Pagina 1 van 1
Saphire HD Radeon 3870x2 defect, garantie probleem
Geplaatst: 14 feb 2009, 11:20
door Orcie
Dag iedereen
3 weken geleden heb ik een defecte grafische kaart naar de winkel teruggebracht om deze te laten nazien/herstellen. Deze week kreeg ik het bericht dat deze kaart niet meer leverbaar is en dat ze deze crediteren naar de huidige waarde, nl. 130.09 euro excl. BTW. Als je weet dat deze kaart nieuw 296.69 euro excl. BTW gekost heeft en dat deze kaart nog maar sinds eind mei 2008 - begin juni 2008 in gebruik was vind ik dit een dikke tegenvaller. Verdere uitleg over wat er mis is met deze kaart heb ik niet gekregen. Nu vraag ik mij af in hoeverre deze manier van handelen wettelijk is, of ze mij niet moeten vergoeden voor de aankoopwaarde van de kaart. Ik heb immers betaald voor een kaart die goed werkte en die langere tijd zou meegaan, nu krijg ik nog niet eens de helft van de waarde van wat de kaart bij aankoop gekost heeft.
Graag jullie mening aub, alvast bedankt!
Re: Saphire HD Radeon 3870x2 defect, garantie probleem
Geplaatst: 14 feb 2009, 12:27
door Weetgraag
Orcie schreef:Dag iedereen
3 weken geleden heb ik een defecte grafische kaart naar de winkel teruggebracht om deze te laten nazien/herstellen. Deze week kreeg ik het bericht dat deze kaart niet meer leverbaar is en dat ze deze crediteren naar de huidige waarde, nl. 130.09 euro excl. BTW. Als je weet dat deze kaart nieuw 296.69 euro excl. BTW gekost heeft en dat deze kaart nog maar sinds eind mei 2008 - begin juni 2008 in gebruik was vind ik dit een dikke tegenvaller. Verdere uitleg over wat er mis is met deze kaart heb ik niet gekregen. Nu vraag ik mij af in hoeverre deze manier van handelen wettelijk is, of ze mij niet moeten vergoeden voor de aankoopwaarde van de kaart. Ik heb immers betaald voor een kaart die goed werkte en die langere tijd zou meegaan, nu krijg ik nog niet eens de helft van de waarde van wat de kaart bij aankoop gekost heeft.
Graag jullie mening aub, alvast bedankt!
Hier de Garantiebepalingen voor Saphire producten
http://www.sapphiretech.com/us/support/warranty.php
je kan daar mee naar de winkel gaan dacht ik.
Als er bewijs is van "slechte behandeling/verkeerd gebruik" vervalt alles,
het is aan de winkel om dat te bewijzen.
2 jaar garantie is 2 jaar hè
Greetz
Weetgraag
Re: Saphire HD Radeon 3870x2 defect, garantie probleem
Geplaatst: 14 feb 2009, 12:59
door cloink
Mogen we ook even weten welke winkel dit zo "regelt" ? Kwestie van hem te mijden...
Re: Saphire HD Radeon 3870x2 defect, garantie probleem
Geplaatst: 14 feb 2009, 13:06
door Orcie
Bedankt beide, ik zal straks eens de garantiebepalingen nalezen. De exacte winkel zal ik vernoemen, wie weet zijn ze hier ook geregistreerd en ik wil daar geen problemen mee krijgen. Ik kan je wel meegeven dat het om grote winkel gaat gelegen aan de rand van Oostende.
Re: Saphire HD Radeon 3870x2 defect, garantie probleem
Geplaatst: 14 feb 2009, 13:17
door cloink
Waarom zou je hier problemen mee krijgen? Je vertelt toch gewoon even hoe zij het garantie-verhaal regelen? Ge moet ze niet gaan uitmaken voor rotte vis hé...
Re: Saphire HD Radeon 3870x2 defect, garantie probleem
Geplaatst: 14 feb 2009, 14:29
door selder
Da's nu eenmaal de 3D-kaarten-realiteit, op enkele maanden zijn die niets meer waard omdat er al een volgende generatie is die een pak sneller is
Re: Saphire HD Radeon 3870x2 defect, garantie probleem
Geplaatst: 14 feb 2009, 14:58
door nogChoco
Ik vind dat ze je op z'n minst de prijs van een vergelijkbare of betere nieuwe kaart moeten geven, en dat zou ook het geval kunnen zijn omdat ATi deze zomer sterke kaarten uitbracht en nVidia daardoor z'n prijzen sterk moest aanpassen (zoals selder al meegaf).
Een nVidia 9800GT bijvoorbeeld, zat voor de zomer nog tegen de 200€ en een vergelijkbare kaart zoals de ATi HD4830 kan je nu al vinden aan 105€ bij Alternate. Een 3870x2 is vergelijkbaar met een HD4850 nu, en die vind je al rond de 140-150€ (als je zo eentje koopt, check dan dat er een regelbare fan op zit).
Re: Saphire HD Radeon 3870x2 defect, garantie probleem
Geplaatst: 16 feb 2009, 18:13
door Orcie
cloink schreef:Waarom zou je hier problemen mee krijgen? Je vertelt toch gewoon even hoe zij het garantie-verhaal regelen? Ge moet ze niet gaan uitmaken voor rotte vis hé...
Ik zou er misschien niet echt problemen mee kunnen krijgen maar het is niet mijn bedoeling om iemand door het slijk te halen, dit zou eventuele onderhandelingen niet gunstiger doen verlopen ook. Verder heb ik in het verleden nooit te klagen gehad met hun service na verkoop.
nogChoco schreef:Ik vind dat ze je op z'n minst de prijs van een vergelijkbare of betere nieuwe kaart moeten geven, en dat zou ook het geval kunnen zijn omdat ATi deze zomer sterke kaarten uitbracht en nVidia daardoor z'n prijzen sterk moest aanpassen (zoals selder al meegaf).
Een nVidia 9800GT bijvoorbeeld, zat voor de zomer nog tegen de 200€ en een vergelijkbare kaart zoals de ATi HD4830 kan je nu al vinden aan 105€ bij Alternate. Een 3870x2 is vergelijkbaar met een HD4850 nu, en die vind je al rond de 140-150€ (als je zo eentje koopt, check dan dat er een regelbare fan op zit).
Ik vind ook dat ik het recht heb op een kaart die op zen minst evenwaardig zo niet moderner is, maar ik vrees dat ik weinig troeven heb om op tafel te gooien.