Goztow schreef:Gebruik je je vaste lijn vaak? Kan je een eindje zonder als er problemen zouden zijn? Is beschikbaarheid voor jou belangrijker dan prijs? Dat zijn vragen die je je moet stellen m.b.t. de telefonie bij Dommel, meen ik.
Zoals Goztow reeds schreef, moet je je deze vragen inderdaad stellen. T.t.z. wat is voor jou het belangrijkste ?
Met HomeConnect heb je unlimited (met netconnect kun je dit ook hebben, mits activering van de boost pack)
Met HomeConnect heb je (kans op) 12 Mpbs (met netconnect kun je dit ook hebbeb, mits activering van de speed pack)
Kies alvast niet voor HomeConnect omwille van de 12 Mpbs. De opleverbaarheid hiervan is beperkt. En sterk afhankelijk van Belgacom's zin. Als je geluk hebt (en bv in het centrum van een drukke stad woont), kun je mee aangesloten geraken. Woon je echter iets meer uit het centrum, maar toch dicht bij een ADSL+ (tussen) centrale. Is het mogelijk dat Belgacom geen ADSL2+ aanbiedt (omdat ze dit dan over hun VDSL technologie laten lopen). Waardoor Belgacom klanten wel aan ADSL2+ kunnen geraken en Dommel klanten niet (ook al zijn het dezelfde lijnen, en dezelfde technologie !)
Het grote verschil (behalve de lagere prijs) tussen HomeConnect en NetConnect is het telefonie gedeelte. Als regelmatig eens naar een vaste lijn belt, komt HomeConnect zeker veel goedkoper uit. Want bellen via de Discovery Line van Belgacom is schandalig duur! Gebruik die daarvoor zeker niet.
Het minpuntje aan HomeConnect is dat telefonie via VOIP heel goedkoop is, maar niet het meest schitterend van kwaliteit. Over de bereikbaarheid kan ik zelf niets klagen. Ik kan bellen en gebeld worden. Maar veel mensen horen een echo aan de lijn (wat irritant is). Zelf hoor ik die echo niet.
Die VOIP blijft dus een soort van budget/goedkope oplossing, die werkt. Maar verwacht er verder niet teveel van. Als je echt 24u per dag bereikbaar wilt kunnen zijn, moet je geen HomeConnect nemen. Telefonie via Belgacom (via een vaste lijn) werkt nog altijd veel beter, maar is ook wel schandalig veel duurder.
Voor de rest moet je maar eens rekenen...
* 10 euro discovery line (belgacom) + Dommel Netconnect (35 euro) + Dommel Boostpack (6 euro) = 51 euro in de maand
* Homeconnect = 50 euro in de maand
Met dit verschil dat je met HomeConnect gratis zoveel kunt bellen naar vaste lijnen als je wilt (24u op 24u).
Zonder dat dit je nog een euro meer kost.
De redenen waarom ik voor HomeConnect gekozen heb is:
- Prijs
- Gratis telefoneren erbij
- Unlimited (en kans op 12 Mpbs, al kreeg ik die van Belgacom helaas niet)
- Geen (rechtstreekse) klant meer bij Belgacom
Als je stabiele telefonie wenst, neem je HomeConnect best niet.
Je betaalt dan wel iets meer in de maand.
Als je geen telefonie wenst (of gaat gebruiken) kun je evengoed HomeConnect nemen.
Ipv discovery lijn + netconnect. Want dit komt ongeveer uit op dezelfde prijs.
Goodluck!