Bbox2/Sagem VOIP + WeePee
Geplaatst: 20 dec 2009, 15:31
Er zijn al heel wat topics geweest over de BBox2 en VOIP:
a) vele gebruikers slagen er niet in om hun Bbox2 te laten werken met een alternatieve VOIP provider.
b) anderen rapporteren dat ze er wel in geslaagd zijn, maar vertellen niet precies hoe ...
Vandaar deze nieuwe topic: ik heb 3 WeePee accounts lopen op de Bbox2 (met 2 telefoontoestellen rechtstreeks op de phone ports van de Bobx2). Hieronder hoe ik het aan de praat heb gekregen:
1) Telephone Settings (Quick Start)
- Ga naar de web interface van de Bbox2, onder Quick Start > Telephone Settings en tik het hokje "Enable" of "Reconfigure" en dan "Save"
- Hier kan je nu ingeven hoe je de telefoon wil laten werken, bijvoorbeeld heb je 1, 2 of 3 accounts, wil je 1 of 2 analoge telefoons aansluiten ...
- Als je bijvoorbeeld 3 accounts hebt (of 3 telefoon nummers), werkt het als volgt:
* line 0 = eerste telefoonnr = telefoontoestel 1
* line 1 = tweede telefoonnr = telefoontoestel 2
* line 2 = derde telefoonnr = beide toestellen (gemeenschappelijk nummer).
- Je kan het iets eenvoudiger houden, met bijvoorbeeld één nummer (één account), maar toch met 2 toestellen (dan blijft de lijn vrij terwijl één van de toestellen in gesprek is).
- Ga dan naar next, en vul de velden in (telefoon nr, SIP user, paswoord - je kan dit nog verbeteren in stap 3) en klik terug op "Save".
2) Network Interfaces
- Ga naar de web interface van de Bbox2, onder Advanced Settings en open "Network Interfaces".
- Hier zie je 3 interfaces (LAN Bridge, Wan eth1.20 VOIP en WAN PPPoE).
- Ga naar de lijn "Wan eth1.20 VOIP" en druk op het "Edit" symbool in de kolon "Action"
- In het volgende scherm (Connection Properties) ga naar Settings.
- Network = WAN, Underlying Connection = VLAN Physical Device, Internet Protocol = No IP Adress
- Bevestig deze keuzes door op "Apply" te drukken.
3) Telephone Settings (Advanced)
- Ga naar de web interface van de Bbox2, onder Advanced Settings en open "Telephone"
- Onder de Tab "General" staan volgende velden ingevuld:
* Interface = eth1.20
* Alle Ports: 5060 (je kan dit eventueel wijzigen naar vb 5070 indien je nog een andere ATA achter je Bbox2 hebt)
* Alle Transport: UDP
* SIP domain: weepee.org
* Proxy address : sswx.weepee.org (waarbij x = 1 tot 9)
* Registrar address : sswx.weepee.org (waarbij x = 1 tot 9)
- Als laaste kan je eventueel nog aanduiden welke uitgaande lijn er gekozen wordt door toestel 1 of toestel 2.
- Bevestig deze keuzes door op "Apply" te drukken.
- Ga nu naar de Tab Line 0, en verbeter eventueel de vermeldingen onder Line configuration.
* Telephone number = WeePee nr (32990900xxxx)
* Auth. User name = WeePee nr (32990900xxxx)
* Auth. Pasword = jouw WeePee paswoord voor deze account.
- Als laaste kan je eventueel nog de gewenste "Supplementary services" aanklilkken.
- Herhaal dit voor Line 1 en Line 2
- Bevestig deze keuzes door op "Apply" te drukken.
4) Bbox Restart
- Ga naar de web interface van de Bbox2, onder Advanced Settings en open "Maintenance".
- Klik op Reboot.
Nu gaat de Bbox2 heropstarten, en al je settings worden toegepast.
Onder Advance Settings Telephony zie je nu onder Line 0 (of Line 1 of Line 2) de Status = "Up"
Bij mij werkt dit prima, zowel inkomende als uitgaande gesprekken ...
Opmerkingen.
1. Ik heb dit alleen geprobeerd met de Bbox2 van Belgacom. Ik neem aan dat dit hetzelfde zal zijn voor de Boxen van Scarlet en andere OLOs (het zijn allemaal dezelfde omgedoopte Sagem F@st3464 boxen). De versie van mijn Bbox2 is: Sagem / HW_V1 / FW_V6001GR-6000GR / SW_V1.2.248 (hiermee meldt de Bbox2 zich aan bij de Voip Provider).
