SniFManS schreef:We zullen er weinig kunnen aan doen als het zo is dan is het zo hè! ! Ze zijn de hoofdleverancier .
niet panikeren zou ik zo zeggen...
De Morgen, 10/01/09
Joachim Coens, gedelegeerd bestuurder van de haven van Zeebrugge, ziet alleen maar voordelen in het Russische gasconflict
"Als het moet, voorziet Zeebrugge heel West-Europa van gas"
"Dankzij de lng-terminal kan België en ook de rest van West-Europa prima zonder Russisch gas. Die onafhankelijkheid zal de komende jaren alleen maar groter worden, wantZeebrugge is van plan binnenkort een tweede gasterminal te bouwen."
Dus als Rusland de gaskraan naar Europa helemaal dichtdraait, is er geen enkel probleem?
"West-Europa zou daar nauwelijks last van ondervinden. België is slechts voor 4 procent afhankelijk van gas dat uit Rusland via pijpleidingen wordt ingevoerd. De rest van het gas komt uit het Nederlandse Slochteren of wordt aangevoerd via twee pijpleidingen die in de haven van Zeebrugge aankomen. Via de 'Interconnector' vloeit er Brits gas naar ons land. De 'Zeepipe', zo'n 840 kilometer lang, verbindt ons land met Noorwegen en is goed voor nog eens enkele tientallen miljoenen kubieke meter gas per dag.
"Dan is er nog de lng-terminal in onze haven. Vorig jaar werden daar 42 lng-schepen gelost die samen meer dan 22 procent van onze gasbehoefte vervulden. Vroeger ging het om Algerijns gas. Maar sinds 2007 is het contract herzien en komt het meeste lng uit Qatar."
Zeebrugge kan makkelijk heel West-Europa van gas voorzien?
"Het persbericht is iets te optimistisch opgesteld. Op dit moment voorziet de haven van Zeebrugge in 15 procent van de aardgasbehoefte van West-Europa. Dat percentage kan makkelijk verdubbeld of verdriedubbeld worden als de plannen van Exmar (de rederij voor lng-schepen, JM) en Fluxys (de beheerder van de Belgische infrastructuur voor aardgas, JM) doorgaan en er een nieuwe lng-terminal wordt gebouwd ten noorden van de bestaande terminal.
"De laatste jaren is de bestaande terminal al gevoelig uitgebreid. Er is een vierde tank bijgekomen en ook de hervergassingscapaciteit is vergroot door de bouw van een nieuwe installatie. We kunnen dus niet alleen meer gas opslaan, maar ook meer gas het net opsturen.
"Bovendien hebben we ook extra gebaggerd, waardoor de haven grotere lng-schepen kan ontvangen. De dimensie van de schepen is vergroot van 150.000 kubieke meter lng naar 210.000 kubieke meter. Dat is een verbetering van 30 procent. Er zijn ook meer slots bijgekomen. Indien nodig kunnen we dit jaar 110 lng-schepen ontvangen. Om een goed beeld te krijgen: één lng-schip kan de hele regio Brugge, waar zo'n 150.000 mensen wonen, van aardgas voorzien. Met 110 schepen kun je dus al meer dan vijftien miljoen mensen bevoorraden."
Wordt Zeebrugge daarmee de belangrijkste toegangshaven van vloeibaar gas in Europa?
"Zeebrugge heeft op dat vlak al een monopoliepositie. Van Bretagne tot het noordelijkste puntje van de West-Europese kustlijn is er geen enkele andere haven met een lng-terminal."
Maar er zijn kapers op de kust. Rotterdam is gestart met de bouw van een lng-terminal. En ook Duinkerke speelt met die gedachte.
"Gezien de groeiende behoefte aan gas gaat er weinig dreiging uit van Rotterdam, dat toch op meer dan 80 kilometer van ons verwijderd ligt. Gevaarlijker zijn de plannen van Duinkerke. Mocht daar ook een lng-terminal komen, dan zou dat wel eens marktverlies voor Zeebrugge kunnen betekenen."
Wordt vloeibaar gas steeds belangrijker ten koste van gas dat aangevoerd wordt via pijpleidingen?
"Dat zal afhangen van de prijs van de verschillende soorten gas. Feit is dat de Europese Commissie aandringt op meer lng-terminals in Europa. Dat heeft veel te maken met het streven naar onafhankelijkheid op het vlak van energievoorziening.
"Lng-schepen kunnen vloeibaar gas vanuit de hele wereld aanvoeren. Is er een conflict met één land, dan kiest men gewoon voor een andere regio. Met pijpleidingen is dat een heel ander verhaal. Als er oorlog uitbreekt in een gebied waar een gaspijpleiding ligt, is de kans groot dat de toevoer in gevaar komt."
Toch kunt u niet ontkennen dat de grootste gasvoorraden in Rusland zitten.
"Dat klopt. Rusland zal daarom altijd een rol blijven spelen in de gasvoorziening in Europa. Het huidige conflict met Oekraïne heeft veel te maken met de geschiedenis. Oekraïne heeft jarenlang tegen een gunstig tarief Russisch gas gekregen, omdat het een bevriende natie was. Nu Oekraïne steeds openlijker aansluiting bij Europa zoekt, vinden de Russen dat het maar eens afgelopen moet zijn met die vriendendienst. De Oekraïners moeten de volle pot gaan betalen. Dat leidt tot conflicten."
Wordt er sinds het Russische conflict meer lng-gas via Zeebrugge ingevoerd?
"Dat is op korte termijn moeilijk te beoordelen. De capaciteit van een haven zegt weinig over wat er werkelijk verhandeld wordt. De rederijen die de slots huren, kunnen zelf bepalen of ze die gebruiken of niet. Soms stopt een schip dat op weg is naar Zeebrugge plots in Spanje omdat de prijs van gas daar voordeliger is."
Leidt de economische crisis tot minder gasverbruik?
"Ongetwijfeld, maar ook dat effect is moeilijk te bepalen. We hebben nu ook te maken met een hevige koude waardoor de gasbehoefte stijgt. Die twee fenomenen compenseren elkaar de laatste weken."