aan iets anders? Ik heb geen idee.

Alle suggesties zijn welkom.

Re: Probleem met Siemens Gigaset

Geplaatst: 27 dec 2009, 15:25
door philippe_d
pompi schreef:Nu heb ik een probleem, sinds een paar dagen kan ik nog wel gebeld worden op weepeenr, ik hoor degene die mij belt maar niet omgekeerd. Als ik zelf bel, hoor ik zelfs geen kiestoon. Ik merk alleen dat er werd geantwoord aan de teller, maar hoor niks.
Paar vraagjes:
- welke providers gebruik je voor uitgaande gesprekken (ook WeePee zoals je inbound, of een alternative provider)?
- hoe aangesloten (welke router, heb je ADSL of Kabel ... )?
- bepaalde portforwards gedaan, of gaat alles gewoon over UPnP ? niets gewijzigd in de instellingen ?
Philippe.

Re: Probleem met Siemens Gigaset

Geplaatst: 27 dec 2009, 17:45
door pompi
philippe.deleye schreef: Paar vraagjes:
- welke providers gebruik je voor uitgaande gesprekken (ook WeePee zoals je inbound, of een alternative provider)?
- hoe aangesloten (welke router, heb je ADSL of Kabel ... )?
- bepaalde portforwards gedaan, of gaat alles gewoon over UPnP ? niets gewijzigd in de instellingen ?
Philippe.
Philippe bedankt voor de ractie

Ik gebruik Weepee voor inkomende gesprekken en Rynga voor uitgaande gesprekken.
Ik ben aangesloten op Belgacom ADSL met Sagem router.
Ik snap die laatste vraag niet maar ik installeer gewoon de gegeves van de providers en alles werkte perfect maar nu niet meer . Ik heb nu niets veranderd qua instellingen, maar toch werkt het niet meer. Het werkte goed en plots niet meer zonder aanpassingen te doen.
Kan jij meer uitleg geven over de laatste vraag over UpnP?

Ik denk nog altijd dat het aan de toestel-microfoon ligt, maar ja zeker ben ik niet.

alvast bedankt

Re: Probleem met Siemens Gigaset

Geplaatst: 27 dec 2009, 20:00
door philippe_d
pompi schreef: Ik gebruik Weepee voor inkomende gesprekken en Rynga voor uitgaande gesprekken.
Ik ben aangesloten op Belgacom ADSL met Sagem router.
Ik snap die laatste vraag niet maar ik installeer gewoon de gegeves van de providers en alles werkte perfect maar nu niet meer . Ik heb nu niets veranderd qua instellingen, maar toch werkt het niet meer. Het werkte goed en plots niet meer zonder aanpassingen te doen.
Kan jij meer uitleg geven over de laatste vraag over UpnP?
UPnP
Gezien jouw Router (Sagem) een firewall is, zijn de toestellen, aangesloten achter je Router niet zichtbaar voor het Internet. Om toch te kunnen communiceren met het Internet, moeten dus bepaalde "poorten" openstaan: zo kunnen binnenkomende requests op je router (vb: iemand belt je op) naar het juiste apparaat (vb: jouw IP telefoon) doorgestuurd worden.
Dit kan manueel gebeuren (dit is "port-forwarding), ofwel automatisch: jouw telefoon spreekt zelf af met jouw router (via UPnP of ook "universal plug and play" genoemd).
Jouw telefoon verwacht een request ("luistert") op poort 5060. Jouw router zal naar het Internet toe een andere poort gebruiken (vb 5070), luisteren voor binnenkomende gesprekken op deze poort 5070, en dat vervolgens doorgeven naar poort 5060 van je IP telefoon (NAT)
Soms gebeurt het dat deze poorten niet lang genoeg open blijven (in sommige ATA's of IP telefoons kan je dit instellen dat de telefoon de poort "aktief" moet houden, vb tussen "om de 30 seconden" - tot "om de 5 Minuten" ...
Ga eens naar de site van WeePee, klanten login en open de User Tool met jouw login gegegevens. Daar zal je zien met welk IP adres, maar ook met welke poort je geregistreerd bent ...

Een van de veel voorkomende problemen met de Sagem routers is dat ze poort 5060 blokkeren voor het eigen VOIP gebeuren (zelfs indien VOIP uitgeschakeld is). In dit geval kan je het probleem oplossen door in je Sagem router de VOIP poort te wijzigen naar een andere waarde, vb 5099.

Jouw modem eens resetten helpt misschien ook ...
pompi schreef:Ik denk nog altijd dat het aan de toestel-microfoon ligt, maar ja zeker ben ik niet.
In de beschrijving van je probleem zeg je dat "als ik zelf bel, hoor ik zelfs geen kiestoon. Ik merk alleen dat er werd geantwoord aan de teller, maar hoor niks.
Dat kan dus niet aan de microfoon liggen ;)

Re: Probleem met Siemens Gigaset

Geplaatst: 02 jan 2010, 21:32
door pompi
philippe.deleye schreef:
Jouw modem eens resetten helpt misschien ook ...
Dat was de oplossing, bedankt.

Weet je soms hoe ik via Rynga mijn nummer kan laten verschijnen als ik bel? Kan dat? Of niet? Wat moet ik doen qua instellingen? Want dat heb ik nog niet gevonden.

Alvast bedankt.