Belgacom spendeerde vorig jaar 83 miljoen euro aan reclame
Geplaatst: 13 maa 2009, 15:16
donderdag 05 mrt 2009
De historische telecomoperator Belgacom was vorig jaar de grootste adverteerder van ons land. Het bedrijf besteedde 9% meer aan reclame dan in 2007 en gaf daarvoor net geen 83 miljoen euro uit. Daarmee stoot het consumentenproductenorganisatie Procter & Gamble, dat vorig jaar 8% minder spendeerde dan een jaar eerder, van de eerste plaats. Uit cijfers van het het Centrum voor Informatie over de Media (CIM/MDB), die het mediabureau Space publiceert, blijkt dat alle bedrijven samen in 2008 zowat 3,1 miljard euro minder aan mediareclame spendeerden.
Opmerkelijk is dat vooral de retailketens in reclame bleven investeren: Carrefour gaf 65% meer uit, Lidl 25% en Delhaize 4%. In de media investeerden VMMa, VRT en Sanoma Magazines meer (+11 %, +47 % en +15 %, Roularta Media Groep, Corelio en De Persgroep investeerden minder (-4 %, -11 %, -6 %). Doorheen alle sectoren blijven grote verschillen bestaan. In de financiële sector gaf Fortis gaf 25% minder uit, maar AXA Group (+54 %) en ING Group (+44 %) spendeerden fors meer. Die tendens is ook in de autosector merkbaar met minder uitgaven voor D'Ieteren (-7 %), PSA Peugeot Citroën (-12 %) en BMW (-1 %) en meer voor Renault (+22 %) en Daimler Chrysler (+6 %).
bron: http://www.express.be/sectors/?action=v ... _campaign=
(trends)
De historische telecomoperator Belgacom was vorig jaar de grootste adverteerder van ons land. Het bedrijf besteedde 9% meer aan reclame dan in 2007 en gaf daarvoor net geen 83 miljoen euro uit. Daarmee stoot het consumentenproductenorganisatie Procter & Gamble, dat vorig jaar 8% minder spendeerde dan een jaar eerder, van de eerste plaats. Uit cijfers van het het Centrum voor Informatie over de Media (CIM/MDB), die het mediabureau Space publiceert, blijkt dat alle bedrijven samen in 2008 zowat 3,1 miljard euro minder aan mediareclame spendeerden.
Opmerkelijk is dat vooral de retailketens in reclame bleven investeren: Carrefour gaf 65% meer uit, Lidl 25% en Delhaize 4%. In de media investeerden VMMa, VRT en Sanoma Magazines meer (+11 %, +47 % en +15 %, Roularta Media Groep, Corelio en De Persgroep investeerden minder (-4 %, -11 %, -6 %). Doorheen alle sectoren blijven grote verschillen bestaan. In de financiële sector gaf Fortis gaf 25% minder uit, maar AXA Group (+54 %) en ING Group (+44 %) spendeerden fors meer. Die tendens is ook in de autosector merkbaar met minder uitgaven voor D'Ieteren (-7 %), PSA Peugeot Citroën (-12 %) en BMW (-1 %) en meer voor Renault (+22 %) en Daimler Chrysler (+6 %).
bron: http://www.express.be/sectors/?action=v ... _campaign=
(trends)