Goh, ben niet goed in dat uit te leggen, dus zal het even proberen. Kan zijn dat de terminologie niet de officieel correcte is, maar zolang men mij verstaat is dat voor mij OK
Routed Subnet: Men spreekt van een routed subnet als men van je provider (of whatever) een besloten, classless ip range krijgt. Een routed subnet behoort dus niet tot de normale klasse A, B of C netwerken (n.v.t. op routed subnets groter dan 254 addressen natuurlijk). Bij een routed subnet, heb je dus een kleine volledige ip range/subnet tot je beschikking, waarbij je dus steeds 1 subnet ip (welke je range definieert) en 1 broadcast ip hebt. Bij een routed subnet van 4 addressen (/30) kan je er dus maar 2 effectief gebruiken in je netwerk. Zulk een subnet/range, moet altijd gerouteerd worden, aangezien je een (klein) volledig subnet tot je beschikking hebt. En je tussen verschillende subnets altijd moet routeren. Wie er waar of wat er routeert, dat maakt niet uit. Maar er moet een gateway gedefinieerd zijn die de traffiek naar dat subnet beheerd.
Routed IP: Ik weet niet of de naam juist is, maar ik gebruik deze term om het WAN ip dat je van je ISP krijgt aan te duiden. In tegenstelling tot het routed subnet, is dit adres opgenomen in een netwerk dat beheerd word door de ISP. Dit kan dus zelfs een adres zijn in een routed subnet, maar in tegenstelling tot hierboven beheer je dat subnet dus niet zelf.
Een PPPoE sessies is eigenlijk niets meer dan authenticeren (met encryptie) naar een bepaalde server (radius) en die geeft jou dan een adres uit de beschikbare address pool. Meerdere PPPoE sessies zijn in principe wel mogelijk, maar dat heeft ook zijn nadelen natuurlijk:
1. Het kan niet vanuit eenzelfde device gebeuren
2. Als je 4 addressen hebt, dan weet je niet op voorhand welk adres je gaat krijgen (of je moet al 4 verschillende usernames hebben)
3. Je kan niet zomaar routeren hoe je wilt
In de TS zijn geval krijgt hij effectief een subnet /30 toebedeeld, dus is de optie van PPPoE sessies niet geldig aangezien je zelf de routering moet doen. De ISP zal in dat geval het routed subnet koppelen aan het WAN IP dat je met je PPPoE sessie toebedeeld krijgt.
grtz,
Sasuke
PS: Hoop dat het duidelijk genoeg is ?