blockt belgacom oppeens poorten?

Hebt u opmerkingen, klachten, steunbetuigingen voor Proximus (Belgacom)? Dan kan u deze hier kwijt.
Plaats reactie
egu
Starter
Starter
Berichten: 4
Lid geworden op: 26 mei 2006, 17:38

Ik heb al 4 jaar een ubuntu server die ik vanop afstand benader (ssh, http, ...) maar sinds vrijdag vorige week zijn al deze services op ssh na (poort 22) niet meer bereikbaar. Hebben jullie dit ook ondervonden dat belgacom deze poorten blokkeerd? De services draaien nog wel want via een ssh tunnel kan ik er nog wel aan connecteren.

bij voorbaat dank.

egu.
there is no replacement for displacement
ophidian
Starter Plus
Starter Plus
Berichten: 43
Lid geworden op: 06 mei 2009, 19:20

Probeer je dit altijd vanop een zelfde locatie? Maw, is er geen uitgaande firewall die je mogelijk kan blokkeren?
Astralon
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 3310
Lid geworden op: 26 jul 2005, 12:17
Locatie: Lochristi
Uitgedeelde bedankjes: 196 keer
Bedankt: 125 keer

Poorten zijn inderdaad gesloten.
Kijk ook eens naar het commentaar van Eva_van_Belgacom in deze thread
TomG
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2169
Lid geworden op: 06 jun 2005, 18:33
Locatie: Zwevegem
Uitgedeelde bedankjes: 472 keer
Bedankt: 106 keer

Bij mij werkt alles nog, het enige verschil is alleen dat de desbetreffende machines (2) zelf hun PPPOE connectie initialiseren en een eigen firewall gebruiken...
Gebruik de modem enkel voor NAT internet toegang en dus geen port forwarding.
skynetbbs
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1664
Lid geworden op: 07 mei 2006, 21:18
Uitgedeelde bedankjes: 6 keer
Bedankt: 23 keer

onder e-services kun je van "basic" naar "normal" services gaan...je geeft dan toelating die poorten te deblokkeren
TomG
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2169
Lid geworden op: 06 jun 2005, 18:33
Locatie: Zwevegem
Uitgedeelde bedankjes: 472 keer
Bedankt: 106 keer

skynetbbs schreef:onder e-services kun je van "basic" naar "normal" services gaan...je geeft dan toelating die poorten te deblokkeren


Bij mij is dat net omgekeerd (basis stond gelukkig per default actief, zou het anders wel snel gemerkt hebben):
port_block_bgc.png
(24.93 KiB) 172 keer gedownload


Imho een veeel betere oplossing dan bij Telenet (waar je bij mijn weten geen poorten kunt laten openzetten op een particulier abonnement).
Gebruikersavatar
meon
Administrator
Administrator
Berichten: 16609
Lid geworden op: 18 feb 2003, 22:02
Twitter: meon
Locatie: Bree
Uitgedeelde bedankjes: 564 keer
Bedankt: 759 keer
Contacteer:

Vind het ook leuk dat ge niet als idioot behandeld wordt: "Belgacom advises you to opt for “basic” technical profile only if you’re an experienced PC-user and you know why you want to open these ports."
mouse256
Starter
Starter
Berichten: 2
Lid geworden op: 10 nov 2009, 09:36

Werkt die optie om de poorten terug open te zetten via e-services bij iemand? Bij mij blijft alles gewoon dicht staan als ik het verzet...
Limburg
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1636
Lid geworden op: 28 okt 2003, 14:40
Locatie: N.O.Limburg
Uitgedeelde bedankjes: 27 keer
Bedankt: 4 keer

Heb je al eens geprobeerd je modem even van de lijn te halen zodat je een nieuwe ppp vebinding opzet?
egu
Starter
Starter
Berichten: 4
Lid geworden op: 26 mei 2006, 17:38

skynetbbs schreef:onder e-services kun je van "basic" naar "normal" services gaan...je geeft dan toelating die poorten te deblokkeren



Thx a lot!

werkt terug.

