Pagina 1 van 1
Commerciële aanpassingen?
Geplaatst: 23 sep 2009, 08:55
door Goztow
Ik merk twee merkwaardige evoluties tijdens de laatste maanden:
1. BGC komt met generation Internet. Een Internetformule die in alle opzichten (volume, snelheid, prijs) superieur is aan de bestaande ADSL Go, Plus, ... pakketten. Is echter niet mogelijk in een pack en overstappen is (bewust) moeilijk gehouden;
2. Scarlet komt met "One": een pakket gelijkaardig aan een pack TV + Internet + telefoon bij BGC maar dan aan een prijs die meer dan 20 % lager ligt. Scarlet is eigenlijk een dochter van BGC.
Zal BGC zijn packs / Internetaanbod aanpassen aan deze ontwikkelingen? Wat is de strategie die hierachter zit? Testen of klanten honkvast genoeg zijn om niet over te stappen? Voor welke reden zou men nog bij BGC blijven? Komt er een reactie op het niveau van de packs van BGC?
Re: Commerciële aanpassingen?
Geplaatst: 23 sep 2009, 09:20
door philippe_d
Goztow schreef:1. BGC komt met generation Internet. Een Internetformule die in alle opzichten (volume, snelheid, prijs) superieur is aan de bestaande ADSL Go, Plus, ... pakketten. Is echter niet mogelijk in een pack en overstappen is (bewust) moeilijk gehouden;
Ik denk niet dat het de bedoeling is van Belagcom om bestaande users naar Generation te laten overstappen.
Deze formule is een tijdelijke aanbieding (ook vorige jaar kon je tot 31-12-2008 Generation bestellen), bedoeld voor "studenten, ouders van studenten, kotbazen" ...
De kosten zijn laag gedurende het eerste jaar, daarna vergelijkbaar met een Go abonnement.
Ze mikken dus duidelijk op de markt van de (kot)studenten, met een tijdelijk aanbod (begin van academiejaar), en gebruikers die het voor 1 jaar nemen ... Ze willen dus een aantal
nieuwe gebruikers afsnoepen van de concurrentie ...
Philippe.
Re: Commerciële aanpassingen?
Geplaatst: 23 sep 2009, 09:44
door proximusboy
kosten laag 1e jaar en dan vergelijkbaar met go ?
go 12/1 25GB 41.75€
generaton na 1 jaar 12/1 100GB 34€
noem ik niet echt vergelijkbaar

Re: Commerciële aanpassingen?
Geplaatst: 23 sep 2009, 12:05
door Goztow
Inderdaad: nog steeds bijna 20 % verschil. En zo blijft men bestaande klanten straffen voor hun trouw.
Re: Commerciële aanpassingen?
Geplaatst: 23 sep 2009, 12:47
door proximusboy
veel meer verschil hé
want als je 100GB wil voor nen go betaal je
41.75 + 9.95 + 50 = 101.90€
Re: Commerciële aanpassingen?
Geplaatst: 23 sep 2009, 15:12
door Lord Utopia
Toch simpel. Hetzelfde gebeurt in Nederland met KPN en Telfort. Voor een pakket met 20 Mb betaal je in Nederland 24,95 Euro, bij KPN betaal je al het dubbele.
Ze proberen de intensieve internaut aan te trekken met "goedkoop" internet via Generation. Scarlet wordt gebruikt voor mensen die het aanbod van Belgacom te duur vinden en over willen stappen naar het "goedkopere" Telenet (wat ook niet meer zo klopt). Belgacom is er voor de mensen die niet durven overstappen, wellicht 80% en meer van hun klantenbestand. Die mensen betalen ook graag voor hun product (anders hadden ze al lang overgestapt).
Met Generation Internet bieden ze weerwerk aan Dommel, EDPnet en BASE (VDSL2 bij deze providers is niet beschikbaar behalve bij dommel, bij dommel betaal je dan ook bijna twee maal zoveel). 100 GB is een soortgelijke volumelimiet die beschikbaar is bij de concurrentie. Want eerlijk, hoeveel mensen hebben nu echt nood aan 500 GB datavolume. Ik (en ik ben niet alleen) heb genoeg aan 40 GB (laat staan 100...). En dat tegen een lagere prijs dan een vergelijkbaar product bij Dommel.
Scarlet beantwoordt het aanbod van Telenet (want een soortgelijk product bij Telenet kost al snel 68,33 euro pm).
Belgacom probeert promotie-gevoelige mensen te overhalen met aanbiedingen als 6 maanden internet aan 10 euro, packs die "tijdelijk" veel goedkoper zijn.
Conclussie, de Belgacom-groep is er nu voor:
- tieners die mobiel veel verbruiken (Generation MTV/Pay&Go Generation)
- conservatieve mensen die de markt niet bekijken en gewoon internet (en wat nog allemaal) pakken bij één provider met Belgacom als product
- mensen die gevoelig zijn aan promoties (die gratis maanden internet of aan sterk verlaagde prijs, "tijdelijke" packs ontwerpen)
- mensen die enige kennis van zaken hebben en zekerheid willen van een goed netwerk tegen een lage prijs en ook niet veel nodig hebben (Scarlet)
- mensen die vast veel verbruiken maar geen bijkomende dingen nodig hebben (Generation Internet)
Telenet biedt antwoord aan 1 consumentengroep: de groep die conservatief is. Want wie de markt (belgacom en telenet) vergelijkt, komt goedkoper uit bij Belgacom (tijdelijk, maar dat is ook niet echt waar sinds de "tijdelijke" pack-prijzen voor altijd zullen gelden, volgens insiders).
Het enige waar Proximus moet voor uitkijken, is hun mobiel internet-aanbod. Zij mogen dan nog een goed netwerk hebben, nog steeds is hun mobiel internet veel te duur.
Dit is de situatie in Vlaanderen natuurlijk. In Wallonië kan Voo Belgacom niet bijhouden. Voo is daar de Evonet van Vlaanderen geworden (opgebied van vernieuwing).
Re: Commerciële aanpassingen?
Geplaatst: 23 sep 2009, 15:28
door huif
Lord utopia,
je bent iets vergeten te melden, ik kwoteer:
Conclussie, de Belgacom-groep is er nu voor:
- tieners die mobiel veel verbruiken (Generation MTV/Pay&Go Generation)
- conservatieve mensen die de markt niet bekijken en gewoon internet (en wat nog allemaal) pakken bij één provider met Belgacom als product
- mensen die gevoelig zijn aan promoties (die gratis maanden internet of aan sterk verlaagde prijs, "tijdelijke" packs ontwerpen)
- mensen die enige kennis van zaken hebben en zekerheid willen van een goed netwerk tegen een lage prijs en ook niet veel nodig hebben (Scarlet)
- mensen die vast veel verbruiken maar geen bijkomende dingen nodig hebben (Generation Internet)
- mensen die endeloos geduld hebben en alles geloven wat de klantendienst hen wijsmaakt
sorry dat dit niet echt constructief is, maar de drang was te groot....
Mod edit: rode kleru is voorbehouden aan mods (zie regels)