2. Ik heb dit alleen geprobeerd met mijn WeePee accounts. Ik neem aan dat dit evengoed zal werken met andere VOIP providers (Nomado, 3*, Betamaxen).
3. Indien je een Betamax account hebt, en je wil de nummerweergave aktiveren (uitgaand) dan moet je hetvolgende ingeven onder Auth. User name: [email protected] (voorbeeld voor een PoivY account).
4. Ik heb geen Belgacom TV. Ik heb dus niet getest of een van de settings (vb No IP Adress onder Netwek Interfaces) enige impact heeft om BTV.
5. Ik heb een FritzBox achter de Bbox2 staan, die een eigen PPPoE verbinding opbouwt. Vandaar dat ik de SIP ports van de Bobx2 niet moet wijzigen: zowel de Bbox2 als de FritzBox luisteren op poort 5060, maar ze hebben beide een eigen WAN IP adres, dus geen interactie.
Indien je echter wel een ATA hebt op de LAN zijde van de Bbox2, zou ik aanraden op de SIP poort in de Bbox2 te wijzigen.
6. Ik ben er nog niet in geslaagd om 2 verschillende VOIP providers in de Bbox2 in te stellen. Als je dus meedere accounts wil instellen, moeten deze account bij dezelfde VOIP provider zijn. Misschien is er nog wel een truukje die we nog moeten vinden
7) Bij WeePee krijgt iedere account bij het aanmelden een SIP server toegewezen (ssw1 tot en mett ssw9). In de Bbox2 kan je echter maar één SIP server invullen. Maar blijkbaar is dit voor WeePee geen probleem (ik heb sssw9.weepee.org ingebracht als SIP server in de Bbox2, hoewel ik 3 accounts heb die resp. aan ssw1, ssw3 en ssw8 toegewezen waren).
Ik nodig iedereen uit om op deze topic (positieve en negatieve feedback te geven), bijvoorbeeld welke instellingen je gebruikt voor alternatieve VOIP providers.
(met mijn excuses voor deze te lang uitgevallen bijdrage - gelieve bij eventuele quotes niet het complete artikel te quoten)
Groeten,
Philippe.
a) vele gebruikers slagen er niet in om hun Bbox2 te laten werken met een alternatieve VOIP provider.
b) anderen rapporteren dat ze er wel in geslaagd zijn, maar vertellen niet precies hoe ...
Vandaar deze nieuwe topic: ik heb 3 WeePee accounts lopen op de Bbox2 (met 2 telefoontoestellen rechtstreeks op de phone ports van de Bobx2). Hieronder hoe ik het aan de praat heb gekregen:
1) Telephone Settings (Quick Start)
- Ga naar de web interface van de Bbox2, onder Quick Start > Telephone Settings en tik het hokje "Enable" of "Reconfigure" en dan "Save"
- Hier kan je nu ingeven hoe je de telefoon wil laten werken, bijvoorbeeld heb je 1, 2 of 3 accounts, wil je 1 of 2 analoge telefoons aansluiten ...
- Als je bijvoorbeeld 3 accounts hebt (of 3 telefoon nummers), werkt het als volgt:
* line 0 = eerste telefoonnr = telefoontoestel 1
* line 1 = tweede telefoonnr = telefoontoestel 2
* line 2 = derde telefoonnr = beide toestellen (gemeenschappelijk nummer).
- Je kan het iets eenvoudiger houden, met bijvoorbeeld één nummer (één account), maar toch met 2 toestellen (dan blijft de lijn vrij terwijl één van de toestellen in gesprek is).
- Ga dan naar next, en vul de velden in (telefoon nr, SIP user, paswoord - je kan dit nog verbeteren in stap 3) en klik terug op "Save".
2) Network Interfaces
- Ga naar de web interface van de Bbox2, onder Advanced Settings en open "Network Interfaces".
- Hier zie je 3 interfaces (LAN Bridge, Wan eth1.20 VOIP en WAN PPPoE).
- Ga naar de lijn "Wan eth1.20 VOIP" en druk op het "Edit" symbool in de kolon "Action"
- In het volgende scherm (Connection Properties) ga naar Settings.
- Network = WAN, Underlying Connection = VLAN Physical Device, Internet Protocol = No IP Adress
- Bevestig deze keuzes door op "Apply" te drukken.