(was totaal niet op de hoogte van deze plotse port block :(. BBOX hack gevolgen??? )
there is no replacement for displacement
mouse256
Starter
Starter
Berichten: 2
Lid geworden op: 10 nov 2009, 09:36

Limburg schreef:Heb je al eens geprobeerd je modem even van de lijn te halen zodat je een nieuwe ppp vebinding opzet?

Dat was inderdaad de oplossing, gewoon de modem rebooten.
Ceulemans
Starter
Starter
Berichten: 4
Lid geworden op: 17 nov 2009, 18:19

Hiermee bezorgt Belgacom firma's die gebruik maken van portforwarding naar poort 80 flink wat werk !!!
Wij hebben zo een paar honderd systemen voor camerabewaking staan, bij Belgacom internet voor 99% geconfigureerd op poort 80.
Gezien de te verwachten stormloop aan oproepen, zijn wij nu nog meer op zoek naar een gemotiveerde medewerk om ons team te versterken.
Geïnteresseerden kunnen reageren via mail naar [email protected]
TomG
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2169
Lid geworden op: 06 jun 2005, 18:33
Locatie: Zwevegem
Uitgedeelde bedankjes: 472 keer
Bedankt: 106 keer

Volgens de mailing zouden deze poorten definitief dichtgaan.

Weet iemand of je - rekening houdend met de algemene voorwaarden - daardoor uw contract kan stopzetten?
hollebollegijs
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1577
Lid geworden op: 01 feb 2006, 11:24

nee, hiermee kan je je contract natuurlijk niet stopzetten.

belgacom heeft de poorten gesloten voor de veiligeheid en dat komt elke klant ten goede.
dus er is hier geen reden tot klagen.

dat sommigen hun configuratie moeten aanpassen hierdoor, is spijtig, maar dat is maar een kleine inspanning.
Het zijn mijn laatste weken bij Belgacom. Ik ga een andere lucht opsnuiven. Byebye Telecomworld.
Sub Zero
Administrator
Administrator
Berichten: 6181
Lid geworden op: 15 sep 2002, 12:14
Locatie: Herzele
Uitgedeelde bedankjes: 74 keer
Bedankt: 121 keer
Contacteer:

Ik heb op zich geen probleem met wat extra (her)configuratie. Maar het feit dat de standaard poorten niet meer bruikbaar zijn is wel jammer. :(
Afbeelding
krisken
Moderator
Moderator
Berichten: 19634
Lid geworden op: 07 nov 2006, 12:11
Twitter: kriskenbe
Locatie: Massemen - 91WET0
Uitgedeelde bedankjes: 1863 keer
Bedankt: 1003 keer
Contacteer:

hollebollegijs schreef:nee, hiermee kan je je contract natuurlijk niet stopzetten.

belgacom heeft de poorten gesloten voor de veiligeheid en dat komt elke klant ten goede.
dus er is hier geen reden tot klagen.

dat sommigen hun configuratie moeten aanpassen hierdoor, is spijtig, maar dat is maar een kleine inspanning.

Beetje kort door de bocht vind ik. Zoals men eerder aangaf kan men ook beginnen met bvb uitgaande ftp etc te blokken, tot enkel surfen en mailen overschiet. Kunnen we dan nog spreken van internet?

Alsof je een ferrari koopt, waarna je te horen krijgt dat je maximum 100km/uur mag rijden en niet langer dan een uur aan een stuk rijden, of de kans bestaat dat hij uit elkaar spat...want aja tis voor uw eigen veiligheid.

Internet = Orange 100/10Mbps + WirelessBelgië
Telefonie = EDPnet + OVH
GSM = Orange Go Extreme + Scarlet Red
TV = TVV App + Netflix + Disney+ + Streamz
Netwerk = Mikrotik + Ubiquiti
TomG
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2169
Lid geworden op: 06 jun 2005, 18:33
Locatie: Zwevegem
Uitgedeelde bedankjes: 472 keer
Bedankt: 106 keer

hollebollegijs schreef:nee, hiermee kan je je contract natuurlijk niet stopzetten.

belgacom heeft de poorten gesloten voor de veiligeheid en dat komt elke klant ten goede.
dus er is hier geen reden tot klagen.

dat sommigen hun configuratie moeten aanpassen hierdoor, is spijtig, maar dat is maar een kleine inspanning.

