Pagina 1 van 1
Tele2 Voip instellingen
Geplaatst: 12 jul 2009, 21:38
door philippe_d
Bij mijn neef in Brugge heb ik al sedert enkele jaren een FritzBox lopen op een Tele2-allin aansluiting.
Deze FritzBox zorgt voor de ADSL verbinding, voor de Tele-2 telefonie (binnenkomende gesprekken) en alternatieve VOIP providers (onder andere een Pools Voip-in nummer).
De reden voor deze opstelling was omdat ik toen de FritzBox niet aan de praat kreeg achter de Tele2 Speedtouch modem. Instellingen zoals vroeger eens beschreven:
http://www.userbase.be/forum/viewtopic. ... 90#p231133
Dit heeft probleemloos gewerkt ..... tot verleden week (rond 5 juli).
Sedert verleden week werkt de Tele2 VOIP niet meer: Als je naar zijn vast Tele2 nummer belt (050...) dan krijg je voortdurend een bezettoon.
Zou het kunnen dat Tele2 zijn VOIP instellingen onlangs gewijzigd heeft ?
Zou dit te maken hebben met de recente adreswijzigen naar base.be:
http://www.userbase.be/forum/viewtopic.php?f=90&t=23507
Of wordt hier hetzelfde spelletje gespeeld als met de Belgacom Bbox2: hier speelt het VOIP gebeuren zich af op een verschillend VLAN ... ?
Door het niet gebruiken van de Tele2 modem, kan Tele2 natuurlijk bij deze gebruiker geen updates doorvoeren.
PS - Het internet werkt nog steeds zonder problemen (user
[email protected])
Weet iemand de (huidige) Tele2 voip settings ?
Dit waren de (oude?) instellingen:
- Gebruikersnaam: Tele2 telefoonnummer zonder de 0. vb : 50123456
- Paswoord: het Tele2 ADSL paswoord
- Registrar: versatel.be (5060)
- Proxy-Server: 62.58.224.212 (5060)
Dank voor de gouden tip
Philippe
Nieuwe servers ?
Geplaatst: 12 jul 2009, 22:02
door MarkDM
Mijn tante doet nog aan inbel-internet via Tele2. Vorige maand kreeg ze een brief om de helpdesk te contacteren.
Ik heb dat gedaan voor haar. Ze vroegen er welke e-mail-adressen en account ze nog gebruikt. Daarmee was de kous af.
Ik vroeg dan waarom dat allemaal nodig was. Antwoord: binnenkort stappen we hier over op een 'nieuw systeem'. We migreren alleen de accounts en adressen van klanten die ze nog actief gebruiken.
@Phillippe: Misschien heeft dat 'nieuwe systeem' iets met uw probleem te maken.
Mocht er niemand antwoorden op uw vraag om de nieuwe instellingen:
Ik zou de originele modem van Tele2 een poosje terug aansluiten. Misschien doet hij alsnog zijn updates en kan je zo de nieuwe instellingen achterhalen.
Gr, Mark
Re: Tele2 Voip instellingen
Geplaatst: 13 jul 2009, 09:12
door 320i
Tele2 heeft aanpassingen gedaan voor de VoIP, volledig los van de e-mail migratie.
Dat is de reden dat het bij jullie niet meer werkt...
Alle klanten die een gewijzigde firmware hadden, logins gewijzigd etc hebben dit probleem.
T2 box plaatsen, met instellingen van fabriekaf, reset doen en zou in orde moeten komen...
Re: Tele2 Voip instellingen
Geplaatst: 13 jul 2009, 10:42
door skynetbbs
philippe.deleye schreef:Sedert verleden week werkt de Tele2 VOIP niet meer: Als je naar zijn vast Tele2 nummer belt (050...) dan krijg je voortdurend een bezettoon.
Zou het kunnen dat Tele2 zijn VOIP instellingen onlangs gewijzigd heeft ?
Zou dit te maken hebben met de recente adreswijzigen naar base.be:
http://www.userbase.be/forum/viewtopic.php?f=90&t=23507
Of wordt hier hetzelfde spelletje gespeeld als met de Belgacom Bbox2: hier speelt het VOIP gebeuren zich af op een verschillend VLAN ... ?
die bezettoon klinkt bekend