3) Telephone Settings (Advanced)
- Ga naar de web interface van de Bbox2, onder Advanced Settings en open "Telephone"
- Onder de Tab "General" staan volgende velden ingevuld:
* Interface = eth1.20
* Alle Ports: 5060 (je kan dit eventueel wijzigen naar vb 5070 indien je nog een andere ATA achter je Bbox2 hebt)
* Alle Transport: UDP
* SIP domain: weepee.org
* Proxy address : sswx.weepee.org (waarbij x = 1 tot 9)
* Registrar address : sswx.weepee.org (waarbij x = 1 tot 9)
- Als laaste kan je eventueel nog aanduiden welke uitgaande lijn er gekozen wordt door toestel 1 of toestel 2.
- Bevestig deze keuzes door op "Apply" te drukken.
- Ga nu naar de Tab Line 0, en verbeter eventueel de vermeldingen onder Line configuration.
* Telephone number = WeePee nr (32990900xxxx)
* Auth. User name = WeePee nr (32990900xxxx)
* Auth. Pasword = jouw WeePee paswoord voor deze account.
- Als laaste kan je eventueel nog de gewenste "Supplementary services" aanklilkken.
- Herhaal dit voor Line 1 en Line 2
- Bevestig deze keuzes door op "Apply" te drukken.
4) Bbox Restart
- Ga naar de web interface van de Bbox2, onder Advanced Settings en open "Maintenance".
- Klik op Reboot.
Nu gaat de Bbox2 heropstarten, en al je settings worden toegepast.
Onder Advance Settings Telephony zie je nu onder Line 0 (of Line 1 of Line 2) de Status = "Up"
Bij mij werkt dit prima, zowel inkomende als uitgaande gesprekken ...
Opmerkingen.
1. Ik heb dit alleen geprobeerd met de Bbox2 van Belgacom. Ik neem aan dat dit hetzelfde zal zijn voor de Boxen van Scarlet en andere OLOs (het zijn allemaal dezelfde omgedoopte Sagem F@st3464 boxen). De versie van mijn Bbox2 is: Sagem / HW_V1 / FW_V6001GR-6000GR / SW_V1.2.248 (hiermee meldt de Bbox2 zich aan bij de Voip Provider).
2. Ik heb dit alleen geprobeerd met mijn WeePee accounts. Ik neem aan dat dit evengoed zal werken met andere VOIP providers (Nomado, 3*, Betamaxen).
3. Indien je een Betamax account hebt, en je wil de nummerweergave aktiveren (uitgaand) dan moet je hetvolgende ingeven onder Auth. User name: [email protected] (voorbeeld voor een PoivY account).
4. Ik heb geen Belgacom TV. Ik heb dus niet getest of een van de settings (vb No IP Adress onder Netwek Interfaces) enige impact heeft om BTV.
5. Ik heb een FritzBox achter de Bbox2 staan, die een eigen PPPoE verbinding opbouwt. Vandaar dat ik de SIP ports van de Bobx2 niet moet wijzigen: zowel de Bbox2 als de FritzBox luisteren op poort 5060, maar ze hebben beide een eigen WAN IP adres, dus geen interactie.
Indien je echter wel een ATA hebt op de LAN zijde van de Bbox2, zou ik aanraden op de SIP poort in de Bbox2 te wijzigen.
6. Ik ben er nog niet in geslaagd om 2 verschillende VOIP providers in de Bbox2 in te stellen. Als je dus meedere accounts wil instellen, moeten deze account bij dezelfde VOIP provider zijn. Misschien is er nog wel een truukje die we nog moeten vinden
![Laughing :lol:](./images/smilies/icon_lol.gif)
7) Bij WeePee krijgt iedere account bij het aanmelden een SIP server toegewezen (ssw1 tot en mett ssw9). In de Bbox2 kan je echter maar één SIP server invullen. Maar blijkbaar is dit voor WeePee geen probleem (ik heb sssw9.weepee.org ingebracht als SIP server in de Bbox2, hoewel ik 3 accounts heb die resp. aan ssw1, ssw3 en ssw8 toegewezen waren).
Ik nodig iedereen uit om op deze topic (positieve en negatieve feedback te geven), bijvoorbeeld welke instellingen je gebruikt voor alternatieve VOIP providers.
(met mijn excuses voor deze te lang uitgevallen bijdrage - gelieve bij eventuele quotes niet het complete artikel te quoten)
Groeten,
Philippe.