Is het dan - volgens u - ook een kleine aanpassing om op iedere corporate firewall ineens niet-standaard poorten toe te laten? (daarmee bedoel ik om het vanaf de gemiddelde corporate firewall het mogelijk te maken om te http'en naar een niet standaard poort)

Het mag dan misschien wel de veiligheid van de gemiddelde klant verhogen, het komt niet echt ten goede voor zij die weten waarmee ze bezig zijn. Dus de optie openzetten op eigen risico, zoals die nu er is veruit de meest democratische oplossing.
krisken
Moderator
Moderator
Berichten: 19634
Lid geworden op: 07 nov 2006, 12:11
Twitter: kriskenbe
Locatie: Massemen - 91WET0
Uitgedeelde bedankjes: 1863 keer
Bedankt: 1003 keer
Contacteer:

Er zijn overigens veel mensen die - bewust - geen telenet hebben genomen zodat ze eens konden experimenteren met die dingen. Tot een jaar geleden kende ik iemand die op een oude P4 met windows XP een "webserver" had draaien (usbwebserver.nl) met zijn eigen site daarop. En dan met een no-ip.com adres gelinkt. Die mens was blij dat hij zelf dat had kunnen opzetten en "stoefte" daar tov iedereen mee dat dit draait op zn eigen server etc.

maar nu gaan we overal ip:poort mogen geven :s

Internet = Orange 100/10Mbps + WirelessBelgië
Telefonie = EDPnet + OVH
GSM = Orange Go Extreme + Scarlet Red
TV = TVV App + Netflix + Disney+ + Streamz
Netwerk = Mikrotik + Ubiquiti
Tomsworld
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2472
Lid geworden op: 29 jan 2004, 10:15
Uitgedeelde bedankjes: 56 keer
Bedankt: 208 keer

Best spijtig ik eens VDSL2 hier beschikbaar werd dacht ik weer naar Belgacom ADSL over te schakelen maar dat zullen we nu maar laten varen.

Met poort 25 op residentiele lijnen ben ik het 200 % akkoord, maar de poorten 80 en 443 gebruik ik wel samen met poort 22. Default dicht mag, zelfs tot 1024 zoals telenet doet, maar dan met een optie zoals er nu in e-services is waar ervaren gebruikers dit terug kunnen open zetten. De mooie oplossing, default dicht en de mensen die toch iets meer met it/internet doen kunnen ze open zetten en toch bij belgacom klant zijn.

Tsja we zullen wel zien, maar waarschijnlijk is het weer een niche groep van klanten die niet zo belangrijk is, ik krijg een deja vu met de skynet mail/sms service die plots ook afgeschaft werd.
ubremoved_539
Deel van't meubilair
Deel van't meubilair
Berichten: 29849
Lid geworden op: 28 okt 2003, 09:17
Uitgedeelde bedankjes: 446 keer
Bedankt: 1985 keer

hollebollegijs schreef:dat sommigen hun configuratie moeten aanpassen hierdoor, is spijtig, maar dat is maar een kleine inspanning.


Blijkbaar begrijp je niet dat ik niet bepaal wat andere openzetten. Ik kan dan wel m'n webserver op poort 8080 zetten, maar als ik bij een bedrijf (of waar dan ook) zit waar men enkel poort 80 naar buiten toelaat, tja dan ben ik niets met het feit dat ik m'n webserver op een andere poort heb gezet.
olitox
Member
Member
Berichten: 58
Lid geworden op: 08 jul 2009, 18:29

Poorten 23, 80, 443 worden alleen geblokkeerd op INCOMMING TCP, al de rest blijft werken.
Als je al een belgacom modem/router had, waren die poorten sowieso al geblokkeerd als je niet had veranderd bij de instellingen.

Ok je kan problemen hebben met ip camera's, sommige oudere games, eigen webservers, ... Maar dan open je die poorten gewoon.
Plaats reactie

Terug naar “Proximus (Belgacom, Skynet)”