ik merk op dat op m'n tele2 modem er *2* adsl verbindingen zijn;
eentje voor internet (8/35VCMUX) ; en eentje voor de voip (0/35 VCMUX);
dus ik vermoed dat ook bij tele2 er sprake kan zijn van 2 vlan's net zoals bij Belgacom?
of je onder de gewijzigde situatie nog steeds via het tele2 internet aan hun sip servers kunt weet ik nog niet...
eventueel moet je bij je neef eens een sipclient installeren; de oude settings ingeven en kijken wat voor foutmelding je tegenkomt?
Re: Tele2 Voip instellingen
Geplaatst: 13 jul 2009, 12:28
door philippe_d
skynetbbs schreef: ik merk op dat op m'n tele2 modem er *2* adsl verbindingen zijn;
eentje voor internet (8/35VCMUX) ; en eentje voor de voip (0/35 VCMUX);
dus ik vermoed dat ook bij tele2 er sprake kan zijn van 2 vlan's net zoals bij Belgacom?
Dit verklaart het probleem...
Wat ik eens kan proberen is om de bestaande Tele2 modem terug te gebruiken, en de FritzBox erachter te zetten. Maar in plaats van de FritzBox als client in te stellen (wat vroeger niet lukte), eens proberen om met de FritzBox een PPOE verbinding op te zetten. Dan krijgt de FritzBox een eigen IP adres, zodat zijn VOIP werkt, en de Tele2 modem krijgt dan terug de Tele2 telefonie ...
Groeten,
Philippe.
Re: Tele2 Voip instellingen
Geplaatst: 13 jul 2009, 12:31
door skynetbbs
philippe.deleye schreef:Maar in plaats van de FritzBox als client in te stellen (wat vroeger niet lukte)
mijn Sipura 3000 heeft geen probleem achter de tele2 modem;
de upnp lijkt te werken van de tele2 modem voor inbellende personen/uitgaand gaat ook...
Re: Tele2 Voip instellingen
Geplaatst: 13 jul 2009, 14:32
door 320i
skynetbbs schreef:philippe.deleye schreef:Sedert verleden week werkt de Tele2 VOIP niet meer: Als je naar zijn vast Tele2 nummer belt (050...) dan krijg je voortdurend een bezettoon.
Zou het kunnen dat Tele2 zijn VOIP instellingen onlangs gewijzigd heeft ?
Zou dit te maken hebben met de recente adreswijzigen naar base.be:
http://www.userbase.be/forum/viewtopic.php?f=90&t=23507
Of wordt hier hetzelfde spelletje gespeeld als met de Belgacom Bbox2: hier speelt het VOIP gebeuren zich af op een verschillend VLAN ... ?
die bezettoon klinkt bekend

ik merk op dat op m'n tele2 modem er *2* adsl verbindingen zijn;
eentje voor internet (8/35VCMUX) ; en eentje voor de voip (0/35 VCMUX);
dus ik vermoed dat ook bij tele2 er sprake kan zijn van 2 vlan's net zoals bij Belgacom?
of je onder de gewijzigde situatie nog steeds via het tele2 internet aan hun sip servers kunt weet ik nog niet...
eventueel moet je bij je neef eens een sipclient installeren; de oude settings ingeven en kijken wat voor foutmelding je tegenkomt?
Een tele2 modem gaat nooit met zowel de 8/35 (pppoa) als de 0/32 (pppoe) online zijn hoor.
Re: Tele2 Voip instellingen
Geplaatst: 13 jul 2009, 14:40
door skynetbbs
320i schreef:
of je onder de gewijzigde situatie nog steeds via het tele2 internet aan hun sip servers kunt weet ik nog niet...
eventueel moet je bij je neef eens een sipclient installeren; de oude settings ingeven en kijken wat voor foutmelding je tegenkomt?
Een tele2 modem gaat nooit met zowel de 8/35 (pppoa) als de 0/32 (pppoe) online zijn hoor.[/quote]
geen idee...hoe verifieren we dat?
Service Configuration : Routed PPPoE on 0/35 and 8/35 (modified by user)
en onder Internet Service to Check: ppp835 & ppp035
ppp035:
Test Results
Test Succeeded DSL
Test Succeeded ATM
Test Succeeded Ethernet
Some Ethernet interfaces of this Internet service have no activity. This could prevent the connection from being established.
Test Failed PPP
Disconnected by user
ppp835 : successfull
voor de rest niet veel te zien...onder telephony heb je gewoon lijst van incoming/outgoing calls
Re: Tele2 Voip instellingen
Geplaatst: 13 jul 2009, 16:26
door 320i
ppp035 (raar dat er staat 35 want dat gebruiken we niet op 0 en zeker niet op bruo (pppoE)): Test Failed PPP
ppp835 is dan wel online.
Bij Tele2 werkt sip via zelfde IP als internet, dus niet dat er 2 adsl verbindingen zijn gekoppeld aan jou abo.
In theorie zou dat kunnen gaan, maar in praktijk is het niet het geval.
Re: Tele2 Voip instellingen
Geplaatst: 13 jul 2009, 16:45
door skynetbbs
320i schreef:ppp035 (raar dat er staat 35 want dat gebruiken we niet op 0 en zeker niet op bruo (pppoE)): Test Failed PPP
ppp835 is dan wel online.
Bij Tele2 werkt sip via zelfde IP als internet, dus niet dat er 2 adsl verbindingen zijn gekoppeld aan jou abo.
In theorie zou dat kunnen gaan, maar in praktijk is het niet het geval.
daarom ook dat de "telefoon" rinkelt ook als je op poortje 5060/udp komt aankloppen via internet

