Noorse bussen rijden op rioolwater
Geplaatst: 28 feb 2009, 02:42
De Noorse stad Oslo heeft een project gestart om tweehonderd stadsbussen aan te drijven met biomethaan. Het gas wordt geproduceerd met de uitwerpselen van de inwoners van de stad.
Het openbaar vervoer is goed voor de helft van de CO2-uitstoot van de stad Oslo, een stad die de ambitie heeft om klimaatneutraal te zijn tegen 2050. De gemeenteraad ging op zoek naar alternatieven voor fossiele brandstoffen, en kwam terecht bij biomethaan als beste oplossing.
Biomethaan wordt geproduceerd door microben die rioolwater afbreken en is perfect bruikbaar in licht bijgestelde motoren. Tot nog toe werd in de verwerkingsinstallaties van het rioolwater de helft van het vrijgekomen gas afgefakkeld, waarbij jaarlijks tonnen CO2 in de atmosfeer terecht kwamen. Vanaf september wordt het gas opgeslagen en omgevormd voor gebruik in stadsbussen. De bussen zelf hoeven nauwelijks aangepast te worden, afgezien van kleine bijstellingen van de motor en een tank bovenop de bus.
'Het stadsbestuur heeft grote ambities voor Oslo als een van de meest milieuvriendelijke hoofdsteden in de wereld', zegt projectleider Ole Jakob Johansen in de Britse krant The Guardian. 'Het gebruik van biomethaan is logisch: het gas zou anders gewoon verspild worden, en door het te gebruiken, komen we dichter bij onze klimaatdoelen. Bovendien denken we een gemiddelde besparing van veertig eurocent per liter te kunnen realiseren.'
Op zich is biomethaan perfect klimaatneutraal omdat de CO2 die vrijkomt bij de verbranding eerder uit de atmosfeer gehaald is, in tegenstelling tot fossiele brandstoffen. Voor de omvorming van het gas naar bruikbare brandstof is echter wel energie nodig. Daarom rekent het stadsbestuur nog op een uitstoot van 18 ton CO2 per bus per jaar, wat een besparing van 44 ton per bus oplevert.
Als de test succesvol blijkt, wil Oslo alle vierhonderd stadsbussen op biogas doen rijden. Dat zal niet allemaal geproduceerd kunnen worden met biomethaan uit rioolwater. Het stadsbestuur denkt echter aan een mengeling van biomethaan en biogas uit de verbranding van keukenafval van restaurants en gezinnen.
Bron: http://www.overenergie.nl/binnenlands-n ... NEWSID=378
Het openbaar vervoer is goed voor de helft van de CO2-uitstoot van de stad Oslo, een stad die de ambitie heeft om klimaatneutraal te zijn tegen 2050. De gemeenteraad ging op zoek naar alternatieven voor fossiele brandstoffen, en kwam terecht bij biomethaan als beste oplossing.
Biomethaan wordt geproduceerd door microben die rioolwater afbreken en is perfect bruikbaar in licht bijgestelde motoren. Tot nog toe werd in de verwerkingsinstallaties van het rioolwater de helft van het vrijgekomen gas afgefakkeld, waarbij jaarlijks tonnen CO2 in de atmosfeer terecht kwamen. Vanaf september wordt het gas opgeslagen en omgevormd voor gebruik in stadsbussen. De bussen zelf hoeven nauwelijks aangepast te worden, afgezien van kleine bijstellingen van de motor en een tank bovenop de bus.
'Het stadsbestuur heeft grote ambities voor Oslo als een van de meest milieuvriendelijke hoofdsteden in de wereld', zegt projectleider Ole Jakob Johansen in de Britse krant The Guardian. 'Het gebruik van biomethaan is logisch: het gas zou anders gewoon verspild worden, en door het te gebruiken, komen we dichter bij onze klimaatdoelen. Bovendien denken we een gemiddelde besparing van veertig eurocent per liter te kunnen realiseren.'
Op zich is biomethaan perfect klimaatneutraal omdat de CO2 die vrijkomt bij de verbranding eerder uit de atmosfeer gehaald is, in tegenstelling tot fossiele brandstoffen. Voor de omvorming van het gas naar bruikbare brandstof is echter wel energie nodig. Daarom rekent het stadsbestuur nog op een uitstoot van 18 ton CO2 per bus per jaar, wat een besparing van 44 ton per bus oplevert.
Als de test succesvol blijkt, wil Oslo alle vierhonderd stadsbussen op biogas doen rijden. Dat zal niet allemaal geproduceerd kunnen worden met biomethaan uit rioolwater. Het stadsbestuur denkt echter aan een mengeling van biomethaan en biogas uit de verbranding van keukenafval van restaurants en gezinnen.
Bron: http://www.overenergie.nl/binnenlands-n ... NEWSID=378