Re: Tele2 Voip instellingen
Geplaatst: 13 jul 2009, 19:16
door philippe_d
320i schreef: Bij Tele2 werkt sip via zelfde IP als internet, dus niet dat er 2 adsl verbindingen zijn gekoppeld aan jou abo.
Goed om te weten.
Waarom kunnen die gegevens dan gewoon niet vrijgegeven worden, zodat de gebruikers op een flexibele manier hun Tele2 VOIP kunnen gebruiken (vb met een andere router, of op een andere plaats, zoals op reis, etc ...)
Bedankt,
Philippe.
Re: Tele2 Voip instellingen
Geplaatst: 13 jul 2009, 20:15
door MarkDM
philippe.deleye schreef: of op een andere plaats, zoals op reis, etc ...)
Ik denk dat zoiets wettelijk niet mag. Als je de nooddiensten (100, 101) kan bellen moet je telefoon op het adres van je nummer staan.
Om die reden kan je ook geen 100-dienst opbellen via WeePee. 't Staat zo in hun contracten.
Re: Tele2 Voip instellingen
Geplaatst: 14 jul 2009, 00:12
door skynetbbs
MarkDM schreef:philippe.deleye schreef: of op een andere plaats, zoals op reis, etc ...)
Ik denk dat zoiets wettelijk niet mag. Als je de nooddiensten (100, 101) kan bellen moet je telefoon op het adres van je nummer staan. Om die reden kan je ook geen 100-dienst opbellen via WeePee. 't Staat zo in hun contracten.
je kunt dit niet met nomadische nummers...maar als je je regionaal nummer porteert kan het wel...
btw waarom zou je de 100 bellen vanuit Spanje...
Dit is een idiote 911 wetgeving om voip firma's tegen te houden...
Je mag met je Tv Vlaanderen sim kaart ook niet over de Belgische grens rijden

Re: Tele2 Voip instellingen
Geplaatst: 14 jul 2009, 10:07
door 320i
philippe.deleye schreef:320i schreef: Bij Tele2 werkt sip via zelfde IP als internet, dus niet dat er 2 adsl verbindingen zijn gekoppeld aan jou abo.
Goed om te weten.
Waarom kunnen die gegevens dan gewoon niet vrijgegeven worden, zodat de gebruikers op een flexibele manier hun Tele2 VOIP kunnen gebruiken (vb met een andere router, of op een andere plaats, zoals op reis, etc ...)
Bedankt,
Philippe.
Search functie gebruiken en je zal zien dat die discussie hier al enkele tientallen keren is gevoerd.
Re: Tele2 Voip instellingen
Geplaatst: 15 jul 2009, 13:58
door splinterbyte
Zozooo, een van de irritante dingen aan tele2... dat ze hun modem/voip gegevens niet willen vrijgeven.
Hier komt er dus ook elke keer number busy als iemand ons wilt bereiken.
Het nummer(weg)porterings doc is alvast opgestuurd... Ik ga naar 3starsnet zonder al die onvrijheden van de tele2.
Ik kan natuurlijk ook wat "hacken" en de nieuwe gegevens hier vrijgeven maar dat mag ik natuurlijk niet he 320i

Re: Tele2 Voip instellingen
Geplaatst: 15 jul 2009, 14:58
door 320i
SplinterByte schreef:Zozooo, een van de irritante dingen aan tele2... dat ze hun modem/voip gegevens niet willen vrijgeven.
Hier komt er dus ook elke keer number busy als iemand ons wilt bereiken.
Het nummer(weg)porterings doc is alvast opgestuurd... Ik ga naar 3starsnet zonder al die onvrijheden van de tele2.
Ik kan natuurlijk ook wat "hacken" en de nieuwe gegevens hier vrijgeven maar dat mag ik natuurlijk niet he 320i

spijtig SplinterByte. En neen, is inderdaad niet de bedoeling dat dat hier open / vrij gegeven wordt.
Re: Tele2 Voip instellingen
Geplaatst: 15 jul 2009, 15:32
door splinterbyte
Tja, spijtig... mijn telefoon werkt wel niet he bij tele2 nu omdat ze weer iets moesten veranderen en niet willen zeggen wat... dat vind IK spijtig

Re: Tele2 Voip instellingen
Geplaatst: 15 jul 2009, 15:41
door 320i
SplinterByte schreef:Tja, spijtig... mijn telefoon werkt wel niet he bij tele2 nu omdat ze weer iets moesten veranderen en niet willen zeggen wat... dat vind IK spijtig

Algemene voorwaarden zijn duidelijk, dus kan daar niet veel anders op zeggen

Re: Tele2 Voip instellingen
Geplaatst: 23 jul 2009, 19:51
door philippe_d
SplinterByte schreef:Tja, spijtig... mijn telefoon werkt wel niet he bij tele2 nu omdat ze weer iets moesten veranderen en niet willen zeggen wat... dat vind IK spijtig

De helpdesk wist te vertellen dat het VOIP user-id nu het
telefoon nr is (met de 0) in plaats van vroeger het nummer zonder de 0 vooraan...
Maar blijkbaar niet de enige wijziging (werkt ook niet met de 0 >> error message 403 "Forbidden").
Inderdaad spijtig
Heb dus portering aangevraagd naar WeePee (stap over naar Pure ADSL).
Groeten.